2012-06-01, 19:56
  #2233
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intensifiera
Finns det någon lundensisk motsvarighet till nationsguiden.se?
http://studentlund.se/
Citera
2012-06-02, 03:04
  #2234
Medlem
När inleds nollningsperioderna på lth? Terminen startar den 27e augusti för förstaårsstudenter men kan inte hitta info om nollningarna börjar tidigare eller om dessa börjar detta datum och själva skolan tar vid senare.

Mycket tacksam för svar då detta avgör en del i planeringen i sommar.
Citera
2012-06-02, 09:53
  #2235
Medlem
Nollningen brukar man få info om vid introduktionsmötet för kursen/programmet.
Citera
2012-06-02, 09:54
  #2236
Medlem
Karl Svampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sific
När inleds nollningsperioderna på lth? Terminen startar den 27e augusti för förstaårsstudenter men kan inte hitta info om nollningarna börjar tidigare eller om dessa börjar detta datum och själva skolan tar vid senare.

Mycket tacksam för svar då detta avgör en del i planeringen i sommar.
Nollningen börjar den 27:e, veckan efter börjar studierna officiellt. Man har några föreläsningar under den första veckan, "vecka noll".
Citera
2012-06-02, 16:28
  #2237
Medlem
FrasseFloyds avatar
En fråga som dök upp i nattens diskussioner gällde Studentlund. Är samarbetet vettigt utformat? Behöver kårerna nationerna, och behöver nationerna kårerna? Vad bör AF:s roll vara?

Personligen tror jag att Lund som studentstad behöver alla bitar för att verkligen fungera, men då krävs också att alla gör vad de ska. Jag tycker inte om utvecklingen vi ser nu där kårerna tar sig allt mer studiesociala friheter på bekostnad av utbildningsbevakningen.

Finns det någon annan här som är någorlunda insatt eller åtminstone har en relevant åsikt i frågan?
Citera
2012-07-15, 00:54
  #2238
Medlem
jzprs avatar
Kom in på Civilingenjör Datateknik till hösten och tänker höra hur studentlivet i Lund är. Är rädd för att hamna med en klass där man hellre sitter och programmerar en fredagskväll istället för att gå ut för att dricka och ha trevligt. Så hur ser studentlivet ut nere i Lund? Någon som studerar där nere får gärna berätta om det t.ex sups mycket så att man i över huvud taget orkar med studierna.
Citera
2012-07-15, 09:53
  #2239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
En fråga som dök upp i nattens diskussioner gällde Studentlund. Är samarbetet vettigt utformat? Behöver kårerna nationerna, och behöver nationerna kårerna? Vad bör AF:s roll vara?

Personligen tror jag att Lund som studentstad behöver alla bitar för att verkligen fungera, men då krävs också att alla gör vad de ska. Jag tycker inte om utvecklingen vi ser nu där kårerna tar sig allt mer studiesociala friheter på bekostnad av utbildningsbevakningen.

Finns det någon annan här som är någorlunda insatt eller åtminstone har en relevant åsikt i frågan?

Jag tror inte det är direkt motstridigt att ägna sig åt både studiesocial verksamhet och utbildningsbevakning. Men det kräver förstås att det finns frivilliga nog för att driva båda delar, och att kårens styrande organ är intresserade av utbildningsbevakning. Så är kanske inte fallet alltid.
Citera
2012-07-15, 10:18
  #2240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Kom in på Civilingenjör Datateknik till hösten och tänker höra hur studentlivet i Lund är. Är rädd för att hamna med en klass där man hellre sitter och programmerar en fredagskväll istället för att gå ut för att dricka och ha trevligt. Så hur ser studentlivet ut nere i Lund? Någon som studerar där nere får gärna berätta om det t.ex sups mycket så att man i över huvud taget orkar med studierna.

Vill man supa mycket går det att genomföra utan särskilt mycket svårighet.
Citera
2012-07-15, 10:22
  #2241
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Kom in på Civilingenjör Datateknik till hösten och tänker höra hur studentlivet i Lund är. Är rädd för att hamna med en klass där man hellre sitter och programmerar en fredagskväll istället för att gå ut för att dricka och ha trevligt. Så hur ser studentlivet ut nere i Lund? Någon som studerar där nere får gärna berätta om det t.ex sups mycket så att man i över huvud taget orkar med studierna.

Nu har jag inte personlig erfarenhet av data och att ens försöka säga generellt när klasserna består av 180 pers känns lite vanskligt. Däremot så vet jag genom bekanta som pluggar på LTH att det är väldigt festintensivt och att det inte nödvändigtvis är så att alla är "oskulder som ska lära sig dricka vodka som finska jägare" även om det givetvis förekommer. Min sambos bror gick data och klagade mycket på bristen av det sociala men detta var å andra sidan kring 2003 när det var mer stereotyp. Kan dock tänka mig att det är mer utbrett med mindre festsuget folk på data men att det finns är jag övertygad om, det är trots allt enorma klasser så oddsen att du inte hittar ett gäng likasinnade är obefintliga sålänge du inte är ett socialt mongo.

Det jag kan säga utifrån min erfarenhet av studier i humaniora är att det finns mycket festliv i Lund men att det är vanligare att hela program deltar i festandet än enskilda kurser. Tyckte personligen inte att det var särskilt mycket till studentliv i min historieklass och många av dem som festade ihop var människor som aldrig festat tidigare (kände många sedan gymnasiet) som nu kommit till en studentstad och skulle supa skallen av sig. Bekanta som däremot går program på LTH, ekonomicentrum, natfak och liknande verkar däremot festa väldigt mycket och har kul. Just det sociala under studietiden var något av det som var avgörande för att få mig att avsluta studier på enskilda kurser och sikta på ett tekniskt program istället.
Citera
2012-07-15, 11:19
  #2242
Medlem
Stevies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Kom in på Civilingenjör Datateknik till hösten och tänker höra hur studentlivet i Lund är. Är rädd för att hamna med en klass där man hellre sitter och programmerar en fredagskväll istället för att gå ut för att dricka och ha trevligt. Så hur ser studentlivet ut nere i Lund? Någon som studerar där nere får gärna berätta om det t.ex sups mycket så att man i över huvud taget orkar med studierna.

Jag har träffat en hel del datafolk under mina 2 år på LTH som är riktigt roliga! Du får ta i beaktning att man även lär känna en hel del folk utanför sin sektion samt även utanför LTH under sin tid här.

Men visst, nördar finns det väl på data, likväl som på andra sektioner inklusive min.
Citera
2012-07-15, 11:53
  #2243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Kom in på Civilingenjör Datateknik till hösten och tänker höra hur studentlivet i Lund är. Är rädd för att hamna med en klass där man hellre sitter och programmerar en fredagskväll istället för att gå ut för att dricka och ha trevligt. Så hur ser studentlivet ut nere i Lund? Någon som studerar där nere får gärna berätta om det t.ex sups mycket så att man i över huvud taget orkar med studierna.

vi sitter i samma båt
Citera
2012-07-15, 15:50
  #2244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxwellsDemon
vi sitter i samma båt

Hade absolut inga problem med det, nollningen blir det rätt mycket festande på, sen beror det ju lite på vilken faddergrupp osv ni hamnar i. Men det finns verkligen allt från folk som hellre sitter innan och pillar på hashtabeller en fredag/lördag-kväll till folk som festar och blir packade minst 2-3 gånger i veckan. Är man bara lite social i början så löser sig allt sådant där, är så pass mycket folk att även om man inte kan lära känna alla så kommer man hitta trevliga människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in