2014-08-15, 12:23
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Nej, jag tror inte du behöver vänta så länge. 1-2 månader borde räcka. Dock så tror jag din tolerans kommer öka snabbare och du kommer hamna på 4mg ganska så snabbt igen.. För mig så blev det tillslut omöjligt att få ett soft rus på enbart sub. Toleransen kom alltid ikapp en, och ökade snabbare och snabbare och nu känns det som den har blivit mer eller mindre kronisk. Men om du klarar det håll upp i ett halvår, då tror jag det kommer gå bra för dig. Jag hade snabbt utvecklat ett opi beroende och hade aldrig mer än ett par veckors uppehåll. Starkt av dig att kunna ha uppehåll så länge!

Okej, tack för svaret
Anledningen till att jag la av med suben var helt enkelt för att jag vart så less på den bara. Inte för att jag ville sluta/trappa ner utan bara för att jag tyckte det blev så enformigt och att jag ganska lätt blev illamående.
Men jag tror att det kommer att bli svårare att sluta den här gången. Är inte speciellt less och är nästan aldrig illamående längre. Men ska försöka
Citera
2014-08-15, 20:04
Medlem
cdxz11s avatar
är det vanligt att få dubbelseende på sub? pröva de första gången idag o har märkt att jag haft lite svårt o fokusera blicken/läsa sedan jag drog i mig en fet lina tidigare idag, har nu gått typ 4 timmar ssedan linan och får fortfarande lite dubbelseende o svårt o fokusera blicken längre stund.

skulle det kunna tänkas bero på att jag tagit klonazepam igår?
Citera
2014-08-15, 20:47
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
är det vanligt att få dubbelseende på sub? pröva de första gången idag o har märkt att jag haft lite svårt o fokusera blicken/läsa sedan jag drog i mig en fet lina tidigare idag, har nu gått typ 4 timmar ssedan linan och får fortfarande lite dubbelseende o svårt o fokusera blicken längre stund.

Sub kan ge dubbelseende. Brukar få det ibland
Citera
2014-08-15, 20:56
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Sub kan ge dubbelseende. Brukar få det ibland

kk tackar för svar, blir en till lina och weed nu isf
Citera
2014-08-15, 21:22
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Samma för mig, det har ångest som biverkning också i Fass, måste alltid ta min dagliga dos ikto ihop med sub annars blir det lätt panikattacker.

Varför vill man ta sub om man får ångest?

Själv botar de min eventuella ångest, puff borta.. Får relativ hög eufori & välbefinnande på sub också!
Citera
2014-08-16, 01:34
Bannlyst
Citat:
Nej, jag tror inte du behöver vänta så länge. 1-2 månader borde räcka. Dock så tror jag din tolerans kommer öka snabbare och du kommer hamna på 4mg ganska så snabbt igen.. För mig så blev det tillslut omöjligt att få ett soft rus på enbart sub. Toleransen kom alltid ikapp en, och ökade snabbare och snabbare och nu känns det som den har blivit mer eller mindre kronisk. Men om du klarar det håll upp i ett halvår, då tror jag det kommer gå bra för dig. Jag hade snabbt utvecklat ett opi beroende och hade aldrig mer än ett par veckors uppehåll. Starkt av dig att kunna ha uppehåll så länge!

Sen då? Vad hände efter 4mg och inget rus? Lade du ner skiten då eller fast i limbo fortfarande?

ursäkta om det är off topic, men jag är nyfiken på hur man gå vidare efter ruset har försvunnet
Citera
2014-08-16, 05:44
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11

Är man ovan med opioider så kan man bli riktigt väck av bupr. Dubbelseende är inte ngt jag själv märkt av, men för dom sion är nya med opioider så kan manbli helt däckad av bara 0,5mg så jag tror inte det är så ovanligt. Jag har sett folk som spytt i 12h, samt varit oförmögna att ens prata. Så det är en ganska kraftig opioid ändå. Så jag tror det du upplever är normalt.

Enligt mina erfarenheter hatar många sub i början, men efter ett par gånger så försvinner obehaget och man fokuserar endast på hur mysigt det är..
Citera
2014-08-16, 08:48
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eirene88
Sen då? Vad hände efter 4 mg o h inget rus? Lade du ner skiten då eller fast i limbo fortfarande?

ursäkta om det är off topic, men jag är nyfiken på hur man gå vidare efter ruset har försvunnet

När jag väl hamnade där med toleransökning och ett beroende redan innan på lättare opioider (kodein). Då inbillade jag mig konstigt nog att opioiderna var nödvändigt för att jag skulle känna glädje i livet. Att jag hade mina opioider väntades har varit en stor drivkraft för att jag ska sköta skola, sen jobb tillslut blev opioiderna större prioiritet än att träffa vänner, familj. Även fast toleransen ökade snabbt så klarade jag inte att ha uppehåll på mer än en vecka, sen blev 4mg, 4mg IV, efter det blev det omöjligt att bli skön ganska snabbt, även med benso eller en rejäl fylla. Då var steget till heroin något som kändes nödvändigt, då jag fortfarande kände att opioiderna var det enda som gjorde livet kul.

Så nej jag slutade inte när toleransen steg utan det var då det började gå utför. Men jag hamnar lättare i beroende än många, och hade sub varit min första opioid och jag inte hade beroende så hade jag såklart tagit mer uppehåll, inte heller inbillat mig att subutex var enda anledningen att hoppa framför tåget. Men jag hade aldrig kunnat hålla det på en okej nivå så steget till tyngre opioider hade skett ändå.

Enligt mina erfarenheter är buprenorfin en drog som fungerar bra en väldigt kort period. Har aldrig stött på en drog då man kan ökw sin startdos (0,5mg) 50ggr utan att ens märka att man tagit något..
Att sluta coldturkey med buprenorfin är också enligt mig mycket svårare än med heroin då abstinensen sitter i i veckor jämfört med kraftigare abstinens i ett par dagar.

Ursäkta att det blev så långt, kände bara att jag ville berätta om min sub-historia, och förhopningsvis kanske ialf en person inser allvaret och undviker problemen som följer..
Citera
2014-08-16, 10:52
Medlem
Findmucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist

Själv botar de min eventuella ångest, puff borta.. Får relativ hög eufori & välbefinnande på sub också!

Det låter konstigt att man kan få ångest av sub i mina öron, då det är tvärtom för mig. På sub mår jag bra och känner ingen direkt ångest. Har aldrig behövt blanda med benso.
Citera
2014-08-16, 15:15
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist

För att det helt enkelt är en biverkning bara som vissa får som fixas enkelt med benso, hade jag inte stått på Iktorivil hade jag inte kunnat ta sub, försökt många ggr utan benso, funkar ibland med oftast inte.

Notera att biverkningen ångest gäller bara Suboxone enligt Fass, antagligen pga naloxonet som inte finns i vanliga Subutex.

Suboxone i Fass:

Biverkningar som rapporterats för Suboxone

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare):

Sömnlöshet (oförmåga att sova), förstoppning, illamående, svettning, huvudvärk, drogabstinenssyndrom

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

Viktnedgång, svullnad (händer och fötter), trötthet, dåsighet, ångest, nervositet, stickningar, depression, minskad sexlust, muskelryckningar, onormala tankar, ökat tårflöde (rinnande ögon) eller annan rubbning av tårflödet, dimsyn, blodvallningar, förhöjt blodtryck, migrän, rinnande näsa, halsont och smärta vid sväljning, ökad hosta, orolig mage eller annat magbesvär, diarré, nedsatt leverfunktion, aptitlöshet, gasbildning, kräkningar, utslag, klåda, nässelutslag, värk, ledvärk, muskelvärk, kramp i benen, impotens, urinbesvär, buksmärta, ryggvärk, svaghet, infektion, frossa, bröstsmärta, feber, influensaliknande symtom, allmän olustkänsla, skada vid olycksfall orsakad av sänkt medvetandegrad eller koordination, matthet och yrsel, blodtrycksfall vid ändrat läge från sittande eller liggande till stående.
Senast redigerad av Slingshot 2014-08-16 kl. 15:18.
Citera
2014-08-16, 16:31
Bannlyst
Citat:
När jag väl hamnade där med toleransökning och ett beroende redan innan på lättare opioider (kodein). Då inbillade jag mig konstigt nog att opioiderna var nödvändigt för att jag skulle känna glädje i livet. Att jag hade mina opioider väntades har varit en stor drivkraft för att jag ska sköta skola, sen jobb tillslut blev opioiderna större prioiritet än att träffa vänner, familj. Även fast toleransen ökade snabbt så klarade jag inte att ha uppehåll på mer än en vecka, sen blev 4mg, 4mg IV, efter det blev det omöjligt att bli skön ganska snabbt, även med benso eller en rejäl fylla. Då var steget till heroin något som kändes nödvändigt, då jag fortfarande kände att opioiderna var det enda som gjorde livet kul.

Så nej jag slutade inte när toleransen steg utan det var då det började gå utför. Men jag hamnar lättare i beroende än många, och hade sub varit min första opioid och jag inte hade beroende så hade jag såklart tagit mer uppehåll, inte heller inbillat mig att subutex var enda anledningen att hoppa framför tåget. Men jag hade aldrig kunnat hålla det på en okej nivå så steget till tyngre opioider hade skett ändå.

Enligt mina erfarenheter är buprenorfin en drog som fungerar bra en väldigt kort period. Har aldrig stött på en drog då man kan ökw sin startdos (0,5mg) 50ggr utan att ens märka att man tagit något..
Att sluta coldturkey med buprenorfin är också enligt mig mycket svårare än med heroin då abstinensen sitter i i veckor jämfört med kraftigare abstinens i ett par dagar.

Ursäkta att det blev så långt, kände bara att jag ville berätta om min sub-historia, och förhopningsvis kanske ialf en person inser allvaret och undviker problemen som följer..

Det är jättebra att du berättar din subhistoria. Nu vet jag lite mer om riskerna. Har du förresten lyckats att bryta missbruket med sub?
Citera
2014-08-16, 19:03
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eirene88
Det är jättebra att du berättar din subhistoria. Nu vet jag lite mer om riskerna. Har du förresten lyckats att bryta missbruket med sub?

Japp, jag började på subprogrammet, gick där i ett år, sen började jag må dåligt av subben, främst ångest, pluss att drogsuget blev större och större. Då bestämde jag mig för att sluta. Min doktor var riktigt puckad, trappade ner mig från 16mg till 1mg på två veckor, jag bad om att få minska ner ännu mer med temgesic alternativt norspanplåster, som jag har fått göra vid en annan nedtrappning. Men läkaren sa att det inte spelar ngn roll, man får ingen abstinens ändå. Vilket jag visste var helt fel. Ialf blev jag ganska dålig, det påverkade mitt arbete och jag tog återfall på H efter 1,5 v ungefär. Gick på varorna i ngra månader och brände ca 10000 varje månad på varor. Tillslut så insåg jag att det inte är hållbart så bestämde mig för att sluta cold turkey. Köpte en massa sprit och var i lägenheten och mådde pissigt i 4a dagar, sen blev jag frisk och mådde toppen. Så har blivit kvitt beroendet och det känns väldigt bra. Bara att inse att man inte är beroende fysiskt längre är asnice
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in