Citat:
Ursprungligen postat av
Flickvaen
Vad skulle en låg respektive hög direktavkastning tyda på? Inom vilka ramar är en direktavkastning normal?
Bland de företag som idag lämnar utdelning kan i stort sett allt mellan 0-6% förekomma. I dagsläget handlas väl de flesta svenska industriföretag, som ofta delar ut halva vinsten, till ungefär 3-4% direktavkastning.
En låg direktavkastning kan antingen komma sig av att företaget i fråga delar ut en relativt liten del av vinsten eller att marknaden värderar företagets aktie ganska högt. En hög aktievärdering ger allt annat lika en lägre direktavkastning. Man kan därför även säga att förväntningarna om höga framtida utdelningar avspeglas i en låg aktuell direktavkastning. (Vice versa vid en hög direktavkastning.)
Såsom värderingsnyckel finner jag direktavkastningen ganska svår att använda eftersom den beror på så många olika faktorer.