2014-07-19, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aharu
Tack. Gick på möte tidigare i kväll också. Ville inte riktigt, men mindes att ha hört "du skall gå på de möten som du inte vill gå på" i min tidigare AA-"karriär". Mycket människor, flera "gamla bekanta". Ett trevligt samtal med en som talade om för mig att jag hindrade honom från att ta ett återfall för fem år sedan. Och en norsk kändis! Men vem säger jag förstås inte.

Min fyllekompis ringde mig. Han var orolig för att han irriterat mig på något vis. Jag sade att han inte gjort det, men fegade lite när han undrade om vi skulle ses i morgon, och svarade "vi får se". I och för sig tänkte jag överlåta honom mina treo-rör, han är också torsk på treo. Jag har varken druckit alkohol eller tagit treo i dag (fredag), och har en envis huvudvärk. Verkar som om kroppen skapar denna värk för att få mig att ta treo. (Jag har de senaste månaderna använt 4-8 treo-tabletter per dag, utöver att jag har druckit några/flera gånger i veckan.)

Tack för uppmuntran!

Många av de "mediciner" vi äter mot olika tillstånd skapar en ond cirkel. Tror att Treo kan dämpa huvudvärk i början, men att det sen genererar mer huvudvärk som ånyo botas med Treo, som skapar ännu mer huvudvärk.
Ungefär som alkohol är så fantastiskt att bota ångest med, men också skapar en ny ångest som endast kan botas med ny fylla, som ånyo ger ångest osv.

1. Härda ut, våga må dåligt ett par dar, man dör inte, belöningen kommer.
2. Att våga tycka om sig själv är grundläggande, att inte rädas framgång p.gr av självförakt.
3. Kom ihåg ... Man ångrar aldrig i morgon att man inte drack igår.

Vill inflika att jag själv har en ohyggligt svår livssituation, svår ångest, och är utsatt sedan decennier för extrema trauma och förföljelser av synliga och osynliga fiender. Supit ett par månader, men är nu nynykter på stapplande ben och med skakiga nerver.

Det är svårt, men det bästa sättet att straffa sina fiender är att låta dem se en nykter, välrakad, välklädd, hel och ren, glad och stolt.
Det är för dem outhärdligt

Det är värt att veta att det finns människor som tycker om en också ... på riktigt, och inte bara när de ser att det går dåligt och de får tillbaka sin
Senast redigerad av Hebronny 2014-07-19 kl. 03:33.
Citera
2014-07-19, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebronny
Många av de "mediciner" vi äter mot olika tillstånd skapar en ond cirkel. Tror att Treo kan dämpa huvudvärk i början, men att det sen genererar mer huvudvärk som ånyo botas med Treo, som skapar ännu mer huvudvärk.
Ungefär som alkohol är så fantastiskt att bota ångest med, men också skapar en ny ångest som endast kan botas med ny fylla, som ånyo ger ångest osv.

2. Att våga tycka om sig själv är grundläggande, att inte rädas framgång p.gr av självförakt.

Vill inflika att jag själv har en ohyggligt svår livssituation, svår ångest, och är utsatt sedan decennier för extrema trauma och förföljelser av synliga och osynliga fiender. Supit ett par månader, men är nu nynykter på stapplande ben och med skakiga nerver.

Det är svårt, men det bästa sättet att straffa sina fiender är att låta dem se en nykter, välrakad, välklädd, hel och ren, glad och stolt.

Det är värt att veta att det finns människor som tycker om en också ... på riktigt, och inte bara när de ser att det går dåligt och de får tillbaka sin

Sant. Jag får må dåligt till det går över. Det blir bättre sedan. Det vet jag ju. Önskar också dig all lycka till med nynykterheten! (Jag instämmer också i det du skriver om ditt resonemang om fiender.)
Citera
2014-07-19, 10:16
Avslutad
Citat:

Stå ut, du klarar det! Har en vit period själv nu. Förra varade 14 dagar, ska slå det rekordet. Suget blir starkt ibland men jag går då på promenader lr så styrketränar jag. Ett tips om du inte tränar. Börja med det. Dricker du också då så har du en anledning att sluta, för att supa och träna är inte bra ihop. Svårt bygga muskler.
Citera
2014-07-19, 19:48
Bannlyst
Justa puckar. Sjukgymnastik för min del, men det blir tveklöst bättre/mindre dåligt varje dag, har förvärvat en ansenlig och mycket vederstygglig ölkagge under det myckna supandet och skråpmatsätandet.

Den sämsta nyktra dagen är bättre, än den bästa onyktra dagen.
Citera
2014-07-19, 23:07
Medlem
Ytterligare en nykter lördag, den 14e på raken tror jag nog det är. Kommit in i det nu och känns verkligen inte som jag kastar bort livet längre. Älskar känslan av sitta å fokusera på vettiga saker å sen vakna imon å må bra. Att gamla polare störde hela natten med fyllesamtal gjorde inte att jag saknar det mer heller, nästan bra att de håller på så man får extra med avsmak.

Kan tillägga att jag också nu erkänt för migsjälv att jag faktiskt är en missbrukare, att jag var längre ner i alkoholen än vad jag någonsin ville erkänna och att jag även missbrukar det mesta annat som går, tex porr/onnani, socker, bekräftelse osv. Skönt att ha tankarna "jag är missbrukare å nu ska jag göra allt för att få ett bra liv med dom förutsättningarna"
Senast redigerad av litecp 2014-07-19 kl. 23:11.
Citera
2014-07-21, 03:45
Medlem
Ytterligare en nykter dag. Var inte på AA-möte i dag, var hemma hos min fyllekompis (som inte drack då), och sålde mina överblivna treo-rör till honom. Så slipper jag höra dem ropa på mig hemma. Var i kyrkan som jag brukar gå i på söndagar, i kväll tog jag dock druvjuice i stället för vin under nattvarden. Lika bra att vara helt torrlagd.

I morgon går jag på möte.

Har förstås hundra planer på hur jag skall få ordning på mitt liv, men... det viktigaste först.
Citera
2014-07-21, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ytterligare en nykter dag. Var inte på AA-möte i dag, var hemma hos min fyllekompis (som inte drack då), och sålde mina överblivna treo-rör till honom. Så slipper jag höra dem ropa på mig hemma. Var i kyrkan som jag brukar gå i på söndagar, i kväll tog jag dock druvjuice i stället för vin under nattvarden. Lika bra att vara helt torrlagd.

Gott. Var själv nära att ta en/två öl igår, men köpte en aloe vera med mangosmak i stället och satte mig ner och funderade.

Kände jag mig glad och tacksam när jag vaknade idag
Man ångrar aldrig i morgon att man inte drack igår. AA säger att man skall tänka: - Idag skall jag inte dricka. Det är väl gott och väl för vissa, men jag tycker man skall tänka på morgondagen också.

Komma ihåg gårdagen - tänka på morgondagen - men leva i nuet.
Citera
2014-07-22, 00:49
Medlem
Citat:
Gott. Var själv nära att ta en/två öl igår, men köpte en aloe vera med mangosmak i stället och satte mig ner och funderade.

Kände jag mig glad och tacksam när jag vaknade idag
Man ångrar aldrig i morgon att man inte drack igår. AA säger att man skall tänka: - Idag skall jag inte dricka. Det är väl gott och väl för vissa, men jag tycker man skall tänka på morgondagen också.

Komma ihåg gårdagen - tänka på morgondagen - men leva i nuet.

Bra att du lät bli att dricka

Tog mig till ett AA-möte tidigare i kväll, men kaffekokaren låste oss ute, och där satt vi... nå väl, fick i alla fall tala med några nyktra alkoholister och det är också bra. I morgon (det vill säga i dag tisdag) skall jag också på möte. Tills vidare går jag på möte måndag-lördag. Jag vågar inte annat. Ny svenskspråkig storbok beställd via svenska AA:s hemsida. (Kastade all AA-litteratur för några år sedan, då jag skulle få besök av dåvarande flickvännen, och ville inte att hon skulle få reda på att jag hade gått i AA. Att jag just då bodde på en institution för alkisar [man fick inte dricka där], nej jag tänkte att hon inte skulle lägga ihop två och två )
Citera
2014-07-23, 00:50
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Tog mig till ett AA-möte tidigare i kväll, men kaffekokaren låste oss ute, och där satt vi... nå väl, fick i alla fall tala med några nyktra alkoholister och det är också bra. I morgon (det vill säga i dag tisdag) skall jag också på möte. Tills vidare går jag på möte måndag-lördag. Jag vågar inte annat.

Om det fungerar för dig och håller dig nykter så kör på bara. Jag plöjde möten i början på min nykterhet och gick på möte varje dag, ibland tom flera om dagen. På behandlingshemmet jag var på var vi på möten och därför visste jag att de gjorde mig gott. Just att träffa andra alkoholister som var eller hade varit i min situation, som lyssnade eller delade med sig av hur de hade gjort betydde oerhört mycket för mig och känslan av att vara ensam släppte lite. Mötena var också den enda plats jag kände mig lugn och "säker" på när jag tänker tillbaka då det för mig var riktigt jobbigt i stort sett hela första året men det blev bättre, MYCKET bättre.

Ett bra fotarbete gör en bra grund att bygga nykterheten på...

Bra jobbat!
Citera
2014-07-23, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Om det fungerar för dig och håller dig nykter så kör på bara. Jag plöjde möten i början på min nykterhet och gick på möte varje dag, ibland tom flera om dagen. På behandlingshemmet jag var på var vi på möten och därför visste jag att de gjorde mig gott. Just att träffa andra alkoholister som var eller hade varit i min situation, som lyssnade eller delade med sig av hur de hade gjort betydde oerhört mycket för mig och känslan av att vara ensam släppte lite. Mötena var också den enda plats jag kände mig lugn och "säker" på när jag tänker tillbaka då det för mig var riktigt jobbigt i stort sett hela första året men det blev bättre, MYCKET bättre.

Ett bra fotarbete gör en bra grund att bygga nykterheten på...

Bra jobbat!

Tack!

Var på möte tidigare i kväll. I morgon (läs: i dag onsdag) skall jag på anställningsintervju. Ett "entry-level job", men i alla fall.
Citera
2014-07-26, 01:03
Medlem
Fick jobbet. Börjar nästa månad. Varit på möte varje kväll sedan jag skrev här sist.

Hur går det med er?
Citera
2014-07-26, 02:44
Medlem
Varför måste ni gå på AA-möte för att hålla er nyktra?! Hur svårt kan det va?

Har man vilja och karaktär så håller man sig nykter utan dessa sekt-möten!
För sekt är det. Inget snack om den saken. Kom igen. 'Gud ge mig sinnesro....bla bla
Hålla varann i handen och be bön.
12 (fåniga) steg som är påhittade av nån alkoliserad lsd-rökare.

Haha,ska man skratta eller gråta?!
Alkoholism sjukdom? Alkoholism genetiskt,ärftligt?!

Yeah,sure.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in