Citat:
Jag tror inte du ska underskatta dig själv så mycket att du anser att du själv skulle ha kunnat bli en mobbare av rädsla för att bli utanför. Det skulle ha hänt för länge sedan i så fall.Jag är också med om alla de här absurda sakerna sen länge. Det existerar tyvärr. Såna som Alex och jag väljs ut för att vi har en sårbarhet i våra personligheter. Klarsynta ovh känsliga, tänker lite för mkt dvs tar lätt åt oss. Man trackasserar ju inte personer som skiter i det pga att man inte är så tunnväggad eller ensam. Man väljer ut lämpliga mänskliga "leksaker" efter att man kollat in personen. Folk håller sig framme snappar upp minsta lilla. Allt används. Förmodligen har det blivit jättevanligt med så mkt arbetslösa människor pensionärer barnlediga som jan ägna sig åt det här och vara säkra på att personen pga sin nervösa läggning etc inte blir trodd, och vem skulle isf göra nåt pt det? Väldigt knepigt när allmänheten kan göra sig själva till poliser och täcka upp varandra. Alex råd är att tycka synd on de som håller på och förlåta dem, och en humor i det hela är det ju ibland, och man ser ju ändå människan i varje stalker. Ibland kan jag studera dem och undra vad som driver just den personen. Grupptryck? Tristess? Sadism? Avundsjuka? Hat? Exhibitionism? Att den gör nåt coolt som ska göra dem mer spännande? Hämnd? Det är nog lite av varje. Kanske skulle jag glatt va med skälv om det gällde nån annan, man är ju så rädd att bli utanför.
Det är helt rätt att försöka förlåta sina angripare som du och Alex-84 försöker och det kan vara så att det är vi som inte mobbar men som blir angripna på våra svaga punkter som är de starkaste. Det kan mycket väl vara så att de inte vet vad de gör utan bara följer sina instinkter att dominera och jaga.
Vi som inte mobbar ser högre värden i livet än pengar och social ställning och vi är villiga att ta ganska mycket stryk för dessa våra högre värden.
Och jag tror inte att "de andra" är mer hårdhudade än oss, kanske tvärt om, eftersom vi mer än de låter oss luttras. De är livrädda för att bli behandlade så illa som de själva behandlar andra.