2014-09-08, 11:03
Medlem
Kan jag på något sätt se exakt vilka kurser/hp csn har inkluderat i handläggningen av mitt ärende?
2014-09-08, 12:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Om du lägger en köporder på 90 så går köpet igenom först när dels kursen når 90, dels att du ligger tillräckligt långt fram i kön på 90-nivån så din order fylls innan aktierna till salu på 90 tar slut. Når kursen inte 90 innan stängning så tas din order bort om du inte angett annat när du la ordern.
OK, men vad är vanligast (som jag skrev) att man köper på säljpriset? Eller går ner några ören?
2014-09-08, 12:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
OK, men vad är vanligast (som jag skrev) att man köper på säljpriset? Eller går ner några ören?
Eftersom det överhuvudtaget blir några affärer så kan man nog med fog argumentera för att en majoritet säljer och köper till det pris som medför affär.
2014-09-08, 13:00
Medlem
Hur stor kommer schablonavgiften vara 2015 tror ni?

Hur stor var den nu 2014?

Förresten..

Finns det negativa effekter för oss sparare i fonder etc om socialdemokraterna går och vinner valet?
2014-09-08, 13:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe22
Hur stor kommer schablonavgiften vara 2015 tror ni?
Det vet vi inte förrän november är slut. Avgiften är 30% av statslåneräntan siste november året före.

Om inte räntan ökar kommer den att vara ca 0,4%

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Statistik-ny/statslanerantan/

Citat:
Hur stor var den nu 2014?

0,627%
2014-09-08, 14:08
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Kan jag på något sätt se exakt vilka kurser/hp csn har inkluderat i handläggningen av mitt ärende?
Inte så vitt jag vet. Vad jag vet är dock att det går att få reda på, och att få andra poäng medräknade för den delen, om du ringer till CSN och är lite påstridig så att de kopplar dig till din handläggare.
2014-09-08, 14:41
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Tack. Det verkar inte finnas nyare data än från 2012? Det ger väl en inte helt rättvis bild av dagens läge?
Ja, den datan var ganska gammal (jag googlade fram länken). Personligen så använder jag YCharts; det billigaste paketet kostar 468 dollar per år.
2014-09-08, 15:12
Medlem
Hallå!

Jag är ny inom handel av värdepapper och tänker börja spara lite i fonder. Hade tänkt att göra följande och ville höra om det fanns några synpunkter.

Tänkte börja med att investera 60% av mitt kapital för att ha kvar en buffert (inga jättesummor vi pratar om men en start i alla fall). Funderade på att lägga i princip allt i spiltan räntefond för att vid nästa börskrash byta ut detta mot aktiefonder typ:

Avanza Zero 40
Danske Invest global index 30
Spiltan Aktiefond investmentbolag 30

Och på så sätt hoppas på att nå 100% avkastning på 4-5 år. Förutsatt att en börskrash kommer inom en snar framtid (innan 2016 i alla fall), är detta en bra plan?
2014-09-08, 15:27
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueLion
Hallå!

Jag är ny inom handel av värdepapper och tänker börja spara lite i fonder. Hade tänkt att göra följande och ville höra om det fanns några synpunkter.

Tänkte börja med att investera 60% av mitt kapital för att ha kvar en buffert (inga jättesummor vi pratar om men en start i alla fall). Funderade på att lägga i princip allt i spiltan räntefond för att vid nästa börskrash byta ut detta mot aktiefonder typ:

Avanza Zero 40
Danske Invest global index 30
Spiltan Aktiefond investmentbolag 30

Och på så sätt hoppas på att nå 100% avkastning på 4-5 år. Förutsatt att en börskrash kommer inom en snar framtid (innan 2016 i alla fall), är detta en bra plan?

Om en börskrasch kommer är det en jättebra plan. Köpa billigt och sälja dyrt är A och O när det gäller värdepappershandel.

Visst kan det kännas tråkigt att investera när vi ligger nära ATH men tyvärr är det extremt få som lyckas förutspå marknadens cykler.
Det finns strategier för att minska risken att köpa i fel tillfälle, t.ex. regelbundet köpa för en del av summan http://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_cost_averaging
2014-09-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Om en börskrasch kommer är det en jättebra plan. Köpa billigt och sälja dyrt är A och O när det gäller värdepappershandel.

Visst kan det kännas tråkigt att investera när vi ligger nära ATH men tyvärr är det extremt få som lyckas förutspå marknadens cykler.
Det finns strategier för att minska risken att köpa i fel tillfälle, t.ex. regelbundet köpa för en del av summan http://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_cost_averaging

Tack för input. Får nog gå på magkänslan även fast jag inte har någon erfarenhet. Bättre att vara lite för försiktig i början. Känns riktigt bra att ha börjat i alla fall!
2014-09-08, 18:53
Medlem
DJInvalidos avatar
Har en fråga angående orderläggning. Sitter nu med aktier i ett företag med ganska stor spread samt generellt låg omsättning. Jag förväntar mig ett relativt kortvarigt ökat intresse för aktien och vill därmed lägga en order på en ökad framtida kurs så att jag slipper sitta och vakta aktien som en hök (då jag inte kan vara aktiv under dagens lopp).

De ordrar jag har lagt har dock blivit klassade som felaktiga och en stop-loss med triggerkurs verkar konstigt nog heller inte fungera.

Finns det något sätt att nu lägga en framtida order på säg 50% över nuvarande aktievärde? Jag har Avanza.
2014-09-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJInvalido
Har en fråga angående orderläggning. Sitter nu med aktier i ett företag med ganska stor spread samt generellt låg omsättning. Jag förväntar mig ett relativt kortvarigt ökat intresse för aktien och vill därmed lägga en order på en ökad framtida kurs så att jag slipper sitta och vakta aktien som en hök (då jag inte kan vara aktiv under dagens lopp).

De ordrar jag har lagt har dock blivit klassade som felaktiga och en stop-loss med triggerkurs verkar konstigt nog heller inte fungera.

Finns det något sätt att nu lägga en framtida order på säg 50% över nuvarande aktievärde? Jag har Avanza.

Tror det är 15% som gäller från rådande marknadspris.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in