Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-03, 14:07
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Weird Science, 1985.
https://www.imdb.com/title/tt0090305/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_weird%2520scie ne

Handlingen: Två unga nördar drömmar om skolans snyggaste tjejer. De ser på film om Frankenstein och får en idé om att bygga en egen snygg tjej. Vilket lyckas!

En riktig "sådär"-film för mig!

Denna film är gjord av regissören John Hughes. Mer känd i Sverige för filmer som The Breakfast Club (samma år som denna och båda med skådespelaren Anthony Michael Hall), Home Alone och Beethoven.

Filmen är mix av typisk high school komedi och utflippad sci-fi. Det är mycket i filmen som inte är logiskt och humorn går mellan rätt charmig till alldeles för barnslig. Vad gillade jag? En del humor, att allt är så extremt 80-tal och diverse populärkultur referenser.

Tror jag yngre generationer kommer tycka denna är kul? Förmodligen inte. Det mesta som är kul är nostalgifaktorer. Hänger man inte med i 80-tals fenomen kommer mycket gå över huvudet på många.

Betyg? 5,5 / 10.

Tack!
Jag har sneglat mot denna några gånger, då jag verkligen älskar Hughes andra filmer från samma tid, Home Alone, Uncle Buck, The Breakfast Club, Sixteen Candles m.fl.

Men vad som ständigt får mig att inte se den är att det känns för mycket sci-fi för min smak, jag gillar verkligen inte sådant.
Har denna samma sköna humor och feelgood-känsla som de andra filmerna jag sa att jag älskade? De andra har ju ändå något gemensamt kan jag tycka i känsla och humor med mera. Men det känns som denna sticker ut lite åt ett eget håll, på något sätt. Eller?
Citera
2025-08-03, 19:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The graduate (1967). Mandomsprovet

Unge Benjamin inleder ett förhållande med frun till sin fars affärs kollega, mot att aldrig träffat deras dotter Elaine.

Filmen är en klassiker, och det tycker jag gått den kan vara.
Kul att se den igen, det var länge sedan 4/5
En Fiat 124, förmodligen rätt ovanlig i Amerika, syns på motorvägen.
Vi ska heller inte glömma filmmusiken, klassiska låtar av Simon och Garfunkle

IMDB 8,0 = 4,11/5
298113 räster
Senast redigerad av Herr.Dittling 2025-08-03 kl. 20:17.
Citera
2025-08-04, 01:28
Medlem
Geomeisters avatar
American Traitor: The Trial of Axis Sally, 2021.
https://www.imdb.com/title/tt7050946/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_American%2520t raitor

Handlingen: Under andra världskriget övergår en amerikansk kvinna till att bli en propaganda-maskin för det tyska tredje riket. Detta är hennes berättelse. Baserad på verkliga händelser.

Livsödet är gripande och intressant. Plus för det.

Detta är även en av Al Pacinos nyare filmer där han får vara med som en större karaktär (inte bara med i enstaka scen) och vara just Al Pacino. Detta är inte han starkaste roll som skådespelare, men gillar man Al Pacino så får man vad man önskar.

Filmen är inte heller politiskt korrekt eller "tråkig". Litet plus för det.

Så. Vad är grejen? Varför har sannolikt de flesta av er aldrig hört talas om denna film? Den är gjord på ett märkligt sätt. Filmen är inte gjord med skakig kamera, bara massa effekter eller allmänt ful. Den känns bara inte autentisk. Det är för perfekt och slätstruket. Det känns inte som man tittar på en film som ska föreställa ett krig. Skådespeleriet från många känns även rätt mediokert. Utöver Al Pacino och Thomas Kretschmann är det ingen vidare kvalitet på det mesta.

Jag tycker dock att berättelsen i sig är intressant (har stor potential!) och Al Pacino får gå loss så detta är inte en av hans svagare filmer. Hittar du den på t.ex. Netflix eller SVTPlay framöver tycker jag den är värd en chans. Betyget på IMDB landar ganska bra (5,7 av 10). Med annan regissör hade det kunnat bli något riktigt intressant!
Citera
2025-08-04, 06:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Escape from Alcatraz (1979)

1960 lär tre fångar ha lyckats fly från det berömda fängelset i San Franciscobukten, vilket har resulterat i detta fängelsedrama

Ganska långsam dramatisering av värdens, förmodligen, mest berömda fängelseflykt.
Det är väl också filmens svaghet, just att men vet hur det slutar.
Så jag blev väl inte helt nöjd, 3/5 blir det.

IMDB 7,5 = 3,89/5
159042 röster
Citera
2025-08-04, 13:36
Medlem
Ten For Silver (Netflix). Helt ok film och mycket bra för att vara varulvsfilm.
Man väntar sig inte mycket av sådan film.
Bra skådisar, bra manus, bra monster, lite social commentary, snyggt filmat och klippt.
Jag gillade att varvulvarnas design var genomtänkt.
Det var som en kombo av The Thing, Alien, en chimpans och en varg typ.
Slutet var lite plåttrigt och flummigt men jag ger 8/10 i betyg.

Jag gillar eg inte sådana här filmer så jag känner mig generös.

Just nu försöker jag se Final Destination. Värsta skiten alltså.
Final Destination 1: det vara påstås en skräckfilm men det är bara en väldigt taskig remake på The Dead Zone, kombinerad med världens tröttaste klichéer. Tänk ungdomsfilm med töntar, snygga tjejer, en idrottsidiot, dåligt skådespeleri och utdragna, meningslösa scener.

Mycket trist relationstjafs: menande blickar, suckar, knuffar, gräl och skrikande.

Typisk amerikansk smörja. Och alla ungdomar ser ut att vara 25 år ha ha.

Efter 30 minuter har egentligen bara två viktiga saker hänt: ett plan har exploderat och en kille har förutsett detta i en dröm. Resten av tiden har ägnats åt babblande och trams.

Varför ska vi se två killar sitta på toa? Är det drivande för storyn?

Man kan ju tolka allting som skönt ironiskt (haha kolla vilken genomtänkt skitfilm vi har gjort) men det finns ju tusen sätt att göra detta bättre ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-08-04 kl. 14:15.
Citera
2025-08-05, 13:04
Medlem
Clownfysiks avatar
Jag har spenderat några veckor med att se filmer från denna listan och här kommer ett urval.

Poltergeist 1982
Spielberg är ju en gigant och gör aldrig några dåliga filmer, men denna är nog en av hans sämre. Jag är inget fan av hur man handskats med temat då den inte är tillräckligt läskig för att jag skulle få ut något vettigt ur den. Den är ett typiskt ”säkert kort” på klassiskt Spielbergmanér där han inte tagit ut svängarna tillräckligt bara för att kunna nå en så bred publik som möjligt. Poltergeist är ingen skräckfilm, knappt ens någon rysare, det är mer en familjefilm i stil med Ghostbusters. Handlingen var för utdragen och tråkig, effekterna var pajjiga. Jag vet inte riktigt vem som tilltalas av denna, som familjefilm tillsammans med barnen antar jag att den funkar kanske.

Paranormal Activity 2007
Det här är en riktigt otäck film som lämnat ett bestående intryck i mig. Det är något visst med den som jag inte kan sätta fingret på som kittlar mina olustkänslor å det starkaste. -Kanske är det hjälplösheten man får som tittare av att se på när andra ligger och sover och är helt försvarslösa inför det som händer omkring dom? Jag vet inte riktigt varför men jag tycker att hela serien är suveräna skräckisar även om 1an och 2an nog är de bästa. Riktigt riktigt otäcka filmer.

Mirrors 2008
Denna hade jag missat och jag blev väldigt överraskad av att hitta en skräckis med goodieboy Kiefer Sutherland i huvudrollen. Handlingen och temat i denna tyckte jag funkade riktigt bra - speglar kan vara otäcka och de fungerar bra som medium i en skräckfilm. Bitvis var filmen riktigt blodig och gory också vilket jag gillar i filmer som denna, det skärper till tittaren och man vaknar upp. Det dåliga med filmen är att den är ojämn i kvaliten och för utdragen för man ska hålla 100% fokus uppe. Särskilt filmens sista fjärdedel var ganska rutten och på tok för utdragen. Ändå en ok film som betygsmässigt hamnar någonstans i mitten.

The Haunting in Connecticut 2009
Denna är proppfull med jumpscares men känns alltigenom substanslös och fattig. För att jumpscares ska fungera i längden så behöver det också bli konsekvenser, annars fisslar spänningen snabbt ut och allt blir ointressant. Detta är denna films största problem. Filmen är rätt slätstruken och ganska deprimerande på grund av handlingen som kretsar kring en familj med en svårt cancersjuk son.

House of the Long Shadows 1983
Denna är bra, det är en smart och lite annorlunda historia om en spattig författare som av en slump råkar hamna mitt i en bisarr familjeåterträff i ett stort läskigt hus. Mycket bra skådespelare så som Vincent Price, Christopher Lee, och Peter Cushing även om den inte är den bästa filmen någon av dessa har gjort så är det alltid trevligt att se dom. Som skräckfilm är den kanske inte så mycket att hänga i julgranen men den har massvis av charm och bra stämning, och ett ganska överranskande slut. Rekommenderas.

fortsättning följer..
Citera
2025-08-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Jag har spenderat några veckor med att se filmer från denna listan och här kommer ett urval.

Poltergeist 1982
Spielberg är ju en gigant och gör aldrig några dåliga filmer, men denna är nog en av hans sämre. Jag är inget fan av hur man handskats med temat då den inte är tillräckligt läskig för att jag skulle få ut något vettigt ur den. Den är ett typiskt ”säkert kort” på klassiskt Spielbergmanér där han inte tagit ut svängarna tillräckligt bara för att kunna nå en så bred publik som möjligt. Poltergeist är ingen skräckfilm, knappt ens någon rysare, det är mer en familjefilm i stil med Ghostbusters. Handlingen var för utdragen och tråkig, effekterna var pajjiga. Jag vet inte riktigt vem som tilltalas av denna, som familjefilm tillsammans med barnen antar jag att den funkar kanske.
..

Var det alltså inte Tobe Hooper
som regisserade Poltergeist (1982)?
Citera
2025-08-05, 14:26
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Du har rätt. Tobe regisserade och Spielberg är med som manusförfattare.
Senast redigerad av Clownfysik 2025-08-05 kl. 14:37.
Citera
2025-08-06, 00:33
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Här kommer några fler jag sett från denna lista.

Grave Encounters 2011
Jag hade ganska höga förväntningar på den här då jag såg att någon drog jämförelser med Paranormal Activity men så är det inte. Den är filmad på lite liknande vis och man ser att de tagit inspiration därifrån men där tar all liknelse slut. Storyn är att ett tv-team låser in sig i ett gammalt övergivet mentalsjukhus för att försöka fånga övernaturliga fenomen på video. Klyschigt värre, men det hade kunnat fungera om man bara gjort filmen ordentligt. Det faller på att karaktärerna är för gapiga, hetsiga och korkade. Det händer inte tillräckligt mycket och det som händer är inget vidare gjort för att någon isande skräck ska infinna sig. Det känns som ett indieprojekt med för liten budget.

Housebound 2014
Det här var en rätt kul film och lite av en frisk fläkt. Det är en nya zeeländsk film som är lite ojämn men på det stora hela en helt OK rysarskräckkomedi? Mina tankar gick till både Braindead och Monty Python och en hel massa annat. Det känns inte som någon b-film men den är helt klart annorlunda. Upptakten är rätt seg och jag har en hel del problem med huvudkaraktären som har en jobbig stil, men filmen tar sig och blir bättre ju längre in man kommer. Det börjar lugnt men mot slutet så är det fullt splatter utan att det blir särskilt läskigt, lite som Braindead. Mörk humor varvat med lite gore. Jag rekommenderar den.

What lies beneath 2000
En annan film jag hade missat. Michelle Pfifer och Harryboy Ford i rollerna som myspysigt par som till synes har allt. Stort och fint hus, massor av pengar och respektabla arbeten. Men skenet bedrar som det oftast gör. Harryboy gör en solid och träig insats som vanligt men jag blev besviken på Pfifer. Detta var ingen av hennes bättre roller och det är svårt att skriva så mycket om filmens handling utan att man förstör för de som inte sett den. Det är en psykologisk thriller och den stora behållningen av filmen kommer mot slutet. Betyget hamnar någonstan mitt i mellan, den duger att se en gång.

Last Shift 2014
Filmen ser mycket otäckare ut på imdb än vad den är. Det handlar om en nybakad polis som ska ta sitt första skift på en station som precis lagts ned. Hela filmen utspelar sig under några timmar på en och samma plats vilket inte låter särskilt bra eller spännande men jag stördes inte av det. Filmen är en lågbudgetrulle men man har gjort ett bra jobb med att få filmen att flyta på och vara förhållandevis intressant trots att det bara är en och samma person som vankar fram och tillbaka i samma korridor under hela filmen. Denna hade kunnat bli riktigt vass med mer budget tror jag, men som den är var den ändå sevärd. Rekommenderas för alla som gillar när man får klura lite på om det som händer är på riktigt eller om allt bara är en feberdröm.

Ghost Ship 2002
En klassiker som jag sett många gånger. Filmen är inget märkvärdigt men det som tilltalar mig med den är miljöerna. Allt utspelas på en stor lyxkryssare ute till havs och allt är slitet och nedgånget och så som man kan tänka sig att det skulle bli på ett skepp som får ligga och ruttna i femtio år. Det är en perfekt spökmiljö. Kvaliteten på filmen är helt ok, skådisinsatserna, handling, och så vidare. Allt är bra gjord. Filmen är inte otäck utan det är mer av en spökhistoria med marintema + lite actionfilm. Rekommenderas.

Haunted Honeymoon 1982
En av Gene Wilders bästa. En riktig klassiker som jag rekommenderar alla att se om man gillar honom och den typen av filmer. Den är klyftigt gjord precis som hans filmer brukar vara och bitvis är den väldigt rolig också. Som tittare får man klura lite och ibland vet man inte riktigt vad som är på riktigt och inte. Sånt gillar jag i filmer. Filmen har tonvis med charm och håller hög kvalitet genomgående. Denna är ett säkert kort.
Senast redigerad av Clownfysik 2025-08-06 kl. 00:35.
Citera
2025-08-06, 10:01
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Detta är något som diskuteras flitigt. Jag lutar åt att Spielberg tog över inspelningen pga att Hooper hade vissa kokainproblem. Hela filmen andas ju Spielberg.
Citera
2025-08-06, 10:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Wallander-Den svaga punkten

Helt okej rulle. 3/5
Citera
2025-08-07, 00:00
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik

Poltergeist 1982

Paranormal Activity 2007
Det här är en riktigt otäck film som lämnat ett bestående intryck i mig. Det är något visst med den som jag inte kan sätta fingret på som kittlar mina olustkänslor å det starkaste. -Kanske är det hjälplösheten man får som tittare av att se på när andra ligger och sover och är helt försvarslösa inför det som händer omkring dom? Jag vet inte riktigt varför men jag tycker att hela serien är suveräna skräckisar även om 1an och 2an nog är de bästa. Riktigt riktigt otäcka filmer.

Mirrors 2008
Denna hade jag missat och jag blev väldigt överraskad av att hitta en skräckis med goodieboy Kiefer Sutherland i huvudrollen. Handlingen och temat i denna tyckte jag funkade riktigt bra - speglar kan vara otäcka och de fungerar bra som medium i en skräckfilm. Bitvis var filmen riktigt blodig och gory också vilket jag gillar i filmer som denna, det skärper till tittaren och man vaknar upp. Det dåliga med filmen är att den är ojämn i kvaliten och för utdragen för man ska hålla 100% fokus uppe. Särskilt filmens sista fjärdedel var ganska rutten och på tok för utdragen. Ändå en ok film som betygsmässigt hamnar någonstans i mitten.

The Haunting in Connecticut 2009
Denna är proppfull med jumpscares men känns alltigenom substanslös och fattig. För att jumpscares ska fungera i längden så behöver det också bli konsekvenser, annars fisslar spänningen snabbt ut och allt blir ointressant. Detta är denna films största problem. Filmen är rätt slätstruken och ganska deprimerande på grund av handlingen som kretsar kring en familj med en svårt cancersjuk son.

House of the Long Shadows 1983
Denna är bra, det är en smart och lite annorlunda historia om en spattig författare som av en slump råkar hamna mitt i en bisarr familjeåterträff i ett stort läskigt hus. Mycket bra skådespelare så som Vincent Price, Christopher Lee, och Peter Cushing även om den inte är den bästa filmen någon av dessa har gjort så är det alltid trevligt att se dom. Som skräckfilm är den kanske inte så mycket att hänga i julgranen men den har massvis av charm och bra stämning, och ett ganska överranskande slut. Rekommenderas.

fortsättning följer..

Kollade igenom listan: "Ultimate Haunted House Movie List".

Aldrig tänkt på att båtar räknas som hus. Men valde en båtfilm. Nr 63 på listan. Below (2002)

Hade inte sett den tidigare. Och den var bra.

Nr 41 på listan Ghost Ship, Också den utspelar sig på en båt och är från 2002. Men den har jag sett. Även den bra.

Nu när jag skriver. I Nederländerna bor dom ju faktiskt i båtar. Båthus. Cornelis Vreeswijk var därifrån. Och han bodde i en båt i Sverige. När han var förbannad på att svenska staten jävlades med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in