2014-07-31, 12:00
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å där blev det fel.

FUP 322
De två topsen analyserades ytterligare avseende Y-kromosomalt
DNA (manligt DNA).
På den ena topsen påvisades Y-kromosomalt DNA som kan
jämföras mot person. Resultaten talar i någon mån för att DNA:t
kommer från Johansson (Grad +1).
På den andra topsen påvisades Y-kromosomalt DNA, men
resultatet kan inte utvärderas för jämförelse mot person

Oj det har jag missat.
Kan det betyda att dom inte kunde jämföra det pga att dom enbart har tillgång till KJs DNA?

Fan vad slött av FUL att inte topsa fler.

Åandra sidan kan det även innebära att dom fortfarande har en chans att hitta MGM alt rätt GM
Citera
2014-07-31, 12:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Han hade en god man när han begick dådet också så den delen tror jag inte mycket på, KJ kommer att vara likadan när han kommer ut som när han stoppades in.
Det blir nog ett gruppboende för KJ när han kommer ut; då har man också större möjligheter att övervaka honom. Att han skulle få bo ensam och ha hemhjälp tre gånger i veckan tror jag inte ens är förhandlingsbart.
Citera
2014-07-31, 12:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det blir nog ett gruppboende för KJ när han kommer ut; då har man också större möjligheter att övervaka honom. Att han skulle få bo ensam och ha hemhjälp tre gånger i veckan tror jag inte ens är förhandlingsbart.

Tror du?

Finns det några tvångsmedel att ta till egentligen, han är ju frisk enligt lagens mening.

Familjen kommer väl att försöka övertala honom men om han blankvägrar gruppboende så hur gör man då?
Citera
2014-07-31, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Oj det har jag missat.
Kan det betyda att dom inte kunde jämföra det pga att dom enbart har tillgång till KJs DNA?

Fan vad slött av FUL att inte topsa fler.

Åandra sidan kan det även innebära att dom fortfarande har en chans att hitta MGM alt rätt GM

Så här säger SKL.

FUP 321
Utvärdering och resultat av Y-kromosomalt DNA-resultat
Eftersom Y-kromosomen inte nedärvs på samma sätt som de andra kromosomerna kan inte
en regelrätt frekvensberäkning för resultatets ovanlighet göras. Y-kromosomen blir således
inte heller unik då många män har samma. Utifrån detta bedöms ett enskilt Y-kromosomalt
DNA-resultat till högst (Grad +1) vid överensstämmande resultat.
Citera
2014-07-31, 12:32
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Så här säger SKL.

FUP 321
Utvärdering och resultat av Y-kromosomalt DNA-resultat
Eftersom Y-kromosomen inte nedärvs på samma sätt som de andra kromosomerna kan inte
en regelrätt frekvensberäkning för resultatets ovanlighet göras. Y-kromosomen blir således
inte heller unik då många män har samma. Utifrån detta bedöms ett enskilt Y-kromosomalt
DNA-resultat till högst (Grad +1) vid överensstämmande resultat.

Tack.
Jo just det kände jag till men hade missat att det även fanns ett till prov med DNA som inte gått att matcha.
Citera
2014-07-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror du?

Finns det några tvångsmedel att ta till egentligen, han är ju frisk enligt lagens mening.

Familjen kommer väl att försöka övertala honom men om han blankvägrar gruppboende så hur gör man då?

Har han gjort sin tid ska han väl va fri.
Alternativet är väl å sätta överförmyndare på honom, hur fan det nu ska gå till.
Citera
2014-07-31, 12:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Har han gjort sin tid ska han väl va fri.
Alternativet är väl å sätta överförmyndare på honom, hur fan det nu ska gå till.

Det är det som är det skrämmande angående KJ, när han avtjänat sitt straff så släpps han ut lika "säregen" som när han fängslades, hur ska samhället kunna förhindra att han får en nytt infall på grund av hans "säregenhet".

Om han hade dömts till rättspsykiatrisk vård så hade det funnits några kontrollmekanismer nu finns det inga.
Citera
2014-07-31, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, av skäl som vi har diskuterat några månader.

Och du menar att de gör nån skillnad? Allt handlar bara om tyckande och hur vissa väljer att tolka fup, som för de flesta här är = fu. att sen stolligheterna inte delges advokat eller polis eller varför inte jo anmälan? visar bara att nånstans vet ni själva vilken stor sandlåda ni sitter i och hela tiden letar hur de KAN vara och OM. och så länge fantasin räcker är de nog en evighetssyssla som it ändrar skuldfrågan ett piss.
Citera
2014-07-31, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om man har huggit ihjäl en annan människa och dessutom styckat kroppen efteråt -
är man inte anse som en "farlig man" då?

Om inte det räcker för att kvalificera för en bedömning som FARLIG, vad behövs i så fall
för att man ska anses som "farlig"?

Det här har jag förklarat så många gånger och att du skulle missat det har jag svårt
att tro. Vad jag däremot tror är att du oärligt vill missförstå var och varannan skribent
för att framställa skribenter som äkta killergroupies, en patetiskt hitte-på titel som
du fått en sjuklig mani på och ifall du sedan blir positivt uppmärksammad för dina inlägg
rörande killer-groupies av andra tokar så går du igång och fortsätter i inlägg efter inlägg,
tråd efter tråd. I min värld är inte detta ett normalt beteende.

Du vill så gärna måla upp bilden av KJ som ett farofyllt monster som löpt amok och
planerat att så kallblodigt och utstuderat som möjligt beslutat sig för att ta livet
av VB på det ondaste och tänkbara sätt som finns. För dig finns endast denna variant av
mördare oavsett vad som framkommit om den misstänkte eller numera dömde,
du fullkomligt vägrar ta till dig att det finns olika typer av personer som begår mord.

Du kan mörda i självförsvar, du kan mörda en plågoande, du kan också
vara harmlös och säregen för att mörda men inget säger att du nödvändigtvis
måste vara direkt farlig för något av alternativen.

Det finns inget i pojkens historik som visar att mordet på VB var att förvänta, tvärtom.
Varför denna harmlösa och säregna grabb mördat vet vi inte och kommer heller aldrig
att få veta men däremot hoppas jag att efter han avtjänat sitt straff inte tillåts bo själv
och för att det skall ske så får nog föräldrarna komma på något klyftigt. För KJ
kommer nog inte riktigt att förstå detta själv, han förstod inte heller att hantera
concertan på ett förnuftigt sätt efter att han fyllde 18.

Hur tiden på anstalt påverkar honom kan vi inte veta men högst troligt påverkas en
pojke med flera funktionshinder och ett redan svagt mående inte honom psykiskt positivt.
Men det det vet jag förstås inget om men risken att han mördar igen finner jag vag
däremot kanske pojkens livslust kan försvagas och hans självdestruktivitet då förstärks
när han inser att inget någonsin kan bli vad det en gång varit på utsidan.
Depsissionerna kommer säkerligen att avlösa varann, rapporter för hur personer
med KJ:s problematik klarar av fängelsemiljö är inte god kan jag glädja dig med.

Härmed avslutar jag diskussionen om KJ:s farlighet med dig, jag ser ingen ide att
upprepa mig i flera inlägg, du vill inte förstå endast missförstå mig avsiktligt.
Vi får helt enkelt enas om att vi är oense!
Senast redigerad av LKVN 2014-07-31 kl. 13:22.
Citera
2014-07-31, 13:24
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Tack.
Jo just det kände jag till men hade missat att det även fanns ett till prov med DNA som inte gått att matcha.

Finns även fingeravtryck på en blodig påse man inte kollat upp...
Citera
2014-07-31, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Finns även fingeravtryck på en blodig påse man inte kollat upp...

va skulle dom fingeravtrycken säga?
Citera
2014-07-31, 13:31
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
va skulle dom fingeravtrycken säga?
Fingeravtrycken på den blodiga påsen tillhör KJ och blodet tillhör VB... Det är vad de säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in