Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Kom in på Civilingenjör Datateknik till hösten och tänker höra hur studentlivet i Lund är. Är rädd för att hamna med en klass där man hellre sitter och programmerar en fredagskväll istället för att gå ut för att dricka och ha trevligt. Så hur ser studentlivet ut nere i Lund? Någon som studerar där nere får gärna berätta om det t.ex sups mycket så att man i över huvud taget orkar med studierna.
Nu har jag inte personlig erfarenhet av data och att ens försöka säga generellt när klasserna består av 180 pers känns lite vanskligt. Däremot så vet jag genom bekanta som pluggar på LTH att det är väldigt festintensivt och att det inte nödvändigtvis är så att alla är "oskulder som ska lära sig dricka vodka som finska jägare" även om det givetvis förekommer. Min sambos bror gick data och klagade mycket på bristen av det sociala men detta var å andra sidan kring 2003 när det var mer stereotyp. Kan dock tänka mig att det är mer utbrett med mindre festsuget folk på data men att det finns är jag övertygad om, det är trots allt enorma klasser så oddsen att du inte hittar ett gäng likasinnade är obefintliga sålänge du inte är ett socialt mongo.
Det jag kan säga utifrån min erfarenhet av studier i humaniora är att det finns mycket festliv i Lund men att det är vanligare att hela program deltar i festandet än enskilda kurser. Tyckte personligen inte att det var särskilt mycket till studentliv i min historieklass och många av dem som festade ihop var människor som aldrig festat tidigare (kände många sedan gymnasiet) som nu kommit till en studentstad och skulle supa skallen av sig. Bekanta som däremot går program på LTH, ekonomicentrum, natfak och liknande verkar däremot festa väldigt mycket och har kul. Just det sociala under studietiden var något av det som var avgörande för att få mig att avsluta studier på enskilda kurser och sikta på ett tekniskt program istället.