2014-05-04, 21:21
  #27421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaka
Hejsan, har precis börjat med aktier och var lite halvkorkad. Ligger på -3% avkastning efter runt en månad. Är det bara sitta still i båten och ligga kvar? Har sjukt dåligt tålamod.

På vilket sätt så var du halvkorkad?

Köp inte aktier för pengar du inte har råd att förlora.

Ligg kvar långsiktigt. Att köpa/sälja ofta leder till att du förlora jämfört med de som ligger kvar lång tid. Dessutom så drabbas du av handelsavgifter (courtage)

----
Exempel. Vi kallar dig A, övriga personer heter B, C, D, E
A köper aktier i Volvo för 90 kr
A säljer aktierna till B för 95 kr
B säljer aktierna för 105 kr till C
C säljer aktierna för 95 kr till D
D säljer akterna slutligen till A för 100.
A säljer aktierna till E för 105 kr.

A +B + D gör bra affärer medan C gör en dålig.

Hade A varit långsiktig och sålt den till E utan inblandning av B, C och D så hade han gjort en riktigt bra affär. För att B+D ska kunna tjäna pengar så krävs det att någon, i detta fall C gör en dålig affär.

Dessutom så betalar man courtageavgift (handelsavgift) varje gång man köper eller säljer en aktie.

Att vara långsiktig är sällan fel. Att köpa/sälja ofta innebär tyvärr att det är 50% chans att man ska göra en dålig affär.
2014-05-04, 21:44
  #27422
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Innehavsanmälan = Innehav av aktier och andra aktierelaterade finansiella instrument i bolaget, anmäls senast fem arbetsdagar efter insynsställning har uppkommit.

Köp/Försäljning = Förändringar i eget innehav, anmäls senast fem arbetsdagar efter förvärv eller avyttring av aktier eller andra finansiella instrument i bolaget eller efter att innehavet på annat sätt har ändrats.

Kan också gälla närstående till insynsperson.


Tack för förklaringen.
2014-05-05, 00:44
  #27423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
Filen som länkas till är fondbolagets och avgifterna som nämns där är de som gäller om du direktsparar hos fondbolaget. De avgifter som gäller när du köper via Avanza ser du när du klipper på länken som du fick av mig. Till höger står avgifter för köp och sälj samt förvaltningsavgift. Det står även minsta köpbelopp.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/156/fidelity-asian-special-sits-a-usd


Perfekt, då är jag med. Då är det bara att kolla på det där. Stort tack
2014-05-05, 01:42
  #27424
Medlem
Lite frågor om Avanza som depot. Jag har idag Avanza mini och funderar på om jag har någon anledning till att gå över till riktiga Avanza. Jag sparar långsiktigt och har ca 50tkr i aktier. Årligen tänker jag spara 5-10tkr. Inga monstersummor alltså och det känns som att det låga courtaget är lönsamt. Dock så får jag även rabatt genom unga aktiesparare iaf för tillfället.

Men finns det någon anledning att gå över till Avanza?
2014-05-05, 13:32
  #27425
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Lite frågor om Avanza som depot. Jag har idag Avanza mini och funderar på om jag har någon anledning till att gå över till riktiga Avanza. Jag sparar långsiktigt och har ca 50tkr i aktier. Årligen tänker jag spara 5-10tkr. Inga monstersummor alltså och det känns som att det låga courtaget är lönsamt. Dock så får jag även rabatt genom unga aktiesparare iaf för tillfället.

Men finns det någon anledning att gå över till Avanza?

Hej!

Jag tänkte bara ge dig insyn i vad den vanliga Avanza-sajten har att erbjuda jämfört med Avanza Mini.

En stor anledning till att många kunder använder sig av den vanliga sajten är för att de där kan använda sig av flera olika konton. Många av våra kunder väljer exempelvis att ha ett schablonbeskattat konto så som ISK eller Kapitalförsäkring. Det gör att de slipper deklarera för sina aktieaffärer och dessutom har möjlighet att betala färre skattekronor då de har en god utveckling på kontot. Vill du läsa mer om olika kontotyper så kan du göra det via länken nedan:

https://www.avanza.se/kontotyper

Många av våra kunder inser också möjligheten att handla på utländska marknader direkt via hemsidan. Exempelvis den amerikanska marknaden. Förutom att det är billigare att handla amerikanska värdepapper via den ordinarie sajten så är det också mycket enklare eftersom det går att handla dem själv och att man slipper ringa mäklare (och betala ett högre courtage).

Sen vill jag passa på att nämna att vår ordinarie hemsida är modernare och mer funktionell. Det är också en relativt stor skillnad i den grafiska layouten vilket gör att många kunder upplever hemsidan mer användarvänlig.

Är du ung aktiesparare så har du ett courtage från 29 kr (på den ordinarie sidan), vilket är ett mycket förmånligt erbjudande.

Jag skulle rekommendera dig att skapa ett konto på vår ordinarie sida och jämföra själv, det kostar inget. Det är allra enklast!

/ Dan, Avanza
2014-05-05, 18:28
  #27426
Medlem
Hej, har lite funderingar på hur avsluten på börsen går till. Vem får avslutet när det finns många poster till samma pris? Kan man göra något för att öka changsen att få avslutet? Är Kill and fill, kill or fill funktionerna till någon nytta i dessa sammanhang?
2014-05-05, 18:57
  #27427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peddz
Hej, har lite funderingar på hur avsluten på börsen går till. Vem får avslutet när det finns många poster till samma pris? Kan man göra något för att öka changsen att få avslutet? Är Kill and fill, kill or fill funktionerna till någon nytta i dessa sammanhang?

Det är turordning som gäller. Den som lägger ordern först är först i kön. Men om t ex säljaren har Avanza så kommer Avanza matcha den ordern mot någon annan från Avanza som vill köpa om det finns en köporder på högsta köpkurs. Alla mäklare försöker om det är möjligt att få till internavslut, där köpare och säljare har samma mäklare. Mäklaren tjänar då mer i courtage.

Kill and fill, kill or fill funktionerna är ingen fördel i sammanhanget.
2014-05-05, 20:42
  #27428
Medlem
Var placera pengar i väntan på nya aktieköp?

Räknar med att hämta hem vinst i en av mina investeringar till veckan, men har inte hittat nästa aktie att gå in i. Tanken är att köpa efter sommaren eller gå in när dippen kommer (jo, för den kommer att komma).

Enda kravet är att placeringen inte korrelerar med börsmarknaden samt att det sedan går hyfsat snabbt att likvidera. Räntefond? Kort eller lång? Hur skulle ni ha gjort?

Mvh,

Ingemund
2014-05-05, 21:04
  #27429
Medlem
Finns ju korta räntefonder. Alltid viss säljtid på dem dock. En eller två dagar beroende på vilken man väljer och order måste göras före ett visst klockslag, oftast före 13.00. Vilka summor rör det sig om?
Säger vi korträntefond så kanske det rör sig om 1% avkastning till slutet av sommaren och då är det kanske inte värt att mecka med för 20.000:- för att i bästa fall tjäna 50:- i månaden.
2014-05-05, 21:28
  #27430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Finns ju korta räntefonder. Alltid viss säljtid på dem dock. En eller två dagar beroende på vilken man väljer och order måste göras före ett visst klockslag, oftast före 13.00. Vilka summor rör det sig om?
Säger vi korträntefond så kanske det rör sig om 1% avkastning till slutet av sommaren och då är det kanske inte värt att mecka med för 20.000:- för att i bästa fall tjäna 50:- i månaden.

40 tkr kanske, kommer fortfarande ha obundet kapital att röra mig med ifall jag vill gå in direkt någonstans.
Så du tycker att jag lika gärna kan ha dem på ett vanligt bankkonto? Antar att det är en ganska vanlig sits för många, när man inte vill köpa på sig aktier under en kortare tid men ändå vill ha någon slags avkastning.
Tack för svaret btw.
2014-05-05, 22:07
  #27431
Medlem
Limekurts avatar
Kan rekommendera en fond som heter "DNB Sverigefond A". Riskabel fond (som alla om man vill ha snabb avkastning) men har gått bra för den och tror det kommer fortsätta.
2014-05-05, 23:02
  #27432
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limekurt
Kan rekommendera en fond som heter "DNB Sverigefond A". Riskabel fond (som alla om man vill ha snabb avkastning) men har gått bra för den och tror det kommer fortsätta.
Med tanke på att den följt eller underpresterat mot SIX30RI men tar 1.25% för besväret så måste man nog påstå att det är en riktigt, riktigt usel fond.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in