Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-01, 13:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Stämmer. Buddhister tror att de möts av Gudar som är projektioner av ens egna sinne, som dricker blod, äter & lemlästar människor för att göra dig uppjagad så att du under din vistelse i Bardo skall söka efter det enda du känner igen och som är tryggt för dig, en ny livsmoder. Ett hinder ifrån att upplösas. Observera att detta är Tibetansk Buddhism, jag är inte så påläst om theravada buddhism. Upplys mig gärna om vad för kunskap du besitter om Theravada och vad dessa tror på för 'guder'.
Jag fick temporärt också liknande förståelse av tibetanska dödsboken.. men ska sägas att den boken kan man inte bara läsa som en vanlig bok, det kryllar! av flerbottnad sybolik där, den boken går icke att läsas med ytlig bokstavsupptagning som vi är vana att läsa, och glöm liknelser med bibeln rakt av.

Man fr ge det tid, för det tar oförskämt mycket tid i anspråk. Svårt att ha ett liv.. om vi säger så, eller, att man får vara i princip ekonomiskt oberoende, utan överdrift.

Jag har också glömt det mesta eftersom jag slutade och började mata in utbildning istället, och då går det inte att sitta och ägna sig åt andlighet.. enl konceptuell buddhism, med det går med all säkerhet att förklaras på flera sätt, och vi får hålla till godo med tibetanska lamor i detta fall - själv fördrar jag mästare som är också.. förankrade DESSUTOM, i västerländsk teologi, för att man kan vägledas in rätt...

...du ska inte sitta och försöka få en hum om bardo, på egen hand, min rekommendation.

Buddhism, säger åt den med stark inre anmaning, att söka sig till sangha, okej? missförstå inte, men det sägs inte för att ha nån slags exklusivitet, även om det finns sådant på vägen.. det kan bli starkt förvirrande, utan att grunda med seriöst införstådd praktik, först - om jag får rekommendera.

new-age-smörjan, som försöker göra sig snabba vinster med en sjukt plastig misch.masch.. är direkt att enl. mig, slängas på soptippen! bränna upp skiten helst.
Citera
2015-09-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jag fick temporärt också liknande förståelse av tibetanska dödsboken.. men ska sägas att den boken kan man inte bara läsa som en vanlig bok, det kryllar! av flerbottnad sybolik där, den boken går icke att läsas med ytlig bokstavsupptagning som vi är vana att läsa, och glöm liknelser med bibeln rakt av.

Man fr ge det tid, för det tar oförskämt mycket tid i anspråk. Svårt att ha ett liv.. om vi säger så, eller, att man får vara i princip ekonomiskt oberoende, utan överdrift.

Jag har också glömt det mesta eftersom jag slutade och började mata in utbildning istället, och då går det inte att sitta och ägna sig åt andlighet.. enl konceptuell buddhism, med det går med all säkerhet att förklaras på flera sätt, och vi får hålla till godo med tibetanska lamor i detta fall - själv fördrar jag mästare som är också.. förankrade DESSUTOM, i västerländsk teologi, för att man kan vägledas in rätt...

...du ska inte sitta och försöka få en hum om bardo, på egen hand, min rekommendation.

Buddhism, säger åt den med stark inre anmaning, att söka sig till sangha, okej? missförstå inte, men det sägs inte för att ha nån slags exklusivitet, även om det finns sådant på vägen.. det kan bli starkt förvirrande, utan att grunda med seriöst införstådd praktik, först - om jag får rekommendera.

new-age-smörjan, som försöker göra sig snabba vinster med en sjukt plastig misch.masch.. är direkt att enl. mig, slängas på soptippen! bränna upp skiten helst.

Än har jag inte gett mig på någon form av tolkning av boken, utan delar enbart med mig av den uppfattning jag fått utifrån det bokstavliga planet. Fokuserar man på skriften som skall läsas inför den dödes kropp medan medvetandet vandrar i Bardo så är det egentligen inte mycket att tolka, upplever jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Konstigt att "The wheel of life" säger raka motsatsen.

Instämmer. Men läser du om Wrathful Deities inom Tibetansk Buddhism framkommer det att de är upplysta varelser som representerar din karma, och är enbart projektioner av ditt sinne.

Citat:
Du missar vad: "Samsara = Nirvana" betyder (det är en icke-dualism).

Beskriv mer, för utifrån min uppfattning så finns det en separation mellan att födas om och att slippa födas om. Det tillhör samma världsbild men det ena är någonting som utesluter det andra.(Nirvana vs Samsara)
Senast redigerad av testocyp 2015-09-01 kl. 14:35.
Citera
2015-09-01, 14:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Konstigt att "The wheel of life" säger raka motsatsen.

Citat:
Instämmer.

Bra.

Citat:
Men läser du om Wrathful Deities inom Tibetansk Buddhism framkommer det att de är upplysta varelser som representerar din karma, och är enbart projektioner av ditt sinne.

Vem har skrivit den?

Citat:
Du missar vad: "Samsara = Nirvana" betyder (det är en icke-dualism).

Citat:
Beskriv mer, för utifrån min uppfattning så finns det en separation mellan att födas om och att slippa födas om. Det tillhör samma världsbild men det ena är någonting som utesluter det andra.(Nirvana vs Samsara)

Båda Samsara OCH Nirvana är "verklighet".
Citera
2015-09-01, 14:58
Medlem
Citat:
Vem har skrivit den?

Informationen finns på wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Wrathful_deities och i boken Tibetan Book of The Dead under den skriften som skall läsas vid den dödes kropp, det finns säkert mer information om detta på nätet. Antagligen är Deities någonting som har kommit ifrån Hinduism, Tibetansk Buddhism är lite influerad av Hinduism.

Citat:

Ja, dessa tillhör samma världsbild men eftersom att nirvana är någonting som utesluter samsara medan samsara inte utesluter nirvana så är det ingenting jag vill antyda som att samsara=nirvana,
Citera
2015-09-01, 15:02
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
buddisterna skulle bli ledsen om du sa det.

Skulle de? De kanske blir glada?
Citera
2015-09-01, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ja, dessa tillhör samma världsbild men eftersom att nirvana är någonting som utesluter samsara medan samsara inte utesluter nirvana så är det ingenting jag vill antyda som att samsara=nirvana,

Med "veklighet" refereras inte till "världsbild".

Det är möjligt att du inte antydar detta, men esoterisk tibetansk buddhism säger det.
Citera
2015-09-01, 15:32
Medlem
Citat:
Med "veklighet" refereras inte till "världsbild".

Världsbild passade enl. mig bättre till diskussionen.

Citat:
Det är möjligt att du inte antydar detta, men esoterisk tibetansk buddhism säger det.

Hänvisa gärna så att jag själv kan läsa om just detta.
Citera
2015-09-01, 19:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hänvisa gärna så att jag själv kan läsa om just detta.

Mahamudra.
Citera
2015-09-01, 20:14
Medlem
Citat:
Mahamudra.

Du får specificera dig lite mer än så.
Finner ingenting inom ämnet som menar att Samsara och Nirvana är det samma.
Citera
2015-09-01, 21:31
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Du får specificera dig lite mer än så.
Finner ingenting inom ämnet som menar att Samsara och Nirvana är det samma.
Tantra.

Första tantriska övningen är den lägre tantran som kallas Mahamudra och betyder stor symbol.
Men representerar inte alls någon särskilt filosofisk eller religiös princip - snarare demonstrerar det de livets kvaliteter.. som.. de .. är. , liksom unfolded.

T.ex den direkta perceptionen av en blomma, omaskerad.. meningen i färgen, rika kulören som ger budskap och utöver den simplare informationen som färg annars ger. Textur doft osv.

Det ger på sikt soliditet. Jämnmod och fattning i samsarisk kvalitet, och genomtränger de samsariska begären av ego-stolthet som vill bygga en hög pyramid och monument över sin egen exaltering över sinnesbestämningen och fastna där.

Men, ju högre man når, ju närmare ner mot jorden kommer man.

To remember : the practice of meditation begins with the penetration of the neurothic though pattern which is the fringe of ego.
(Chögyam Trungpa)

As proceed further.. we see through not only the complexity of the thought process but also heavy meaningfulness of concepts expressed in names and theories.

...................................

Milarepa

"and later Milarepa himself says, insofar as the Ultimate, or the true nature of being isconcerned, there are neither Buddhas or demons.
He who freess himself from fear and hope, evil and virtue, will realize the insubstantial and groundless nature of confusion.
Samsara will then appear to be the Mahamudra itself... "

Resterande av The Hundred Thousand Songs , har att göra med Milarepa´s utveckling som lärare och hans relation med sina studenter.

Mot slutet av sitt liv slutförde han komplett stransmutation process, intill en punkt som slutligen kom att kallas för Vidyadhara eller : Holder of the Crazy Wisdom" /
Citera
2015-09-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tantra.

Första tantriska övningen är den lägre tantran som kallas Mahamudra och betyder stor symbol.
Men representerar inte alls någon särskilt filosofisk eller religiös princip - snarare demonstrerar det de livets kvaliteter.. som.. de .. är. , liksom unfolded.

T.ex den direkta perceptionen av en blomma, omaskerad.. meningen i färgen, rika kulören som ger budskap och utöver den simplare informationen som färg annars ger. Textur doft osv.

Det ger på sikt soliditet. Jämnmod och fattning i samsarisk kvalitet, och genomtränger de samsariska begären av ego-stolthet som vill bygga en hög pyramid och monument över sin egen exaltering över sinnesbestämningen och fastna där.

Men, ju högre man når, ju närmare ner mot jorden kommer man.

To remember : the practice of meditation begins with the penetration of the neurothic though pattern which is the fringe of ego.
(Chögyam Trungpa)

As proceed further.. we see through not only the complexity of the thought process but also heavy meaningfulness of concepts expressed in names and theories.

...................................

Milarepa

"and later Milarepa himself says, insofar as the Ultimate, or the true nature of being isconcerned, there are neither Buddhas or demons.
He who freess himself from fear and hope, evil and virtue, will realize the insubstantial and groundless nature of confusion.
Samsara will then appear to be the Mahamudra itself... "

Resterande av The Hundred Thousand Songs , har att göra med Milarepa´s utveckling som lärare och hans relation med sina studenter.

Mot slutet av sitt liv slutförde han komplett stransmutation process, intill en punkt som slutligen kom att kallas för Vidyadhara eller : Holder of the Crazy Wisdom" /

Är detta herr Mahamudra tolkning av Tibetansk Buddhism? Det verkar inte vara någonting som präglar Tibetansk Buddhism, där de tror på upplösning i form av buddha, uppenbarelser i Bardo i form av deitier och boddhisatvas, Samsara som kretsloppet, Bardo som mellantinget och Nirvana/Buddha som upplösningen ifrån Samsara.
Senast redigerad av testocyp 2015-09-01 kl. 21:40.
Citera
2015-09-01, 21:54
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Samadhi är ett komplett involverande och Nirvana är frihet och båda är kopplade till shunyata.

När vi erfar shunyata är vi helt införlivade, utan subjekt-objekt dividering med dualism. Då är man också fri från förvirring.

Vägen/Path : the dead of shunyata and the birth into luminosity. Is the last stage of the Bodhisattva path.

Shunyata as an experience falls away... exposing the luminous quality of form.

Men medan Mahayana Buddhism är involverad med transcendental kunskap, är Tantra kopplat till med att arbeta med energi. Den oförstörbara essensen av den stora glädjens energi, den är allgenomträngande som rymd tid rum mellanrum - dharmabody - och uppehåller ursprungs-intelligens urtidsintelligens som uppfattar den fenomenvärlden.

Och denna energin ger impulser till både det upplysta och förvirrade, grumliga, distraherade, snurriga röriga och oordnade sinnet el. state of mind.

Så det är utomordentligt svårt att "fånga" nirvana.. i försök att kunna leverera en rak definition, det är så gott som omöjligt. Eftersom så mycket kontaminationer ständigt utväxlas i den strida strömmen i sådana här överföringar. Alla är på olika sätt kontaminerade och i ständigt dualistiskt utväxlande.

Mycket digert, med buddhistisk praxis, och då är det ändå understatement. Men väl värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in