Citat:
Ursprungligen postat av
eradico
Till hösten ska jag börja plugga ett program med typ 75% tjejer och jag känner mig lite orolig för att inte få vänner på det nya programmet. Jag har pluggat i Lund i lite drygt 2,5 år och har under den tiden varit ganska aktiv i studentpolitiken och har en hel del vänner därifrån. Jag börjar dock känna att livet med politik faktiskt börjar bli ordentligt tröttsamt och framförallt att leva så nära Smålands som jag gör nu förtiden.
Jag vill komma ut och träffa folk, eller rättare sagt mer "vanliga" människor. Jag är lite till åren för att börja det här (22) men tänker bättre sent än aldrig, under de senaste åren har jag dessutom varit sambo så mitt sociala liv är rätt begränsat. Vad rekommenderar ni? Bör jag bara traska iväg till random nation och höra om jag kan engagera mig (är intresserad av Kalmars, Blekingska och Wermlands). På vilken av de nationer jag nämner är det lättast att träffa nytt folk?
För det första: du är inte lite till åren. 22 är ingen ålder i studentlivet, så tänk inte på det!
Och ja, traska iväg till nationerna och säg att du vill engagera dig. I ditt fall skulle jag föreslå att du går till alla och snackar lite skit, för att få en känsla av varje ställe. Jag tror att du skulle trivas bäst på Kalmars men det är en gissning. De har relativt god åldersspridning. Oavsett var du bestämmer dig för att engagera dig hade jag rekommenderat matutskott. Att stå i köket ger helt andra möjligheter att lära känna de du jobbar med jämfört med att stå i baren. Kan du hitta någon gammal räv på någon av nationerna som står i köket så hugg honom eller henne direkt och be att få jobba. Det är sannerligen en räkmacka in i studentlivet om du har sådan tur!
Citat:
Ursprungligen postat av
iLuvMoney
Någon som vet om det är möjligt att byta nation?
Ja, det går utmärkt. Gå förbi den nationen du vill bli medlem i när inskrivningen öppnar i slutet av augusti och säg att du vill byta till den nationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herr gurka
Visst är det det. Dock spelar det mycket sällan någon roll, förutsatt att du inte tänker engagera dig eller att du frekventerar VG:s klubb på onsdagar.
Du har delvis rätt, men du missar ett par grejer. Som medlem kan man även söka stipendier och bostad. Just stipendiebiten kan vara väl värd att kolla upp, särskilt om man läser typ medicin eller teologi eller språk.