2014-07-24, 18:23
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Hela rapporten MÅSTE ifrågasättas. För mycket som är skitkonstigt!!
Kolla in 3.3 Arbete, besök och bosättning. (S.42/60)

Hur kan siffrorna för inkommande ärenden bli lägre eller bara höjas marginellt jämfört med 2013, när det är så pass många fler som anländer 2014?
Detta gäller hela spektrat kring alla ärenden som Migrationsverket handhar och enligt deras egen kalkyl.

Det finns definitivt oegentligheter här som är så pass grova att det borde vara straffbart! Kan det fifflas med siffror för andra ändamål än att dölja kostnaderna?
Tänk lite utanför boxen nu alla högermänniskor...

Därför att den våldsamma tillväxten i ärenden och kostnader inte ligger i den delen av Migrationsverkets verksamhet som hanterar arbetskraftsinvandring, studerande, EU/EES-ärenden och anhöriga. Det är asylansökningarna som exploderat. Förklaringen bör vara att expansionen inte är symmetrisk i hela verksamheten?
Citera
2014-07-24, 18:24
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Jaha, var det någon som märkte något idag då..? Som jag sa, det här rinner ut i sanden och folk skiter i det i vanlig ordning.

Men en fråga jag ställer mig, alla vet vi ju att Sd inte kommer vinna valet, utan det gör troligen socialdemokraterna, och vad händer då? Kommer siffrorna öka ÄNNU mer?

Svar ja!

Svenskarna bryr sig inte, så länge inte Bert Karlsson kommer till just DERAS dörr och knackar på
Citera
2014-07-24, 18:25
Medlem
Silltunnas avatar
Jag mår illa av den där rapporten. Har blivit tvungen att hälla i mig några bärs för att lugna ner mig. Inser att det är kört för Sverige och ångrar nästan att jag valt att sätta ett kommande barn till världen.
Spelar det någon roll hur man röstar tror ni? Går det att motverka prognosen på något vis? Räcker SD?
Citera
2014-07-24, 18:25
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ateistallan
Hur läser du statistiken? 2013 inkom 50200 ärenden och 2014 62000 ärenden under 3.3 anknytning. Det är väl en ökning på 12000. Och det är anhöriginvandring ej relaterad till de som kommer som asylsökande just nu. Den invandringen kommer lite senare typ nästa år och 40 år framåt
Du gör ett syftningsfel ist för att läsa PUNKT 3.3 i rapporten, som återfinns på sidan 42 av 60.
Citera
2014-07-24, 18:26
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
Snart får dom även förtur till bostadsrätter (om dom inte redan har det), och lediga hus på säljmarknaden + att staten löser in fritidshus, sommarstugor, placerar Abbdullah + familj i ditt egna hem om du anses ha mer yta än du behöver, vare sig man vill eller ej!!

Inom 18 månader är min gissning!!
Jag tror också att det blir som du säger. Sannolikt kommer kulturmarxisterna försöka undvika detta så länge som möjligt, men det kommer att komma en punkt där det helt enkelt inte finns några bostäder i Sverige. Jag blir inte allt för chockad om kulturmarxisterna inom några år anser att 1 rum per vuxen och 1/2 rum per barn får räcka för svenskarna. De som bor större kommer helt enkelt tvingas att flytta, och i de fall där de bor i bostadsrätt eller hus, sälja till staten.
Citera
2014-07-24, 18:26
Medlem
Väldigt lägligt av Migrationsverket att släppa denna rapport precis just nu när majoriteten av "svensken" befinner sig på semester. Undrar varför.
Citera
2014-07-24, 18:27
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Därför att den våldsamma tillväxten i ärenden och kostnader inte ligger i den delen av Migrationsverkets verksamhet som hanterar arbetskraftsinvandring, studerande, EU/EES-ärenden och anhöriga. Det är asylansökningarna som exploderat. Förklaringen bör vara att expansionen inte är symmetrisk i hela verksamheten?
Förstår ändå inte hur antal ärenden kan minska när det kommer fler människor. Ökningen är så pass stor att jag har svårt att se att det skulle bero på det du anger. Det håller inte ihop. Någon har gjort ett gigantisk räknefel.
Citera
2014-07-24, 18:28
Medlem
Wiscounts avatar
Berätta för alla ni känner. Medierna tänker inte göra det. Det räcker med att sammanfatta situationen - att det på allvar kommer att gå åt helvete samt att endast SD vill göra något åt det.
Citera
2014-07-24, 18:29
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vadå, Mona Sahlin fick aldrig någonsin hålla i någon ratt. Totalt utan inflytande i dessa frågor.
Som partiledare var sossarna i opposition. Som statsråd var hon en underhuggare utan makt under cheferna Persson respektive Carlsson.
.
Om du läser vad jag skrev så förstår du att jag syftar på förändringen av socialdemokratiska partiet och hur det påverkat dynamiken.
Citera
2014-07-24, 18:29
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Tills tillräckligt många unga svenskar står där, arbetslösa, fattiga och måste bo hos föräldrarna. När systemet havererar kommer det braka loss på många sätt. Invandrarna kommer göra upplopp (=ökad kriminalitet). Svenskarna kommer att bli förbannade och inse att de har blivit förrådda av makthavarna. Frågan är om man verkligen vill bo här när det sker, man kanske borde sticka till något annat land innan tunnan med krut exploderar...

Et godt poeng.

Når den norske oljesektoren krymper for alvor vil det stenge sikkerhetsventilen for mange unge svensker.
Citera
2014-07-24, 18:30
Medlem
Kolonns avatar
Tänk vad pengarna hade kunnat gå till istället. Tex. högre lön till poliser, nu hotar 1000 poliser att säga upp sig om de inte får högre lön

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19265144.ab
Citera
2014-07-24, 18:30
Avslutad
Det e lugnt, politikerna har säkert allt under kontroll... (Särskilt boendesituationen)

Sammanfattat:

"• Antalet asylsökande i Sverige har ökat under våren och sommaren. Sedan midsommar har det anlänt drygt 2 000 asylsökande per vecka. Antalet asylsökande från Eritrea har ökat mest.

• Under årets första fem månader ökade antalet asylsökande i Europa med 19 procent vilket är den största ökningen till Europa sedan år 2008. Den centrala Medelhavsrutten från Libyen till Italien är nu den viktigaste vägen till Europa för de största grupperna asylsökande i Sverige; syrier och eritreaner. Säkerhetssituationen i Libyen fortsätter att försämras och centralmaktens svagare kontroll över delar av territoriet skapar utrymme för en ökad migration genom landet.

• Konfliktupptrappningen i Irak tillför ytterligare en dimension av osäkerhet i bedömningen av antalet nya asylsökande. Utvecklingen har framförallt betydelse för hur många irakier som söker sig till Sverige från 2015 och framåt.

• Prognosen för år 2014 höjs från 57 000-70 000 asylsökande till 75 000-89 000. Nytt huvudscenario för år 2014 är 80 000 asylsökande, 19 000 fler än i föregående prognos.

• En följd av utvecklingen är att även antalet ensamkommande barn och ungdomar har ökat. Prognosen höjs från 4 400 till 6 500 i år. Ensamkommande barn och ungdomar från Eritrea är numera den största gruppen.

• Vid utgången av året beräknas antalet inskrivna personer i mottagningen uppgå till 79 500 jämfört med 61 400 personer i aprilprognosen. Cirka två tredjedelar beräknas behöva en plats i Migrationsverkets anläggningsboende. För att möta det ökade behovet anskaffar Migrationsverket fler platser. I ett första steg behövs cirka 9 000 nya platser.

• Migrationsverket behöver finansiell förstärkning för att klara ersättningar och bostadskostnader för asylsökande. På anslaget 1:2 inom utgiftsområde 8 är årets tillgängliga medel inte tillräckliga i år eftersom prognosen över kostnaderna höjs med 1 152 miljoner kronor.

"Ökat behov av boendeplatser
En simulering baserad på det nya huvudscenariot visar att det kommer att vara cirka 18 000 fler inskrivna i mottagningen i december år 2014 än i föregående prognos huvudscenario och cirka 32 000 fler inskrivna i december 2015. Två tredjedelarar av ökningen beräknas ske i Migrationsverkets anläggningsboende.
Asylsökande behöver tak över huvudet.

För att anpassa tillgången på platser, är det i dagsläget nödvändigt att utöka antalet tillfälliga boenden genom direktupphandling. Migrationsverket avser även att som tidigare planerat starta korridorsboenden till exempel i gamla ålderdomshem, folkhögskolor och liknande anläggningar där det finns möjlighet till självhushåll. Det pågår därutöver en fortlöpande dialog med andra statliga myndigheter, exempelvis Försvarsmakten, om möjligheter att använda lämpliga lediga anläggningar för boende till asylsökande, vilket också resulterat i nya tillfälliga platser.

Även kommuner och landsting har ansvar för mottagningen av asylsökande, främst rätten till skolgång och akut sjuk- och tandvård under tiden som de asylsökande vistas i kommunen. När det gäller ensamkommande barn- och ungdomar under 18 år så är det kommunerna som har ansvaret för mottagning och boende. Kommunernas kostnader för asylsökande ersätts från statliga anslag."

Källa: Rapporten
Senast redigerad av sjelvefan 2014-07-24 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in