2013-10-05, 21:39
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Själv har man haft i både bensin, diesel, gammal motorolja, färg & thinnerrester och annat gött i såna flaskor och sånt är inget man tvättar bort för de går rätt in i plasten.

Ps, såna flaskor pantade jag aldrig men vet att många andra gjorde det.

Usch, undrar hur många som blivit sjuka av att dricka läsk från såna flaskor?
Citera
2013-10-05, 21:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är nog ingen som blivit sjuk men det har hänt att man köpt dricka som smakat skumt.
Citera
2014-01-12, 02:58
Medlem
problemchilds avatar
Hur är det med skatt om man säg, pantar 1000 burkar i veckan och därmed tjänar 50000 kr på detta om året, måste man då skatta?
Citera
2014-01-12, 03:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om du pantar privat så är det ingen skatt men är du sopgubbe som samlar burkar i jobbet och pantar så kan det va fråga om nån form av inkomst i arbete, googla finns tidningsartiklar om det.
Citera
2014-01-24, 15:59
Medlem
Koddmongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Varför slutade man tillverka dessa flaskor i hårdplast för flera år sedan som var värda 4 kr i pant? Minns inte riktigt när jag såg de flaskorna senast. De hade volymen 1,5 liter och innehöll oftast coca cola om jag inte minns helt fel.
Min teori är att deras hårdhet gjorde att man inte kunde göra så att automaterna stängdes av om de fick tillräckligt mycket motstånd, alltså om man skulle råka fastna med armen.
Citera
2014-01-26, 01:37
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koddmongot
Min teori är att deras hårdhet gjorde att man inte kunde göra så att automaterna stängdes av om de fick tillräckligt mycket motstånd, alltså om man skulle råka fastna med armen.

Brukade man inte panta de där flaskorna i någon sorts backar som hade plats för fyra flaskor i varje?
Citera
2014-01-26, 04:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Brukade man inte panta de där flaskorna i någon sorts backar som hade plats för fyra flaskor i varje?
Det fanns backar för 4kr flaskorna, de va gula hade plats för mer än 4 flaskor, 8st och flaskorna kunde även pantas en och en.
http://www.lindqvist.com/b/wp-content/bilderfiler/pantdekal.png

Citat:
Ursprungligen postat av Koddmongot
De hårda plastflaskorna krossades inte i maskinen, de gick till retur, tvättades och fylldes på nytt, runt 20ggr och det är orsaken till att dom försvann.

Det va helt enkelt för svårt att få rent flaskorna pga idioter som pantade flaskor som det varit bensin & olja i, cigarettfimpar, snus och all möjlig skit som inte har i en pantflaska att göra.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-01-26 kl. 04:11.
Citera
2014-01-26, 11:44
Medlem
Koddmongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det va helt enkelt för svårt att få rent flaskorna pga idioter som pantade flaskor som det varit bensin & olja i, cigarettfimpar, snus och all möjlig skit som inte har i en pantflaska att göra.
Man lär sig något nytt varje dag.
Citera
2014-05-13, 21:29
Medlem
Om ngn funderar att panta med falska koder:

Man "ful-pantade" burkar - togs på bar gärning

Norrköping

Väktaren upptäckte hur mannen hade klistrat på kopierade streckkoder på burkar utan pant.

En väktare tog en "ful-pantare" på bar gärning under måndagskvällen.

Väktaren upptäckte hur en man hade klistrat på kopierade streckkoder på burkar utan pant och pantade dem i en livsmedelsbutik på Kopparegatan, uppger polisen.

När mannen fick syn på väktaren försökte han smita från butiken. Men väktaren följde efter och ringde samtidigt polisen.

Mannen greps och fördes till polisstationen och är misstänkt för försök till bedrägeri.

Vid gripandet bar han en kasse med burkar med påklistrade streckkoder. I en snusdosa hade han 107 kopierade streckkoder och i fickan hade han tre utskrivna pantkvitton.

Brottsrubriceringen är bedrägligt beteende.

Mannens identitet var okänd för polisen under måndagskvällen.

Mattias Heikki

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9802551
Citera
2014-05-13, 22:59
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Om ngn funderar att panta med falska koder:

Man "ful-pantade" burkar - togs på bar gärning

Norrköping

Väktaren upptäckte hur mannen hade klistrat på kopierade streckkoder på burkar utan pant.

En väktare tog en "ful-pantare" på bar gärning under måndagskvällen.

Väktaren upptäckte hur en man hade klistrat på kopierade streckkoder på burkar utan pant och pantade dem i en livsmedelsbutik på Kopparegatan, uppger polisen.

När mannen fick syn på väktaren försökte han smita från butiken. Men väktaren följde efter och ringde samtidigt polisen.

Mannen greps och fördes till polisstationen och är misstänkt för försök till bedrägeri.

Vid gripandet bar han en kasse med burkar med påklistrade streckkoder. I en snusdosa hade han 107 kopierade streckkoder och i fickan hade han tre utskrivna pantkvitton.

Brottsrubriceringen är bedrägligt beteende.

Mannens identitet var okänd för polisen under måndagskvällen.

Mattias Heikki

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9802551

Blir alltid så förvånad när man läser sånt där, majoriteten som åker dit, gör det för att de går till samma butik två dagar i rad.

Inte en tanke på att personalen är förberedda dag två.

Läste en gång att en gick på en butik med falskt kvitto på 2 500 kr, i pant. Fick ut pengarna, men sedan kom nästa dag med ett till kvitto på 2 500 kr. Ihåg kommen av personalen ifrån dagen innan, så blev det mer noggrann kontroll, och polis fick komma.
Senast redigerad av miikos 2014-05-13 kl. 23:02.
Citera
2014-07-23, 03:41
Medlem
Det är väldigt dumt att kasta icke pantbara burkar eller ens ge bort dem till pantmaskinen. De går fortfarande att tjäna pengar på. Det är i alla fall värt det om man har till vana att gå o leta burkar, att trampa ner de icke pantbara burkarna och lägga i en påse för sig, sen när man fått ihop kanske en tiotal kassar med hoptryckta burkar så går man och säljer dem till en skrothandlare och får kilopris för aluminium, som i och för sig är väldigt lågt, men ändå bättre än inget, och bättre än att det hamnar på ett sopberg, och om du lägger dem i en pantmaskin som idag tar emot även icke pantbara burkar så får du inget för dem medan affären eller företaget som som tar hand om burkkrossen gör pengar av dem.
Jag menar det är ju inget besvär direkt, Man bara lägger burken på backen och trampar till, tar upp den och lägger den i en kasse. Har man barn så kan jag tänka mig att de skulle älska att göra detta åt dig om du inte vill Man behöver inte trycka ihop dem men det tar mindre plats...
Citera
2014-07-23, 14:23
Medlem
crippe-flippes avatar
pant på burkar i Estland!

HEjsan! Jag var i Estland förra veckan och när jag handlade öl, så märkte jag att det är 8 cent i pant man betalar för pant per burk! Jag såg dock inga ställen i mataffärerna som man kunde panta burkarna? Någon som har erfarenhet av att ha pantat burkar/ flaskor i Estland?

Skulle vara mycket tacksam för svar eftersom att jag tänkte ta med burkarna över näsa gång och panta dem isf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in