2021-01-31, 10:24
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vad skall avanza göra? Detta är ett underbetyg åt 30 största bolagen på svenska börsen, de 400 000 kunderna har själva valt att investera i omx30. Six30 är dessutom indexet inklusive utdelningar som zero skall jämföras med.
Det är lite lustigt att de kritiserar att AZ är för smalt:

"visar på riskerna när passiva förvaltare följer ett alldeles för snävt index"

Medan jag håller med om AZ är en för smal fond så finns det ju faktiskt sätt att bredda sin portfölj på. Kan nån gissa hur?

Inte raketkirurgi direkt.

Som att gnälla över att en aktie är för smal investering och att man borde fått Tesla på köpet om man köper Handelsbanken.
Citera
2021-01-31, 10:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII

Medan jag håller med om AZ är en för smal fond så finns det ju faktiskt sätt att bredda sin portfölj på. Kan nån gissa hur?

Som att gnälla över att en aktie är för smal investering och att man borde fått Tesla på köpet om man köper Handelsbanken.

Enkelt, räcker att köpa avanza global också så har portföljen breddats.
Citera
2021-01-31, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vad skall avanza göra? Detta är ett underbetyg åt 30 största bolagen på svenska börsen, de 400 000 kunderna har själva valt att investera i omx30. Six30 är dessutom indexet inklusive utdelningar som zero skall jämföras med.

De ska inte lura på sina kunder skit. Tror du att 400 000 svenskar har koll på börsen?
Citera
2021-01-31, 10:28
Medlem
Citat:

Folk fattar inte sånt. Gratis är gott tänker de. Och vi har ju blivit matade med indexfond med låga avgifter länge så det har väl fått effekt.
Citera
2021-01-31, 10:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
De ska inte lura på sina kunder skit. Tror du att 400 000 svenskar har koll på börsen?

De har inte lurat på någon någonting, tvärs om *varnar* de för att investeringar kan gå både upp och ned och att investeringsbeslut är ens egna!

Har man inte koll så skall man inte köpa helt enkelt. Dessutom hade tidningarna sjungit zeros's lovsång om utvecklingen på omx30 slagit s&p500 de senaste 20 åren. Ingen kan veta exakt framtida utveckling och köper man saker man inte vet vad det är så är det = idiotförklaring av egen person...
Citera
2021-01-31, 10:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Folk fattar inte sånt. Gratis är gott tänker de. Och vi har ju blivit matade med indexfond med låga avgifter länge så det har väl fått effekt.
Folk fattar inte, det är korrekt.

Så när dessa folk som inte fattar köper en fond, vad är då bäst?

1. De fattar inte vad de köper och köper en billig fond.

2. De fattar inte vad de köper och köper en dyr fond.
Citera
2021-01-31, 11:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Kan tänka mig att du har en hel del AZ i ditt portfolio som den nolla du är
Jag har ca 10% Avanza Zero, ja. Även Avanza Global, Avanza Emerging market, LF USA och Plus småbolag.

Tror det är allt, var länge sedan jag loggade in.

Du vet, nollor som jag bekymrar sig inte över sånt trams som fonder eller pengar.
Citera
2021-04-16, 22:10
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Kan tänka mig att du har en hel del AZ i ditt portfolio som den nolla du är
Avanza Zero har gått upp 23 % hittills i år och ligger tvåa på bästa fond på text-tv.

I år har skett en sektor rotation till större säkrare bolag, ofta med ok utdelning och teknik har samtidigt gått dåligt 6 veckor. Den kombon gjorde AZ till en vinnare.
Citera
2021-04-16, 22:16
Medlem
Citat:
Jag har ca 10% Avanza Zero, ja. Även Avanza Global, Avanza Emerging market, LF USA och Plus småbolag.

Tror det är allt, var länge sedan jag loggade in.

Du vet, nollor som jag bekymrar sig inte över sånt trams som fonder eller pengar.

Bra val. Särskilt Avanza zero👍
Citera
2021-04-20, 14:36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Du är medveten om att år 1990 var för över 30 år sedan?
Avanza Zero har avkastat 23% i år till idag i april, det kan du inte tramsa bort.

Faktum är att Avanza Zero ligger tvåa som bästa fond i år 2021 fram till idag på text-tv s lista över bästa fonder.

Avanza zero och dess storbolagsindex (OMX 30) gick dåligt i många år, sannt!
Men de senaste 2 månaderna har just detta index gått bra. Oxå sannt!
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-04-20 kl. 14:39.
Citera
2021-04-21, 21:02
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Avanza Zero har avkastat 23% i år till idag i april, det kan du inte tramsa bort.

Faktum är att Avanza Zero ligger tvåa som bästa fond i år 2021 fram till idag på text-tv s lista över bästa fonder.

Det är statistik du redovisar och det är bara att klippa klistra när man gör PR för fonder och visa precis den biten av grafen när det är upp upp upp. Så gör alla fondbolag. Helt lagligt.

Skulle man göra reklam som visar hur dåligt AZ gått är det bara att klippa ut en bit av grafen från veckan före coronaraset och till coronabotten.

Fan vad jag svamlar! Varför skriver jag detta? Nykter är jag också!
Citera
2021-04-23, 20:10
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Min post verkar inte vara kvar, oklart varför (??). Antagligen så var det ett syftningsfel eller liknande jag kommenterade på.

Hur som helst så tycker jag inte att någon fjant kan komma och bestämma över mig vad jag kan tramsa om eller inte. Inte okej!

Trevlig helg, önskar er alla pengar i världen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in