Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Jag förstår inte alls hur du resonerar om du anser att Assange skulle få högre straff än Manning. Att stjäla hemligstämplad information i stor mängd och sprida vidare är ett mycket allvarligt brott, det skulle det var i Sverige också, även om man har goda avsikter med det. Man kan inte komma undan med allvarlig brottslighet bara för att man har goda avsikter, då skulle man som exempel kunna råna en rik pensionär för att ge pengarna till fattiga och anse att man då slipper straff för rånet.
Du försöker få det till att både Manning och Assange gjort något omdömeslöst. Istället verkar Wikileaks ha lagt ner ohyggligt mycket arbete på att utvärdera den information de fått, och plockat bort känsliga uppgifter, samt undlåtit eller väntat med att publicera delar av vad de fått. Du sprider en myt genom att klassa det de gjort som någon slags urskillningslös massdumpning, för det är det helt enkelt inte. Du desinformerar.
Jag minns en intervju med Carin Götblad för inte så länge sen, där hon ställdes frågan om läckor inom polisen och hur man skulle förhålla sig till det. Hon och de hon diskuterat med hade kommit fram till att de faktiskt utgjorde en säkerhetsventil, för de utgjorde en möjlighet att avslöja missförhållanden när de uppstod.
Du borde tänka likadant om en sån som Manning. Han avslöjade missförhållanden, precis som Daniel Ellsberg en gång i tiden, eller Deep Throat. Tidningar, traditionell journalistik, har väl alltid använt sig av läckt material. Därmed inte sagt att alla läckor är bra, men jag tror du underskattar personer som Manning och Assange. Vet inte hur du förhåller dig till Snowden (jag läser inte ditt dravel så noga) men till och med kring honom råder delade meningar.
Visst går det att enas om att hemligstämplat material inte ska läckas hur som helst, men i bedömningen vilka läckor som var motiverade och vilka läckare som är omdömesgilla, där lär vi inte ha mycket gemensamt. Du har en alltför gullepluttinuttig syn på etablissemanget, en rörande naiv tilltro till åklagaren & Co, du ser inte nödvändigheten, eller åtminstone motivationen bakom, såna som Manning, Snowden och Assange.
Vilken värld skulle vi ha att leva i om det inte fanns modiga personer som de fem hittills nämnda?
Jag ger inte mycket för dina "bedömningar" men har det någonsin slagit dig att Assange och hans medarbetare kanske gör ett rätt gott arbete när de går igenom det material de får? Problemet uppstår när andra som inte har lika rent mjöl i påsen börjar påverka media och rättssystemet för att motarbeta dessa för dem så irriterande visselblåsare.
Problemet är kanske att mäktiga krafter för länge sen lärt sig att manipulera MSM. Men så kommer Wikileaks som de inte får samma grepp om. De gör vad de kan för att krossa och svartmåla dem, inklusive dess grundare Julian Assange.