2014-07-31, 12:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Det kanske var ett missgrepp att i dessa dagar fråga om sånt. Det finns ju faktiskt bögpojkar som kanske skulle vilja ha älvan osv. Bättre kanske vore att fråga "motorcykel eller docka"?
Citera
2014-07-31, 12:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Men, för att slutföra logiken som du framför och ställer dig bakom,
då måste ju affärerna ta bort avdelningarna "Pojkar" och "Flickor".
Det är ju den enda anledningen att kvinnan frågade mig, "är det till en
pojke eller flicka?".
Nej, de måste de inte eftersom det står dig fritt att handla på pojk eller flicksidan oavsett kön - alldeles oavsett om du är pojke eller flicka. Ingen kommer att fråga efter ditt kön när du kommer in i affären och säga att du enbart får handla på ena sidan.

Citat:
Det som istället är viktigt är saker som att kvinnor ska ha lika lön för lika
arbete. Kunna arbeta med exakt samma yrken som män, framförallt
inom mansdominerade yrken osv.
Och tvärtom. Dock - arbetsmarknaden är bara en del av människors livsutrymme och alltså inte det enda viktiga i människors liv.

Dessutom ökar man givetvis människors möjlighet att välja yrken där det andra könet är överrepresenterat om de slipper matas in i könsrollstänk redan från barnsben.

Att barn väljer utifrån intresse och inte kön främjar alltså på sikt en jämställd arbetsmarknad.

Citat:
Den viktiga kampen, förstörs den av att McD och H&M frågar "till pojke eller flicka?".
Jag ser inte en naturlig och självklar koppling.
Nej, jag har förstått att du inte förstår att det finns en naturlig koppling mellan att fösas in i en könsroll och sedan agera utifrån den påtvingade rollen.

Citat:
Vill en förälder köpa klänning till lille Sixten, så kan de väl göra det ändå?
Föräldrar köper ju dockor till sina killar, exempelvis. Vill inte Sixten ha klänning
och leka med dockor, så kommer Sixten att låta de leksakerna och kläderna
ligga i en hörna. Det löser sig längs vägen.
Om folk lär sig att respektera individer och att de väljer som individer - ja. Om folk fortsätter att kissnödigt valla in barn i könsrollsfållor - nej.
Citera
2014-07-31, 12:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det kanske var ett missgrepp att i dessa dagar fråga om sånt. Det finns ju faktiskt bögpojkar som kanske skulle vilja ha älvan osv. Bättre kanske vore att fråga "motorcykel eller docka"?
"Bögpojkar" - för pojkar som inte är bögar leker minsann med bilar och motorcyklar - och pojkar som är bögar gör inte det?

Du tycker inte att du är lite väl enkelspårig nu - till och med för att var du?
Citera
2014-07-31, 12:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Ditt inlägg är så rätt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. SEN NÄR har det blivit rimligare att anpassa sig efter minoriteter?

Jag har själv ett antal år bakom hamburgarekassan i ryggsäcken och man frågar "kille eller tjejleksak?" just för att "hen" ska få välja.

Obehagligt på riktigt.
Frågan ställdes inte så.

Och har du ställt frågan på det sättet så har du ju bara skapat dig själv merarbete och sinkat arbetstakten eftersom följfrågor om vad som är "kill" respektive "tjejleksak" lär komma tämligen ofta..

Det vettiga är ju att fråga - "bil eller älva"? "Bamsepussel eller Madickenpussel"?

Det vore informativt, effektivt och professionellt ...

Citat:
Om något borde väl mamman gått i taket om personalen INTE frågat och antagit att hennes dotter/son vill ha en köntypisk leksak. Herreminjävlagud, vart är det här landet på väg och hur ska man någonsin hitta rimliga människor att avla fram ungar med, om alla springer runt och vill ha "hendagis"?

Ur artikeln:
--När jag skulle beställa frågade hon i kassan om könet på mitt barn, för att hon skulle bestämma leksak. Då svarade jag att det bara är ett barn så det spelar ingen roll.

Rebeccas son fick en liten leksaksmotorcykel. Men han kunde istället fått veckans andra leksak - en älvdocka med rosa vingar.

Poängen är att varken jag eller min son fick välja. Istället gick personalen på stereotypen om vad killar gillar, säger Rebecca.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5925266
Senast redigerad av micro113 2014-07-31 kl. 12:28.
Citera
2014-07-31, 12:30
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
"Bögpojkar" - för pojkar som inte är bögar leker minsann med bilar och motorcyklar - och pojkar som är bögar gör inte det?

Du tycker inte att du är lite väl enkelspårig nu - till och med för att var du?
Var det så jag skrev? Går inte älvan att leka med?
Citera
2014-07-31, 12:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Var det så jag skrev? Går inte älvan att leka med?
Om de vill ha älvan är de "bögpojkar" är vad du uttryckte ... "riktiga" pojkar leker med bil med andra ord ...

Enkelspårigt.
Citera
2014-07-31, 12:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Om de vill ha älvan är de "bögpojkar" är vad du uttryckte ... "riktiga" pojkar leker med bil med andra ord ...

Enkelspårigt.
Fast nu är det du som säger att bögpojkar inte är riktiga pojkar. Inte jag. Vem är det som är enkelspårig egentligen?
Citera
2014-07-31, 12:53
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jag återger vad du uttrycker - inte mina åsikter. Men jag förstår att det blev otydligt för dig ..nästa gång ska jag försöka tänka på att man måste möta dig på din nivå.
Fast det var ju inte det jag uttryckte. Det var ditt missförstånd av vad jag uttryckte. Det är ingen som sagt att en pojke som vill leka med älvan inte är en riktig pojke. Jag tycker att du är en väldigt stereotyp och enkelspårig feminist om du tror att det finns folk som tycker så.
Citera
2014-07-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Det som stör mig är att det är en så oerhört liten sak. Jag menar detta är ett gruskorn hon letat upp.

Ett litet sexistiskt jäkla gruskorn.

Försök hitta större saker nästa gång. De måste ju vara lättare hitta om man nu letar som hon gör.

Är från samma stad som denna feministragata och har stoooor erfarenhet av hur jävla störd hon är... Hon är nog väldigt glad och stolt nu, som fick vara med i radio och allt och visa vilken fantastisk politiskt korrekt människa hon är.
Citera
2014-07-31, 13:23
Medlem
trollgubbens avatar
Varför inte bara fråga föräldern vilken leksak som önskas utan att blanda in kön?
Citera
2014-07-31, 13:48
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Nej, det är givetvis ett missförstånd alltihop ...

Förklara gärna ditt ordval - så det går att förstå vad du menade.
Alltså en av leksakerna var ju en älva? Bögleksak. Men det finns ju folk nu för tiden som föredrar det, då borde man fråga vilken leksak som föredras istället för att fråga vilket kön barnet är. Eftersom man inte kan gå på kön nu för tiden. Håller du inte med om det?
Citera
2014-07-31, 13:48
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Bestäm dig nu för om du talar om personal som erbjuder dig sin hjälp att välja och då utgår från ditt kön, omklädningsrum, eller om hur kläder är sorterade i ett varuhus.

Oavsett vilket är det faktiskt inget som hindrar män från att handla på damavdelningen, eller kvinnor från att handla på herravdelningen.

Och fortfarande har jag aldrig råkat ut för att personalen frågar om jag är man eller kvinna - oavsett var i butiken jag befinner mig. Det är ett problem som endast du upplever tror jag.

Nej, det skulle det inte. Det är snarare så att om nu provhytterna är könsuppdelade - vilket de vanligen inte är - så är det så att damkläder skall provas på damavdelningen och herr på herravdelningen - och vill du ha med smakråd från man eller kvinna på vilken av avdelningarna som helst så är det okej.

Personligen blir min slutsats att du helt enkelt inte handlar kläder så ofta - och därför inte har så stort begrepp om hur det ser ut vare sig med provhytter eller bemötande från personal.

Du fattar väl att det står dig fritt att välja leksak på Mc Donalds också? Personalen hjälper dig säkert att välja om du ber. Det var ju det jag rekommenderade istället för att chock-blogga.

Fattar inte hur du inte kan uppfatta att herr och dam-avdelningarna har separata provhytter oftast inte ens på samma våning men du har rätt jag handlar sällan kläder så jag kan ha fel.
Jag tycker att det är ganska tydlig uppdelning på vad man har för fördomar även på barnavdelningen. Rosa/Blått med bilder som visar vem som skall ha vad men man kan ju alltid välja själv precis som du säger. Även på MC Donalds.
Senast redigerad av Mextreme 2014-07-31 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in