2014-08-01, 22:31
Avstängd
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Mår ni bra, alla slutare? Går det bra för er? Går bra här iaf.
No problems.
No problemsarinos.
Keine Problemen.
Så att e...

Spider-Girl, sover du bra?

Haha, du lät nästan ironisk med dina keine problemen
Har haft lite mer sug igen, men ändå; jag är på dag 73, (kollade räknaren nu, har faktiskt blivit mer sällan ) så då måste man fan köra vidare!
Har vissa okej nätter, många dåliga men inte alla
Citera
2014-08-01, 22:45
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Cool!
Citera
2014-08-01, 23:05
Avstängd
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twin Peaks
Den 19:e juli var det 4 år sen jag slutade efter nästan 30 års snusande!
Jag slutade abrupt utan vare sig plåster,Onico eller något liknande.
Har du bara BESTÄMT dig så är det mycket lättare,att hålla på att gå in på med någon slags "jagtestarattslutalitegrannmentalitet" är dömt att misslyckas.
Då kan man lika gärna strunta i att försöka.
Det GÅR att sluta.

Lycka till ni som vill sluta,men kom ihåg,håll inte på med några halvmessyrer utan se till att du har en jävla motivation så kommer det att gå !
Grymt!!! Egentligen borde man göra en lista med alla slutare och hur länge vi hållit upp, för att ge lite hopp till andra att våga hoppas och försöka.
Vi har ju massa folk här i tråden som är bra på att peppa och coacha; tex IndyHermesKink , Perfecthairline och Grownupalphabet och vi har alla varit djupt nere i det miserabla träsk vi kallar snusande
Citera
2014-08-02, 05:38
Medlem
Jag har varit snusare i 8 år och här om dagen blev jag fast bestämd efter att b.la. ha läst en del om andra som slutat att en gång för alla säga upp min bekantskap med dosan. Det har nu gått två dygn sedan jag tog sista snusen och det har inte varit lätt som en plätt för mig.

Det som motiverar mig mest är att jag under kommande år ska plugga på heltid och bo på internat. Jag inser att om jag inte slutar snusa innan hösten kommer jag som den snustorsk jag är låna pengar av CSN för att uppehålla mitt snusberoende. Målet är att leva billigt och jobba helg så jag inte behöva ta CSN-lån överhuvudtaget. Det får bara inte bli så att jag blir skuldsatt pga av snuset. Sedan är det förstås av hälsoskäl och att det bäddar mycket bättre för framtiden om jag b.la. kan spara undan pengar till körkort istället för att lägga mer pengar på denna helvetes vardagsdrog.

Hur som helst så behöver jag en plan för att sluta då det nu har det lett till att jag redan efter andra dagen sitter och suger på 4mg nikotintabletter. Har läst en del om Onico och Kick-up men jag tror inte att det är något för mig. Jag behöver trappa ned nikotinintaget för att sedan sluta helt och hållet. Jag har en månad på mig innan jag flyttar och jag funderar på att köpa Miniportioner och ta kanske 3 st om dagen tills dosan är slut, men samtidigt är jag lite orolig att det ska leda mig tillbaka och att det kanske bara är en ursäkt för mig själv att få en dosa snus.
Citera
2014-08-02, 11:35
Avstängd
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Jag har varit snusare i 8 år och här om dagen blev jag fast bestämd efter att b.la. ha läst en del om andra som slutat att en gång för alla säga upp min bekantskap med dosan. Det har nu gått två dygn sedan jag tog sista snusen och det har inte varit lätt som en plätt för mig.

Det som motiverar mig mest är att jag under kommande år ska plugga på heltid och bo på internat. Jag inser att om jag inte slutar snusa innan hösten kommer jag som den snustorsk jag är låna pengar av CSN för att uppehålla mitt snusberoende. Målet är att leva billigt och jobba helg så jag inte behöva ta CSN-lån överhuvudtaget. Det får bara inte bli så att jag blir skuldsatt pga av snuset. Sedan är det förstås av hälsoskäl och att det bäddar mycket bättre för framtiden om jag b.la. kan spara undan pengar till körkort istället för att lägga mer pengar på denna helvetes vardagsdrog.

Hur som helst så behöver jag en plan för att sluta då det nu har det lett till att jag redan efter andra dagen sitter och suger på 4mg nikotintabletter. Har läst en del om Onico och Kick-up men jag tror inte att det är något för mig. Jag behöver trappa ned nikotinintaget för att sedan sluta helt och hållet. Jag har en månad på mig innan jag flyttar och jag funderar på att köpa Miniportioner och ta kanske 3 st om dagen tills dosan är slut, men samtidigt är jag lite orolig att det ska leda mig tillbaka och att det kanske bara är en ursäkt för mig själv att få en dosa snus.

Du har tagit ett grymt bra beslut!! Och ska du välja metod av dem du föreslår skulle jag rekommendera att skippa miniprillorna! De kommer hålla dig fast i snuset, du kommer känna dig sund och inte lika äcklad och därmed tappa motivation.
Onico och Kickup funkar för vissa, för mig och vissa andra har det tvärtom lett tillbaka till snuset eller blivit en snuttefilt i åratal. Nikotinläkemedel är väldigt beroendeframkallande, men för vissa funkar det att köra med dem ett kort tag och lägga av. Jag körde Cold Turkey, och det är den enda metod som funkat för just MIG.
Du får läsa runt här bland inläggen och se om du hittar metoder att inspireras av. Just nedtrappning av prillor är nog den metod som funkar sämst. Så töm snusdosan i papperskorgen när du bestämt dig
Citera
2014-08-02, 12:55
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:

Det som motiverar mig mest är attsta jag under kommande år ska plugga på heltid och bo på internat. Jag inser att om jag inte slutar snusa innan hösten kommer jag som den snustorsk jag är låna pengar av CSN för att uppehålla mitt snusberoende. Målet är att leva billigt och jobba helg så jag inte behöva ta CSN-lån överhuvudtaget. Det får bara inte bli så att jag blir skuldsatt pga av snuset. Sedan är det förstås av hälsoskäl och att det bäddar mycket bättre för framtiden om jag b.la. kan spara undan pengar till körkort istället för att lägga mer pengar på denna helvetes vardagsdrog.

Nikotintabletter funkade för mig. Jag var fast besluten att sluta, men cold turkey hade inte funkat för mig. Dels hade jag ett starkt nikotnbehov och dels var jag riktigt beroende av att ha en prilla under läppen. Det viktiga för mig var INGET MER SNUS, så tabletterna halverade verkligen mitt beroende och gav mig styrkan att klara första dagen utan nåt under läppen. Det var som att gå på lina, jag hade INGA förhoppningar på att klara det.

Men en dag blev två, två blev tre osv. Det svåra var att vänja mig av rutinerna, inte själva nikotinet. Nikotinbehovet sjönk fort. En och en halv förpackningar tabletter senare var jag fri.

Har du väl börjat med tabletter, så ställ in dig på att de endast är en övergångsperiod. Och har du väl gått med på förändringen att gå från snus till tabletter så är du mottaglig för att gå från tabletter till inget.

BLI INTE BEKVÄM MED TABLETTERNA! Ge inte upp halvvägs, utan fullfölj tills du är utan nikotin.

Lycka till, och var stark!
Citera
2014-08-03, 00:07
Medlem
Citat:

Hej och grattis till ditt blivande nikotinfria liv! :-)

Vad gäller Onico/Kick-up och eller ej, och nedtrappning eller cold turkey så är det nog högst individuellt, och du känner nog dig själv bäst så att du vet vad som fungerar bäst för dig. Misslyckas det så går det ju alltid att göra ett nytt försök med en ny metod senare.

Miniportioner av riktigt snus måste jag dock säga att jag tror absolut minst på, mest för det här med att du då hela tiden påminns om hur trevligt riktig snus smakar, känns och påverkar dig, och det är bäst att försöka glömma det så fort det är möjligt .

Och sen för att undvika slentrian i moffande av onico/kickup eller nikotinläkemedel så tror åtminstone jag att det är viktigt att ha en plan för att trappa ner dem, gärna redan innan du börjar med dem (lätt att skjuta upp det annars....).

Själv (med 171 dagar utan snus, och 44 utan nikotin) så får jag väl erkänna att jag fortfarande köper en dosa kick-up ibland i samband med att jag ska dricka alkohol. Jag ser dock detta inte som ett problem, eftersom det är så sällan... snittar ungefär 1-2 dosor per månad. Jag ser mig ju fortfarande som ganska ny nikotin-nykterist och om något så harmlöst som en dosa kickup kan förhindra ett återfall på grund av min kassa impulskontroll under inflytande av alkohol så är mycket vunnet för mig.

Nåväl, lycka till och när det är jobbigt får du tänka på hur bra det är om du INTE faller till föga och börjar igen för då slipper du genomgå en lika jobbig process en gång till!
Citera
2014-08-03, 02:18
Medlem
SpooN.s avatar
Nej, alltså onico får man inte använda när man slutar. Det onico är till för är att plocka upp er vilsna själar som säljer er fritt till bolagen som uttnytjar er svaghet, dvs beroendet. Gå inte så långt att ni behöver nikotinpreparat för att sluta, avtrappningen på snus är icke dödlig så varför behöver ni dessa medel om ni så gärna "vill" sluta? En riktig vilja står för att sluta turkey(sluta tvärt) och det respekterar jag, det är en förändring, att sluta med preparat likviderar jag med svaghet. PEKKA!
Citera
2014-08-03, 08:18
Medlem
Tack för råden allihop! Det är helt riktigt att jag inte ska köpa mini-portioner, inte heller nikotinfri snus. Jag har hållit mig till nikotinsugtabletterna och försöka dra ut på tiden innan jag tar en ny så att jag inte sitter och suger upp en tablett varje kvart. Planerar att fortsätta med förpackningen med 4mg och sedan när den tar slut köpa 2mg.

Angående Cold turkey-metoden så är jag ytterst tveksam att jag klarar det utan att få vredesutbrott mot mina anhöriga och helt enkelt balla ur tills jag ger upp och sätter mig på cykeln till närmsta snusbutik. Visst, det fungerar säkert bättre för andra men uppenbarligen inte för mig.
Senast redigerad av pluviale 2014-08-03 kl. 08:25.
Citera
2014-08-03, 20:23
Medlem
CarmeloAnthonys avatar
Citat:

Jag bestämde mig för ett datum (när semestern började) att sluta. Fram tills dess trappade jag successivt ner med snuset, 5 om dagen, 2 om dagen och sista dagarna 1 om dagen. Till sist kände jag inget behov av snuset och slutade. Har dessutom en dosa liggandes under madrassen, som jag inte öppnat en enda gång- för mig handlar slutandet om självkontroll. De första dagarna tycker jag att det är okej med substitut, men gör dig av med det så fort du inte behöver det.
Citera
2014-08-04, 22:24
Medlem
Har inte snusat på hela dan. Det känns som kroppen brusar av en energi som säkert lätt kan övergå till irritation. Finns ingen ro i kroppen.

Detta trots att jag rökt istället. Men jag ska sluta med det också så småningom. Jag vet att snus är mycket svårare att sluta med, så jag använder cigaretter som övergång.

Dosen nikotin i snus måste vara mycket hög.
Citera
2014-08-04, 22:52
Medlem
CarmeloAnthonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Har inte snusat på hela dan. Det känns som kroppen brusar av en energi som säkert lätt kan övergå till irritation. Finns ingen ro i kroppen.

Detta trots att jag rökt istället. Men jag ska sluta med det också så småningom. Jag vet att snus är mycket svårare att sluta med, så jag använder cigaretter som övergång.

Dosen nikotin i snus måste vara mycket hög.

Det är ungefär samma mängd som jag förstått det, förutom om man använder "extra strong" eller liknande.
För att bota din energi/irritation, gör något otroligt krävande- typ som att springa 1 mil så du är helt dyngsur av svett och sedan ät en god måltid. Eller storstäda, något som aktiverar dig fysiskt utan att du behöver koncentrera dig så värst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in