2014-07-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Och hur fort kan ett stridsflygplan flyga på låg höjd om du börjar på hög höjd i full fart och sedan dyker? Om du inte har svar på den frågan så blir spekulationerna om procentuell fart på olika höjder fullständigt irrelevant, vi vet ju att planen den 12 september kom ned från högre höjd.

Dyker du kan du få upp farten så länge planet dyker men planet bromsas mycket effektivt av luftmotståndet så fort man går ur dykningen.

Testa och kör sportig MC och dra upp den en bit över 200 km/h får du känna, du behöver inte använda bromsarna längre för luftmotståndet är rejält
Citera
2014-07-31, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Boeing är världens näst största leverantör av försvarsmateriel så jag kan garantera dig att de har stora ekonomiska skäl i att hålla käft

Kan du svara på dina egna exempel så vi kan få rätt svar?

Tanken med mina exempel var att se vilka som skulle begripa att det kan få stor påverkan för utfallet om man ändra förhållandena, men det verkade inte riktigt gå in i skallen hos vissa....

T ex så kan bara någon grads ändring av vinkel för anslag göra mycket stor skillnad på utfallet därför att då blir krafterna fördelade helt annorlunda, och belastningen på det som träffas kan öka enormt på kritiska punkter.
Citera
2014-07-31, 19:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Dyker du kan du få upp farten så länge planet dyker men planet bromsas mycket effektivt av luftmotståndet så fort man går ur dykningen.

Testa och kör sportig MC och dra upp den en bit över 200 km/h får du känna, du behöver inte använda bromsarna längre för luftmotståndet är rejält
Vad pratar du om?? Om du inte slutar gasa så lär ju inte mc' n stanna förrän den får soppatorsk. (Ja jag har kört mycket, mycket mc så jag vet att det blir luftmotstånd, men hur du får ihop tankebanorna vet jag inte)..
Citera
2014-07-31, 19:16
Medlem
Citat:

Dock har en MC fullständigt uselt luftmotståndvärde jämfört med alla flygplan utom möjligen Fokker triplane från WW1, så det är en mycket dålig jämförelse.

Dessutom kan det nämnas att i princip alla modernare trafikflygplan med mer än en motor brukar klara att starta med full last på bara en motor. Det visar vilken enorm kraft planen besitter.
Citera
2014-07-31, 19:48
Medlem
Citat:
Vad pratar du om?? Om du inte slutar gasa så lär ju inte mc' n stanna förrän den får soppatorsk. (Ja jag har kört mycket, mycket mc så jag vet att det blir luftmotstånd, men hur du får ihop tankebanorna vet jag inte)..

Då vet du hur mycket kraft som krävs om du skall öka topphastigheten på en MC från exempelvis 250 till 280 jämfört med att öka hastigheten från 100 - 130. Skillnaden är mycket stor

Jag tvivlar starkt på att de flyg vi pratar om har möjlighet att gasa sig upp i hastigheter som ligger så mycket över 500 km/h på låg höjd. Det är extrem skillnad på 500 och 800. Luftmotstånd ökar med kvadraten på hastigheten
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2014-07-31 kl. 19:51.
Citera
2014-07-31, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dock har en MC fullständigt uselt luftmotståndvärde jämfört med alla flygplan utom möjligen Fokker triplane från WW1, så det är en mycket dålig jämförelse.
MC är rätt slimmade om vi pratar sporthojar. De är också de som har möjlighet att nå högre hastigheter. Är MC'n inte slimmad är det omöjligt att köra speciellt snabbt för motståndet blir så extremt. Ligger man i låt säga 250 km/h krävs det en del mod för att ens våga sätta sig upp på MC och då få kroppen i luftflödet ovanför kåpan
Citera
2014-07-31, 19:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Då vet du hur mycket kraft som krävs om du skall öka topphastigheten på en MC från exempelvis 250 till 280 jämfört med att öka hastigheten från 100 - 130. Skillnaden är mycket stor

Jag tvivlar starkt på att de flyg vi pratar om har möjlighet att gasa sig upp i hastigheter som ligger så mycket över 500 km/h på låg höjd. Det är extrem skillnad på 500 och 800. Luftmotstånd ökar med kvadraten på hastigheten

Vem bryr sig!? Det är INGEN här som har påstått att flygplanen gasade upp i 500 mph på låg höjd. Precis alla verkar dock överens om att de gjorde en nedstigning från högre höjd. Idioti ökar med kvadraten på mängden folie.
Citera
2014-07-31, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tanken med mina exempel var att se vilka som skulle begripa att det kan få stor påverkan för utfallet om man ändra förhållandena, men det verkade inte riktigt gå in i skallen hos vissa....

T ex så kan bara någon grads ändring av vinkel för anslag göra mycket stor skillnad på utfallet därför att då blir krafterna fördelade helt annorlunda, och belastningen på det som träffas kan öka enormt på kritiska punkter.

Ta då gärna och förklara vad som skiljer och hur olika kroppar påverkas beroende på omständigheter. I aktuellt fall så är det ingen vinkel så den omständigheten kan du utesluta
Citera
2014-07-31, 20:00
Medlem
Citat:
Vem bryr sig!? Det är INGEN här som har påstått att flygplanen gasade upp i 500 mph på låg höjd. Precis alla verkar dock överens om att de gjorde en nedstigning från högre höjd. Idioti ökar med kvadraten på mängden folie.

Med andra ord anser du det är uteslutet att planet skulle kunnat hålla speciellt hög fart vid pentagon?
Citera
2014-07-31, 20:06
Medlem
Citat:
Vad konstigt.. De håller alltså både käft OCH skrattar ut de som frågar om det går i 500 mph.. Är de dumma i huvudet?
Det var någon journalist som ringde upp Boeing för att fråga om tekniken samt hastighet på planen. Han/hon ringde inte och förklarade att det gällde 9/11 utan bara var tekniskt intresserad av planen samtidigt som samtalet spelades in. Där skrattade den som svarade när han påstod att han trodde att planen skulle gå så snabbt på låg höjd.

Skall se om jag hittar klippet
Citera
2014-07-31, 20:08
Medlem
Citat:

Det här är teknisk bevisning så det är mycket viktigt. Hade 9/11 gått upp i en domstol så hade den åtalade direkt blivit friad om det finns teknisk bevisning som beskriver att brottet omöjligt kunnat utförts så som åklagaren beskriver

Samma sak gäller med Bazant's förklaring. Den är tekniskt omöjligt så om någon använder den "förklaringen" hade det aldrig gått hem i en domstol
Citera
2014-07-31, 20:42
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Läste några inlägg där, enligt dem verkade det som att de tror att ett plan kan flyga nästan lika snabbt på låg höjd som hög höjd.
Hastigheten för stora trafikflygplan är inte speciellt viktig vid låg höjd och därför är det svårt att hitta fakta men de kan ju lätt titta på plan där även hastigheten på låg höjd är viktig. Varför kollar de inte stridsflygplan? Hastigheten på låg höjd är vanligen lite drygt hälften mot vad den är på hög höjd. Varför skulle detta skilja sig på trafikflygplan? Varför skrattar Boeing åt uppgifterna att ett plan skulle kunna flyga så snabbt på låg höjd?

var, jag menar verkligen var finns stöd för att Boing skrattar åt detta???? Vadå hitta fakta läs för böveln vad som står och vilka källor de hänvisar till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in