Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-25, 19:27
Medlem
Ser ut som att Ardin kom iväg till Ulllared trots allt:

http://www.expressen.se/gt/kvinnor-hamnade-i-vilt-slagsmal--pa-gekas/
Citera
2014-07-25, 19:52
Medlem
bernad_laws avatar
Jag kommer varna VARJE gång någon börjar spekulera i andra användare, det är bättre att komma ihåg det så slipper man straffa ut sig!

/Mod
Citera
2014-07-25, 22:15
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Vi får hoppas på att det blir rättegång, då lär vi få veta vad som finns i den hemliga bevisningen. Alla är betjänta av att få reda på sanningen, oavsett om han fälls för brott eller inte. Det är bara korkat av honom att inte kliva ut ur ambassaden för att låta rättvisan ha sin gång i Sverige. Märkligt att han inte inser detta.

Än mer märkligt att Du inte förstår att det pågår en rättsprocess mot Assange i USA, trots att det redovisats för Dig i ett antal inlägg. Assange har fått asyl - den är beviljad på den grunden att det finns ett verkligt hot mot Assange, även fysiskt. Hotet redovisades med all önskvärd tydlighet i häktningsförhandlingen den 16 juli.

Om Du hoppas på en rättegång så kan Du ju börja med att uppmana Marianne Ny att ta ett beslut i åtalsfrågan. Men se det vill Ny absolut inte. Eller kanske får hon inte?
Citera
2014-07-25, 22:27
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Än mer märkligt att Du inte förstår att det pågår en rättsprocess mot Assange i USA, trots att det redovisats för Dig i ett antal inlägg. Assange har fått asyl - den är beviljad på den grunden att det finns ett verkligt hot mot Assange, även fysiskt. Hotet redovisades med all önskvärd tydlighet i häktningsförhandlingen den 16 juli.

Om Du hoppas på en rättegång så kan Du ju börja med att uppmana Marianne Ny att ta ett beslut i åtalsfrågan. Men se det vill Ny absolut inte. Eller kanske får hon inte?

Det påstådda hotet redovisades. Ett reellt hot? Ja detta råder det delade meningar om. Det ligger givetvis i försvarets intresse att blåsa upp bilden av ett hot mot honom till enorma proportioner. Det största hotet mot honom är nog i praktiken hans egen paranoia.
Citera
2014-07-25, 22:48
Avslutad
Citat:
Oskuldspresumtionen gäller men den åtalade måste ju behandlas delvis på ett annat sätt än någon som inte är åtalad. När man åtalar så finns det ju skäl för detta enligt åklagaren. Det är alltså rimligt att ställa högre krav på närvaro i rätten för den åtalade än för vittnen.

Det finns inget som tyder på att det svenska rättssystemet är korrupt men på det hypotetiska planet så håller jag med dig, man ska inte finna sig i detta.

Jag tror att JA har begått de handlingar som framgår av HÄPM. I så fall är JA sannolikt fullt medveten om detta. Sen är det en annan fråga om de handlingarna är straffbara enligt svensk lag, uppsåt osv. Eftersom han är misstänkt på sannolika skäl så förutsätter jag att man har ett starkt bevisläge, annars skulle man inte ha dragit igång och hållit igång denna apparat. Men givetvis ska han ändå betraktas som oskyldig tills motsatsen är bevisat, bortom rimliga tvivel. Motsvarande gäller för alla brottsfall, jag förstår inte varför man måste tjata om detta bara för att JA eller något piratmupp är åtalad... Oskuldspresumtionen är djupt rotat i vårt rättssamhälle och även hos folk i gemen. Men likväl har alla rätten att ha sin egen personliga åsikt om någon är skyldig eller inte, med betydelsen "har begått brottet".

Likhet inför lagen gäller, med undantag av kungafamiljen då i vårt land men de brukar väl inte göra så mycket mer än trafikförseelser. När det gäller hantering av personer i häkte så måste man ju hantera dessa som misstänkta brottslingar, vad är alternativet? Åklagaren kan inte alls göra vad som helst. Sen är det så att det är inga vanliga Svensson som hamnar i häkte under långa perioder, det är personer som har satt sig själva i skiten, exempelvis kända våldsverkare, knarklangare osv. JA har satt sig själv i skiten, ingen annan.

Därför att om man är häktad så är man i ett slags mellanläge. Det är inte så enkelt att man betraktas som oskyldig och kan röra sig fritt som vem som helst. Man har därför inte exakt samma rättigheter som vem som helst. Man är under utredning för brottslighet och behandlas därefter. Sen kan man givetvis diskutera standarden på häkten osv. men det är också en kostnadsfråga. Jag tror inte att det är många skattebetalare som anser att häktena ska se ut som lyxhotell, detta eftersom man ser det som att de som sitter där sannolikt sitter där av en god anledning. Det ska vara humana villkor men långt i från någon lyx. Även om häkte inte ska ses som ett straff så ska det heller inte vara någon lyxsemester. När det gäller återfallsförbrytare så spelar det nog ingen roll men för många kan det nog vara så att tiden i häkte ändå upplevs som väldigt jobbig och kanske man då tänker sig för en extra gång innan man begår brott i framtiden. Alltså inte ett straff men ändå en tydlig markering om vad som händer om man begår brott. Alla vet idag att häktena har ganska låg standard, väljer man att begå brott så att man häktas så vet man sannolikt vad som väntar, dvs man har saken i egna händer. Håller man sig till lagen så slipper man uppleva detta!

För mig ser det ut som om han har tvingat sig till oskyddat sex mot kvinnornas uttryckliga vilja. Den gärningen verkar han vara skyldig till så som jag uppfattar HÄPM. Men om detta räcker för att fälla honom för brotten han är misstänkt för återstår att se. Så därför vet jag inte om han är skyldig i juridisk mening utan det får framtiden visa.

Jag säger inte att man ska få röra sig fritt som vem som helst. Jag är själv nämndeman och är många gånger tveksam till rättssystemet då jag ser alla fel som det består av. Man kan ha bra häkten där intagna inte har tillgång till dator och internet, eller spärrat sådant så att de inte kan nå personer som är involverade i utredningen, vittnen etc. Det jag sätter mig emot är att personer som inte gjort något eller blir frikända sitter inlåsta i en liten cell. Dessa människor skulle kunna ha exempelvis två vakter som övervakar dessa och att de får vara kvar hemma tills dom faller. Dessa som ännu inte är dömda ska sitta på ställen där de i princip kan göra allt annat de tidigare gjorde, samt ha bra livskvalite. Att man inte får festa, inte hålla på med sina fritidsintressen etc för att man kanske är en brottsling är inte acceptabelt "men systemet finns för att den potentiella brottslingen ska brytas ner". Man kan ha vakter runt sig fast man sitter och dricker hemma eller spelar golf eller vad fan som helst.

Det är inte speciellt stor risk heller att vittnen påverkar utredningen. Det är nått jävla påfund som nån någon gång har trott. Jag har aldrig själv blivit hotad att rösta på det ena eller andra sättet fast vi släppt vissa personer eller fast det har varit allvarliga fall där häktade funnits med i bilden och vänner varit som åhörare i domstolen.

Frihetsberövad, inga problem för mig, men då ska man samtidigt bo jävligt bra och kunna göra i princip allt man gjorde tidigare, fast att det ska finnas vakter. Ungefär som det finns livvakter och annat som skyddar regeringsföreträdare etc. Varför ska det vara annorlunda när någon frihetsberövas på tvivelaktiga grunder?
Citera
2014-07-25, 23:06
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag säger inte att man ska få röra sig fritt som vem som helst. Jag är själv nämndeman och är många gånger tveksam till rättssystemet då jag ser alla fel som det består av. Man kan ha bra häkten där intagna inte har tillgång till dator och internet, eller spärrat sådant så att de inte kan nå personer som är involverade i utredningen, vittnen etc. Det jag sätter mig emot är att personer som inte gjort något eller blir frikända sitter inlåsta i en liten cell. Dessa människor skulle kunna ha exempelvis två vakter som övervakar dessa och att de får vara kvar hemma tills dom faller. Dessa som ännu inte är dömda ska sitta på ställen där de i princip kan göra allt annat de tidigare gjorde, samt ha bra livskvalite. Att man inte får festa, inte hålla på med sina fritidsintressen etc för att man kanske är en brottsling är inte acceptabelt "men systemet finns för att den potentiella brottslingen ska brytas ner". Man kan ha vakter runt sig fast man sitter och dricker hemma eller spelar golf eller vad fan som helst.

Det är inte speciellt stor risk heller att vittnen påverkar utredningen. Det är nått jävla påfund som nån någon gång har trott. Jag har aldrig själv blivit hotad att rösta på det ena eller andra sättet fast vi släppt vissa personer eller fast det har varit allvarliga fall där häktade funnits med i bilden och vänner varit som åhörare i domstolen.

Frihetsberövad, inga problem för mig, men då ska man samtidigt bo jävligt bra och kunna göra i princip allt man gjorde tidigare, fast att det ska finnas vakter. Ungefär som det finns livvakter och annat som skyddar regeringsföreträdare etc. Varför ska det vara annorlunda när någon frihetsberövas på tvivelaktiga grunder?

Jag tror inte att du har allmänhetens stöd för att en häktad person ska kunna leva vidare med festande osv. som om personen inte alls vore häktad. Det finns oftast väldigt goda grunder både för häktning och restriktioner under häktningen så den principen försvarar jag liksom att det mycket väl kan få vara lite spartanskt men ändå en acceptabel nivå givet omständigheterna. Om man hävdar att risken är stor för att en helt oskyldig person häktas och får uppleva sämre förhållanden än normalt så kan man i så fall kontra detta med att se över reglerna för häktning. Att personer släpps ut från häktet betyder inte att de är oskyldiga till brottet, det betyder bara att man inte kunde gå vidare med åtal. Visserligen kan personer givetvis häktas på helt felaktiga grunder men den risken är nog väldigt liten jämfört med risken att en person som begått ett brott går fri, med eller utan häktning.

Lever man med god marginal på rätt sida om lagen så är risken för att hamna i häkte helt försumbar. Lever man på gränsen (man kanske tas in i häkte för ett brott man inte begått men har begått en hel massa andra liknande brott som man klarat sig undan från) så har man sannolikt sig själv att skylla om man häktas. Dessutom kan det ju faktiskt vara så att en person som har begått ett brott häktas och sen släpps fri i brist på bevis, det skulle vara väldigt märkligt då om häktningstiden skulle upplevas som om man inte är häktad och kan leva vidare som vanligt. Det är mycket bättre att man får en försmak på en möjlig fängelsevistelse enligt min mening. Detta kan fungera avskräckande.

I denna tråd diskuterar vi dock JA och inte principen. JA:s häktning har ju ännu inte trätt i kraft så hans umbäranden beror på att han själv valt att häcka på ambassaden.
Senast redigerad av Anonymare 2014-07-25 kl. 23:11.
Citera
2014-07-25, 23:12
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Det påstådda hotet redovisades. Ett reellt hot? Ja detta råder det delade meningar om. Det ligger givetvis i försvarets intresse att blåsa upp bilden av ett hot mot honom till enorma proportioner. Det största hotet mot honom är nog i praktiken hans egen paranoia.

Jag baxnar inför Din arrogans. Du tror att man kan publicera hemligt material som visar på amerikanska krigsförbrytelser utan risk för sin egen säkerhet och frihet?

Givetvis är hotet reellt. Du är antingen gränslöst naiv eller gravt cynisk.
Senast redigerad av trenterx 2014-07-25 kl. 23:15.
Citera
2014-07-25, 23:28
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Jag baxnar inför Din arrogans. Du tror att man kan publicera hemligt material som visar på amerikanska krigsförbrytelser utan risk för sin egen säkerhet och frihet?

Har han begått ett brott så är detta inte att betrakta som ett hot utan något som följer av hans handlingar. Handlingar brukar ge konsekvenser och naturliga konsekvenser av en olaglig handling är alltså inte ett hot i normal bemärkelse även om det förstås kan uppfattas som hotfullt av förövaren.

Även om han riskerar ett åtal för wikileaks så lär det inte hamna om motsvarande straff som för Manning. Jag tror att Assange kan komma relativt lindrigt undan som "whistle blower" om man ser till vad han har haft för uppsåt (om uppsåtet bara är "whistle blower", det kan finnas annat också, vem vet). Han bör alltså kunna ta risken och om han ev. åker på ett åtal och en fängelsedom så bör han helt enkelt stå för vad han gjort. Jag tror att det kan handla om max 5 år eller liknande. Men han kommer troligen sitta ännu längre än så på den där ambassaden och om det slutar med att han blir utvisad till USA längre fram, från exempelvis Storbritannien, då har han på frivillig basis skaffat sig dubbla straff, ambassad+fängelse.

För att förkorta hans eget lidande och även underlätta för kvinnorna så bör han skyndsamt infinna sig i Sverige, ta risken för ev. utlämning till USA, och ta risken för ev. åtal och fängelse i USA. Alternativt fortsätter han på nuvarande spår och tar några år till på ambassad och möjligt fängelse i USA ovanpå detta.
Senast redigerad av Anonymare 2014-07-25 kl. 23:33.
Citera
2014-07-25, 23:39
Medlem
Therons avatar
Citat:

Och dessutom anhängare av "systemet som finns för att potentiella brottslingar ska brytas ner". Lite väl amerikaniserad, därför blir också alla fiender till JA dina meningsfränder. Finns tanken hos dig att JA faktiskt kan vara oskyldig?
Chefåklagaren Eva Finné uppfattade det så och hon är minst av allt en kriminell stolle.
Citera
2014-07-26, 00:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Man är oskyldig i juridisk mening fram till i laga kraft vunnen dom som säger att man är skyldig. Men fram till i laga kraft vunnen dom är man ändå misstänkt för brottslighet. Har man ett åtal mot sig så finns det starka skäl som pekar på att man är skyldig i juridisk mening.

Och har man likt Assange inget åtal mot sig så är det för att åklagaren saknar skäl.

Citat:
Om denna kondom är förfalskad, inte har något DNA, då är bevisvärdet av detta noll och rätten bortser från det. Du tror väl inte att han sitter häktad baserat på en förfalskad kondom?

Han sitter tyvärr häktad trots en förfalskad kondom. Den borde påverka sannolikhetsgraden. Marianne har bara Annas ord att gå på. Hon ska inte kunna få det till sannolika skäl. Det finns faktiskt betydligt fler anledningar att misstänka att det saknas sannolika skäl att tro på Annas historier.

Anna varnade inte Sofia för att ha sex med Assange. Hur sannolikt är det då att Anna blev utsatt för brott? Nej, det är långt sannolikare att hon fabulerar. Åklagaren bör inte dra upp det till sannolika skäl. Anna till och med föreslog att någon av hennes kompisar skulle ta över honom, på kräftskivan. Tror du inte att hon skulle ha hejdat sig om hon verkligen blivit utsatt för brott? Vilken feminist beter sig så? Nej, det troligaste är att hon ljuger och skarvar, och Marianne borde veta bättre än att klassa skälen som sannolika när de inte är det. Det gör hon bara för att kunna hålla honom häktad. Hon ger inte en rättvisande bild, utan hon förleder rätten genom att inte ta i beaktande det som talar till den misstänktes fördel. Marianne har tappat balansen. Hon kan inte göra neutrala bedömningar.

Citat:
Inga tvångsmedel föreligger eftersom häktningen inte trätt i kraft, JA häckar på ambassaden av egen fri vilja.

Jag skulle tro att häktning i frånvaro klassas som tvångsmedel. Det omöjliggör ju för honom att få fri lejd till sitt asylland. Dessutom är han utsatt för en påfrestande polisbevakning dygnet runt. Notera att UK faktiskt har ett avtal med Ecuador. Jag skulle inte tro att Sverige har det. Befinner han sig på ambassaden är det för att han inte ges något säkert alternativ.

Citat:
Det mest sannolika är faktiskt att man vill ha honom till Sverige i första hand för att ha honom i förvar inför kommande åtal. Jag bedömer att fortsatta förhör och DNA-test mer handlar om formalia, det är det kommande åtalet som är det intressanta och som kräver att han är på plats i Sverige.

Då bör man fråga sig om det är vad häktning ska användas för. Faktum är att det finns inget "kommande åtal" för Marianne har inte skäl nog att åtala. Att "formalia" skulle ändra på det är tveksamt. Det finns inget åtal. Du kan inte prata om en sak som inte finns som om det fanns. Det finns inget åtal!

Citat:
Nu är det dags att sluta spekulera och gå på fakta.

Fakta: Det finns inget åtal. Den falska kondomen sänker misstankegraden till nära noll. Det finns inget åtal. Vänta, det var en sak till: Det finns inget åtal! Det finns bara ett vansinnigt förhalande från Mariannes sida.
Senast redigerad av outoftheblue 2014-07-26 kl. 00:32.
Citera
2014-07-26, 01:44
Medlem
the saints avatar
Citat:
....

Även om han riskerar ett åtal för wikileaks så lär det inte hamna om motsvarande straff som för Manning. Jag tror att Assange kan komma relativt lindrigt undan som "whistle blower" om man ser till vad han har haft för uppsåt (om uppsåtet bara är "whistle blower", det kan finnas annat också, vem vet). Han bör alltså kunna ta risken och om han ev. åker på ett åtal och en fängelsedom så bör han helt enkelt stå för vad han gjort. Jag tror att det kan handla om max 5 år eller liknande. Men han kommer troligen sitta ännu längre än så på den där ambassaden och om det slutar med att han blir utvisad till USA längre fram, från exempelvis Storbritannien, då har han på frivillig basis skaffat sig dubbla straff, ambassad+fängelse.

....

Jag har sällan hört så mycket snömos på en och samma gång.

Hör du inte själv hur det låter?

"Lär det inte handla om samma straff som Manning..."

"Jag tror att han kan komma relativt lindrigt undan..."

"Han bör alltså kunna ta risken..."

"Jag tror att det kan handla om max 5 år...."

Fakta:

- Du har inte en susning om det du svamlar om.

- Assange har de facto fått asyl. Det får man inte på vilka grunder som helst.

- Det finns officiella uttalanden från USA som visar att det finns ett hemligt åtal mot Assange, som kommer att tas fram som ett brev på posten, så snart man har möjlighet att lägga fingrarna på honom.

- Vem anser du dig vara, som har mage att kräka ur dig att "han bör kunna ta risken"?

Skulle du ta risken, även om det skulle handla om en mindre risk, att dömas till 35 års fängelse eller mer, kanske dödsstraff, om du kunde undvika det? (OBS! Retorisk fråga. Du behöver inte svara).

trenterx sammanfattade på ett utmärkt sätt ditt svammel. "Du är antingen gränslöst naiv eller gravt cynisk."

Och ynklig, skulle jag vilja tillägga.
Senast redigerad av the saint 2014-07-26 kl. 02:19.
Citera
2014-07-26, 02:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Alla normala polisförhör går till på ungefär det sättet som Assange förhör gick till 30 augusti, nämligen att man anmäler ankomst, väntar på att förhörsledaren kallar in en, och sitter sedan vid ett skrivbord och för en dialog frånsett då förhörsledaren konfererar i ärendet med någon utomstående i/utanför rummet eller trasslar med nerskrift/utskrift av förhöret som är tänkt att skrivas under.

Att den som förhörs sitter och SMS:ar implicerar att det inte är en normal förhörssituation vid dessa tidpunkter. Det är någon annan aktivitet som pågått.

Jag antar att SW kan ha bett att få gå på toaletten och SMSat därifrån. Eller sagt att hon måste meddela någon att hon blir sen. Det är så störande att det förhöret inte spelades in, tänk vilken information det skulle ha gett. Att som åklagaren insistera att den misstänkte bara kan förhöras i Sverige, när det slarvades så med de inledande intervjuerna, är minst sagt anmärkningsvärt. Helt klart en negativ särbehandling av den misstänkte.

Sofia kanske trodde att hennes uppdrag var över efter det sista SMSet från polisstaionen, eller kanske ånger-SMSet morgonen därpå. Varför skulle hon vilja överpröva? Hon kanske förlitade sig på det mediokra bemötande de flesta (påstådda) våldtäktsoffer får.

Men så kom Irmeli Krantz in i bilden, en hyperfeminist som gav henne ett ytterst vänligt bemötande och villigt lyssnade till allt, till och med beskrivningar om kanadagäss och kor på ängen. En förhörsledare snar till att demonisera män. Inte ens hon ville kännas vid brottsklassifikationen våldtäkt, men blev högljudd och upprörd när Finné lade ner Sofias fall.

Ändå är det tack vare Irmelis konceptförhör, framför allt den pimpade versionen, som saken drivs vidare.

Kan Irmeli ha varit lite för stöttande under förhöret? Det finns ju inte inspelat, så i efterhand är det omöjligt att bilda sig en uppfattning.

Tänk om planen var att det skulle läggas ner inom kort, så att kvinnorna kunde gorma om hur svårt det är att få upprättelse efter (påstådda) övergrepp? Det skulle väl ha varit ett alldeles utmärkt sätt att fortsätta svärta ner den utpekade mannen. Ett fall utan slut, för hade det lagts ner hade det beskrivits som orättvist.

I stället kom "änglarna" Irmeli och Borgström, och så småningom Ny och till sist EMF som gör precis raka motsatsen. Fallet tas på ohyggligt allvar, motsägelser och falska bevis ignoreras, och tack vare att fallet blir så himla uppblåst så slår det över i sin motsats. Det antar så absurda proportioner att efter ett tag kan ingen tro att han är skyldig längre. Han är idag faktiskt ett långt större offer än målsägarna någonsin kan ha varit!

Åklagarens absurda oförmåga att driva fallet vidare genom uppenbara åtgärder; målsägandebiträdenas extrema svartmålande av den misstänkte i media; målsägarna själva "som bara ville ha honom testad" men som nu rabiat kräver att han ger upp sin livsviktiga asyl för en oviss inlåsning på obestämd tid i Sverige; dagspress som hånar den misstänkte i sin ledare - det tar liksom aldrig slut. Och ju mer det blåses upp desto absurdare blir det. En fantastisk bubbla som kommer att spricka när fler och fler inser att det numera är den misstänkte som utgör offret.

Överdrifterna slår tillbaka på sig själv. De blir som en bumerang. Yin och Yang. För mycket skämmer allt.

Så går det när folk blir alltför rörande överens och uppdrar åt en jävig polis att förhöra. Det rullar på och tar aldrig slut. Det blir till ett stående skämt. Svenskarna och deras rättssystem, ha ha, vi vet ju hur det fungerar! Wink, wink.

Jag tror vi behöver en bättre tillsynsmyndighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in