2014-05-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det står i rapporten att det var piloten som skött underhållet, det var mao flygföraren själv som orsakade sin egen död...

(Sista meningen 1.5.1)

Med "svensk pilotlogik" så var det kanske så ja - att piloten själv förorsakade det hela.

Men här var det flera komponenter inblandade - dock - sånt som piloten kanske ha lite med att göra:
Halva banlängden (första delen) av bana 12 som användes för start var tillfälligt avstängd pga Flygarrangemanget. Var detta verkligen nödvändigt? Hur hade den nu fatala starten avlöpt, ifall piloten kunnat starta från banbörjan? Hade det "bara" slutat i en "vanlig nödlandning", någonstans inom flygfältet?

Jag tog upp tändstiftena och deras fastskruvning:
En seriös och kompetent hav.kom hade granskat alla tändstiftshålen /gängorna (12 st) , i syfte att bl.a. kolla om det satt helicoil-insatser på alla ställen.
Att sätta i helicoil är INTE state-of-the-art. Vem hade gjort det - och varför? Kanske var piloten inte alls inblandad i detta?
Hade gängan i cylinderhålet (varifrån tändstiftet ramlade loss) varit friskare så hade ju tändstiftet kanhända blivit kvar i hålet under starten, dvs det hade i alla fall aldrig blivit någon svår motorstörning.

Det undermåliga underhållet kanske alltså inte var begränsat till ej fastdragna T-stift, utan till dåligt skötta cylindergängor? Vem/vilka var i så fall "ansvariga" för detta?

Sådana frågor får vi aldrig något svar på - ty detta handlar bara om ett spel för galleriet, med "utredandet".
Citera
2014-05-21, 00:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det står i rapporten att det var piloten som skött underhållet, det var mao flygföraren själv som orsakade sin egen död...

(Sista meningen 1.5.1)

Ooops, slarvigt läst av mig.
Citat:
Föraren var även flygtekniker och hade skött underhållet på flygplanet
sedan det blev civilregistrerat.

Man kan ju undra vad det var som fick honom att glömma att dra åt tändstiften.
Kanske något så enkelt som ett telefonsamtal som gjorde att ha kom av sig?
Citera
2014-05-21, 09:42
Medlem
Nästa gång jag är i Söderhamn skall jag kolla runt lite,
bland utrangerade halmstrån om jag kan få någon info.
Jag har en teori hur/varför det kunde bli så här, men den måste underbyggas.

och :
Ja, och det har jag redan antytt, ändå gick du i svaromål att du läst hela rapporten.
Men stort att säga det nu då iaf
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Citera
2014-05-21, 10:34
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Med "svensk pilotlogik" så var det kanske så ja - att piloten själv förorsakade det hela.

Men här var det flera komponenter inblandade - dock - sånt som piloten kanske ha lite med att göra:
Halva banlängden (första delen) av bana 12 som användes för start var tillfälligt avstängd pga Flygarrangemanget. Var detta verkligen nödvändigt? Hur hade den nu fatala starten avlöpt, ifall piloten kunnat starta från banbörjan? Hade det "bara" slutat i en "vanlig nödlandning", någonstans inom flygfältet?

Det är nog svårt att svara på.
Enligt rapporten är det sannolikt att planet vek ner sig när motorn stannade, eftersom vridmomentet försvann samtidigt som planet låg i sväng. Hade motorn gått åt andra hållet, eller svängen varit åt andra hållet, hade svängen planat ut istället för att bli för skarp.
Enligt rapporten meddelade piloten om motorproblem efter påbörjad sväng. Frågan är då om han skulle ha påbörjat svängen senare ifall han startat vid banans början, eller om han oavsett startpunkt skulle ha påbörjat den så fort han nått lämplig höjd. Någon som flyger kan säkert berätta vad som är vanlig praxis när man flyger små flyg från långa banor.
En ytterligare fråga är om det var svängen som gav motorn nådastöten, eller om det hade hänt vid samma tidspunkt oavsett.

Oavsett var det inte "fel" att stänga halva banan, då den kvarvarande biten på 1200 meter var mer än lång nog för den sortens flygning som pågick. SAABen (inte nödvändigtvis just detta planet, men ett av samma modell) har besökt oss på Moheds flygfält där hela banan är på 800 meter.
Citera
2014-07-30, 00:58
Bannlyst
Citat:

(Sista meningen 1.5.1)

Han var ingen Flygförare, då han inte var militärt utbildad, han var en vanlig liten ppl:are. Annars helt korrekt analys.
Citera
2014-07-30, 07:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Jag tog upp tändstiftena och deras fastskruvning:
En seriös och kompetent hav.kom hade granskat alla tändstiftshålen /gängorna (12 st) , i syfte att bl.a. kolla om det satt helicoil-insatser på alla ställen.
Att sätta i helicoil är INTE state-of-the-art. Vem hade gjort det - och varför? Kanske var piloten inte alls inblandad i detta?
Hade gängan i cylinderhålet (varifrån tändstiftet ramlade loss) varit friskare så hade ju tändstiftet kanhända blivit kvar i hålet under starten, dvs det hade i alla fall aldrig blivit någon svår motorstörning.

Det undermåliga underhållet kanske alltså inte var begränsat till ej fastdragna T-stift, utan till dåligt skötta cylindergängor? Vem/vilka var i så fall "ansvariga" för detta?

Sådana frågor får vi aldrig något svar på - ty detta handlar bara om ett spel för galleriet, med "utredandet".
Antagligen Säpos och FRA's fel, eller vad tror du?

Ägaren och piloten har alltid det yttersta ansvaret att planet är flygdugligt, att " glömma" dra åt tändstiften är inte acceptabelt.
Således får piloten skylla sig själv, tragiskt men sant, tur i oturen att ingen utomstående kom till skada.
Citera
2014-08-01, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop

Man kan ju undra vad det var som fick honom att glömma att dra åt tändstiften.
Kanske något så enkelt som ett telefonsamtal som gjorde att ha kom av sig?

Eller att han var 70+ och virrade till det?
Citera
2014-08-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Antagligen Säpos och FRA's fel, eller vad tror du?

Ägaren och piloten har alltid det yttersta ansvaret att planet är flygdugligt, att " glömma" dra åt tändstiften är inte acceptabelt.
Således får piloten skylla sig själv, tragiskt men sant, tur i oturen att ingen utomstående kom till skada.

Yep. I det dagisland du tillhör så tänks det just så.

De glada LuftAmatörer som står på tur att slå ihjäl.
Sig själva o passagerare.
DOM tror säkert på storryn om att olyckan berodde
just på ett ej fastdraget tändstift. När felkedjan
förmodligen var annorlunda.
Meeeeen; varför lära sig ngt????
Citera
2014-08-03, 15:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Yep. I det dagisland du tillhör så tänks det just så.

De glada LuftAmatörer som står på tur att slå ihjäl.
Sig själva o passagerare.
DOM tror säkert på storryn om att olyckan berodde
just på ett ej fastdraget tändstift. När felkedjan
förmodligen var annorlunda.
Meeeeen; varför lära sig ngt????
Och vilka är ansvariga? Det sker tiotusentals starter och landningar med privatplan varje år utan olyckor, så vad är din medicin ?
Citera
2014-08-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och vilka är ansvariga? Det sker tiotusentals starter och landningar med privatplan varje år utan olyckor, så vad är din medicin ?
Ansvariga äro kanske dom som låter lek.cirkus.amateur
fortgå - utan någon nämnvärd kompetenshöjning.

Som jag ser det berodde denna onödiga krasch på 1/vanskött flygplan(ej enbart ett t.stift som påstås ha glömts dras fast).
2/ Att piloten "fick eld i baken" och fick för sig attt avbryta en påbörjad felsökning och istället flyga.
samt
3/ Att piloten underlät att följa principen LASAP. Dvs
att dyka in över bansystemet, fort som faen.

Inget har lärts - därför blir det snart nog upprepningar....
Citera
2014-08-06, 08:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ansvariga äro kanske dom som låter lek.cirkus.amateur
fortgå - utan någon nämnvärd kompetenshöjning.

Som jag ser det berodde denna onödiga krasch på 1/vanskött flygplan(ej enbart ett t.stift som påstås ha glömts dras fast).
2/ Att piloten "fick eld i baken" och fick för sig attt avbryta en påbörjad felsökning och istället flyga.
samt
3/ Att piloten underlät att följa principen LASAP. Dvs
att dyka in över bansystemet, fort som faen.

Inget har lärts - därför blir det snart nog upprepningar....
Olyckor händer med alla transportmedel, det dör fler i cykelolyckor än i olyckor med privatplan?
Citera
2014-09-06, 11:54
Bannlyst
Någon som sett filmerna och hört bandinspelningen från skogslandningen ännu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in