2014-08-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickvaen
Hej!

Nu kommer ett inlägg som är grönare än gräset igen, men håll tid godo!
Jag vill inte slaviskt lita på allt som skrivs utan innan jag gör min första investering vill jag ha försökt mig på en egen analys.
Jag har försökt mig på att analysera investmentbolaget Investor efter bästa förmåga.

Investor AB

Kärninvestering:
  • SEB (16 %)
  • Atlas Copco (15 %)
  • ABB (12 %)
  • AstraZeneca (10 %)
  • Mölnlycke Healthcare (9 %)
  • Ericsson (5 %)
  • Sobi (4 %)
  • Electrolux (3 %)
  • SAAB (3 %)
  • Husqvarna (2 %)
  • Wärtsilä (2 %)
Alla stora bolag med marknader utspridda över flera kontinenter. De flesta bolagen har också mer än 1 inkomstkälla vilket tyder på en solid affärsmodell.

Avkastning:

Snitt senaste 3 år: 16 %
Snitt senaste 10 år: 14 %

Klarade av att dämpa senaste börskraschen förhållandevis bra, aktien föll från 177 kr (jul-07) till 94 kr (feb-09).

Utdelning:

Snitt senaste 3 år: 7 kr/aktie (4,08 %/aktie)
Snitt senaste 9 år: 5,19 kr/aktie (4 %/aktie)

Håller en stadig utdelning vilket såklart är trevligt! 2014 var utdelning 3,38 %/aktie

Ägande:

Wallenbergsstiftelserna har största andel kapital och röster i Investor med 23 % resp. 50 %. Därefter har diverse banker och försäkringsbolag kapitalandelar kring 1-6 % (Skandia, AMF, Alecta, SEB, Swedbank).

Slutsats:

Jag gillar bolagen Investor har ägarandelar i, främst för att det är mycket teknik på menyn. Saab anser jag spå en god framtid då oro i världen in verkar trappas ned (tyvärr). AstraZeneca känns tryggt efter ha avböjt anbudet från Pfizer. SEB är verksamma i 16 länder och en bank är ju alltid en bank. Det enda bolaget som jag vet relativt lite om och som stör mig lite är Atlas Copco, jag får läsa på mer om dem.

Idag handlas aktien för 232 kr och bara för några veckor sedan stod aktien i sin högsta kurs någonsin (258 kr). Det känns inte helt rätt att handla aktier när de står i högst historiska kurs därför tror jag att jag väntar tills månadsslutet för omvärdering.

Tack för att du läste! Nu hade jag varit supertacksam för kritik. Vad fattades? Vad kunde utvecklas? Vad var irrelevant?
Va inte rädd för att ta i!

// Flickvaen

Vad var relevant och bra var att du försökte gå igenom bolagen. Försökte kolla hur risken i portföljen såg ut. Vad som var mindre intressant är hur kursen föll under krisen och att den nådde sin högst position någonsin. Dessa säger inget om bolagets "korrekta" värde. Vad som är intressant är hur bolagen i portföljen klarade sig och hur de värderas idag. En aktie kan värderas till sin högsta kurs någonsin och fortfarande vara billig men det vet vi inte om vi inte värderar den och ställer den emot multiplar.

Jag köper inte investmentbolag men man brukar kolla substansrabatt. Dvs P/B.
Vad du skulle kunna göra då är att ta reda på hur den värderats med P/B som utgångspunkt under olika år och jämföra med andra investmentbolag. Därefter kan du få ett hum hur värderingen ser ut i dagsläget.
http://www.borsdata.se/comp/inve

När du köper investmentbolag finns det även andra perspektiv. Det är ju nästan som en fond. Du måste alltså kolla om de gjort bra investeringar tidigare.
Senast redigerad av Liketed 2014-08-09 kl. 14:22.
2014-08-09, 16:21
Medlem
Each1Teach1s avatar
Följande text är hämtat ur en infobroschyr från Stockholmsbörsen.

"De aktieterminer som handlas på NASDAQ OMX Nordic erbjuds både som futures, som avräknas dagligen, och forwards, som avräknas på slutdagen. För båda aktiefutures och aktieforwards gäller att det är först på slutdagen när terminen löper ut som betalning och leverans av aktierna sker."

Jag förstår inte riktigt skillnaden på dessa. Hur fungerar den dagliga avräkningen? Kan någon förklara vad som händer från att jag köpt ett terminskontrakt fram till lösen?
2014-08-09, 16:56
Medlem
BorisJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetfitta
Jag är ganska ny inom aktiehandel, äger några aktier i Norge som jag köpte mest på skoj (EOC och Avocet Mining. EOC har gått stadigt uppåt för att de slagit ihop sig för att bilda asiens största offshore support services provider)

Här i Sverige har jag konto hos Avanza där jag slängde in 1000,- igår. Inte några stora summor jag tänker handla för nu i början, utan väntar på nästa lön.
Jag köpte 5000 aktier i GuldAdam för de var en billig aktie och hade stigit mycket.

Det jag undrar över, och vill ha hjälp med är var jag ska lägga mina resterande 725,-?

Alla tips och hån är välkomna.
Om du inte kan analysera bolag och sätta upp riktpris (med hjälp av metoder som t.ex. DCF), så ska du inte investera i aktier på egen hand; eftersom du inte kommer att kunna slå index under en längre period. (Och att investera i en aktie enbart för att den "stigit mycket" är VERKLIGEN inte att rekommendera!)

Från ditt inlägg får jag intrycket att dina kunskaper är begränsade, så jag skulle rekommendera att du säljer hela ditt aktieinnehav och köper indexfonder som har låga avgifter.

Exempel på bra indexfonder är:

* Avanza Zero.

* Nordnets superfonder.

* Danske Invest Global Index.

Kom ihåg att alltid ha en sparhorisont på åtminstone 5 till 10 år om du investerar i aktier och sälj inte bara för att fonden gått dåligt några månader eftersom du då riskerar att missa uppgångarna (du har inte kompetensen som krävs för att tajma marknaden, så försök inte göra det). (Jag skulle också rekommendera att du månadssparar en viss summa i någon indexfond.)

Jag kan förövrigt rekommendera följande video:

* Passive Investing: The Evidence the Fund Management Industry Would Prefer You Not to See.
2014-08-09, 23:17
Medlem
Flickvaens avatar
Vad skulle en låg respektive hög direktavkastning tyda på? Inom vilka ramar är en direktavkastning normal?
2014-08-10, 01:46
Medlem
Tja, har en liten snabb fråga - Jag ansökte nyligen om CSN och fick det beviljat, Jag borde få cirkus 2800 Kr i månaden, men den kommande månaden så ska Jag tydligen få 4230 Kr, någon som vet varför eller hur?
2014-08-10, 01:53
Medlem
Bo3Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomFighta
Tja, har en liten snabb fråga - Jag ansökte nyligen om CSN och fick det beviljat, Jag borde få cirkus 2800 Kr i månaden, men den kommande månaden så ska Jag tydligen få 4230 Kr, någon som vet varför eller hur?

Första utbetalningen avser fler veckor än normalt.
2014-08-10, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickvaen
Vad skulle en låg respektive hög direktavkastning tyda på? Inom vilka ramar är en direktavkastning normal?

Beror på vilka bolag man kollar på. Om bolaget är ett tillväxtbolag ska du inte förvänta dig någon direktavkastning då bolaget antagligen kan förränta pengarna bättre inom företaget. Det kan vara vissa fall där man tar in mer kapital för att öka en lönsam tillväxtstrategi.

Kollar du på bolag som inte växer så mycket längre, marknaden är mättad och de kan inte förränta dina pengar tillräckligt bra(Du har ett avkastningskrav på företaget), kan du förvänta dig att ger mellan 20-50% av vinsten. Hur direktavkastningen(%) blir då beror på hur priset är på bolaget. 3% är väl en rätt normal direktavkastning. Något vissa inte tänker på är aktieåterköp. Dvs att bolaget köper in aktier från marknaden och värderar dem till noll i balansräkningen.
Vad som sker då är att de resterande aktierna blir mer värda. Detta brukar ge ungefär 1% i avkastning.

1+3% = 4% vilket är normalt.

Du får ju givetvis anpassa dig från bolag till bolag. Total avkastning blir ju kursförändring + direktavkastning + aktieåterköp= Total return
2014-08-10, 09:22
Medlem
Tilläggslån och avskrivning?

Försöker få reda på om man missar chansen till avskrivning på sitt lån för behörighetsgivande studier men får inte fram någon info via CSNs hemsida.

Ska nämligen läsa ett Tekniskt basår och är berättigad tilläggslån då jag är 27 och jobbade ifjol. Men osäker på om jag ska ta det? Någon som vet?
2014-08-10, 10:39
Medlem
hmm... Jag ska börja läsa en 30p kurs nu i höst (om jag inte kommer in på programmet från min reservplats)
Om jag läser kursen nu, och sen jobbar vår+sommar för att läsa igen nästa höst, kan det medföra problem med csn? (Eftersom jag då har ett studieuppehåll på en termin) Typ att jag ska betala tillbaka på det befintliga lånet samtidigt som jag tar nytt lån, etc.
2014-08-10, 10:57
Medlem
Tjena!

Sitter och kollar på lite räntebevis inne på avanza nu vilket helt klart ser intressant ut istället för att lägga pengarna i ett sparkonto.
Fråga bara, varför finns det ett par som gäller samma bolag men som har olika högränta?
T.ex. Stora Enso har tre olika med räntorna ca 2,8 % 3,5 % och 4,4 % men den stora skillnaden jag hittar på dom är bara förfallodagen. Vet någon varför?
2014-08-10, 11:13
Medlem
Flickvaens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Beror på vilka bolag man kollar på. Om bolaget är ett tillväxtbolag ska du inte förvänta dig någon direktavkastning då bolaget antagligen kan förränta pengarna bättre inom företaget. Det kan vara vissa fall där man tar in mer kapital för att öka en lönsam tillväxtstrategi.

Kollar du på bolag som inte växer så mycket längre, marknaden är mättad och de kan inte förränta dina pengar tillräckligt bra(Du har ett avkastningskrav på företaget), kan du förvänta dig att ger mellan 20-50% av vinsten. Hur direktavkastningen(%) blir då beror på hur priset är på bolaget. 3% är väl en rätt normal direktavkastning. Något vissa inte tänker på är aktieåterköp. Dvs att bolaget köper in aktier från marknaden och värderar dem till noll i balansräkningen.
Vad som sker då är att de resterande aktierna blir mer värda. Detta brukar ge ungefär 1% i avkastning.

1+3% = 4% vilket är normalt.

Du får ju givetvis anpassa dig från bolag till bolag. Total avkastning blir ju kursförändring + direktavkastning + aktieåterköp= Total return

Tack för de utförliga svaren!
2014-08-10, 11:23
Medlem
Flickvaens avatar
När räknar man ut substansvärdet? Gör man det med hänsyn till vad aktiekursen var precis innan utdelningen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in