Citat:
Ursprungligen postat av
Grishnac
Som jag ser det s finns det tre anlggningar som har sin plats och uppgift i ekvationen men dom r fortfarande frgetecken fr mig i flera avseenden.
Huvudanlggningen, RB60 kallad r ett frgetecken gllande dess uppgift idag, fr nog r dr aktivitet p platsen som aldrig frr.
RB80, som ppekats - vilka funktioner flyttades dit och varfr? Hll inte gamla anlggningen mttet eller bestmde man sig fr att dela p vissa funktioner? I s fall vilka?
Anlggning 3, den hr r fortfarande en gta och dom flesta knner inte ens till den. ven om den inte rent fysiskt r s vervakad som RB60 s r den svrare att hitta genom att grva i register. Det r ven aktivitet p platsen och eventuellt r det den hr som behandlas i ett blogginlgg som citerats tidigare i trden.
Det hr och sklart hur anlggningarna ser ut inuti r de frgetecken jag har, inte var anlggningen skulle ligga.
Inom denna trd finns det nog en rtt allmn uppfattning om vilken som var den civila resp militra RB60-anlggningen.
Ngra faktorer antyder vilken roll resp anlggning haft frn brjan:
1. De tv olika fastighetsgarna
2. Den ena kptes betydligt tidigare och togs i bruk frst
3. Bara det ena berget medger en anlggning av t.o.m. "Ulla-storlek"
Dock finns det ngra motsgelsefulla faktorer:
4. Bara den ena hade jrnvg (vissa menar att civilisterna skulle ka tg)
5. Stab-stab dokumentet beskriver att HKV A1 hade ett 3 km2 stort antennomrde (bara den ena har s stor fastighet - om man hll sig inom grnserna)
6. Den ena ligger mer lttillgnglig fr samverkan med andra militra frband (visst samband skedde ju med MC eller bil, samt frflyttning av personal)
r det nd punkterna 1-3 som pekar p vilken uppgift resp anlggning hade frn brjan?
Det verkar vl dessutom knappast mjligt att man bytte anlggning med varandra under tiden. Misstnktes en anlggning/-arna vara avsljade genom ex vis spionage s var vl bgge anlggningarna lika intressanta ml fr en fiende. Dessutom br dom vl varit inredda p olika stt.
Dagens anvndningsomrde r ju ett frgetecken. Vid bgge har det ju skett eller sker byggarbete. Dagens lilla frsvar har vl knappast anvndning fr hur mnga stabsanlggningar som helst!