2014-08-15, 22:45
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Sålde inte en bok under utbildningen. Vräkte istället ner det i pappersåtervinning i någon flytt ett par tre år efter examen. Då hade jag ännu inte hade öppnat kartongen sedan examen.

Jag visste inte att flashbacks stilexpert studerat juridik. Är juridikstudier något du ångrar? Noterade en avog inställning till utbildningen nu när jag läste några av dina inlägg i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag säljer rubbet. Tro mig, det finns ingen anledning att spara litteraturen.

Helt klart rätt inställning. Såvida man inte har en förkärlek till vissa upplagor av Adlercreutz och gänget.
Citera
2014-08-16, 10:48
Medlem
Modnars avatar
Viss litteratur kan det finnas anledning att spara. Det händer ju då och då att man kanske hjälper någon bekant som har en jävlig hyresvärd, arbetsgivare eller what not. Däremot tvivlar jag på att jag någonsin kommer öppna Nergelius statsrättsbok igen...

Behåll det du tror dig kunna få användning för i vardagen. Sälj resten.
Citera
2014-08-17, 00:49
Medlem
Nu i sommarhettan och i frånvaron av vettiga saker att göra (inget att plugga till) så bestämde jag mig för att räkna på vilket lärosäte MSAs biträdande vid Stockholmskontoret har studerat vid. Notera att partners inte är inkluderade eftersom vissa lärosäten inte hade juristprogram då de läste.

Resultat.

Stockholm: 63
Uppsala: 54
Lund: 35
Göteborg: 4
Umeå: 4
Örebro: 1

Tankar, funderingar? Min egen slutsats är att även om lärosäte på pappret inte spelar någon roll (betygen är viktigast) som har avhandlats i den här tråden 1000ggr så verkar studieort spela in på i vilken stad man senare arbetar i (kanske självklart). Uppsala och Sthlm är i klar majoritet, men om vi tittar på ex. MSA i GBG så är GBG studenterna i klar majoritet. Vad är det som gör det? Svårt att få bostad? Man är generellt nöjd med sin studieort? Verkar ändå som att folk har siktet inställt på Sthlm var man än kommer....
Citera
2014-08-17, 00:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Nu i sommarhettan och i frånvaron av vettiga saker att göra (inget att plugga till) så bestämde jag mig för att räkna på vilket lärosäte MSAs biträdande vid Stockholmskontoret har studerat vid. Notera att partners inte är inkluderade eftersom vissa lärosäten inte hade juristprogram då de läste.

Resultat.

Stockholm: 63
Uppsala: 54
Lund: 35
Göteborg: 4
Umeå: 4
Örebro: 1

Tankar, funderingar? Min egen slutsats är att även om lärosäte på pappret inte spelar någon roll (betygen är viktigast) som har avhandlats i den här tråden 1000ggr så verkar studieort spela in på i vilken stad man senare arbetar i (kanske självklart). Uppsala och Sthlm är i klar majoritet, men om vi tittar på ex. MSA i GBG så är GBG studenterna i klar majoritet. Vad är det som gör det? Svårt att få bostad? Man är generellt nöjd med sin studieort? Verkar ändå som att folk har siktet inställt på Sthlm var man än kommer....
Det är väl ganska naturligt att man studerar i Göteborg om man kommer från Göteborg, för att sedan flytta till en egen lya i Göteborg?
Citera
2014-08-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är väl ganska naturligt att man studerar i Göteborg om man kommer från Göteborg, för att sedan flytta till en egen lya i Göteborg?

Jo, det kanske inte är så konstigt. Jag utgick nog från premissen att de flesta som läste även på lärosäten utanför Stockholmsområdet hade siktet inställt på Stockholm, om man nu är intresserad av affärsjuridik, det var väl mer därför jag tycker siffrorna för de andra lärosätena var så låga.
Citera
2014-08-17, 15:18
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag säljer rubbet. Tro mig, det finns ingen anledning att spara litteraturen.

Varför saknas det anledning att spara litteraturen?

Jag skrev många hänvisningar i mina böcker, flärpar och så länge man har koll på gällande rätt är det bra stöd om/när det är dags för tingstjänstgöring eller byråarbete...
Citera
2014-08-17, 17:30
Medlem
Vad brukar krävas för att man ska komma in på ett juristprogram nuförtiden?

Jag tror att mina gymnasiebetyg ligger på 18,3 om jag minns rätt (11VG och resten MVG). Jag har skrivit ett högskoleprov på 1.3, men det är snart 5 år gammalt och jag måste skriva ett nytt. Jag fick fel på nästan varje uppgift på "diagram, kartor och tabeller" sist jag skrev, så jag borde kunna förbättra mitt resultat om jag tränar.

Vad anser ni att jag borde satsa mest på? Högskoleprovet, eller på att läsa upp mina betyg på komvux?
Citera
2014-08-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --JohnDoe--
Vad brukar krävas för att man ska komma in på ett juristprogram nuförtiden?

Jag tror att mina gymnasiebetyg ligger på 18,3 om jag minns rätt (11VG och resten MVG). Jag har skrivit ett högskoleprov på 1.3, men det är snart 5 år gammalt och jag måste skriva ett nytt. Jag fick fel på nästan varje uppgift på "diagram, kartor och tabeller" sist jag skrev, så jag borde kunna förbättra mitt resultat om jag tränar.

Vad anser ni att jag borde satsa mest på? Högskoleprovet, eller på att läsa upp mina betyg på komvux?

Högskoleprovet! Det ser ut som att du kan förbättra ditt förra resultat med lite plugg bara. Sen kanske du redan har poängen som krävs för utbildningen, kolla : http://statistik.uhr.se/
Citera
2014-08-17, 17:45
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Viss litteratur kan det finnas anledning att spara. Det händer ju då och då att man kanske hjälper någon bekant som har en jävlig hyresvärd, arbetsgivare eller what not. Däremot tvivlar jag på att jag någonsin kommer öppna Nergelius statsrättsbok igen...

Behåll det du tror dig kunna få användning för i vardagen. Sälj resten.

Visst, men då antar jag att du också vill hjälpa din bekant med ett pålitligt råd som speglar gällande rätt? Då är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra och istället låna den senaste upplagan av de ifrågavarande böckerna från närmaste bibliotek (eller köpa alternativt låna från arbetsplatsen). I de allra flesta fallen kommer ju din litteratur att vara inaktuell redan någon termin efter att du först köpte den. Förvisso är det ju så att det i regel inte sker några revolutionerande förändringar i gällande rätt i samband med varje ny upplaga, men är du verkligen beredd att ta den risken när det är ditt råd som verkliga människor ska lita på? Jag skulle iaf känna mig särskilt bra till mods...

Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Varför saknas det anledning att spara litteraturen?

Jag skrev många hänvisningar i mina böcker, flärpar och så länge man har koll på gällande rätt är det bra stöd om/när det är dags för tingstjänstgöring eller byråarbete...

Ja men nu handlade frågan om att spara eller sälja litteraturen, vilket ju ändå måste tolkas som just endast litteraturen utan att ge sig in på diverse hårklyverier. Har man lagt ned en massa tid på att komplettera litteraturen, som du verkar ha gjort, är frågan självklart en helt annan. Men kom ihåg att många inte gör som du. Jag har exempelvis aldrig skrivit anteckningar i böckerna - dessa för jag istället vid sidan om. Det enda jag gör i böckerna är understrykningar, just i syfte att de ska behålla ett så högt andrahandsvärde som möjligt.
Citera
2014-08-17, 18:02
Medlem
Zhuguliangs avatar
Är det verkligen sant att en person med G i alla kurser inte får ett jobb? Visst får man ett jobb som handläggare, inom kommun, stat eller myndighet? Är "inget jobb" juristspråk för "ej advokat/tingsnotarie"?
Citera
2014-08-17, 18:30
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhuguliang
Är det verkligen sant att en person med G i alla kurser inte får ett jobb? Visst får man ett jobb som handläggare, inom kommun, stat eller myndighet? Är "inget jobb" juristspråk för "ej advokat/tingsnotarie"?
Du kan inte få G, utan betygsskalan är U, B, Ba samt AB. I stigande ordning.

Advokat kan du bli oavsett vilka betyg du har. Har du betyg och extrameriter som ligger under en sådan nivå att tingstjänstgöring inte kan påräknas innebär att du inte kan bli notariemeriterad. Det är korrekt. Genom att inte bli notariemeriterad stängs vissa dörrar, men givetvis inte alla. I tingstråden har det också talats om vissa alternativa tillsättningssätt, men det får du läsa mer om i den tråden.

Jag vill, rent upplysningsvis, tillägga att det torde vara svårare att få B i alla kurser än AB i alla. Har du något som helst intresse för juridiken så kommer du alltid att klämma in några Ba:n samt AB:n. Inte minst under fördjupningskurserna, där till och med personerna som gjorde bort sig gång efter gång på grundkurserna lyckas få AB.
Citera
2014-08-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nej, många luras av detta - du har först ett upprop i augusti och sedan ingenting fram till undervisningen startar. Då börjar även nollningen. Sluta alltså inte jobba förrän terminen börjar.

Precis denna fråga jag söker svar efter. Någon som vet om det är samma upplägg även till hösten? Alltså först upprop 21/8 och sen startar "nollningen" i september? Alltså juristprogrammet i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in