2013-09-21, 15:24
Medlem
Går det att panta ihoptryckta 2l-flaskor? Dom tar ju så stor plats så tänkte trycka ut luften ur dom så de får plats i väskan. Funkar det bara streckkoden syns?
Citera
2013-09-21, 16:52
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordSvitjod
Går det att panta ihoptryckta 2l-flaskor? Dom tar ju så stor plats så tänkte trycka ut luften ur dom så de får plats i väskan. Funkar det bara streckkoden syns?

Nej, automaterna ska känna igen formen på flaskor, och de är känsliga.

Har man mycket så kan man kanske fråga någon restaurang om de kan ta emot dem.
Citera
2013-09-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordSvitjod

Det är bara till att släppa på korken så flaskan "blåses" upp igen innan du slänger in den i automaten. Men knyckla inte till dom för mycket bara.
Citera
2013-10-01, 23:37
Medlem
Rembrandths avatar
Varför slutade man tillverka dessa flaskor i hårdplast för flera år sedan som var värda 4 kr i pant? Minns inte riktigt när jag såg de flaskorna senast. De hade volymen 1,5 liter och innehöll oftast coca cola om jag inte minns helt fel.
Citera
2013-10-02, 00:01
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Varför slutade man tillverka dessa flaskor i hårdplast för flera år sedan som var värda 4 kr i pant? Minns inte riktigt när jag såg de flaskorna senast. De hade volymen 1,5 liter och innehöll oftast coca cola om jag inte minns helt fel.

Det var nog ökad kostnad då de är svårare att transportera.

De mosades ej ihop, utan återanvändes några gånger.
Citera
2013-10-02, 00:06
Medlem
0jonz0s avatar
Citat:
De brukar också dyka upp i minnet, minns att de var Cola och Fanta som de flaskorna användes till. Minnen dyker upp när man brukade slå varandra med dom
Citera
2013-10-02, 09:54
Medlem
Kanske varit uppe förut men orkar inte läsa igenom 1100 inlägg Vad är det för idiot som kommit på iden att pantmaskinen skall läsa streckkoden på petflaskorna En ettikett som knappt sitter kvar när vissa flaskor är nya.Skulle flaskan glömmas ute på en fuktig gräsmatta eller liknande så kan man likagerna kasta den.Fram med ett bättre system då detta suger rejält
Citera
2013-10-02, 10:53
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Kanske varit uppe förut men orkar inte läsa igenom 1100 inlägg Vad är det för idiot som kommit på iden att pantmaskinen skall läsa streckkoden på petflaskorna En ettikett som knappt sitter kvar när vissa flaskor är nya.Skulle flaskan glömmas ute på en fuktig gräsmatta eller liknande så kan man likagerna kasta den.Fram med ett bättre system då detta suger rejält
Idiot? Knappast när dom tjänar på att inte ge dig pengar
Citera
2013-10-02, 21:20
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det var nog ökad kostnad då de är svårare att transportera.

De mosades ej ihop, utan återanvändes några gånger.

Jag minns att de stod i någon form utav gula plastbackar med fyra flaskor i varje, så jag kan tänka mig att de var svåra att transportera om man jämför med dagens flaskor (som transporteras om fyra eller sex stycken omslutna av seg plast).
Citera
2013-10-03, 06:45
Medlem
Citat:

De tog smak av annat gojs som folk hällde i flaskorna och de var svåra att diska för bryggerierna som skulle återfylla flaskorna.
Citera
2013-10-05, 01:16
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
De tog smak av annat gojs som folk hällde i flaskorna och de var svåra att diska för bryggerierna som skulle återfylla flaskorna.

Jaha, usch. Verkar finnas flera anledningar till att de flaskorna slutade användas!
Citera
2013-10-05, 01:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jaha, usch.
Själv har man haft i både bensin, diesel, gammal motorolja, färg & thinnerrester och annat gött i såna flaskor och sånt är inget man tvättar bort för de går rätt in i plasten.

Ps, såna flaskor pantade jag aldrig men vet att många andra gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in