Citat:
Ursprungligen postat av
Specktakel
Men, för att slutföra logiken som du framför och ställer dig bakom,
då måste ju affärerna ta bort avdelningarna "Pojkar" och "Flickor".
Det är ju den enda anledningen att kvinnan frågade mig, "är det till en
pojke eller flicka?".
Nej, de måste de inte eftersom det står dig fritt att handla på pojk eller flicksidan oavsett kön - alldeles oavsett om du är pojke eller flicka. Ingen kommer att fråga efter ditt kön när du kommer in i affären och säga att du enbart får handla på ena sidan.
Citat:
Det som istället är viktigt är saker som att kvinnor ska ha lika lön för lika
arbete. Kunna arbeta med exakt samma yrken som män, framförallt
inom mansdominerade yrken osv.
Och tvärtom. Dock - arbetsmarknaden är bara en del av människors livsutrymme och alltså inte det enda viktiga i människors liv.
Dessutom ökar man givetvis människors möjlighet att välja yrken där det andra könet är överrepresenterat om de slipper matas in i könsrollstänk redan från barnsben.
Att barn väljer utifrån intresse och inte kön främjar alltså på sikt en jämställd arbetsmarknad.
Citat:
Den viktiga kampen, förstörs den av att McD och H&M frågar "till pojke eller flicka?".
Jag ser inte en naturlig och självklar koppling.
Nej, jag har förstått att du inte förstår att det finns en naturlig koppling mellan att fösas in i en könsroll och sedan agera utifrån den påtvingade rollen.
Citat:
Vill en förälder köpa klänning till lille Sixten, så kan de väl göra det ändå?
Föräldrar köper ju dockor till sina killar, exempelvis. Vill inte Sixten ha klänning
och leka med dockor, så kommer Sixten att låta de leksakerna och kläderna
ligga i en hörna. Det löser sig längs vägen.
Om folk lär sig att respektera individer och att de väljer som individer - ja. Om folk fortsätter att kissnödigt valla in barn i könsrollsfållor - nej.