2014-07-31, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Väääldigt viktig fråga att skapa "debatt" kring. Det ältas väl om sånt här ändå.
Det räcker med att säga till i kassan, är det tillräckligt många som ber om könstvärtemot leksak så ändrar man givetvis på rutinerna, krångligare än så är det inte.

Du känner väl till krig på Gaza och i Ukraina? Ett ebolautbrott i Afrika som verkar vara det största hitintills? Många hemlösa i Sverige? Kvinnor som riskerar dödsstraff pga gifte med män med annan trostillhörighet? Könsstympningar? Sveriges ras i PISA?
Ändå bryr du dig om att någon skrev ett inlägg på MacDonalds Facebooksida om hur hon ansåg att McD skulle ge bättre service!
Citera
2014-07-31, 14:02
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skall hon behöva uppge könet på sitt barn - personalen skall vare sig byta blöja eller planera framtida samvaro med barnet.

Det som har betydelse är vilken leksak barnet önskar - och det är den frågan som skall ställas.

Med hänsyn till den här tråden så finns det tydligen inte allvarligare saker för anti-feminister och liknande pack att uppröra sig över, utan de måste söka skitsaker som de blåser upp till stormar för att kunna kritisera feminister och feminism.

I övrigt framgår inte om mamman är feminist eller inte - hon kanske bara är en sund mamma som inser och anser att barn inte stöps till att gilla det ena eller det andra utifrån vad de kissar med.

Hon behöver inte uppge könet för att personalen frågar. Är du ett sånt mähä. "Jag vill ha killleksaken" lär fungera. Varför skall du "rätta" vuxna människor. Har du facit på vilken åskådning man skall ha.
"Skyddar" du dina barn mot fördomsfulla åsikter lär du få fina curlade ungar.
Det är ju knappast en sund mamma som du skriver, om hon släpar ungarna till McDonalds .
Senast redigerad av Mextreme 2014-07-31 kl. 14:04.
Citera
2014-07-31, 14:26
Medlem
Varulvs avatar
Är det verkligen en sådan världsomvälvande hjärntvätt att man bara frågar vilken leksak ungen vill ha? Det är ju knappt en genusfråga. Jag förstår att vissa av er är rätt för att få bögpojkar eller få tomboys, men det är ju era egna skeva världsbild gör att ni tror så.

Hade jag haft en son och han hade velat ha en älva så hade jag gett ungen en älva. Om det nu är biologiskt faktum att män och kvinnor gillar olika saker så behöver ni ju knappast oroa er över det.

Edit: Älskar er super-föräldrar och tyckare som minsann aldrig satt sin fot på McD och räknar det i princip som barnmisshandel. Ni lär säkerligen barnen att göra honnör på morgonen och hur man marscherar i takt till skolan. Roligt är för dumma och dåliga människor!
Citera
2014-07-31, 14:34
Medlem
KenRingIntes avatar
Herregud, efter att spanat på anmälarinnans profil så vill jag just nu officiellt kräkas, inte för att jag är bakis, utan för att Fröken Präktig gör mig så otroligt illamående. Jag hatar dessa människor och vill att de dör. Övriga kommentarer överflödiga.

Ja, det här ett PR-trick för hennes FB-flöde, inget att tvivla på. Snart jobb på SR som Generell Idiot. Grattis Sverige.
Citera
2014-07-31, 15:00
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Frågan ställdes inte så.

Och har du ställt frågan på det sättet så har du ju bara skapat dig själv merarbete och sinkat arbetstakten eftersom följfrågor om vad som är "kill" respektive "tjejleksak" lär komma tämligen ofta..

Du skulle bli förvånand, men den frågan kom aldrig under mina 4 år på McDonalds.

Däremot är det självklart att ungjäveln ska välja vilken leksak hen ska ha, oavsett kön. Forfarande oerhört obehagligt att folk faktiskt har så lite för sig att dem går ut i media med detta? Really? Vita kränkta män borde istället heta kränkta genustomtar som inte har något bättre för sig.
Citera
2014-07-31, 15:05
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Vad skulle hindra det menar du?

Vad tror du folk brukar göra med sina barn när de skall äta på mcDonalds? Parkera dem i ett förråd utanför?
Det går alldeles utmärkt att lämna barnen vid bordet medan man går för att beställa. Eller är du en såndär som springer runt med navelsträngen som koppel på dina ungar?

Citat:
De skall serva sina kunder oavsett ålder på kunden.
Vilket är just varför effektivitet skall eftersträvas. För att andra människor ska kunna få en effektiv service och inte behöva vänta på att du och dina genuspysslingar ska stå och dividera om vilka leksaker som ska vara i deras happy meal.
Citat:
Och nej, det är inte självklart vad barn vill ha.

Folk som inte vill trängas med andra bör välja andra ställen att äta på. Är man för snål för det så får man finna sig i att mcDonalds är ett familjekoncept ... lekhörnorna borde faktiskt vara en ledtråd till det som till och med den mest tröge dumskalle borde fatta.

Gällande det fetade så har jag inte sagt att det är självklart vad ungarna vill ha. Däremot så har jag sagt att en förkrossande majoritet av alla pojkar vill ha det som i detta fallet är en "pojkleksak" och detsamma gäller för flickorna och deras "flickleksak". Förnekar du att det är på det viset så är du inget annat än en patetisk lögnare som förvränger verkligheten för att passa din argumentation.

Att det finns en lekhörna på Mcdonalds är för övrigt inte ett grönt ljus till att låta sina ungar springa runt i restaurangen hur fan de vill och härja. Borden, stolarna och det faktum att man serverar mat på stället borde vara en ledtråd till det som till och med du borde fatta. Fast sen verkar det, utefter vad du skriver här, som om du är en klassisk småbarnsmorsa som tycker att det är ok att andra ska stå ut med dina små skitungars härjande för att du är för "trött" för att ta itu med horungarna själv.
Senast redigerad av Grodaifickan 2014-07-31 kl. 15:12.
Citera
2014-07-31, 16:22
Medlem
Marimus avatar
Då ska alla bara veta hur många gånger om dagen man fick höra "OCH DET SKA VARA EN KILL- LEKSAK I HAPPY MEALET"
Citera
2014-07-31, 17:08
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Då ska alla bara veta hur många gånger om dagen man fick höra "OCH DET SKA VARA EN KILL- LEKSAK I HAPPY MEALET"

Ja, det är dom här i tråden som skriker om det, bara så du vet.
Citera
2014-07-31, 17:25
Medlem
Jestermedgesters avatar
Hörde denna nyheten på radion igår. Det räckte med att bara höra den en gång tills jag blev irriterad. När nyheten omnämndes under arbetsdagens resterande timmar, bytte jag kanal. Orkar inte höra på sånt här vidrigt PKHBTQ-skit.
Citera
2014-07-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Varför inte bara fråga föräldern vilken leksak som önskas utan att blanda in kön?

Varför inte bara fråga vilket kön barnet har så slipper föräldern välja vilken leksak barnet ska ha?
Citera
2014-07-31, 17:41
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag har förståelse för personalens agerande, men det kan bli olyckligt i vissa fall.

För det första finns det skillnader mellan pojkar och flickor. För några årtionden sedan, när teorierna om att män och kvinnor egentligen är lika slog igenom, hände det att när könet på ett spädbarn var oklart, eller penisen hos ett väldigt ungt barn skadades, så opererades barnet om till en flicka. Det fungerade inte alls, eftersom barnen som fötts som pojkar vägrade att bli behandlade som flickor, trots att det inte hade något minne av att de föddes med penis/oklart kön. Om könet hos ett barn är oklart idag, opererar man inte förrän man vet barnets egentliga kön.

Men det är inte så enkelt att alla passar in i mallen. Vi måste även ta hänsyn till individuella skillnader. Nästintill alla accepterar väl att det finns pojkflickor, men det finns även flickpojkar som helst leker flicklekar med flickorna. En del forskare hävdar att det finns ett kontinuum från väldigt kvinnlig hjärna till väldigt manlig. Om vi utgår från att denna teori är korrekt hamnar många nära mitten och har därför både manliga och kvinnliga egenskaper. Nu är jag inte hjärnforskare själv, men det där med flickpojkar och pojkflickor kan man observera i sin vardag.

Med hänsyn till ovanstående kan man tycka att man aldrig borde generalisera utifrån kön. Vår hjärna fungerar dock så att vi tycker om att generalisera och kategorisera eftersom det är effektivt. Har man inga fördomar alls är man inte en människa eller så ljuger man för sig själv och har visst fördomar. Samtidigt ska man vara medveten om att det hör till sakens natur att generaliseringar och fördomar just är att döma på förhand och kommer därför att slå fel ibland. Därför ska man vara försiktig med att anta att ens fördomar är korrekta. En sådan fördom kan vara att flickor leker med älvor, medan pojkar inte gör det.

Det som är mest rätt är att fråga om ungen vill ha en älva eller en motorcykel, men när kön ständigt växer och alla vill ha sin mat fort, får man ha förståelse för om personalen glömmer bort att vara korrekt och istället generaliserar. Personalen är inte robotar, utan människor.
Citera
2014-07-31, 18:17
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordslampa
Öh, ni tror väl inte på fullaste allvar att hon aldrig hört frågan förut i sitt liv?
Det är ju uppenbart att hon gör en grej av att ifrågasätta en sån här vanlig fråga, just eftersom de HAR frågat detta i åratal och alla är vana vid det.

Oavsett, så är "så har det alltid varit" typ det sämsta argumentet ni kan ta upp om ni ska dissa en feminist, de lever ju för att just för att påpeka att de tycker att saker som alltid varit på ett visst vis ska förändras.

Då feminister stör sig på ALLT nu för tiden så tycker jag att dom kan ta sitt pick och pack
dra till Grönland eller Antarktis.

Möter jag på nån snart om står och klagar eller ja vad fan som helst, så kommer jag bryta ner henne
totalt. Psykiatrisk avdelningen nästa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in