2013-05-08, 08:42
Medlem
Generalklausulens avatar
Jag skulle tro att du har fått alla svar som behövs, men vill ändå tillägga en sak: Även om Legal-Eagle är värd att lyssna till bör du absolut inte lyda uppmaningen att göra anteckningar i lagboken! På den överväldigande majoriteten av kurserna på SU räknas detta som fusk, vilket innebär att din lagbok inte kan användas när du sedan skall skriva tentan. Gör hellre överstrykningar med två eller tre olikfärgade överstrykningspennor.
Citera
2013-05-08, 09:34
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Ett allmänt litet meddelande bara:
Ni juriststudenter som med anledning av de många gånger väldigt krävande studierna och lider av grav (prestations)ångest, kraftig stress och allmän oro får hemskt gärna kontakta mig, tillika juriststudent genom PM! Jag talar inte bara av egen erfarenhet, utan vet att studenter som känner igen sig i ovannämnda besvär utgör en ofantligt stor grupp. Tyvärr är det inget som det talas öppet om på juristprogrammet och många bär på dessa plågsamma känslor ensamma. Så avslutningsvis, skicka gärna ett PM om du behöver ett bollplank eller känner dig på bristningsgränsen till att drunkna i litteratur.

Grymt initiativ! Skall komma ihåg det
Citera
2013-05-08, 09:49
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalklausulen
Jag skulle tro att du har fått alla svar som behövs, men vill ändå tillägga en sak: Även om Legal-Eagle är värd att lyssna till bör du absolut inte lyda uppmaningen att göra anteckningar i lagboken! På den överväldigande majoriteten av kurserna på SU räknas detta som fusk, vilket innebär att din lagbok inte kan användas när du sedan skall skriva tentan. Gör hellre överstrykningar med två eller tre olikfärgade överstrykningspennor.
Ouch! Då bör man nog som SU-student avhålla sig ifrån detta.
Citera
2013-05-10, 10:45
Medlem
Fruity Freshs avatar
Efter 6 år i arbetslivet sadlar jag om fullständigt och börjar plugga juridik (SU). Har förstått att terminen börjar 2 september, men någon nämnde att nollningen är innan det? Stämmer detta?

Anledningen till att jag vill veta nu är för att planera när jag ska gå sluta jobba..
Citera
2013-05-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Ett allmänt litet meddelande bara:
Ni juriststudenter som med anledning av de många gånger väldigt krävande studierna och lider av grav (prestations)ångest, kraftig stress och allmän oro får hemskt gärna kontakta mig, tillika juriststudent genom PM! Jag talar inte bara av egen erfarenhet, utan vet att studenter som känner igen sig i ovannämnda besvär utgör en ofantligt stor grupp. Tyvärr är det inget som det talas öppet om på juristprogrammet och många bär på dessa plågsamma känslor ensamma. Så avslutningsvis, skicka gärna ett PM om du behöver ett bollplank eller känner dig på bristningsgränsen till att drunkna i litteratur.

Asså är det verkligen så illa att plugga juridik?
Citera
2013-05-10, 11:07
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Nej, men juristprogrammet har nog, jämfört med andra utbildningar, den största andelen studenter med diverse själsliga problem. Detta beror på att det är ett ganska tufft tempo med mycket litteratur och att det utbildas för många jurister, vilket gör att betygen är a och o.
Citera
2013-05-10, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses

Jag tycker inte det. Det beror på hur man är som person, men jag pluggar väldigt mycket mindre än vad folk föreställer sig att man ska göra som juriststudent, men har ändå bra betyg. Pluggar 2-3 dagar i veckan, slöläser innan jag ska somna. Lyckas trots detta bra. (Det beror nog främst på att jag går på AB-fabriken SU där vi har bilderböcker och AB ges så länge man vet hur man gör ett paragraftecken.)

De i tråden verkar överdriva. Skulle aldrig falla mig in att läsa all litteratur två gånger till exempel. Men alla lär sig olika, jag är mer av en learn by not doing anything-kille.
Citera
2013-05-10, 11:51
Medlem
Läste det här på SvD idag. Kanske dags att satsa om en annan utbildning:
"Antalet människor med juristutbildning kommer att öka snabbare än antalet jobb. Fram till 2015 kommer överskottet av jurister att bli större och arbetsmarknaden därmed bli kärvare. Ungefär hälften av alla jurister arbetar inom yrken som inte kräver juristexamen, då konkurrerar de med ekonomer och andra samhällsvetare. "
Citera
2013-05-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Läste det här på SvD idag. Kanske dags att satsa om en annan utbildning:
"Antalet människor med juristutbildning kommer att öka snabbare än antalet jobb. Fram till 2015 kommer överskottet av jurister att bli större och arbetsmarknaden därmed bli kärvare. Ungefär hälften av alla jurister arbetar inom yrken som inte kräver juristexamen, då konkurrerar de med ekonomer och andra samhällsvetare. "

Därav betygshetsen. Det är alldeles för många som får plugga juridik. Jag förstår att utbildningen är lockande, men t.ex. SU som tar in 600 studenter per år kanske borde kapa ner antalet till typ hälften.
Citera
2013-05-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Därav betygshetsen. Det är alldeles för många som får plugga juridik. Jag förstår att utbildningen är lockande, men t.ex. SU som tar in 600 studenter per år kanske borde kapa ner antalet till typ hälften.
Tragiskt. Så om man går ut med skit betyg så landar man på ett skitjobb eftersom man blir utkonkurrerad av de som har bättre betyg? Vilken stress och press man måste känna.
Citera
2013-05-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Tragiskt. Så om man går ut med skit betyg så landar man på ett skitjobb eftersom man blir utkonkurrerad av de som har bättre betyg? Vilken stress och press man måste känna.

Inte nödvändigtvis, men betygen är ganska viktiga och leder ofta till en stressig tillvaro, ja.
Citera
2013-05-10, 14:13
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Efter 6 år i arbetslivet sadlar jag om fullständigt och börjar plugga juridik (SU). Har förstått att terminen börjar 2 september, men någon nämnde att nollningen är innan det? Stämmer detta?

Anledningen till att jag vill veta nu är för att planera när jag ska gå sluta jobba..

Nej, många luras av detta - du har först ett upprop i augusti och sedan ingenting fram till undervisningen startar. Då börjar även nollningen. Sluta alltså inte jobba förrän terminen börjar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in