2014-08-10, 12:03
  #28621
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewau
Tjena!

Sitter och kollar på lite räntebevis inne på avanza nu vilket helt klart ser intressant ut istället för att lägga pengarna i ett sparkonto.
Fråga bara, varför finns det ett par som gäller samma bolag men som har olika högränta?
T.ex. Stora Enso har tre olika med räntorna ca 2,8 % 3,5 % och 4,4 % men den stora skillnaden jag hittar på dom är bara förfallodagen. Vet någon varför?

Det beror på att man har emitterat papperena vid olika tidpunkter. Marknadsräntan har varierat mellan dessa tillfällen, vilket innebär att kupongräntan vid emissionstillfället också har skiftat. Man kan också tänka sig att bolagsrisken har ändrats mellan emissionerna, vilket skulle göra att Storas risktillägg har varit olika stort.

Edit: jag förutsätter här att löptiderna inte är olika långa. Det har jag ingen koll på.
__________________
Senast redigerad av Husing 2014-08-10 kl. 12:17.
2014-08-10, 12:15
  #28622
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickvaen
Vad skulle en låg respektive hög direktavkastning tyda på? Inom vilka ramar är en direktavkastning normal?

Bland de företag som idag lämnar utdelning kan i stort sett allt mellan 0-6% förekomma. I dagsläget handlas väl de flesta svenska industriföretag, som ofta delar ut halva vinsten, till ungefär 3-4% direktavkastning.

En låg direktavkastning kan antingen komma sig av att företaget i fråga delar ut en relativt liten del av vinsten eller att marknaden värderar företagets aktie ganska högt. En hög aktievärdering ger allt annat lika en lägre direktavkastning. Man kan därför även säga att förväntningarna om höga framtida utdelningar avspeglas i en låg aktuell direktavkastning. (Vice versa vid en hög direktavkastning.)

Såsom värderingsnyckel finner jag direktavkastningen ganska svår att använda eftersom den beror på så många olika faktorer.
2014-08-10, 14:41
  #28623
Medlem
Vad krävs för att man ska kunna få merkostnadslån? Är det något man vill ha eller ska man bara ta vanliga lånet? Ska inte resa och plugga utanför Sverige.
2014-08-10, 14:56
  #28624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesyall
Jag har en snabb fråga i väntan på att de öppnar telefonerna på måndag. Kravet på studieresultat är 75%, men hur räknar de perioden?

Jag läste vårterminen och fick alltså in 30 HP, sen läser jag två sommarkurser på 7,5 HP styck. En av dessa funderar jag på att ge upp på nu och alltså ta ett underkänt i. Har jag då uppfyllt 75%?

Räknar de på vårterminen plus sommarperioden, eller räknar de 75% från endast sommarperioden när de kollar studieresultatet inför höstens ansökan nu?

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten/undantag-1.2582
2014-08-10, 14:59
  #28625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Vad krävs för att man ska kunna få merkostnadslån? Är det något man vill ha eller ska man bara ta vanliga lånet? Ska inte resa och plugga utanför Sverige.

Det beror på vilken typ av kostnad du söker merkostnadslån för. Se menyn till vänster:

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/extra-kostnader

Om det är något du vill ha kan bara du själv svara på.
2014-08-10, 15:09
  #28626
Medlem
exhilists avatar
Hejsan jag är lite grön och ny. Jag undrar om det finns högre hävstång än x15 på index ? Jag går in på https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30 och tittar nedanför grafen och ser olika bear/bull produkter men ser ingen ovanför 15x . Någon som vet ?

här är länken till x15 https://www.avanza.se/certifikat/om-certifikatet.html/446756/bear-omx-x15-sg
__________________
Senast redigerad av exhilist 2014-08-10 kl. 15:29.
2014-08-10, 15:22
  #28627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Det beror på vilken typ av kostnad du söker merkostnadslån för. Se menyn till vänster:

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/extra-kostnader

Om det är något du vill ha kan bara du själv svara på.

Ah där såg jag, tack för svar!
2014-08-10, 15:35
  #28628
Medlem
heartbeat03s avatar
Ansökte för någon dag sen nu om CSN (söker för 1 år i taget). Skolstart är 1 sept. När är det tänkt att pengarna ska komma? Det brukar ju ske 25e varje månad men man kan ju inte vänta till slutet av sept?

Någon som vet/minns när CSN brukar ges inför terminsstart på hösten?
2014-08-10, 16:05
  #28629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heartbeat03
Ansökte för någon dag sen nu om CSN (söker för 1 år i taget). Skolstart är 1 sept. När är det tänkt att pengarna ska komma? Det brukar ju ske 25e varje månad men man kan ju inte vänta till slutet av sept?

Någon som vet/minns när CSN brukar ges inför terminsstart på hösten?

1:a september preliminärt. Beroende på när din ansökan går igenom, och kan bekräfta att du börjar utbildningen.
__________________
Senast redigerad av arr 2014-08-10 kl. 16:07.
2014-08-10, 17:08
  #28630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Läser du 2 15hp-kurser parallellt så tar dessa hela hösten. Du kommer med andra ord att få 30hp inrapporterade i december.

De läses ju inte parallellt utan vi läser först den ena till slutet på oktober eller nåt sånt, och sen den andra direkt där efter. Och där är ju uppgifter/tentor under vägen som ger olika poäng (tex 9 respektive 6 på den första kursen) - man måste väl få de poängen när dessa är inlämnade och godkända åtminstone? Allt kan ju inte komma som en klumpsumma i slutet, känns ju helt ologiskt...
2014-08-10, 17:14
  #28631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exhilist
Hejsan jag är lite grön och ny. Jag undrar om det finns högre hävstång än x15 på index ? Jag går in på https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30 och tittar nedanför grafen och ser olika bear/bull produkter men ser ingen ovanför 15x . Någon som vet ?

här är länken till x15 https://www.avanza.se/certifikat/om-certifikatet.html/446756/bear-omx-x15-sg

Om du är "lite grön och ny" så bör du hålla dig bort från allt vad hävstång heter.
2014-08-10, 18:13
  #28632
Medlem
exhilists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Om du är "lite grön och ny" så bör du hålla dig bort från allt vad hävstång heter.

ok. finns det ingen högre hävstång än x15 ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in