Citat:
Ursprungligen postat av
Alex-84
Personer som jag aktivt uttrycker att jag värderar och gillar vänds snart så de börjar agera aggressivt mot mig. Ett kärlekssamtal slutar snart i massa utropstecken och gräl.
Flertalet av de jag interagerar med blir extremt sura för ingenting.
Jag tror man försöker få mig att skapa vänskapsband och relationer som sedan ska slitas upp och därmed skapa emotionella sår hos mig.
Känner så väl igen detta mönster som du skriver om här. Ett sådant utstuderat beteende hos dem som har kommit mig nära under livets gång har snarare varit regel än undantag. Ofta är det så att någon ny person introduceras i mitt liv som ska spela rollen av en vän, t ex. I början handlar det om ren
love bombing, men ganska snart så börjar den nya "vännen" bete sig på ett ganska så otrevligt sätt. Han/hon hittar på en massa lögner, börjar ägna sig åt trakasserier och verbal misshandel m.m. När jag efter ett tag känner att det är något som är fel och tar upp detta med honom/henne då blir personen (precis som du också skriver om i din text) extremt sur och börjar prata om att jag är en hemsk, eller otacksam, person som kommer med orättvisa anklagelser, trots att jag innan dess har behandlats på ett mycket tveksamt sätt under en lång tid. Plötsligt tittar de på mig som om jag vore världens avskum och kontakten bryts mer eller mindre abrupt.
Dessa personer har aldrig varit några riktiga vänner. De är agenter ute på uppdrag för att skapa känslomässiga och själsliga sår. Dessutom är det troligt att de ägnar sig åt s k
character assasination och att de är ute efter att skada offret på så sätt att man inte längre kan lita på andra människor. Självklart känner man denna brist på tillit om det här bemötandet upprepas gång på gång på gång.