När vi var små så sprejade vi flaskan med stinkande spray, sådant man kunde köpa i leksaksbutiker, och det blev en vedervärdig odör i hela affären. Vet inte varför vi inte gick och spreja slumpmässigt i affären dock.
De flesta nya maskiner kan väga flaskorna så att inte idioterna stoppar i otömda flaskor. Dock på äldre maskiner är detta fortfarande fullt möjligt.
Var några ungjävlar som stoppade i en aluminiumburk full med sand på jobbet. Maskinen totalhaverarade och det tog en hel dag för reperatören att fixa...
Fulla drickabackar går dock inte. Säkerhetsmekanismerna kollar med ljus och vikt för att se så att det inte sticker ut över det normala.
Om mot förmodan flaskan skulle godkännas av maskinen skulle inget desto mer hända. Det skulle kanske "poffa" och så är det över. Pantmaskinerna är ganska kraftiga och tål lite motstånd. Har jobbat 3 somrar i butik och har nog nångång prövat dethär....
De flesta maskiner väger som tidigare sagt flaskan, har själv försökt panta fulla flaskor och annan skit efter LAN och det gått åt helvete. Tror nyare maskiner som finns på diverse stormarknader inte klämmer flaskor utan bara dumpar dom i en stor back som behövs bytas med jämna mellanrum, burkar däremot kläms sönder, dom går att panta oöppnade.
I de maskiner (alla nu) som tar multi (alu och pet) är det inte längre bara kedjemattor som pressar.
Det är även knivar som skär först för att släppa trycket på pet med kork. Dvs. om man skulle koppla bort vågfunktionen skulle en full pet bara innebära att det skulle bli lite blötare i maskinen.
I min butik går det alldeles utmärkt att panta hela flaskor, den krossar endast burkar och PET-flaskor av mjukplast. Händer inte så mycket, vi har en brunn.
Var med en kompis när jag var liten som pantade en full läskburk. Affären i byn jag växte upp i hade nämligen pantmaskinen i samma rum som drickan, inne i affären. Och då var man ju riktigt tvungen att testa.
Det lät lite mer när den krossades, sen hörde man skummandet av läsk och hur det rann ner på golvet.
Måste vart fruktansvärt tråkigt att städa ur den maskinen sen.