2016-05-01, 10:33
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PHP5
Vilket straff kan en ung man förvänta sig om han är ostraffad, när brottet gäller ett bedrägeri värt 15000kr (femton tusen kronor) om polisen INTE hittat bevis i den misstänktes datorer?

De kan ju fortfarande hitta bevisning på annat sätt? Om de däremot inte har någon bevisning för vem som begått brottet så blir det svårt att nå utom rimlig tvivel. Alltså lär personen inte dömas för brottet om åklagare inte kan bevisa uppsåt.
Citera
2016-05-03, 20:46
Medlem
flybikess avatar
Hej, Jag har snart tagit mitt a2 kort till mc,
Mina planer är att jag ska köra en motard som är inreggad på 11kw, (jag får köra upp till 35)
men de är ju mer än 11kw i dom, (runt 45kw tror jag)

hur troligt är de att polisen tar min motorcykel och tar in den för att kolla upp detta? om dom ser att jag har a2 kort, och dom kollar att den är inreggad på 11kw?

OM dom nu skulle göra detta, vad blir de för straff då isf?
Citera
2016-05-04, 00:27
Medlem
Jacobellis avatar
Vad får jag för straff för detta?

Tjena!

Ska försöka fatta mig kort.

Var på en fest för några månader sedan, hade tagit lite mdma och kola lite tidigare på kvällen, var lite småskev sådär.. Går i denna stund förbi vid entrén och letar efter något i mitt myntfack (typ garderobslapp), i samma stund tar något tag i mina armar och två väktare håller upp min påse med ladd och säger "och, vad är detta då?"

Dom ringer snuten, snuten kör med mig till stationen där jag får pissa och dom frågar var jag har i blodet, "kokain och mdma" säger jag.
Dom frågar om det är mitt kokain, och jag säger att jag håller det åt en vän men tagit lite tidigare på kvällen.

Nu fick jag hem papper från tingsrätten där jag ska infinna mig i augusti.

Vad kommer jag få för påföljder för detta skull ni tro?

Tidigare ostraffad, född 87, årsinkomst 280.000 round about. mängd kokain på mig 0.62 gram

Tack på förhand!
Citera
2016-05-04, 00:35
Medlem
Hysteria90s avatar
Behöver inte ens gissa att du bor i Stockholm... det är bara där man åker fast på det där sättet. Trust me.

Du kommer få böter.
Citera
2016-05-04, 00:36
Medlem
Jacobellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Behöver inte ens gissa att du bor i Stockholm... det är bara där man åker fast på det där sättet. Trust me.

Du kommer få böter.

No, i Göteborg.

Tänker mer vad det kan bli för summa på ett ungefär?
Citera
2016-05-04, 00:41
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobelli
No, i Göteborg.

Tänker mer vad det kan bli för summa på ett ungefär?
Ahh.. såg nu att det var dörrvakter som tog dig. Märkligt att de lade sig i... uttråkade på jobbet kanske?

Det är dock bara i Stockholm polisen går omkring och tar urinprover på folk, ute på krogen o.s.v. Det är helt och hållet en vedertagen uppfattning.

Ja, du. Det där är väl narkotikabrott av normalgraden. Det är mycket hårdare straff när man har 0,6g eller mer. Haha - typiskt du!

150 dagsböter. För dig är det väl 25-30tkr ungefär.

https://lagen.nu/dom/nja/2008s653

MVH
HYST
Senast redigerad av Hysteria90 2016-05-04 kl. 00:48.
Citera
2016-05-04, 00:51
Medlem
Hysteria90s avatar
Teoretiskt skulle jag kunna gå hem till dig och hälla ut ett gram kokain i din sockerburk och blanda om. Sedan ringa snuten. Du hade åkt i fängelse i många år...

Men du hade otur verkligen otur att bara ha 0,02g över gränsen.

Som sagt: 25-30tkr ungefär.
Citera
2016-05-04, 01:03
Medlem
Hoppas inte du sagt vid tidigare förhör att du jobbar och din inkomst då böterna är väldigt höga.
Säg att du är arbetslös då tingsrätten/polisen inte kollar upp detta.
Citera
2016-05-04, 01:08
Medlem
Du kan du ju också passa på att fråga var dina så kallade dagsböter går till... Det är ju inte precis så att man får ett kvitto, eller någon redovisning, på det belopp som går in i statsapparaten.
Citera
2016-05-04, 01:19
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve91
Hoppas inte du sagt vid tidigare förhör att du jobbar och din inkomst då böterna är väldigt höga.
Säg att du är arbetslös då tingsrätten/polisen inte kollar upp detta.
Böterna görs alltid utefter deklarationen ändå - så det går inte att lura dem såklart. Lite väl naivt av dig att tro det?

Anledningen till att de frågar är för att dubbelkolla. De rapporterar misstänka uppgifter till Skatteverket (gäller främst egenföretagare). Men att man får lämna uppgifter om inkomst och tillgångar är rutin.
Citera
2016-05-04, 01:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2016-05-04, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobelli
Tjena!

Ska försöka fatta mig kort.

Var på en fest för några månader sedan, hade tagit lite mdma och kola lite tidigare på kvällen, var lite småskev sådär.. Går i denna stund förbi vid entrén och letar efter något i mitt myntfack (typ garderobslapp), i samma stund tar något tag i mina armar och två väktare håller upp min påse med ladd och säger "och, vad är detta då?"

Dom ringer snuten, snuten kör med mig till stationen där jag får pissa och dom frågar var jag har i blodet, "kokain och mdma" säger jag.
Dom frågar om det är mitt kokain, och jag säger att jag håller det åt en vän men tagit lite tidigare på kvällen.

Nu fick jag hem papper från tingsrätten där jag ska infinna mig i augusti.

Vad kommer jag få för påföljder för detta skull ni tro?

Enbart böter. Inkomstbaserat dock, så om du tjänar bra så får du räkna med att behöva lägga undan 6-24 tusen spänn för detta.
(jag lever på existensminimum och fick böta 6 tusen spänn för 30g cannabis)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in