2014-07-13, 14:58
Medlem
Hej! Jag tänkte registrera mig på Studentlund, men såg att man inte kunde göra det före den 15 Juli. Men så stod det:

"För att registrera dig måste du ha din anmälningskod till Lunds universitet till hands. Anmälningskoden finns på ditt antagningsbesked."

När får man antagningsbeskedet och då koden? Har inte fått något mer än ett kort mail från antagning.se

Tack på förhand!
Citera
2014-07-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyNotFat
Hej! Jag tänkte registrera mig på Studentlund, men såg att man inte kunde göra det före den 15 Juli. Men så stod det:

"För att registrera dig måste du ha din anmälningskod till Lunds universitet till hands. Anmälningskoden finns på ditt antagningsbesked."

När får man antagningsbeskedet och då koden? Har inte fått något mer än ett kort mail från antagning.se

Tack på förhand!

På antagning.se så ser du din ansökan. Längst uppe på ansökan står det "ANMÄLAN | SIFFROR", det är "SIFFROR" som är din anmälningskod, tror jag. Du kan även trycka på "Ladda ner som PDF" så ser du den tydligare.

Kom förövrigt in på molekylärbiologi, så får väl se hur det blir.
Citera
2014-07-16, 12:04
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Till hösten ska jag börja plugga ett program med typ 75% tjejer och jag känner mig lite orolig för att inte få vänner på det nya programmet. Jag har pluggat i Lund i lite drygt 2,5 år och har under den tiden varit ganska aktiv i studentpolitiken och har en hel del vänner därifrån. Jag börjar dock känna att livet med politik faktiskt börjar bli ordentligt tröttsamt och framförallt att leva så nära Smålands som jag gör nu förtiden.

Jag vill komma ut och träffa folk, eller rättare sagt mer "vanliga" människor. Jag är lite till åren för att börja det här (22) men tänker bättre sent än aldrig, under de senaste åren har jag dessutom varit sambo så mitt sociala liv är rätt begränsat. Vad rekommenderar ni? Bör jag bara traska iväg till random nation och höra om jag kan engagera mig (är intresserad av Kalmars, Blekingska och Wermlands). På vilken av de nationer jag nämner är det lättast att träffa nytt folk?
För det första: du är inte lite till åren. 22 är ingen ålder i studentlivet, så tänk inte på det!

Och ja, traska iväg till nationerna och säg att du vill engagera dig. I ditt fall skulle jag föreslå att du går till alla och snackar lite skit, för att få en känsla av varje ställe. Jag tror att du skulle trivas bäst på Kalmars men det är en gissning. De har relativt god åldersspridning. Oavsett var du bestämmer dig för att engagera dig hade jag rekommenderat matutskott. Att stå i köket ger helt andra möjligheter att lära känna de du jobbar med jämfört med att stå i baren. Kan du hitta någon gammal räv på någon av nationerna som står i köket så hugg honom eller henne direkt och be att få jobba. Det är sannerligen en räkmacka in i studentlivet om du har sådan tur!

Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Någon som vet om det är möjligt att byta nation?
Ja, det går utmärkt. Gå förbi den nationen du vill bli medlem i när inskrivningen öppnar i slutet av augusti och säg att du vill byta till den nationen.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Visst är det det. Dock spelar det mycket sällan någon roll, förutsatt att du inte tänker engagera dig eller att du frekventerar VG:s klubb på onsdagar.
Du har delvis rätt, men du missar ett par grejer. Som medlem kan man även söka stipendier och bostad. Just stipendiebiten kan vara väl värd att kolla upp, särskilt om man läser typ medicin eller teologi eller språk.
Citera
2014-07-18, 00:25
Medlem
Tjena!

Ska läsa Service Management i höst och såg att första dagen är 1september.

Hur är det då med nollning m.m? Är det INNAN upprop o inskrivning och allt vad det heter eller efter?
Citera
2014-07-18, 03:27
Medlem
När man registrerar sig på Studentlund och ska knappa in anmälningskoden, ska man då använda sig av koden till det program man är antagen till, eller något av ens reservval? Logiskt sett borde det vara den man är antagen till, men man vet ju aldrig... Vad händer om man kommer in på sitt reservval och registrerat sig med koden till det program man blev antagen till först?
Citera
2014-07-19, 00:30
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamor
Tjena!

Ska läsa Service Management i höst och såg att första dagen är 1september.

Hur är det då med nollning m.m? Är det INNAN upprop o inskrivning och allt vad det heter eller efter?
Kolla på Agoras hemsida eller hör av dig till dem.

http://agorastudent.se/

Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
När man registrerar sig på Studentlund och ska knappa in anmälningskoden, ska man då använda sig av koden till det program man är antagen till, eller något av ens reservval? Logiskt sett borde det vara den man är antagen till, men man vet ju aldrig... Vad händer om man kommer in på sitt reservval och registrerat sig med koden till det program man blev antagen till först?
Du ska ange din antagningskod för att du ska hamna i rätt kår. Skulle du hamna fel så säger du till när du blir medlem i nation så kan de lösa det åt dig utan problem. Det gör inte särskilt mycket, du skapar bara extrajobb för de som jobbar på nationerna. Ett helt knapptryck extra måste de lägga tid på.
Citera
2014-07-28, 23:08
Medlem
Någon som vet när terminen formellt brukar starta, och när börjar nollningen? Lär ju få den informationen snart men vill gärna ha lite framförhållning.
Citera
2014-07-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mendelejev
Någon som vet när terminen formellt brukar starta, och när börjar nollningen? Lär ju få den informationen snart men vill gärna ha lite framförhållning.

De flesta utbildningar startar 1sep. Nollning är olika också, vissa startar en vecka innan terminsstart och vissa samma dag eller en tid in på terminen.
Citera
2014-08-05, 12:10
Medlem
Jag har blivit antagen till en civilingenjörsutbildning i lund

Jag har betalt medlemsskap till studentlund och ställt mig i AFBs bostadskö (första dagen det gick)

Är det något mer man bör göra innan uppropet den 25e eller kan man ta det lugnt nu? Vill inte tappa köplats eller liknande. Tänkte gå med i en nation under de första dagarna i lund
Citera
2014-08-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxox
Jag har blivit antagen till en civilingenjörsutbildning i lund

Jag har betalt medlemsskap till studentlund och ställt mig i AFBs bostadskö (första dagen det gick)

Är det något mer man bör göra innan uppropet den 25e eller kan man ta det lugnt nu? Vill inte tappa köplats eller liknande. Tänkte gå med i en nation under de första dagarna i lund

Gå runt till alla olika nationerna och se till att välja en du tycker passar dig bäst.
Malmös kommer försöka förföra dig med massa snygga brudar.
Lunds kommer berätta om alla sina boenden.
etc! Så se till att inte ta första bästa utan leta dig fram till den du tycker verkar passa dig utifrån de som sitter i inskrivningen liksom!
Citera
2014-08-07, 15:12
Medlem
Står inför ett mindre dilemma. Jag sökte i år i första hand läkarprogrammet vid Lunds Universitet. Mina betyg räckte bara till 5 reserv i B1EX-gruppen. Kom däremot in i Linköping. Eftersom jag gick och väntade på andra antagningsbeskedet har jag knappt börjat leta bostad i Linköping. Jag känner fortfarande att jag helst vill till Lund. Så frågan är, ska jag strunta i Linköping, söka till Lund till våren istället (i princip 100% chans att komma in) och göra något annat i ett halvår? Eller ska jag ge Linköping en chans? Kan ju tillägga att jag tog studenten i år, så jag har väl all tid i världen. Tack för svar!
Mvh Edvin
Citera
2014-08-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edde05
Står inför ett mindre dilemma. Jag sökte i år i första hand läkarprogrammet vid Lunds Universitet. Mina betyg räckte bara till 5 reserv i B1EX-gruppen. Kom däremot in i Linköping. Eftersom jag gick och väntade på andra antagningsbeskedet har jag knappt börjat leta bostad i Linköping. Jag känner fortfarande att jag helst vill till Lund. Så frågan är, ska jag strunta i Linköping, söka till Lund till våren istället (i princip 100% chans att komma in) och göra något annat i ett halvår? Eller ska jag ge Linköping en chans? Kan ju tillägga att jag tog studenten i år, så jag har väl all tid i världen. Tack för svar!
Mvh Edvin

Du säger ju det själv, så tror knappast du behöver någon utomståendes råd. Du har all tid i världen med att vänta, du vill helst Lund, det är 100% chans att du kommer in till våren. Varför ens tänka tanken att börja i Linköping då..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in