Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-30, 13:04
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Visst stämmer det att man inom österländska religioner (åtminstone inom buddhismen?) menar att man kan återfödas som djur? Alla själar är i en evig vandring och karman avgör vad man återföds som. Right? Själen frigörs när man når nirvana och man slipper återfödas.

Hur kommer det sig att antalet människor i världen ökar? Menar man då att själarna generellt har fått bättre karma och därför återföds fler som människor?

OCH menar man att den totala mängden av varelser/själar är konstant, eller sakta avtagande då vissa når nirvana?
Buddhister generellt förnekar existensen av själen. Det är mer inne på Sanatana Dharmas domäner det tankesättet figurerar.

Båda tankeskolor menar att det finns flera världar, universum, dimensioner eller vad du nu vill där återfödelse och/eller reinkarnation äger rum som baseras delvis på det karmiska förloppet. En stor vinst är att återfödas/reinkarneras som människa då man har en möjlighet att bryta samsara, kretsloppet. Vilket inte ens devas (gudar/halvgudar) kan normalt. Ja atman och anatman (buddhismen) vandrar mellan dessa världar beroende på karma vilket förklarar fluktuationen av individer av en viss art på t ex jorden.
Citera
2014-05-30, 22:24
Medlem
Luciditys avatar
Finns det något ord för om man anser att alla religioner är olika tolkningar, abstraktioner eller modeller av samma verklighet utan att nödvändigtvis hålla med eller säga emot någon av dem? Jag börjar luta mot det synsättet och skulle vilja veta om det finns någon stämpel för det.
Citera
2014-06-01, 17:57
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, man nog säga att SvK representerar det evangeliska som klassisk kristendom. Katolska kyrkan med, både Den apostoliska trosbekännelsen som jag ursprungligen är katolsk om jag fattat det rätt, har Svk med. Även frikyrkorna från babtisterna, pingst och de nyare trosförsamlingarna.

Jv har sin egen litteratur och lära som jag förstår det. Och deras laggärningar, att man måste ut och knacka dörr osv. Isolera släktingar som vill hoppa ur. Vi har en skön fd Jv-kille i vår församling som berättat mycket.
Vad jag förstår så har alla kyrkor och samfund sin egen litteratur...
Citera
2014-06-24, 23:57
Medlem
Påstås präster ha mer makt än gemene man enligt gud?
Citera
2014-06-26, 21:40
Bannlyst
Sry för kanske dum fråga, men hur gör jag för att gud ska förlåta mig då vi varit oense?
Citera
2014-06-30, 19:24
Medlem
NordiskRevolutions avatar
1. Är det korrekt uppfattat att de tidiga arianerna såg Jesus så som skapad av Gud medans de senare (gotiska) såg Jesus som en människa som genom sitt leverne förtjänade titeln Guds son (alltså blev Sonen)?

2. Om detta stämmer: finns det något trossamfund i världen idag som har en snarlik syn som goterna?
Citera
2014-06-30, 20:11
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskRevolution
1. Är det korrekt uppfattat att de tidiga arianerna såg Jesus så som skapad av Gud medans de senare (gotiska) såg Jesus som en människa som genom sitt leverne förtjänade titeln Guds son (alltså blev Sonen)?

2. Om detta stämmer: finns det något trossamfund i världen idag som har en snarlik syn som goterna?

Goterna var arianer. Har jag för mig.

Det är ett generellt svar, men som jag minns det så här på rak arm, så nåddes de flesta germanska stammar av arianismen först. Är inte Silverbibeln ariansk? Wulfila och hans bibelöversättning dyker också upp i minnet.

I övrigt kan jag inte svara på dina frågor, tyvärr, men helt klart intressant. Återkommer kanske.
Citera
2014-07-20, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Visst stämmer det att man inom österländska religioner (åtminstone inom buddhismen?) menar att man kan återfödas som djur? Alla själar är i en evig vandring och karman avgör vad man återföds som. Right? Själen frigörs när man når nirvana och man slipper återfödas.

Hur kommer det sig att antalet människor i världen ökar? Menar man då att själarna generellt har fått bättre karma och därför återföds fler som människor?

OCH menar man att den totala mängden av varelser/själar är konstant, eller sakta avtagande då vissa når nirvana?

Buddhism tror inte på själven.. Utan på att dina sista tanker är fröet till ett nytt liv, enkelt uttryckt..

Inom buddhism kan du återfödas i olika dimensioner, en av dessa är djurens värld..

Det du säger är närmare sant inom Hinduism..

"bränslet" bakom pånyttfödelse är Karma. När du når Nirvana slutar du att producera karma, och därav slutar pånyttfödelsen.

Det kan även komma nya själar eller nytt liv.. Så befolkningsökning är inte konstigt.. Dessutom finns som sagt olika dimensioner, så det kan även förklaras med att vissa själar inte är i vår värld utan kanske med "de hungriga spökena"? (Ja det är faktiskt en annan dimension dom tror på).

Sen varierar det sig ju mellan olika former av Buddhism.. Rena landets skola skiljer sig tex ganska kraftigt från dessa idéer.
Citera
2014-07-22, 23:07
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Finns det något ord för om man anser att alla religioner är olika tolkningar, abstraktioner eller modeller av samma verklighet utan att nödvändigtvis hålla med eller säga emot någon av dem? Jag börjar luta mot det synsättet och skulle vilja veta om det finns någon stämpel för det.
Jag tror det kallas bahai.
Citera
2014-07-22, 23:44
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Rationalisterna|49644293]
Citat:
Buddhism tror inte på själven.. Utan på att dina sista tanker är fröet till ett nytt liv, enkelt uttryckt..
I den mer nihilistiska formen, uttrycker buddhister detta du säger, men det är av människor konstruerade tankar OM liv och död, inte vad liv och död i reella döden är, för var och en, man får skilja mellan vad försök att systematisera "karma" är, till vad liv är och vad död kan vara, så länge vi lever i denna formen, kan karma-tanken upplevas väldigt befriande för dem som lider så starkt att enbart fokus på ett evigt försvinnande önskas fram. Medan själva "sanningen" återstår väl för var och en att se, hur det är att "vara död" / vara riktigt död, faktuellt död vill säga.

Under tidentycker jag att livs- och döds filosofin är väldigt väldigt kreativt stillande, då det verkligen hjälper i en värld där manierna är i så starkt omlopp och människors riktiga kvaliteter så hänsynslöst negligeras. Det rensar sinnen rejält, att enbart föra tankarna åt att annan verklighet kommer ta över, som kallas för dödstillståndet.

Att det kan vara enbart ett omedelbart annat liv. Vi vet ju faktiskt inte medan vi lever och borde vara upptagna med liv och lite bättre vördnad för vad liv som 'r, medan det är - det har ju historiskt visat sig att majoriteten fullständigt skiter i liv, hellre förstör liv är aktar liv.

Mer än så kan jag inte säga, men jag tror inte att ett typ "livet är slut med döden" kommer efter så mycket otacksamhet över liv som är. Det bara känns, att det vore helt meningslöst för liv att formas som det görs, om det inte fanns naturlig moralfunktion i det liv som föds men också när det dör, dvvs utan gudstramset med alla de affärsidéer som skapas av egoism. Naturen självt lär, behövs inte okunskap med vinstkalkyler att moralisera! Tror inte moral har den betydelse som moral tolkas idag, se bara hur världen för sig.. det är för att folk syndagör varandra med falsk retorik i omlopp.

Man har sin resp. religion sm linjal och mått för vad straffaren vill att syndaren ska göra, utifrån straffarens uppbyggda ATRAPP. En sådan atrapp kan sjlvklart vara hans/hennes lilla mannual om hur han tycker och vill att döden ska vara, och utifrån det kan uttrycka sig t.ex starkt predominant genom att staka ut framtiden för annan. Falskt som satan. Den levande egoisten vet lika lite om dödens faktuella natur, som den han vill utnyttja för att kunna framstå som bättre/eller moralisk ädlare.

Att då alltid krampa fingret på vissa historiska förbipasserade skeden händelser, är enbart en taktik, som kan avslöja att det inte ens handlar om vilja till fred eller att "man är så god" somman försker sälja sig vara.

enbart annan version av att våldföra sig på m'nniskors rätt att inte utsättas för falska sekterister, som naturligtvis opererar i alla led, där produktioner ses som "heliga"

enl mig r det också farligt, att blanda i brahma/gud/allah... där det definitivt icke hör hemma - men vi r inte i det tidevarvet än. Kanske kommer "vi" dit... kanske kommer aldrig mer sådan livsform där så mycket bedrägeri tillåts. Vi lever ju i tillåtandets tidevarv. Våld har alltid nåde tillåtits, samt lönat sig stort.

De vet ingen, hur det blir i döden. Du ansvarar själv för ditt missbruk av makt, i hur du använder de mänskliga etiketterna att t.ex trappa upp hat med polemik-valsandet. Finns ju så m¨nga fler strategier att skapa sig vinst på.

Men att per automatik acceptera religin fr att folk kan fantisera fram religioner med ihopfantiserade rättesnören, är ingen lösning på förvecklingar, det är enbart metod att förtäta och försvåra ännu mer.

Gud är helt enkelt totalt irrelevant! varför redan islamofob som uttryck, i sig är ganska pateitskt.

(om inget annat, så för misogynin som 'r extrem där islam sätter ner sina begär på att ges sinmakthunger mer lov, att kränka ännu fler än vad som gjorts)

Citat:
"bränslet" bakom pånyttfödelse är Karma. När du når Nirvana slutar du att producera karma, och därav slutar pånyttfödelsen.
det är en stark predestinationslära, enbart ovanligt straffinriktad som kan gränsa till nihil, där ingenting får lov att begäras, det skulle vara förbehållet enbart ett högre skikt av individer...

Så särskilt andligare el vad man ska säga, är nog karmaidén nog inte - men väldigt bra sysselsättning för dem som av maktfullkomliga blivit förpassade att försöka se "bvärdelösheten som tacksam"

Nej, kastsystemet kan ses också i karmaordandet, att gå omkring att så naivt se så många sjuka och otacksamma individer som värda att buga för, nej.

Det kan inte vara särskilt värdefullt när en religion anvisar folk att ge ifrån sig allt, för att se att det ju tar vägen någonstans, den osynliga karman verkar vara ganska lik Adams osynliga hand som verkar och "alltid gör gott".

Citat:
Det kan även komma nya själar eller nytt liv.. Så befolkningsökning är inte konstigt.. Dessutom finns som sagt olika dimensioner, så det kan även förklaras med att vissa själar inte är i vår värld utan kanske med "de hungriga spökena"? (Ja det är faktiskt en annan dimension dom tror på).
Det där med olika dimensioner, det är drömmar... vad andra dominerande klanledare pr'ntat ner för att positionera sig som högre mognare bättre, visare... you name it - samma som i de väldigt dogmatiska ortodoxa... nästan ingen skillnad. Man vill kontrollera genom att påstå sig veta vad andra "egentligen" tänker på och är.. genom påstått vetande om andras framtid , för mig framstår det som djupt oärligt intill bedrägligt.

Citat:
Sen varierar det sig ju mellan olika former av Buddhism.. Rena landets skola skiljer sig tex ganska kraftigt från dessa idéer.
Dalai Lama försöker nog växa mer reflektion, att inte leva reflektionslöst, inte i att moralisera, som gudsläror annars är så fixerade i.

Produktionstakten i religionerna är gravt fixerade i ÄRA och äran att inordna sig men helst underordna sig, inte vad Dalai Lama uttryckt som jag förstått - men var och en förstår ju också olika kunskaper så olika. För vi är olika.
Citera
2014-07-23, 00:03
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Påstås präster ha mer makt än gemene man enligt gud?
gud, är ingen part.

den uppställningen som finns i den frågan, är inte ens duglig fråga. Ompotent kan man säga så tillvida att sådan ickefråga aldrig får svar. Som blir en lukrativ materialisering ur trollerikonstnärens tramslåda, så uppstår också demoraliserande moral, bara för att man tycker att något... oavsett vad.. urskiljningslöst, ska kunna sätta sig på annan...

så sett är religioner som farsoter, religionerna har ju försatt så många bra tankar helt i spel.. utmed fullstndigt kaotiserande synd-straffskalor utmed nyckernas oordning. Känslor.. som inte borde ges lov att ses som värdeskala, att om du känner att gud borde straffa dem som inte ger dig vinster, då lever du i en lite farlig värd full av sj'lvrättfärdigande krigande, som bottnar i din egen fullständiga oförmåga eller avundsjuka i att du inte kan ordna det rikare för dig än att behöva börja fabulera om vad GUD minsann skulle... sedan kan du sätta vilket namn på gud du vill, det är ändå att leka med liv och använda din tröstlöshet som bränsle i att rättfärdiga dig sj'lv att du var liteledsen och därför ska ges rätt att straffa, hänvisa till samlade religioner, som om de makthavarna öht lever för att mer än önska att be lite och få sin manna med bön?

i depressionstider kan man lura folk till att gud kommer med brödet så din mage stillas, men vi lever sedan ett tag i en teknisk värld, folks tankar mer än ber fram maten. men vill du profitera, kan du försöka fråga gud om det är ok att du tar 20 000 brödlompor så kan din granne nöja sig med en halv, nja kanske 0,24 limpa bröd eg. är vad den är värd.. den ber ju inte din gudavals, då måste hen vara därmed otacksam... egentligen inte värd att leva, när hen inte tackar din gud?
Citera
2014-07-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
gud, är ingen part.

den uppställningen som finns i den frågan, är inte ens duglig fråga. Ompotent kan man säga så tillvida att sådan ickefråga aldrig får svar. Som blir en lukrativ materialisering ur trollerikonstnärens tramslåda, så uppstår också demoraliserande moral, bara för att man tycker att något... oavsett vad.. urskiljningslöst, ska kunna sätta sig på annan...

så sett är religioner som farsoter, religionerna har ju försatt så många bra tankar helt i spel.. utmed fullstndigt kaotiserande synd-straffskalor utmed nyckernas oordning. Känslor.. som inte borde ges lov att ses som värdeskala, att om du känner att gud borde straffa dem som inte ger dig vinster, då lever du i en lite farlig värd full av sj'lvrättfärdigande krigande, som bottnar i din egen fullständiga oförmåga eller avundsjuka i att du inte kan ordna det rikare för dig än att behöva börja fabulera om vad GUD minsann skulle... sedan kan du sätta vilket namn på gud du vill, det är ändå att leka med liv och använda din tröstlöshet som bränsle i att rättfärdiga dig sj'lv att du var liteledsen och därför ska ges rätt att straffa, hänvisa till samlade religioner, som om de makthavarna öht lever för att mer än önska att be lite och få sin manna med bön?

i depressionstider kan man lura folk till att gud kommer med brödet så din mage stillas, men vi lever sedan ett tag i en teknisk värld, folks tankar mer än ber fram maten. men vill du profitera, kan du försöka fråga gud om det är ok att du tar 20 000 brödlompor så kan din granne nöja sig med en halv, nja kanske 0,24 limpa bröd eg. är vad den är värd.. den ber ju inte din gudavals, då måste hen vara därmed otacksam... egentligen inte värd att leva, när hen inte tackar din gud?

Så du menar att präster inte besitter högre makt än gemen man? Dom sprider ju det kristna budskapet alltså bör gud lita på dom mer än han skulle göra på någon vanlig människa, alltså är dom mer värda och besitter mer makt än gemen man, eller?

Om jag förnekar gud och underkastar han och förnekar allt som har med gud att göra, tror du inte att gud ser lägre på mig än han skulle göra på en fullvärdig och troende kristen? T.om han kanske skulle förkasta mig, skicka mig till helvetes djupa avgrundar och brinna i evig tid? Om jag påstås njuta av all elände och att bli hänvisad till att ta trappan ner skulle vara en guldbiljett för mig, har gud gjort en tabbe att istället för att bestraffa mig, så belönar han mig med högsta priset, alltså blir gud bestulen på sin gudomliga all vetande och borde tämligen se ner mig på som individ gentemot det kristna guld exemplaret.

Men om så är fallet, vi alla är ju guds barn, älskar han inte alla mycket, så borde det tämligen sända ut signaler att det är okej att se ner på andra, om gud himself gör det, förstår du vart jag är påväg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in