Nämnaren innehåller fortfarande ett irrationellt tal så förläng igen (nu med √2):
(1 + √2 + √3)/(2√2) = (√2 + √2√2 + √2√3)/(2√2√2) = (√2 + 2 + √6)/4 och nu har vi en rationell nämnare. Om du vill kan du även dela upp bråket så får du 1/2 + 1/4·√2 + 1/4·√6.
(tan x-0)/(x-0)=f'(y) för något y i intervallet (0,x).
Med denna utgångspunkt är det inte så långt kvar till ett bevis.
Jag kan förklara vad jag inte förstår med ett ganska likt exempel.
Visa att sin x< x för alla x>0
Lösning:
Låt 0<x<2*pi. Eftersom x>=2*pi så är sin x <= 1 < 2*pi
Väljer vi denna definition 0<x<2*pi för att det är där sin x är definierad?
Det känns som att jag kan förstår meningen för denna uppgift men när de frågar efter en liknande uppgift som ex tan x då "tappar" jag hur jag ska tänka. Alltså, är det först viktigt med definiton och sedan visa det teoretiska i detta fall? Vad vill de säga med det fetstilta? Att sin x< = x hängerjag med men när de lägger till 2*pi fattar jag inget.
Vill veta om sin x/ x < 1 där c hör till 0<c< 2*pi
(1.) sin x/x = sinx -sin 0/ x- 0 --> sin ' c = cos c
Eftersom c är strikt mindre än 2*pi följer att (2.) cos c < 1
(med (2) betyder detta att eftersom c också är < 1 för cos c att det finns ett c mellan 0<x<2*pi?? Varför var detta så viktigt att bevisa för att visa att sinx < x?? )
Jag kan förklara vad jag inte förstår med ett ganska likt exempel.
Visa att sin x< x för alla x>0
Lösning:
Låt 0<x<2*pi. Eftersom x>=2*pi så är sin x <= 1 < 2*pi
Väljer vi denna definition 0<x<2*pi för att det är där sin x är definierad?
Det känns som att jag kan förstår meningen för denna uppgift men när de frågar efter en liknande uppgift som ex tan x då "tappar" jag hur jag ska tänka. Alltså, är det först viktigt med definiton och sedan visa det teoretiska i detta fall? Vad vill de säga med det fetstilta? Att sin x< = x hängerjag med men när de lägger till 2*pi fattar jag inget.
Vill veta om sin x/ x < 1 där c hör till 0<c< 2*pi
(1.) sin x/x = sinx -sin 0/ x- 0 --> sin ' c = cos c
Eftersom c är strikt mindre än 2*pi följer att (2.) cos c < 1
(med (2) betyder detta att eftersom c också är < 1 för cos c att det finns ett c mellan 0<x<2*pi?? Varför var detta så viktigt att bevisa för att visa att sinx < x?? )
Jag förstår det andra steget med inverstransformering. Men jag har aldrig sett det första steget där man ska Laplacea ekvationerna. Hittar heller ingenting i de läroböcker jag har. All hjälp uppskattas enormt!