Citat:
Ursprungligen postat av
pluviale
Jag har varit snusare i 8 år och här om dagen blev jag fast bestämd efter att b.la. ha läst en del om andra som slutat att en gång för alla säga upp min bekantskap med dosan. Det har nu gått två dygn sedan jag tog sista snusen och det har inte varit lätt som en plätt för mig.
Det som motiverar mig mest är att jag under kommande år ska plugga på heltid och bo på internat. Jag inser att om jag inte slutar snusa innan hösten kommer jag som den snustorsk jag är låna pengar av CSN för att uppehålla mitt snusberoende. Målet är att leva billigt och jobba helg så jag inte behöva ta CSN-lån överhuvudtaget. Det får bara inte bli så att jag blir skuldsatt pga av snuset. Sedan är det förstås av hälsoskäl och att det bäddar mycket bättre för framtiden om jag b.la. kan spara undan pengar till körkort istället för att lägga mer pengar på denna helvetes vardagsdrog.
Hur som helst så behöver jag en plan för att sluta då det nu har det lett till att jag redan efter andra dagen sitter och suger på 4mg nikotintabletter. Har läst en del om Onico och Kick-up men jag tror inte att det är något för mig. Jag behöver trappa ned nikotinintaget för att sedan sluta helt och hållet. Jag har en månad på mig innan jag flyttar och jag funderar på att köpa Miniportioner och ta kanske 3 st om dagen tills dosan är slut, men samtidigt är jag lite orolig att det ska leda mig tillbaka och att det kanske bara är en ursäkt för mig själv att få en dosa snus.
Hej och grattis till ditt blivande nikotinfria liv! :-)
Vad gäller Onico/Kick-up och eller ej, och nedtrappning eller cold turkey så är det nog högst individuellt, och du känner nog dig själv bäst så att du vet vad som fungerar bäst för dig. Misslyckas det så går det ju alltid att göra ett nytt försök med en ny metod senare.
Miniportioner av riktigt snus måste jag dock säga att jag tror absolut minst på, mest för det här med att du då hela tiden påminns om hur trevligt riktig snus smakar, känns och påverkar dig, och det är bäst att försöka glömma det så fort det är möjligt

.
Och sen för att undvika slentrian i moffande av onico/kickup eller nikotinläkemedel så tror åtminstone jag att det är viktigt att ha en plan för att trappa ner dem, gärna redan innan du börjar med dem (lätt att skjuta upp det annars....).
Själv (med 171 dagar utan snus, och 44 utan nikotin) så får jag väl erkänna att jag fortfarande köper en dosa kick-up ibland i samband med att jag ska dricka alkohol. Jag ser dock detta inte som ett problem, eftersom det är så sällan... snittar ungefär 1-2 dosor per månad. Jag ser mig ju fortfarande som ganska ny nikotin-nykterist och om något så harmlöst som en dosa kickup kan förhindra ett återfall på grund av min kassa impulskontroll under inflytande av alkohol så är mycket vunnet för mig.
Nåväl, lycka till och när det är jobbigt får du tänka på hur bra det är om du INTE faller till föga och börjar igen för då slipper du genomgå en lika jobbig process en gång till!