- Gode Gud, vad är det där?!
- Rikshunden. Han som vaktar Harpsund och Erlander. Jag har fått låna honom över dagen. Ge mej baskern så får han lukta på den!
Läser en av böckerna i Statsrådsserien just nu - Harpsundsmordet. Väldigt roliga böcker som jag hoppas att alla här inne känner till. När Statsrådet åkte och lånade Rikshunden skrattade jag gott och tänkte på Riksbunkern - liknande namn. Lite längre fram i boken var det istället Riksekan som rekvirerades, för de nattliga spaningarna mot ambassadören som Statsrådet misstänker är spion.
Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
En annan motivation för RAB tror jag var att hemlighålla den teknik, och de kommunikationsmässiga kopplingar ("NATO-kabeln"), som skulle möjliggöra samarbete med NATO.
Du skriver NATO-kabeln inom citationstecken. Vet inte om vi ska föreställa oss en sådan kabel enbart
bildligt sett.. Jag tänker mig annars en stor tjock kabel, enbart avsedd för militära kommunikationer, som passerar över norska gränsen på två ställen i vårt land, nämligen i Värmland och Jämtland.
I själva verket kanske det handlar om ett vanligt (civilt) telefonistråk, om än med bra kapacitet och ev. god redunans. Och finns det något kvar från detta än idag är frågan?
Citat:
Ursprungligen postat av
perry2
Trestabsberget...
Jag tror det ligger precis där den inre zonen börjar.
I anslutning till den hjässa som har haft flest master.
Jag tror den ligger innanför ett annat mindre bergrum. Ett bergrum som maskerar det större som ligger djupare in.
Tanken på en "inre del" är inte helt ny men väldigt intressant tycker jag. Den som känner sig manad får gärna berätta hur man utformade den maskeringen i praktiken. Var det en låst dörr längst in i bergrummet som till synes anslöt något oväsentligt utrymme men i själva verket var anslutningen till den inre delen? Eller något ännu mera avancerat såsom någon typ av lönndörr? Kunde man ta sig med fordon in till den hemliga delen?
Hmm många har väl besökt bergrummet vid Nora-korset genom åren utan att märka något. Frågan är om man rev/tog bort sina arrangemang när platsen J, den nya A1-anläggningen invigdes, som man flyttade till, eller har man kvar sina hemliga utrymmen än idag vid Nora-korset?
Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Det är en intressant tes, om det är den anläggning jag tror du menar så kan jag med säkerhet säga att den har varit en del av stab-stab nätet, och att antennparken fanns kvar in på slutet av 90-talet. Om den fungerade som sändar eller mottagar park vet jag ej. Jag har även personligen besökt anläggningen när den fungerade som förråd, och ja, det fanns möjlighet för mer än en funktion i den anläggningen
Har du lust att skriva några rader om hur förrådet var utformat, vad fanns längst in till exempel? Hur ser du på möjligheten att dölja något bakom de utrymmen du såg?