2014-08-11, 22:56
Medlem
MissionImpossibles avatar
Inget händer mer än böter fram till den dagen du kör ihjäl någon på grund av att du kör drograttfull...

Ren idioti....

Skaffa körkort och om du ska droga ge faan i kör...
Citera
2014-08-11, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tycker alltså att man ska uppmana till olovlig körning?

---

Alla borde begå offerlösa brott så ofta de kan. Det är för att folk i allmänhet lyder meningslösa lagar som det alltid går att knulla dem i röven.

Jag håller det inte heller för troligt att de tar bilen.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2014-08-11 kl. 23:13.
Citera
2014-08-11, 23:13
Medlem
Mattelols avatar
Om du har åkt dit tidigare för drograttfylla och blir tagen för olovlig körning igen så är det fängelse på straffskalan.
Citera
2014-08-11, 23:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag håller det inte heller för troligt att de tar bilen.

Klart att de inte tar bilen om det inte finns droger/alkohol inblandat i den olovliga körningen.
Citera
2014-08-12, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då åker dit för olovlig körning. Nästa gång blir det grov olovlig körning. Tredje gången tar de bilen av dig.
Haha vad du hittar på.
Jag åkte fast 5 gånger på en månad och dom tog inte bilen.
Har han droger i omloppet så åker han för drograttfylla.
Nästan rätt
Citera
2014-08-12, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Haha vad du hittar på.
Jag åkte fast 5 gånger på en månad och dom tog inte bilen.
Har han droger i omloppet så åker han för drograttfylla.
Nästan rätt

5 gånger för olovlig körning? Vad har ditt straff varit då? Böter? Fängelse?

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader
Citera
2014-08-12, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Floz

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader

Det verkar vara väldigt beroende på vilken domstol det är, men 14 dagar är väl ett vanligt straff efter flera gånger. 2 månader är det mesta jag har hört, fast då hade han kört många gånger. För någon som skiter i vad som står i belastningsregistret är det alltså inget avskräckande i själva straffet. 14 dagar lär man ju kunna sitta av i häktet bara.
Citera
2014-08-12, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Floz

En månad i finkan.
Har åkt fast för två rattfyllor innan det, varav den andra var grov eftersom det var andra gången, fick fyra månader då.
Nu är jag skötsam måste jag lägga till, och jag vet hur idiotisk jag har varit.
Men att köra bil utan körkort fast vara nykter ser jag inte som ett så allvarligt brott, inte de som dömde mig heller då jag fick en månad för fem olovliga (inom loppet på en månad).
Mvh
Citera
2014-08-12, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det verkar vara väldigt beroende på vilken domstol det är, men 14 dagar är väl ett vanligt straff efter flera gånger. 2 månader är det mesta jag har hört, fast då hade han kört många gånger. För någon som skiter i vad som står i belastningsregistret är det alltså inget avskräckande i själva straffet. 14 dagar lär man ju kunna sitta av i häktet bara.
Inte helt 100 nu men ganska säker på att lägsta fängelsedom som döms ut är en (1) månad.
Senast redigerad av Kanel-Kalle 2014-08-12 kl. 14:17.
Citera
2014-08-12, 15:40
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Inte helt 100 nu men ganska säker på att lägsta fängelsedom som döms ut är en (1) månad.

14 dagar är lägst.

Brottsbalk (1962:700)

26 kap. Om fängelse

1 § Fängelse döms ut på viss tid eller på livstid enligt vad som är föreskrivet för brottet.

Fängelse på viss tid får inte understiga fjorton dagar och inte överstiga tio år. Om fängelse på längre tid än tio år och på livstid är föreskrivet för brottet eller om det följer av 2 eller 3 §, får dock fängelse på viss tid bestämmas till högst arton år. När fängelse i förening med skyddstillsyn döms ut enligt 28 kap. 3 § gäller i fråga om tiden för fängelsestraffet vad som föreskrivs i den paragrafen.

Om fängelse som förvandlingsstraff för böter är särskilt föreskrivet. Lag (2009:396).
Citera
2014-08-12, 17:16
Medlem
Ottilios avatar
Hejsan!
Jag är en kille på 21 år och har ett åtal som väntar ang: misshandel, olagahot, olovlig körning (grovtbrott), grovt rattfylleri (drograttfylleri), narkotika brott (ringa)

jag är tidigare dömd för liknande brott och i oktober 2013 till fängelse 2 månader.
i januari blev jag gripen på nytt och häktad i början av året.. i häktet så fick jag besök av ett behandlingshem och jag fick mig själv motiverad att lägga in mig där när jag har blivit släppt, jag lade in mig den 24 februari dagen efter jag blev släppt... i april 2014 hade jag rättegång ang en misshandel och en stöld och dömdes till kontraktsvård 6 månader... men det är inte allt för jag hade några pågående mål som ej väckts åtal på då och det var de förstnämnda citerar : ((misshandel, olagahot, olovlig körning (grovtbrott), grovt rattfylleri (drograttfylleri), narkotika brott (ringa) ))
och det ska jag upp i rätten med nu i september... Min kontraktsvård löper ut i slutet av augusti nu och jag är lite orolig för kommande rättegång då jag lagt all min kriminalitet bakom mig osv,
jag har skött min behandling klanderfritt och är villig att stanna kvar även efter kontraktsvården alltså kanske till i mitten utav 2015 om jag är redo för det "vanliga livet" så att säga...
vad tror ni jag kommer dömas till?

mvh
Citera
2014-08-12, 20:29
Medlem
oviktigts avatar
Första olovliga körningen blir dagsböter om 30 x (dina inkomstförhållanden). Fjärde gången blir det fängelse 14 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in