2014-08-03, 20:33
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Har sett det där med 7 år ett antal gånger och undrar vart den statistiken kommer ifrån? Gäller det totalt sett när man räknar på alla invandrare till Sverige? Gäller det den invandring vi har i nutid, dvs otroligt mycket folk från Somalia och Syrien? Jag tror nämligen inte att dessa människor kommer vara i arbete efter 7 år, tror mer än hälften ja kanske 60-65% ALDRIG kommer arbeta. Inget jag har källa/ fakta för utan det är mest min känsla, hoppas verkligen jag har fel för annars har Sveinfelth verkligen sänkt Sverige under hans sista 2-3 år som Statsminister......
Uppgiften kom från regeringen år 2009. Första felet som många gör är att blanda ihop genomsnitt och median. Regeringen sade alltså att det tog sju år för hälften av invandrarna att få jobb, och det från att de fått PUT. Hur lång tid det tog att få PUT, vad för slags sysselsättning som räknades som "arbete" och hur lång tid det tog för andra halvan av invandrarna nämndes inte.

Påståendet diskuteras utförligt av nationalekonomen Tino Sanandaji:

http://super-economy.blogspot.se/2013/01/tar-det-sju-ar-innan-invandrare.html
Citera
2014-08-04, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Uppgiften kom från regeringen år 2009. Första felet som många gör är att blanda ihop genomsnitt och median. Regeringen sade alltså att det tog sju år för hälften av invandrarna att få jobb, och det från att de fått PUT. Hur lång tid det tog att få PUT, vad för slags sysselsättning som räknades som "arbete" och hur lång tid det tog för andra halvan av invandrarna nämndes inte.

Påståendet diskuteras utförligt av nationalekonomen Tino Sanandaji:

http://super-economy.blogspot.se/2013/01/tar-det-sju-ar-innan-invandrare.html

Annars kan man läsa SCB:s egna slutsatser och Tinos reflektioner:
http://www.tino.us/2014/06/skrona-att-invandrare-kommer-i-arbete-efter-sju-ar-efter-sju-ar-jobbar-halften/

Efter 10 år har endast 52% av asylsökarna jobb. Efter 15 år 61%. Troligtvis kommer minst 30% av dem aldrig att jobba.
Citera
2014-08-06, 11:16
Medlem
Nu borde man väl utan att ta till annat än av PK-media och -politiker godkända resonemang kunna visa att migrationen netto till Sverige f.n. kostar minst 30-40 miljarder per år: OECD-siffran 0,57% av BNP + migrationsverkets kostnader.

Fast då får man nog höra att det blir lönsamt på lång sikt - men hur lång sikt då? Om jag åtar mig att låna ut en summa varje månad skulle jag vilja veta när jag kan vänta mig att skulden är återbetald, så jag inte går bankrutt under tiden. Men man behöver tydligen inte tänka så när man "lånar ut" gemensamma medel och hinner avgå i god tid innan någor kräver återbäring.
Citera
2014-08-06, 11:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Annars kan man läsa SCB:s egna slutsatser och Tinos reflektioner:
http://www.tino.us/2014/06/skrona-att-invandrare-kommer-i-arbete-efter-sju-ar-efter-sju-ar-jobbar-halften/

Efter 10 år har endast 52% av asylsökarna jobb. Efter 15 år 61%. Troligtvis kommer minst 30% av dem aldrig att jobba.

Efter 15 år lär man vara permanent arbetslös. Så ca 40 procent får aldrig jobb. Men dessa siffror är baserat på när vi hade invandring från Balkan. De hade lättare att få arbete. Därför kommer 40 procent att stiga med dagens mena-invandring. Gissningsvis blir arbetslösheten långt över 50 procent.
Citera
2014-08-06, 12:26
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Efter 15 år lär man vara permanent arbetslös. Så ca 40 procent får aldrig jobb. Men dessa siffror är baserat på när vi hade invandring från Balkan. De hade lättare att få arbete. Därför kommer 40 procent att stiga med dagens mena-invandring. Gissningsvis blir arbetslösheten långt över 50 procent.

Om 40 procent av invandrarna fastnar i permanent arbetslöshet så kommer välfärden att brytas sönder och förstöras.
Mass immigration is posing serious problems for the region. For the Nordic countries to be able to afford their welfare states they need to have 80% of their adults in the workforce, but labour-force participation among non-European immigrants is much lower than that. In Sweden only 51% of non-Europeans have a job, compared with over 84% of native Swedes. The Nordic countries need to persuade their citizens that they are getting a good return on their taxes, but mass immigration is creating a class of people who are permanently dependent on the state.

The Economist, http://www.economist.com/news/special-report/21570836-immigration-and-growing-inequality-are-making-nordics-less-homogeneous-ins-and
Det krävs att 80% av alla vuxna arbetar för att Sverige ska ha råd med välfärden. Att så många vuxna invandrare går arbetslösa är ett mycket stort problem som riskerar välfärden för oss alla.
Citera
2014-08-06, 13:37
Medlem
FarsanDragoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Nu borde man väl utan att ta till annat än av PK-media och -politiker godkända resonemang kunna visa att migrationen netto till Sverige f.n. kostar minst 30-40 miljarder per år: OECD-siffran 0,57% av BNP + migrationsverkets kostnader.

Fast då får man nog höra att det blir lönsamt på lång sikt - men hur lång sikt då? Om jag åtar mig att låna ut en summa varje månad skulle jag vilja veta när jag kan vänta mig att skulden är återbetald, så jag inte går bankrutt under tiden. Men man behöver tydligen inte tänka så när man "lånar ut" gemensamma medel och hinner avgå i god tid innan någor kräver återbäring.

Det blir aldrig lönsamt. Det finns helt enkelt inte jobb till så många lågutbildade människor som kommer från Afrika och MENA. Den första generationen är lågutbildad, och kommer att vara fattiga (ja det är inte precis lyxliv för någon att vara arbetslös) hela livet. Det blir dåliga förutsättningar för nästa generation, speciellt som skolorna i utanförskapsområdena är så kaos-artade. Många av invandrarbarnen lär sig inte mycket annat än att hata svennar.

På lång sikt får vi ännu sämre utanförskapsområden, där det blir mycket svårt för de unga att bryta sig loss från fattigdomen och bli framgångsrik i något välbetalt yrke. Det blir hög arbetslöshet och låga löner även för nästa generation.

Den tredje generationen ligger så långt in i framtiden att det inte går att ens gissa något om deras öde. Kanske har det vid den tiden blivit inbördeskrig och etnisk rensning i Sverige.
Citera
2014-08-06, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Mycket troligt med dagens värdelösa invandring. Sen kan man ju gissa hur många som sitter fast i värdelösa åtgärder som kostar pengar, men snyggar till statistiken. Precis som Milo sa, så kommer välfärden att krackelera om inte minst 70-80% jobbar och dessutom erhåller en relativt hög lön med bra skatteintätsbas.

Så, ja, frågan är väl inte om, utan när.
Citera
2014-08-07, 21:09
Medlem
Det verkar som om prognosen kommer att höjas lite på grund av plötslig invandring från Irak.

Tur att Sverige är ett rikt land och att bara är en rännil av alla världens flyktingar kommer hit.
Citat:
Hundratusentals tvingas lämna Irak – flyktingvåg till Sverige i höst

Migrationsverket har tidigare räknat upp sin prognos för 2014 från maximalt 70 000 asylsökande till som mest 89 000. Nu kanske prognosen måste höjas ytterligare. Förra året sökte 54 000 personer asyl i Sverige, 28 00 av dem beviljades uppehållstillstånd.

– Vi har inte sett en liknande ökning sedan kriget på Balkan i början av 1990-talet. Rimligtvis kommer flyktingströmmen från norra Irak att öka under hösten, säger Fredrik Bengtsson.

http://www.metro.se/nyheter/hundratusentals-tvingas-lamna-irak-flyktingvag-till-sverige-i-host/EVHnhg!b1uDl0Ku8QEZg/
Senast redigerad av Spengler 2014-08-07 kl. 21:13.
Citera
2014-08-07, 22:03
Medlem
Nellikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
Det verkar som om prognosen kommer att höjas lite på grund av plötslig invandring från Irak.

Tur att Sverige är ett rikt land och att bara är en rännil av alla världens flyktingar kommer hit.

Så hiiiiimla myyyysigt det kommer bli!

Varför finns det inget stopp?! Jag blir gråtfärdig....
Citera
2014-08-07, 22:13
Medlem
sigurts avatar
Herregud!!!!
Citera
2014-08-07, 22:14
Medlem
FarsanDragoss avatar
Hundratusentals tvingas lämna Irak – flyktingvåg till Sverige i höst

Migrationsverket har tidigare räknat upp sin prognos för 2014 från maximalt 70 000 asylsökande till som mest 89 000. Nu kanske prognosen måste höjas ytterligare. Förra året sökte 54 000 personer asyl i Sverige, 28 00 av dem beviljades uppehållstillstånd.

– Vi har inte sett en liknande ökning sedan kriget på Balkan i början av 1990-talet. Rimligtvis kommer flyktingströmmen från norra Irak att öka under hösten, säger Fredrik Bengtsson.

http://www.metro.se/nyheter/hundratu...b1uDl0Ku8QEZg/

Nu blir det katastrof för vårt Sverige! Man kan ju förvänta sig att idioterna på Migrationsverket beslutar att ge automatiskt PUT till alla dessa nya flyktingar. Därmed sprider sig ryktet genast över hela Irak och hundratusentals strömmar hit. Många terrorister och krigsbrottslingar ser också sin chans till en fristad i Sverige. Här kan de i lugn och ro förbereda nästa terrordåd.
Citera
2014-08-12, 18:00
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
TT vilseleder som vanligt, då man avstår från att ställa någon uppföljande fråga till Billström om hur han räknar.

-----

Det är *slående*, att det inte finns ett enda ord i artikeln från TT/Aftonbladet om Migrationsverkets beräknade underskott.

Migga X har twittrat en bild på tabell 22: "Behov i förhållande till tillgängliga medel"

https://twitter.com/migga_x/status/492273432160391169/photo/1

Migrationsverket behöver trumvirvel ... ytterligare 22,7 miljarder 2014 - 2018.

Jag upprepar: ytterligare 22,7 miljarder

Är alla siffror i tabellen ackumulerat från år till år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in