Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-07-29, 22:44
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Apropå Fo-koden. Är det någon som har insikt i det format den är/var skriven? Jag menar, hur lätt var den för en utomstående att förstå?

Var den skriven på formatet:

1) Fastighetsnamn X:Y - Riksledningens krigsuppehållsplats

eller

2) B233 - Funktion 988

Alternativ (1) skulle ju vilken som helst begripa, men alternativ (2) kräver kunskap om ytterligare koder och begrepp.

Har ganska god insikt då jag har sett (och delvis har) liknande papper.

Namn på anläggningen, dvs kodnamnet följt av B-Nummer, Anläggningsnummer samt vart geografiskt det låg/ligger (MB Ö eller F16 t.ex) sist men inte minst om det va nån speciell instans som driftade.

Kollar jag på mina papper så ser jag MB B på några spännande B-Nummer och RAB på några andra.

För att sätta snurr på er tankeverksamhet mer! Nån som vet Civ samt Mils kodnamn?
Senast redigerad av Hollizini 2014-07-29 kl. 22:49.
Citera
2014-07-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Du gör mig förvirrad när du skriver "annexet P".

Jag tänker på en plats som brukar benämnas F eller ibland J (inte samma J som i mitt tidigare inlägg). Beroende på om man hänvisar till vatten eller berg kan man få lite olika "bokstäver". Finns det någon möjlighet att vi menar samma plats eller kan du ge ytterligare någon ledtråd för "annexet P" som du åsyftar?
Mitt "P" ligger inte så långt från ditt första "J".
Citera
2014-07-31, 15:31
Medlem
Nu har jag studerat denna tråden under något kvartal och funderat lite och efter detta hittat ett arbetssätt som passar mig.

Eftersom jag sitter utomlands så kan jag inte besöka LM, så jag använder mig av deras kundtjänst. kundcenter@lm.se

Jag har kikat bakåt i tråden och sett att det går att kontakta LM men inte vad det är som styr.

Det som man kan göra är att fråga om 5 fastigheter per gång utan att det kostar något. Innan de upplyste mig om gränsen så hade jag kommit undan med upp till 7 fastigheter.

Det som reglerar från deras sida är ett dokument som heter. A§ 1767 Ny tillämpning för utlämnande av fastighetsinformation.

Frågar man om en specifik fastighet så kommer det ett svar med ett fastighetsutdrag.
Exempelvis Nora Håkansboda 1:19 som numera är såld.
Citera
2014-07-31, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Wennerström arbeta på Säpo? Han arbetade väl på Försvarsstaben och UDs militära avdelning.
Blandade nog ihop vilken Wikipedia-artikel jag citerade från.. Är väl rimligtvis Bergling det avser.
Nå, känner någon till hur man skulle genomdriva ett reseförbud för Säpo-anställda?

Folkfiende: Du har inget att tillägga om NATO-stråket, vet du något där?
Senast redigerad av skarpsint 2014-07-31 kl. 15:49.
Citera
2014-07-31, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollizini
För att sätta snurr på er tankeverksamhet mer! Nån som vet Civ samt Mils kodnamn?
Är det de sedvanliga djurnamnen/mansnamnen... eller finns det anläggningar i dina listor där man har namngivit på annat sätt?
Senast redigerad av skarpsint 2014-07-31 kl. 16:03.
Citera
2014-07-31, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Nu har jag studerat denna tråden under något kvartal och funderat lite och efter detta hittat ett arbetssätt som passar mig.

Eftersom jag sitter utomlands så kan jag inte besöka LM, så jag använder mig av deras kundtjänst. kundcenter@lm.se

Jag har kikat bakåt i tråden och sett att det går att kontakta LM men inte vad det är som styr.

Det som man kan göra är att fråga om 5 fastigheter per gång utan att det kostar något. Innan de upplyste mig om gränsen så hade jag kommit undan med upp till 7 fastigheter.

Det som reglerar från deras sida är ett dokument som heter. A§ 1767 Ny tillämpning för utlämnande av fastighetsinformation.

Frågar man om en specifik fastighet så kommer det ett svar med ett fastighetsutdrag.
Exempelvis Nora Håkansboda 1:19 som numera är såld.

Jag har sett ett antal registerutdrag men insett att man inte nödvändigtvis blir klokare av det angivna anskaffningsdatumet. Byggdes en anläggning efter att fastigheten inköptes, ism inköp eller rent av innan fastigheten köptes in?
Någon som har en klok kommentar?
Citera
2014-07-31, 21:24
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Jag har sett ett antal registerutdrag men insett att man inte nödvändigtvis blir klokare av det angivna anskaffningsdatumet. Byggdes en anläggning efter att fastigheten inköptes, ism inköp eller rent av innan fastigheten köptes in?

Ägarebytet är oftast ointressant om man inte har hela bilden av följande orsak: Ägarbyte enligt LM är när fastigheten byter ägare i det närmsta ledet alltså (det kan fortfarande vara samma koncernmoder). Om Fortv har två dotterbolag där det ena bolaget köper av det andra så har fastigheten på pappret bytt ägare. Oftast rör det sig snarare om att en fastighet går från Fortv till FV eller det mest intressanta fallet inköp från en helt fristående part såsom en bonde för att vi då lättare kan datera enheten.
Citera
2014-07-31, 22:46
Medlem
Citat:
[i]
Du skriver NATO-kabeln inom citationstecken. Vet inte om vi ska föreställa oss en sådan kabel enbart bildligt sett.. Jag tänker mig annars en stor tjock kabel, enbart avsedd för militära kommunikationer, som passerar över norska gränsen på två ställen i vårt land, nämligen i Värmland och Jämtland.
I själva verket kanske det handlar om ett vanligt (civilt) telefonistråk, om än med bra kapacitet och ev. god redunans. Och finns det något kvar från detta än idag är frågan?

Jag har läst i något inlägg om en länkmast i Örje (i Norge sydost om Oslo nära gränsen) med en bongotrumma som är riktad mot öster.
Citera
2014-07-31, 23:05
Medlem
Citat:
Blandade nog ihop vilken Wikipedia-artikel jag citerade från.. Är väl rimligtvis Bergling det avser.
Nå, känner någon till hur man skulle genomdriva ett reseförbud för Säpo-anställda?

Jag är ganska övertygad att det varken gick eller går att förbjuda svenskar att resa till olika länder. Däremot kan man kräva att en sådan resa ska föranmälas och räkna med att säkerhetsavdelningen vill förhöra sig om resan efter hemkomst.

En viktigare faktor tror jag dock var den allmänna inställningen att helt enkelt inte besöka ex vis Sovjet under det kalla kriget. På den tiden hade man inom vissa speciella grupper en inställning (kanske svår att förstå idag) att man verkligen gjorde en väsentlig insats för Sverige och rikets säkerhet. Men den inställningen var det helt enkelt inte aktuellt att resa till Sovjet.
Senast redigerad av CVNVInson 2014-07-31 kl. 23:30.
Citera
2014-08-01, 00:53
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson

Det finns anläggningar som ligger på mark som inte ägs av någon militär eller civil myndighet alls, så nej det finns nog inget som säger att anläggningen inte kan ha byggts innan fastigheten köptes in. Men rimligtvis bör anläggningen åtminstone varit på ritbordet när fastigheten införskaffas eller till och med klar.
Citera
2014-08-01, 02:40
Medlem
Citat:
[i]- Gode Gud, vad är det där?!
Du skriver NATO-kabeln inom citationstecken. Vet inte om vi ska föreställa oss en sådan kabel enbart bildligt sett.. Jag tänker mig annars en stor tjock kabel, enbart avsedd för militära kommunikationer, som passerar över norska gränsen på två ställen i vårt land, nämligen i Värmland och Jämtland.
I själva verket kanske det handlar om ett vanligt (civilt) telefonistråk, om än med bra kapacitet och ev. god redunans. Och finns det något kvar från detta än idag är frågan?

Enligt "Den dolda alliansen" så hade vi ju flygsäkerhetsavtalet med Norge och Danmark som gjorde att vi hade mycket bra kommunikation med dem (daglig kontakt).

Det verkar dessutom ha funnits ett samarbete där Sverige skulle förvarna Norge om flyg i deras riktningen.
LFC W2 och LFC W5 skulle kontakta SOC/Ø (Holmenkollen)
LFC N3 skulle kontakta SOC/T (Trondheim)
LFC ÖN 3 skulle kontakta SOC/N (Bodø)

(SOC = sektoroperationcentret)

Vidare att Zonen var genom radiolänknätet kopplad till en LFC (borde väl vara Måsen) som i sin tur hade kontakt med Norge och Danmark ut i NATO nätet och kunde få tag på Wiesbaden och RAF, Bomber Command.

Dessutom så fanns det tydligen goda möjligheter att använda Vattenfalls och Ericssons utlandsförbindelser. (Vad hade de för förbindelser? Var Vattenfall internationellt redan då?)

Bengt Gustafsson konstaterade i början av 1990-talet när systemet hade moderniserats att det fanns 24 förbindelser från Svenska centralen för ledning av luftförsvaret till Danska och Norska centraler. Och då inser man ju direkt att det behövs ju inte för flygsäkerhetssamarbete, det måste vara något mer, säger Bengt Gustafsson.

Detta gav ju iofs inte svar på din fråga om det var dedikerad kabel.
Citera
2014-08-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Ägarebytet är oftast ointressant om man inte har hela bilden av följande orsak: Ägarbyte enligt LM är när fastigheten byter ägare i det närmsta ledet alltså (det kan fortfarande vara samma koncernmoder). Om Fortv har två dotterbolag där det ena bolaget köper av det andra så har fastigheten på pappret bytt ägare. Oftast rör det sig snarare om att en fastighet går från Fortv till FV eller det mest intressanta fallet inköp från en helt fristående part såsom en bonde för att vi då lättare kan datera enheten.

Här håller jag delvis med.
Exempelvis så finns det en fastighet här i området som inköptes 1915 (jag och många med mig frågar sig säkert varför de köpte den då).
Men myndigheten som äger den har bara funnits sedan 1993. Den troliga myndigheten innan dess skapades 1918 och splittrades 1993. Så fastigheten borde rimligtvis vara inne på sin tredje ägare, även om fastighetsutdraget bara visar sista ägaren och när fastigheten köptes av dåvarande myndighet. Så jag tror att det är troligt att ägaren innan 1915 inte var en myndighet.

Vill man dock ha ägaruppgifter över tid så behöver LM starta en utredning för att gå igenom akter och detta tar tid så det gör tyvärr bara mot en avgift.

Men det är klart, det ovan säger inget om när en eventuell anläggning skapades på fastigheten.
Jag tolkar det dock som att ett fastighetsbyte bygger på en ändring i verksamheten. Om en myndighet arrenderar en yta för att sätta upp lite antenner eller bygga en jordkula så borde det inte finnas någon anledning att sedan köpa den om man inte avser att ändra verksamheten. Ändras verksamheten där på ett sätt som påverkar befintlig ägare så de inte kan nyttja sin fastighet fullt ut så är det lika bra att någon myndighet köper den.

Sedan finns det också ett fall då markägaren inte längre vill arrendera ut och det kan bli frågan om expropriering för att få behålla verksamheten. Här borde det finnas så pass bra skrivningar att det inte skall behövas.

Ytterligare ett fall för skifte kan vara att ägaren inte längre vill vara ägare, eller kanske till och med avlider om det är en privatperson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in