2014-08-13, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Första olovliga körningen blir dagsböter om 30 x (dina inkomstförhållanden). Fjärde gången blir det fängelse 14 dagar.
Kanske beror på förhållanden isånafall, som sagt så åkte jag fast 5 gånger, inte 4.
Fick heller inga böter.
Citera
2014-08-13, 15:24
Medlem
Själva straffet i form av böter eller fängelse är väl egentligen inget att oroa sig för det är ju ändå så löjligt låga straff här. Det är väl betydligt värre att spärrtiden blir förlngd ytterligare. Jag åkte dit för grov rattfylla och fick för det hålla mig hemma i 30 dagar (fotboja) kostade ca 2000:- 500 till brottsfonden och ca 1500 för bojan. 18månader senare olovlig körning vilket resulterade i 500spänn till brottsofferfonden eller vad det heter jag fick alltså inte ens ett straff i lagens mening ! däremot blev spärrtiden förlängd 6 månader vilket ju är fan så mycket värre. Ytterligare ett halvår senare grov olovlig = 3000:- i dagsbot + brottsfonden. De såkallade straffen tycker jag känns mest som en förolämpning. Nu efter att ha prövat att ha fotboja så skulle jag ju hellre välja det än att inte kunna köra. Dom 5500: det totalt har blivit i böter är dessutom betydligt mindre än vad jag har förlorat varje månad i förlorad arbetsinkomst och så tror jag det blir för många
Citera
2014-08-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det verkar vara väldigt beroende på vilken domstol det är, men 14 dagar är väl ett vanligt straff efter flera gånger. 2 månader är det mesta jag har hört, fast då hade han kört många gånger. För någon som skiter i vad som står i belastningsregistret är det alltså inget avskräckande i själva straffet. 14 dagar lär man ju kunna sitta av i häktet bara.

aha tack för informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
En månad i finkan.
Har åkt fast för två rattfyllor innan det, varav den andra var grov eftersom det var andra gången, fick fyra månader då.
Nu är jag skötsam måste jag lägga till, och jag vet hur idiotisk jag har varit.
Men att köra bil utan körkort fast vara nykter ser jag inte som ett så allvarligt brott, inte de som dömde mig heller då jag fick en månad för fem olovliga (inom loppet på en månad).
Mvh
Aha bra att du lärde dig till slut

btw, tack för informationen du med.
Citera
2014-08-13, 21:15
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Kanske beror på förhållanden isånafall, som sagt så åkte jag fast 5 gånger, inte 4.
Fick heller inga böter.

Fjärde gången är det fängelse. Att du hann köra olovligt fem gånger innan du blev dömd förändrar inte saken. Tingsrätten dömde ut gemensam påföljd för brotten.
Citera
2014-08-13, 22:26
Medlem
Vad exakt får jag göra/inte göra med slampiga bilder som min flickvän skickat till mig?

Tror inte hon vet om att jag sparat dem en del är via Snapchat och en del via sms?

Tack på förhand
Citera
2014-08-14, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Fjärde gången är det fängelse. Att du hann köra olovligt fem gånger innan du blev dömd förändrar inte saken. Tingsrätten dömde ut gemensam påföljd för brotten.
Vad har du för källa på det?
Då jag vet fler än mig som åkt fast för olovliga många fler gånger än mig, utan att få fängelse som påföljd.
Citera
2014-08-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Vad exakt får jag göra/inte göra med slampiga bilder som min flickvän skickat till mig?

Tror inte hon vet om att jag sparat dem en del är via Snapchat och en del via sms?

Tack på förhand

Snapchat ser man ju om någon screenshottat :P
Citera
2014-08-14, 20:22
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Vad har du för källa på det?
Då jag vet fler än mig som åkt fast för olovliga många fler gånger än mig, utan att få fängelse som påföljd.

Man beaktar bara de olovliga körningarna inom loppet av två år, så det kan förklara varför dina kompisar inte fått fängelse. Jag hänför mig till RättsPM 2012:7, samt RättsPM 2005:1. Se även Studier rörande påföljdspraxis, 5 upplagan s 794.

"Av tabellen kan den slutsatsen dras att den som fjärde gången ska dömas för olovlig körning, grovt brott, i regel (enligt Åklagarmyndigheten) bör dömas till en strängare påföljd än böter. Så torde praxis också se ut. Av RättsPM 2005:1 kan den slutsatsen dras att tidigare lagföringar för olovlig körning vid återfall i samma brott ska beaktas endast under en tvåårsperiod. Detta framstår också som rimligt i och med att det är fråga om ett bötesstraff i första hand."
Citera
2014-08-15, 00:03
Medlem
Emerains avatar
Tråd infogad
/mod
Citera
2014-08-15, 14:11
Bannlyst
Vi säger att jag säljer en bil på Blocket för 20,000:- och någon
sätter genast in pengarna på mitt bankkonto. Jag skiter i att
genomföra affären utan behåller pengarna och lever på som
vanligt. Vad händer härnäst?

• Kommer polisen hem till mig och hämtar mig
• Får jag ett brev hem från polisen

• Bedrägeri på summan 20,000 = Ringa eller Grovt bedrägeri?

Detta är ett påhittat scenario, jag har blivit utsatt för bedrägeri
men summan låg på ca 4000:- och fallet lades ner efter 6 månader.
Jag frågar detta bara i "studiesyfte" och egenintresse. Mvh!
Citera
2014-08-15, 20:48
Medlem
AlbusPercivals avatar
Well farbror blå var och knackade på hos mig för ett par dagar sen. Anledningen är för att jag lägger ut bilder på sociala medier på pyroteknik varpå det står "Säljer pyro"

Dom var här en gång och sökte igenom och hittade 9 bengaliska eldar som dom inte tog med sig. Idag kom dem och sökte igenom igen och denna gång beslagtog dem en telefon (Jag sa att det inte var min men det sket dom i) och sedan tog mig till stationen varpå jag krävde en advokat. Han som skulle förhöra mig blev lätt irriterad när jag krävde en advokat han sa något i liknande "Ja men då kommer vi inte kunna göra detta idag"

Iallafall nu till saken.. Dom beslagtog mobilen och då är frågan hur gör dom när dom beslagtagit en mobil?

Enligt dom är jag misstänkt för smuggling av olaglig gods och explosiva ämnen hur ser straffskalan ut?
Citera
2014-08-16, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Well farbror blå var och knackade på hos mig för ett par dagar sen. Anledningen är för att jag lägger ut bilder på sociala medier på pyroteknik varpå det står "Säljer pyro"

Dom var här en gång och sökte igenom och hittade 9 bengaliska eldar som dom inte tog med sig. Idag kom dem och sökte igenom igen och denna gång beslagtog dem en telefon (Jag sa att det inte var min men det sket dom i) och sedan tog mig till stationen varpå jag krävde en advokat. Han som skulle förhöra mig blev lätt irriterad när jag krävde en advokat han sa något i liknande "Ja men då kommer vi inte kunna göra detta idag"

Iallafall nu till saken.. Dom beslagtog mobilen och då är frågan hur gör dom när dom beslagtagit en mobil?

Enligt dom är jag misstänkt för smuggling av olaglig gods och explosiva ämnen hur ser straffskalan ut?

Ligger det någon sanning i det hela? Alltså, kan polisen bevisföra att du gjort något olagligt så har dom tillåtelse att gå igenom telefonen ut och in - samt all annan utrustning dom vill.

Föreslår att du talar med den där advokaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in