Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-23, 19:59
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=TrashigPsycho|49679604]
Citat:
Så du menar att präster inte besitter högre makt än gemen man? Dom sprider ju det kristna budskapet alltså bör gud lita på dom mer än han skulle göra på någon vanlig människa, alltså är dom mer värda och besitter mer makt än gemen man, eller?
Så menar jag nog ja, en prästvigd person besitter inte högre makt än icke prästvigda personer, som jag uppfattat iaf.

Citat:
Om jag förnekar gud och underkastar han och förnekar allt som har med gud att göra, tror du inte att gud ser lägre på mig än han skulle göra på en fullvärdig och troende kristen?
Tror jag faktiskt inte utifrån tanken att gud förstås existerar. Jag tror alltså att själva gudsdyrkandet är enormt överflödigt, men också fullständigt onödigt, även för dem som tror att gud skapat människan och härskar.

Citat:
T.om han kanske skulle förkasta mig, skicka mig till helvetes djupa avgrundar och brinna i evig tid?
Det tror jag inte att sådant görs utifrån att inte tro på vad som inte ger sig till känna. Däremot kan människor vilja se dig ha de dåligt och helst se dig förolyckas eller må bra att veta att du inte borde exuistera eller stå i deras väg. Vad en gud skulle tänkas vilja, är det ingen som vet ett endaste dugg, vilket är lite komiskt mitt i allt malandet om hur vi alla bör frukta varelsen.Jag ser det enbart som vilseledande taktik av taktiska avundsjuka utspel och alltför tröttsam helt överflödiga seder som vid detta laget borde ha sjlvdött , men allt hat verkar underhålla det meningslösa projicerandet, folk tycks inte få nog att nära sina hat och självhat och trams som helt skiter i liv, genom att gömma sig med patetiskt versläsande, i tron att en gud existerar utirån din vilja. Tror inte det är så enkelt - det är ett liv med villkor som ingen gud kan bistå med att underlätta, enbart människan själv måste finna vägar att underlätta t.ex lidande, genom bättre samarbete och annat.

Citat:

Om jag påstås njuta av all elände och att bli hänvisad till att ta trappan ner skulle vara en guldbiljett för mig, har gud gjort en tabbe att istället för att bestraffa mig, så belönar han mig med högsta priset, alltså blir gud bestulen på sin gudomliga all vetande och borde tämligen se ner mig på som individ gentemot det kristna guld exemplaret.
Fast du säger ingenting och kan aldrig utvecklas utan att lägga av med att ständigt skylla på gud.

Citat:
Men om så är fallet, vi alla är ju guds barn, älskar han inte alla mycket, så borde det tämligen sända ut signaler att det är okej att se ner på andra, om gud himself gör det, förstår du vart jag är påväg?
Men om folk ser ner på varandra så har väl inte det heller nåt med gud att göra, hur får du ihop det?

Ser folk ner på varandra, är det folket personerna.. som inte uppskattar liv tillräckligt utan att gå och se ner på varandra, gud har inget med det att göra eftersom gud är en fantasiprodukt att dra till med, ungefär som en svordom när du inte vet hur du ska bete dig mot människor och drar salvor istället för att snacka som folk att lugna ner maktbegär. Man får acceptera att folk är olika och att slavsystemen både var är och ständigt kommet stå under avveckling.

Att placera "en gud" på toppen, är litegrand att vilja ha en osynlig "ordning", som inte alltid är så jäkla sund som de självgoda ändå vill inbilla andra, att det skulle vara en regel och norm? att per se, behöva acceptera att andra fantiserar fram troller-illusioner som jag ska dyrka? och sedan, dessutom behöva gilla utifrån hur respektive skalle tolkar sin gud`?

Det är ju så mentalt förödande att man inte kan vara särskilt mer än egofixerad vid att tro att "en gud" öht skulle behöva dyrkas eller inberäknas, behövs det inte alls! inte på något sätt alls.

Vad som är synd och inte, vederhälls eller inte, har med olika rubbade individer att göra, i oförmåga eller ovilja att förstå, den här existensen. Går aldrig att skylla på en gud, typ "jag tror på hgud så mig ska du inte anklaga" nope, det är billiga trix.
Citera
2014-07-24, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel

Citat:
Tror jag faktiskt inte utifrån tanken att gud förstås existerar. Jag tror alltså att själva gudsdyrkandet är enormt överflödigt, men också fullständigt onödigt, även för dem som tror att gud skapat människan och härskar.
Det finns ingen gud för dig eller för mig, men jag är intresserad av den kristna läran därav dom troende som faktiskt tror att det existerar en gud som skapat dom.

Citat:
Det tror jag inte att sådant görs utifrån att inte tro på vad som inte ger sig till känna. Däremot kan människor vilja se dig ha de dåligt och helst se dig förolyckas eller må bra att veta att du inte borde exuistera eller stå i deras väg. Vad en gud skulle tänkas vilja, är det ingen som vet ett endaste dugg, vilket är lite komiskt mitt i allt malandet om hur vi alla bör frukta varelsen.Jag ser det enbart som vilseledande taktik av taktiska avundsjuka utspel och alltför tröttsam helt överflödiga seder som vid detta laget borde ha sjlvdött , men allt hat verkar underhålla det meningslösa projicerandet, folk tycks inte få nog att nära sina hat och självhat och trams som helt skiter i liv, genom att gömma sig med patetiskt versläsande, i tron att en gud existerar utirån din vilja. Tror inte det är så enkelt - det är ett liv med villkor som ingen gud kan bistå med att underlätta, enbart människan själv måste finna vägar att underlätta t.ex lidande, genom bättre samarbete och annat.

Hela den moderna västvärlden är ju präglad av den kristna läran och dess seder även om nu troende minskar drastiskt, men visst har kristendomen samt andra religioner spelat den rollen väl. Folk är rädda för det okända, med gud kommer också gemenskapen, man hittar likasinnade som nödvändigtvis inte behöver ha samma intressen eller värderingar, men bara tanken på att någon delar samma tro/gud gör att dom känner samband med varandra, vilket gynnar flockmentaliteten.

Citat:
Fast du säger ingenting och kan aldrig utvecklas utan att lägga av med att ständigt skylla på gud.

Vad menar du?

Citat:
Men om folk ser ner på varandra så har väl inte det heller nåt med gud att göra, hur får du ihop det?

Ser folk ner på varandra, är det folket personerna.. som inte uppskattar liv tillräckligt utan att gå och se ner på varandra, gud har inget med det att göra eftersom gud är en fantasiprodukt att dra till med, ungefär som en svordom när du inte vet hur du ska bete dig mot människor och drar salvor istället för att snacka som folk att lugna ner maktbegär. Man får acceptera att folk är olika och att slavsystemen både var är och ständigt kommet stå under avveckling.

Ja, om jag trotsar gud och lurar honom till den grad att han väljer att sända mig till helvetet där jag istället njuter för att plågas i all evighet, så har gud begått ett misstag och han är nog säkerligen bitter över att jag lurat honom såpass att han skänkt mig evig lycka istället för evigt lidande, alltså ser han ner på mig som individ, och om gud kan se ner på någon, så kan människor som är guds direkta avbild se ner på varandra, effekten appliceras på oss och om någon ifrågasätter så har man i baktanke att gud har gjort så, alltså kan jag också göra så. Poängen är att det har allt med gud att göra, nu ponerar vi alltså om vi vore kristna och vi tror på en gud, och vi tror på att detta händer, alltså är det verkligt för oss. Slavsystem kommer förövrigt att alltid finnas och allas lika värde kommer aldrig fungera i praktiken, de moderna slavsystemen skiljer sig dock ifrån dom antika, men visst finns dom kvar och kommer säkerligen göra det så länge människan existerar.

Citat:
Vad som är synd och inte, vederhälls eller inte, har med olika rubbade individer att göra, i oförmåga eller ovilja att förstå, den här existensen. Går aldrig att skylla på en gud, typ "jag tror på hgud så mig ska du inte anklaga" nope, det är billiga trix.

Det är ju det som pågår överallt, folk skyller på gud på både det ena och det andra, två länder med två olika religioner krigar, båda anser sig själva vinna pga att dom har gud på sin sida, t.om länder med samma religion och gud är på bådas sida, men det är enbart en sida som vinner, men det anses socialt accepterat att skylla på gud, eller belasta gud, det lättar lite på ens egna ansvar som är en börda för individen och denne finner det då tröstande att skylla på en högre makt.

Borde omformulera min fråga, anser vanliga kristna generellt att präster har mer makt än gemen man? Gud är ju oförmögen att svara, så vi låter folket talka.
Citera
2014-07-24, 10:57
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=TrashigPsycho|49685834]
Citat:
Det finns ingen gud för dig eller för mig, men jag är intresserad av den kristna läran därav dom troende som faktiskt tror att det existerar en gud som skapat dom.

Förstått.

Citat:
Hela den moderna västvärlden är ju präglad av den kristna läran och dess seder även om nu troende minskar drastiskt
Kan vara så att hela västvärlden inte är särskilt präglad av kristna läran när allt kommer omkring, västvärlden är väl präglad av ultimativ svartvit tolkning av bibel, vilket som jag anser, medan du självklart har andra värdefulla insikter.. ... i att den mätia världsdelen USA, gärna tagit kommandot i hur när och varför, kristen-lära skulle haussas upp som det haussats upp, jag tror alltså inte att hela västvärlden präglats av kristen lära... det uttrycket ser jag som en ganska ordentlig strawman och falsk historierevisionistisk agenda att försöka ha som utsäkt över att t.ex det kan-vatra-dags-för-folk-att-smaka-på-lite-mer islam, därför.. ur den strawman att blomstrande industrialism, banade väg för pluralism och att kristendom enbart är en liten gren i den bejakande pluralism som västmakter tillät och tillåter.

Under flower-power-eran.. kunde man se massor av hidnduism och en hel massa östliga influenser ta rejäl mark under besittning, indianernas eller alla de riktningar som ursprungsbefolkningen i usa bjöd på.. har nästan mer givit ekon, än kristendom... kristendom har sin principfasthet DÄR den uttrycker sig via kyrkosamfund.. men det är allt.

I övrigt finns ju generös acceptans för alla slags gudsförklaringar, när jag gick i skolan fanns inte en enda religiös dogm, som varken ville eller skulle eller fick, ställa sig över annan : är inte det neutraliseringsprojekt så vad är isf?

Det är ju att religionsfrihetslagen, ger och ska väl ge utrymme för dem i avsaknad av gudstillit? Jag sjlv tror nte på gud, men är för den skull samhällsintresserad, i hur resp. yro.. påverkar alt. åsamkar sina andra dogmer, då industrialism och rationell förklaring av liv... håller helt andra begrepp och recept för t.ecx "lyka".

Andra jämförelser skapas, också i ateistiskt hållna miljöer... och då utan att ens benämnas som kreationistiskt vurmande.

Citat:
men visst har kristendomen samt andra religioner spelat den rollen väl. Folk är rädda för det okända, med gud kommer också gemenskapen, man hittar likasinnade som nödvändigtvis inte behöver ha samma intressen eller värderingar, men bara tanken på att någon delar samma tro/gud gör att dom känner samband med varandra, vilket gynnar flockmentaliteten.
Jo, det håller jag med om... så är det ju för så börjae ju tankar om fred, någonstans har det behövts gemensamma mål, där kanske gud är moroten för många och utan att behöva lägga in ovidkommande tolkningar, mer än vad respektive sällskap själv väljer att se som av vikt. Helt ok. Varför skulle det var hotfullt... det är bara när man börjar påstå att gud förädrlar människa.. som det medföljer prissättning på individer.

Men sådant behöveer man sätta sig in i , för att ens påstå att värdesttningsnormer ens är, i omlopp... att diskriminera utmed belöningssyhstem och skattetekniska mer virtuosa belöningar åt olika på förhand dömda , så ibland... kan man se att gudstolkarna eller bibellfundame nntalister, inte varit särskilt hjärtliga heller, eftersom man har som sagt inflikar gud precis där man TYCKER, därför det blivit så galna agendro som slgit väldigt fel och enormt orättvist.

du ser inte en enda politiker idag, som inte knner med sig detta. I diskrimineringen som inte ville erkänna sig diskriminerande alt. rasisteiskt präglad, det ÄR känsligt med rasistiska mannualer vilka bär etiketten "religiös" eller bibliskt förankrad.. på mapparna.

eller enbart ingenting, då man bbåde suddat klippt o klistrat hejvilt frenetiskt. hur nu gud, kan ha sådan makt att inte ens låta folk ta del av den gudomliga insikten i vetandet av hur gud rör sig.

Citat:
Vad menar du?
Inget särskilt mer än att olika individer får gravt olika upplysning och ibland utefter väldigt mystiska tyckanden, t.ex elever.

men vet att det är "svårt" område, att agera mänskligt mot människor, är ju enormt svårt att se människor som smågudar, kan jag tänka mig - jag är inte gudstroende.

Citat:
Ja, om jag trotsar gud och lurar honom till den grad att han väljer att sända mig till helvetet där jag istället njuter för att plågas i all evighet, så har gud begått ett misstag och han är nog säkerligen bitter över att jag lurat honom såpass att han skänkt mig evig lycka istället för evigt lidande, alltså ser han ner på mig som individ, och om gud kan se ner på någon, så kan människor som är guds direkta avbild se ner på varandra, effekten appliceras på oss och om någon ifrågasätter så har man i baktanke att gud har gjort så, alltså kan jag också göra så. Poängen är att det har allt med gud att göra, nu ponerar vi alltså om vi vore kristna och vi tror på en gud, och vi tror på att detta händer, alltså är det verkligt för oss. Slavsystem kommer förövrigt att alltid finnas och allas lika värde kommer aldrig fungera i praktiken, de moderna slavsystemen skiljer sig dock ifrån dom antika, men visst finns dom kvar och kommer säkerligen göra det så länge människan existerar.
Inte att jag vill kritisera dig, men rappakaljan sitter i saken att du flikar in gud istället för att prata som folk pratar.

lyckonormer är inte ett begrepp, det är faktum.

vad du sedan eller andra eller jag gör gentemot normerna, är för gud att ta kommandot över? nej, jag ser inte klokhet i att dra in gud, men vet att det är tacksamt för många, men då är det inte heller särskilt hederliga begär.

vad som sker mellan individer, kan inte en osynlig part hantera, osynligt i den mänskliga perceptionen, betyder obefintlighet, gud är i denna form g u d = en bokstavskombination,.... som kan appliceras... där man vill ta makt över detgåtfulla språket ur bibeln, med fler böcker, att islamer har haditer... liksom kristna el judar har sina kollektioner och serier av metoder.

Men du kanske vurmar/färlskar dig i kabbala... det kan vara den räddningen du vill smyga in i, när nu gud inte följde de tyckanden du tyckte som liten, alla är vi små innan vi blir större, eller innan vi blir mer små.

Citat:
Det är ju det som pågår överallt, folk skyller på gud på både det ena och det andra, två länder med två olika religioner krigar, båda anser sig själva vinna pga att dom har gud på sin sida, t.om länder med samma religion och gud är på bådas sida, men det är enbart en sida som vinner, men det anses socialt accepterat att skylla på gud, eller belasta gud, det lättar lite på ens egna ansvar som är en börda för individen och denne finner det då tröstande att skylla på en högre makt.
I krig är det alltid någon som har bättre krut med bättre kvalitet i handeldvapen eller missiler som impar mer än patetisk handkraft öppen handflata el knuten näve dygnet om.

Hat är hat. Hat kräver inte mer hat... såvida man inte vill ta sig en andel av kakan....

Citat:
Borde omformulera min fråga, anser vanliga kristna generellt att präster har mer makt än gemen man? Gud är ju oförmögen att svara, så vi låter folket talka.
Enligt folkrätten, ges inte präster rätt att "ta makt" över dem som inte medverkar. Men det kan finnas starkare sympatier som medför att folk... känner det betryggande att kristen makt ändå är etablerat och fortsatt etablerat, i kraft av att fredsprojekt bätttre uttrycks av dem som inte utnyttjar och gör slarvsylta av varandra utan istället försöker resonera, om så med bibeln som initialskedet i förmågan att visa sig mänskligt kapabel att förstå det här med olikheter. Djur är nol intresserade .. t.ex en katt bryr sig föga att den "beter sig omoraliskt i att *döda och slita sin mat i stycken att ta hänsyn till hjärtat i sitt offer för dagen : här är mnniskan av helt annan valör, vi jagar.. men inte hur som helst. en typisk mänsklig individ samtalar och resonerar. Men nu jorde/gör man inte det i mellanöstern, ett dilemma ja. Också i USA skier man i vilket men aldrig i förenade egotrippandet. USA som vår terrorbalansens överste.

(man idkar iofs samma brutalhuliganism på flera håll än just i mellanöstern, där problemen ligger, och gudssaken solkas ner till rent skit och crap)
Citera
2014-08-10, 11:42
Bannlyst
[quote=BlackJewel|49673956]
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
I den mer nihilistiska formen, uttrycker buddhister detta du säger, men det är av människor konstruerade tankar OM liv och död, inte vad liv och död i reella döden är, för var och en, man får skilja mellan vad försök att systematisera "karma" är, till vad liv är och vad död kan vara, så länge vi lever i denna formen, kan karma-tanken upplevas väldigt befriande för dem som lider så starkt att enbart fokus på ett evigt försvinnande önskas fram. Medan själva "sanningen" återstår väl för var och en att se, hur det är att "vara död" / vara riktigt död, faktuellt död vill säga.

Under tidentycker jag att livs- och döds filosofin är väldigt väldigt kreativt stillande, då det verkligen hjälper i en värld där manierna är i så starkt omlopp och människors riktiga kvaliteter så hänsynslöst negligeras. Det rensar sinnen rejält, att enbart föra tankarna åt att annan verklighet kommer ta över, som kallas för dödstillståndet.

Att det kan vara enbart ett omedelbart annat liv. Vi vet ju faktiskt inte medan vi lever och borde vara upptagna med liv och lite bättre vördnad för vad liv som 'r, medan det är - det har ju historiskt visat sig att majoriteten fullständigt skiter i liv, hellre förstör liv är aktar liv.

Mer än så kan jag inte säga, men jag tror inte att ett typ "livet är slut med döden" kommer efter så mycket otacksamhet över liv som är. Det bara känns, att det vore helt meningslöst för liv att formas som det görs, om det inte fanns naturlig moralfunktion i det liv som föds men också när det dör, dvvs utan gudstramset med alla de affärsidéer som skapas av egoism. Naturen självt lär, behövs inte okunskap med vinstkalkyler att moralisera! Tror inte moral har den betydelse som moral tolkas idag, se bara hur världen för sig.. det är för att folk syndagör varandra med falsk retorik i omlopp.

Man har sin resp. religion sm linjal och mått för vad straffaren vill att syndaren ska göra, utifrån straffarens uppbyggda ATRAPP. En sådan atrapp kan sjlvklart vara hans/hennes lilla mannual om hur han tycker och vill att döden ska vara, och utifrån det kan uttrycka sig t.ex starkt predominant genom att staka ut framtiden för annan. Falskt som satan. Den levande egoisten vet lika lite om dödens faktuella natur, som den han vill utnyttja för att kunna framstå som bättre/eller moralisk ädlare.

Att då alltid krampa fingret på vissa historiska förbipasserade skeden händelser, är enbart en taktik, som kan avslöja att det inte ens handlar om vilja till fred eller att "man är så god" somman försker sälja sig vara.

enbart annan version av att våldföra sig på m'nniskors rätt att inte utsättas för falska sekterister, som naturligtvis opererar i alla led, där produktioner ses som "heliga"

enl mig r det också farligt, att blanda i brahma/gud/allah... där det definitivt icke hör hemma - men vi r inte i det tidevarvet än. Kanske kommer "vi" dit... kanske kommer aldrig mer sådan livsform där så mycket bedrägeri tillåts. Vi lever ju i tillåtandets tidevarv. Våld har alltid nåde tillåtits, samt lönat sig stort.

De vet ingen, hur det blir i döden. Du ansvarar själv för ditt missbruk av makt, i hur du använder de mänskliga etiketterna att t.ex trappa upp hat med polemik-valsandet. Finns ju så m¨nga fler strategier att skapa sig vinst på.

Men att per automatik acceptera religin fr att folk kan fantisera fram religioner med ihopfantiserade rättesnören, är ingen lösning på förvecklingar, det är enbart metod att förtäta och försvåra ännu mer.

Gud är helt enkelt totalt irrelevant! varför redan islamofob som uttryck, i sig är ganska pateitskt.

(om inget annat, så för misogynin som 'r extrem där islam sätter ner sina begär på att ges sinmakthunger mer lov, att kränka ännu fler än vad som gjorts)

det är en stark predestinationslära, enbart ovanligt straffinriktad som kan gränsa till nihil, där ingenting får lov att begäras, det skulle vara förbehållet enbart ett högre skikt av individer...

Så särskilt andligare el vad man ska säga, är nog karmaidén nog inte - men väldigt bra sysselsättning för dem som av maktfullkomliga blivit förpassade att försöka se "bvärdelösheten som tacksam"

Nej, kastsystemet kan ses också i karmaordandet, att gå omkring att så naivt se så många sjuka och otacksamma individer som värda att buga för, nej.

Det kan inte vara särskilt värdefullt när en religion anvisar folk att ge ifrån sig allt, för att se att det ju tar vägen någonstans, den osynliga karman verkar vara ganska lik Adams osynliga hand som verkar och "alltid gör gott".

Det där med olika dimensioner, det är drömmar... vad andra dominerande klanledare pr'ntat ner för att positionera sig som högre mognare bättre, visare... you name it - samma som i de väldigt dogmatiska ortodoxa... nästan ingen skillnad. Man vill kontrollera genom att påstå sig veta vad andra "egentligen" tänker på och är.. genom påstått vetande om andras framtid , för mig framstår det som djupt oärligt intill bedrägligt.

Dalai Lama försöker nog växa mer reflektion, att inte leva reflektionslöst, inte i att moralisera, som gudsläror annars är så fixerade i.

Produktionstakten i religionerna är gravt fixerade i ÄRA och äran att inordna sig men helst underordna sig, inte vad Dalai Lama uttryckt som jag förstått - men var och en förstår ju också olika kunskaper så olika. För vi är olika.

Detta är ju då inte ett kort svar, så tänker inte svara om du inte kan hål,la dig till vad tråden ber om...
Citera
2014-08-10, 19:29
Bannlyst
Vad symboliserar vaggandet som judarna gör när de ber?
Har hört att de ska symbolisera en ljuslåga.
Citera
2014-08-21, 21:27
Medlem
varför skapade gud dinosarier för att sedan döda ut dom? vart han inte nöjs med dom?
Citera
2014-08-21, 22:22
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroles
varför skapade gud dinosarier för att sedan döda ut dom? vart han inte nöjs med dom?
Gamla testamentets böner ger uttryck för en oförklarlig ondska.. som kan ha drabbat dinosaurierna...

Psalmerna innehåller upplevelser av tvetydighet, att livet är både en överaskande gåva och något som är hotat.

Dinosaurieperioden var uppenbarligen starkt hotad.

Men utifrån guds bud, kanske dinosarna hade att tacka Gud..

Man måste också ta emot det onda från guds hand, ty gud ger och gud tar, inte bara livgivare men också förstörare.

Herren gav och Herren tog, lovat vare Herrens namn / Jobs bok

Vi tar emot det goda från Gud, ska vi då inte också ta emot det onda? / Jobs bekännelse

GT
Citera
2014-08-21, 22:43
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammacino
Vad symboliserar vaggandet som judarna gör när de ber?
Har hört att de ska symbolisera en ljuslåga.
Ganske inte den bästa exegetiska gissningen, men om inte vaggandet uttrycker ångest, vad så fall är är existentiellt grubblande ångest?

Gudstro innefattar i mångt och mycket ett cirkulerat ständigt återkommande kretsande kring existentiell abstraktion, att gå in i annan identitet - många hänger upp sig vid den sköra tråd som är bokstavstrons extremare form.. de väntar på Messias i vånda och bön om barmhärtighet och för dialog med sina tolkningar av vad de läser och speglar sig i detta.

Se sambandet med judarnas besök vid Västra muren i Jerusalem ; att samlas vid muren för att uttrycka tacksamhet till Gud, be om barmhärtighet i den sorgesamma smärtsamma längtan efter sin Messias.

Enligt judisk lag är det ett måste att känna sorg och bedrövelse och att slita sina klädesplagg när man besöker muren. Vaggandet är en existentiellt utlevd vånda. Ett slags överlämnande till en slags euforisk religiös fanatism som inte kan lämna kroppen i ro och sann förtröstan.
Senast redigerad av BlackJewel 2014-08-21 kl. 22:46.
Citera
2014-10-02, 18:31
Medlem
Någon som både är blind och döv från födseln, hur föreställer sig dem Gud? Är de benägna i samma grad som människor försedda med syn och hörsel, att bilda religiösa trosuppfattningar? Föreställ er en utgångspunkt i stil med Rawls 'Veil of Ignorance'; ingen av dem har alltså utsatts för någon form av indoktrinering. Deras intelligens är jämbördig.
Citera
2014-10-13, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nascendi
Någon som både är blind och döv från födseln, hur föreställer sig dem Gud? Är de benägna i samma grad som människor försedda med syn och hörsel, att bilda religiösa trosuppfattningar? Föreställ er en utgångspunkt i stil med Rawls 'Veil of Ignorance'; ingen av dem har alltså utsatts för någon form av indoktrinering. Deras intelligens är jämbördig.

Hmmm.. En del av mig vill tro att dom kanske har en mer okroppslig bild av gud?

Tror inte riktigt man kan se det från "veil of ignorance-vinkel". Inte så att blinda och döva saknar verklighetsanknytning helt..

Då skulle det vara troligare att man inte har någon bild av gud, då ingen lärt en budskapet eller kunnat förmedla någon sådan information.. "veil of ignorance-vinkeln" säger ju att man är fritt rationell i denna sits. Så då bör man ju kanske inte ens få in konceptet i sitt huvud, då gud inte direkt är ett rationellt koncept?
Senast redigerad av Rationalisterna 2014-10-13 kl. 18:13.
Citera
2014-10-21, 21:29
Medlem
Hej, var jesus muslim? ser på en rulle som heter The Passion of The Christ och alla pratar shabla-shabla-språk. Trodde han var amerikanare?
Citera
2014-10-21, 21:33
Medlem
Mr.Soross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiCapLock
Hej, var jesus muslim? ser på en rulle som heter The Passion of The Christ och alla pratar shabla-shabla-språk. Trodde han var amerikanare?
Ja. Jesus var muslim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in