Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-07-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Detta är en nyhet för mig

En hypotes, givetvis.

En sak som slog mig efter att ha läst "Den dolda alliansen" var hur väl förberett ett nära samarbete var mellan Sverige och NATO. En av alla de detaljer som nämns var hur NATO hade platser för egna sambandsofficerare inne i Högkvarteret.

Även om allt rörande svenskt försvar var hemligt så var samarbetet mellan Sverige och NATO ännu hemligare. All den infrastruktur och tekniska utrustning som krävs för detta intima samarbete inne i Högkvarteret måste då givetvis hållas extra hemlig. Ett sätt är att det är en särskild myndighet - RAB - och en mindre skara utvalda militärer och tekniker som arbetar med dessa anläggningar och system.
Citera
2014-07-27, 00:22
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
En hypotes, givetvis.

En sak som slog mig efter att ha läst "Den dolda alliansen" var hur väl förberett ett nära samarbete var mellan Sverige och NATO. En av alla de detaljer som nämns var hur NATO hade platser för egna sambandsofficerare inne i Högkvarteret.

Även om allt rörande svenskt försvar var hemligt så var samarbetet mellan Sverige och NATO ännu hemligare. All den infrastruktur och tekniska utrustning som krävs för detta intima samarbete inne i Högkvarteret måste då givetvis hållas extra hemlig. Ett sätt är att det är en särskild myndighet - RAB - och en mindre skara utvalda militärer och tekniker som arbetar med dessa anläggningar och system.
Inget speciellt med den utrustning som används(användes)för kommunikation . Underhölls av marktele. Fanns ett flertal förbindelser, inte bara frånRB'n.
Senast redigerad av kolyma 2014-07-27 kl. 00:25.
Citera
2014-07-29, 01:56
Medlem
- Gode Gud, vad är det där?!
- Rikshunden. Han som vaktar Harpsund och Erlander. Jag har fått låna honom över dagen. Ge mej baskern så får han lukta på den!

Läser en av böckerna i Statsrådsserien just nu - Harpsundsmordet. Väldigt roliga böcker som jag hoppas att alla här inne känner till. När Statsrådet åkte och lånade Rikshunden skrattade jag gott och tänkte på Riksbunkern - liknande namn. Lite längre fram i boken var det istället Riksekan som rekvirerades, för de nattliga spaningarna mot ambassadören som Statsrådet misstänker är spion.

Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
En annan motivation för RAB tror jag var att hemlighålla den teknik, och de kommunikationsmässiga kopplingar ("NATO-kabeln"), som skulle möjliggöra samarbete med NATO.
Du skriver NATO-kabeln inom citationstecken. Vet inte om vi ska föreställa oss en sådan kabel enbart bildligt sett.. Jag tänker mig annars en stor tjock kabel, enbart avsedd för militära kommunikationer, som passerar över norska gränsen på två ställen i vårt land, nämligen i Värmland och Jämtland.
I själva verket kanske det handlar om ett vanligt (civilt) telefonistråk, om än med bra kapacitet och ev. god redunans. Och finns det något kvar från detta än idag är frågan?

Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Trestabsberget...
Jag tror det ligger precis där den inre zonen börjar.
I anslutning till den hjässa som har haft flest master.
Jag tror den ligger innanför ett annat mindre bergrum. Ett bergrum som maskerar det större som ligger djupare in.
Tanken på en "inre del" är inte helt ny men väldigt intressant tycker jag. Den som känner sig manad får gärna berätta hur man utformade den maskeringen i praktiken. Var det en låst dörr längst in i bergrummet som till synes anslöt något oväsentligt utrymme men i själva verket var anslutningen till den inre delen? Eller något ännu mera avancerat såsom någon typ av lönndörr? Kunde man ta sig med fordon in till den hemliga delen?
Hmm många har väl besökt bergrummet vid Nora-korset genom åren utan att märka något. Frågan är om man rev/tog bort sina arrangemang när platsen J, den nya A1-anläggningen invigdes, som man flyttade till, eller har man kvar sina hemliga utrymmen än idag vid Nora-korset?

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det är en intressant tes, om det är den anläggning jag tror du menar så kan jag med säkerhet säga att den har varit en del av stab-stab nätet, och att antennparken fanns kvar in på slutet av 90-talet. Om den fungerade som sändar eller mottagar park vet jag ej. Jag har även personligen besökt anläggningen när den fungerade som förråd, och ja, det fanns möjlighet för mer än en funktion i den anläggningen
Har du lust att skriva några rader om hur förrådet var utformat, vad fanns längst in till exempel? Hur ser du på möjligheten att dölja något bakom de utrymmen du såg?
Citera
2014-07-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Om vi tittar på Zonen - RB60Civ kan ju knappast ha flyttats iom Wennerström. Kan annex såsom V resp P varit så specifika att de bara kunde vara annex? Staberna däremot (ex vis Hkv A1 och B, MBB A1 och ev B, CE1, Fo-staber) måste väl ha kunnat skifta Gpl?
Man kan ju dock få intrycket att RB60Mil alltid varit detta. Sambandsberget i vägkorsningen kan ju ha bytt uppgifter. De bägge förrådsbergen kan ju haft skilda freds- resp krigsuppgifter. Berget i Örebro fick väl kanske CE1 som följd av Wennerström?
Du gör mig förvirrad när du skriver "annexet P".

Jag tänker på en plats som brukar benämnas F eller ibland J (inte samma J som i mitt tidigare inlägg). Beroende på om man hänvisar till vatten eller berg kan man få lite olika "bokstäver". Finns det någon möjlighet att vi menar samma plats eller kan du ge ytterligare någon ledtråd för "annexet P" som du åsyftar?
Citera
2014-07-29, 11:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
- Gode Gud, vad är det där?!
- Rikshunden. Han som vaktar Harpsund och Erlander. Jag har fått låna honom över dagen. Ge mej baskern så får han lukta på den!

Läser en av böckerna i Statsrådsserien just nu - Harpsundsmordet. Väldigt roliga böcker som jag hoppas att alla här inne känner till. När Statsrådet åkte och lånade Rikshunden skrattade jag gott och tänkte på Riksbunkern - liknande namn. Lite längre fram i boken var det istället Riksekan som rekvirerades, för de nattliga spaningarna mot ambassadören som Statsrådet misstänker är spion.

Du skriver NATO-kabeln inom citationstecken. Vet inte om vi ska föreställa oss en sådan kabel enbart bildligt sett.. Jag tänker mig annars en stor tjock kabel, enbart avsedd för militära kommunikationer, som passerar över norska gränsen på två ställen i vårt land, nämligen i Värmland och Jämtland.
I själva verket kanske det handlar om ett vanligt (civilt) telefonistråk, om än med bra kapacitet och ev. god redunans. Och finns det något kvar från detta än idag är frågan?

Tanken på en "inre del" är inte helt ny men väldigt intressant tycker jag. Den som känner sig manad får gärna berätta hur man utformade den maskeringen i praktiken. Var det en låst dörr längst in i bergrummet som till synes anslöt något oväsentligt utrymme men i själva verket var anslutningen till den inre delen? Eller något ännu mera avancerat såsom någon typ av lönndörr? Kunde man ta sig med fordon in till den hemliga delen?
Hmm många har väl besökt bergrummet vid Nora-korset genom åren utan att märka något. Frågan är om man rev/tog bort sina arrangemang när platsen J, den nya A1-anläggningen invigdes, som man flyttade till, eller har man kvar sina hemliga utrymmen än idag vid Nora-korset?

Har du lust att skriva några rader om hur förrådet var utformat, vad fanns längst in till exempel? Hur ser du på möjligheten att dölja något bakom de utrymmen du såg?

Ja för att klargöra så besökte jag anläggningen under den tid som det fungerade som centralförråd åt Fo:t. Det var alltså efter att den stora antennparken monterats ned.
Man skulle kunna säga att berget var indelat i olika sektioner, varav den enda jag besökte var den där centralförrådet låg. Och alla som besökt ett sådant förråd vet ju att det kräver lite yta. Men hur det såg ut under tiden antennparken var i bruk vet jag inte.
Citera
2014-07-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
http://www.youtube.com/watch?v=GoKiFvoVhQM ca 9.50 talas det kort om Wennerström och vad han gjorde med Säve.
[...]
Frågan är hur bra ryssen hade koll på Zonen under det kalla kriget och hur mycket som kom ut, i FO-koden kan väl ändå inte dessa anläggningar funnits med?
Färskar upp minnet om Wennerström på Wikipedia när jag hittar följande suspekta mening:
"Som anställd på Säpo var det inte tillåtet att åka till öststaterna så resorna till sina uppdragsgivare i Östberlin gjordes i största hemlighet".

En sådan tvångsåtgärd hade sannolikt krävt uttryckligt lagstöd, och något sådant lagstöd finns inte och har inte funnits såvitt jag vet. Hur tänker man sig att upprätthålla en sådan regel? Att ta till avskedande/uppsägning är en sak, alltså ställa upp det som villkor i anställningen, men det skyddar väl inte direkt våra statshemligheter eftersom personen fortfarande får åka (men blir av med jobbet).
Påminner för övrigt om Ryssland, där man nyligen (åter)införde ett förbud för vissa statsanställda att lämna landet, och Kina som såvitt jag förstår har ett sådant förbud även för vanliga poliser (?).

Gällande FO-koden, varför skulle Zonens anläggningar inte ha funnits med?
Sen kan jag väl tycka att en sådan sammanställning är olämplig i sig, liksom B-nummer. Hur är B-nummer relevant för FO-koden förresten?

Sitter på dålig internetuppkoppling just nu, du har inte lust att kort skriva vad du syftade på gällande Säve?
Att man lade ned F9?
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Mil Hkv blir väl klart 5 år efter Wennerström och Rb80 klar några år efter Berglings första infångande
1963 + fem år framåt får jag till 1968. Dock har jag hört årtalet 1966 så jag ställer frågan, hur säker är du på din sak?
Citera
2014-07-29, 13:40
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Färskar upp minnet om Wennerström på Wikipedia när jag hittar följande suspekta mening:
"Som anställd på Säpo var det inte tillåtet att åka till öststaterna så resorna till sina uppdragsgivare i Östberlin gjordes i största hemlighet".

En sådan tvångsåtgärd hade sannolikt krävt uttryckligt lagstöd, och något sådant lagstöd finns inte och har inte funnits såvitt jag vet. Hur tänker man sig att upprätthålla en sådan regel? Att ta till avskedande/uppsägning är en sak, alltså ställa upp det som villkor i anställningen, men det skyddar väl inte direkt våra statshemligheter eftersom personen fortfarande får åka (men blir av med jobbet).
Påminner för övrigt om Ryssland, där man nyligen (åter)införde ett förbud för vissa statsanställda att lämna landet, och Kina som såvitt jag förstår har ett sådant förbud även för vanliga poliser (?).

Sen kan jag väl tycka att en sådan sammanställning är olämplig i sig, liksom B-nummer. Hur är B-nummer relevant för FO-koden förresten?

Sitter på dålig internetuppkoppling just nu, du har inte lust att kort skriva vad du syftade på gällande Säve?
Att man lade ned F9?

1963 + fem år framåt får jag till 1968. Dock har jag hört årtalet 1966 så jag ställer frågan, hur säker är du på din sak?

Hade fel trodde att han åkte dit 61. Det var visst 63.
Wennerström arbeta på Säpo? Han arbetade väl på Försvarsstaben och UDs militära avdelning.
Citera
2014-07-29, 18:37
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:

Att man lade ned F9?

Det känns ju väldigt dumt att skriva ut dessa anläggningar i pärmen, det är ju som att be om att bli bombade just på dessa platser. Det är nog många anläggningar som inte fanns med i FO-koden.
Citera
2014-07-29, 21:05
Medlem
Roddarens avatar
Bästa sättet att dölja en viktig funktion är med en maskirovka dvs något mindre viktigt får agera hyresgäst på pappret. Bergrummen var ingen hemlighet men deras funktion var det, därför är det dumt att utelämna bergrum ur rullorna. Troligtvis fanns alla bergrum med i FO-koden därför att de som inte gör det väcker nyfikenhet.
Citera
2014-07-29, 21:25
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Bästa sättet att dölja en viktig funktion är med en maskirovka dvs något mindre viktigt får agera hyresgäst på pappret. Bergrummen var ingen hemlighet men deras funktion var det, därför är det dumt att utelämna bergrum ur rullorna. Troligtvis fanns alla bergrum med i FO-koden därför att de som inte gör det väcker nyfikenhet.

Samtidigt blev kännedomen större om dessa fanns med i FO-koden än om dom inte gjorde det, dom som kände till dessa anläggningarna var nog inte speciellt många. Samtidigt visste ju inte dom omkring boende om anläggningarna var med i FO-koden heller och där kommer väl sjukhus i berg in bra och vips där kom en bra maskirovka?. Men kan ha helt fel, teorier är ju det man får jobba med.
Citera
2014-07-29, 21:40
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren

Bergrummen sköttes av en särskild myndighet, RAB inte av S1 eller FMlog.
Kan de finnas en chans att de då ej var med i samma lista som alla andra småbefästnngar i landet?

Vad tror ni?.....

Nästan ingen under ÖB försvarsstabschef och liknande fick besöka dem (Utom driftspersonal som ej satt på pubar i våra storstäder).
Varför gör man det så smart om man skriver in det i FO-koden som nog fanns på alla Milostaber mm.
Senast redigerad av perry2 2014-07-29 kl. 21:42.
Citera
2014-07-29, 22:21
Medlem
Apropå Fo-koden. Är det någon som har insikt i det format den är/var skriven? Jag menar, hur lätt var den för en utomstående att förstå?

Var den skriven på formatet:

1) Fastighetsnamn X:Y - Riksledningens krigsuppehållsplats

eller

2) B233 - Funktion 988

Alternativ (1) skulle ju vilken som helst begripa, men alternativ (2) kräver kunskap om ytterligare koder och begrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in