Citat:
Hej!
Nu kommer ett inlägg som är grönare än gräset igen, men håll tid godo!
Jag vill inte slaviskt lita på allt som skrivs utan innan jag gör min första investering vill jag ha försökt mig på en egen analys.
Jag har försökt mig på att analysera investmentbolaget Investor efter bästa förmåga.
Investor AB
Kärninvestering:
Avkastning:
Snitt senaste 3 år: 16 %
Snitt senaste 10 år: 14 %
Klarade av att dämpa senaste börskraschen förhållandevis bra, aktien föll från 177 kr (jul-07) till 94 kr (feb-09).
Utdelning:
Snitt senaste 3 år: 7 kr/aktie (4,08 %/aktie)
Snitt senaste 9 år: 5,19 kr/aktie (4 %/aktie)
Håller en stadig utdelning vilket såklart är trevligt! 2014 var utdelning 3,38 %/aktie
Ägande:
Wallenbergsstiftelserna har största andel kapital och röster i Investor med 23 % resp. 50 %. Därefter har diverse banker och försäkringsbolag kapitalandelar kring 1-6 % (Skandia, AMF, Alecta, SEB, Swedbank).
Slutsats:
Jag gillar bolagen Investor har ägarandelar i, främst för att det är mycket teknik på menyn. Saab anser jag spå en god framtid då oro i världen in verkar trappas ned (tyvärr). AstraZeneca känns tryggt efter ha avböjt anbudet från Pfizer. SEB är verksamma i 16 länder och en bank är ju alltid en bank. Det enda bolaget som jag vet relativt lite om och som stör mig lite är Atlas Copco, jag får läsa på mer om dem.
Idag handlas aktien för 232 kr och bara för några veckor sedan stod aktien i sin högsta kurs någonsin (258 kr). Det känns inte helt rätt att handla aktier när de står i högst historiska kurs därför tror jag att jag väntar tills månadsslutet för omvärdering.
Tack för att du läste! Nu hade jag varit supertacksam för kritik. Vad fattades? Vad kunde utvecklas? Vad var irrelevant?
Va inte rädd för att ta i!
// Flickvaen
Nu kommer ett inlägg som är grönare än gräset igen, men håll tid godo!
Jag vill inte slaviskt lita på allt som skrivs utan innan jag gör min första investering vill jag ha försökt mig på en egen analys.
Jag har försökt mig på att analysera investmentbolaget Investor efter bästa förmåga.
Investor AB
Kärninvestering:
- SEB (16 %)
- Atlas Copco (15 %)
- ABB (12 %)
- AstraZeneca (10 %)
- Mölnlycke Healthcare (9 %)
- Ericsson (5 %)
- Sobi (4 %)
- Electrolux (3 %)
- SAAB (3 %)
- Husqvarna (2 %)
- Wärtsilä (2 %)
Avkastning:
Snitt senaste 3 år: 16 %
Snitt senaste 10 år: 14 %
Klarade av att dämpa senaste börskraschen förhållandevis bra, aktien föll från 177 kr (jul-07) till 94 kr (feb-09).
Utdelning:
Snitt senaste 3 år: 7 kr/aktie (4,08 %/aktie)
Snitt senaste 9 år: 5,19 kr/aktie (4 %/aktie)
Håller en stadig utdelning vilket såklart är trevligt! 2014 var utdelning 3,38 %/aktie
Ägande:
Wallenbergsstiftelserna har största andel kapital och röster i Investor med 23 % resp. 50 %. Därefter har diverse banker och försäkringsbolag kapitalandelar kring 1-6 % (Skandia, AMF, Alecta, SEB, Swedbank).
Slutsats:
Jag gillar bolagen Investor har ägarandelar i, främst för att det är mycket teknik på menyn. Saab anser jag spå en god framtid då oro i världen in verkar trappas ned (tyvärr). AstraZeneca känns tryggt efter ha avböjt anbudet från Pfizer. SEB är verksamma i 16 länder och en bank är ju alltid en bank. Det enda bolaget som jag vet relativt lite om och som stör mig lite är Atlas Copco, jag får läsa på mer om dem.
Idag handlas aktien för 232 kr och bara för några veckor sedan stod aktien i sin högsta kurs någonsin (258 kr). Det känns inte helt rätt att handla aktier när de står i högst historiska kurs därför tror jag att jag väntar tills månadsslutet för omvärdering.
Tack för att du läste! Nu hade jag varit supertacksam för kritik. Vad fattades? Vad kunde utvecklas? Vad var irrelevant?
Va inte rädd för att ta i!
// Flickvaen
Vad var relevant och bra var att du försökte gå igenom bolagen. Försökte kolla hur risken i portföljen såg ut. Vad som var mindre intressant är hur kursen föll under krisen och att den nådde sin högst position någonsin. Dessa säger inget om bolagets "korrekta" värde. Vad som är intressant är hur bolagen i portföljen klarade sig och hur de värderas idag. En aktie kan värderas till sin högsta kurs någonsin och fortfarande vara billig men det vet vi inte om vi inte värderar den och ställer den emot multiplar.
Jag köper inte investmentbolag men man brukar kolla substansrabatt. Dvs P/B.
Vad du skulle kunna göra då är att ta reda på hur den värderats med P/B som utgångspunkt under olika år och jämföra med andra investmentbolag. Därefter kan du få ett hum hur värderingen ser ut i dagsläget.
http://www.borsdata.se/comp/inve
När du köper investmentbolag finns det även andra perspektiv. Det är ju nästan som en fond. Du måste alltså kolla om de gjort bra investeringar tidigare.
Senast redigerad av Liketed 2014-08-09 kl. 14:22.
Senast redigerad av Liketed 2014-08-09 kl. 14:22.