Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-07-17, 14:17
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Jag hller med dig till 100% att det till i princip 99.9% r skert var "RB60Civ" resp "RB60Mil" inkl stdanlggningar ligger. Har sjlv sttt utanfr ett antal av dessa anlggningar och begrundat dess tidigare och nuvarande anvndning. (Exakt vad resp anlggning byggdes fr resp p senare tid anvnts till r ju definitivt inte 99.9% skert)

Av ren nyfikenhet s r jag intresserad av att f beskrivet Pansararmens mystiska "ledtrdar" i Lillstup som tydligen enbart den som vet kan se.

En ledtrd r resterna av det omfattande nrskyddet anlggningen hade. Hur mnga vanliga vattenkraftverk kan stoltsera med 5 lvplatser och 25 olika vrn/skyddsrum fr nrskydd?
Citera
2014-07-17, 14:57
Avstngd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
En ledtrd r resterna av det omfattande nrskyddet anlggningen hade. Hur mnga vanliga vattenkraftverk kan stoltsera med 5 lvplatser och 25 olika vrn/skyddsrum fr nrskydd?

Inget ovanligt vid ett viktigt kraftverk skulle jag pst, frgan r vl d var kommunikations utpunkter mm finns?
Citera
2014-07-17, 17:48
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Men jsses, ngkraftverket i Vsters hade tv lv-vrn bara p taket.
Det ger inte en ledningsplats.
Citera
2014-07-17, 20:31
Medlem
Att "riksbunkern" - Hgkvarterszonen - skulle ha befunnit sig i ett annat omrde n det som trden s frtjnstfullt har identifierat ser jag som helt och hllet uteslutet.

Detta till trots finns det dock massvis med spnnande frgor som fortfarande str obesvarade, tminstone fr mig. Ett urval:

1. Krigsupphllsplatsen fr den centrala statsledningen - RB60civ - var enligt flera kllor frdigstlld r 1958. Men hur frhll det sig egentligen med det militra Hgkvarteret? Hgst troligt s befann sig Hgkvarteret vid denna tidpunkt i trakterna kring Hallsberg och rebro.

S nr flyttade man egentligen upp till samma trakter som centrala statsledningen? Skedde det kring 1966 eller skedde det redan i brjan av 60-talet?

2. Det finns tv stora frrdsberg i Zonen, bergrum som ofta behandlas vldigt styvmoderligt i diskussioner och spekulationer. Om bergen skulle tmmas i samband med mobilisering, vad skulle utrymmena anvndas till? Jag har svrt att tro att stora hlrum i berggrunden skulle lmnas outnyttjade av Zonens finurliga planeringsmn.

3. Vad hnde i den andra nden av tidsaxeln? Blev RB80 (RB87) endast ett modernare komplement till Zonen, eller skedde en strre omorganisation som mjliggjorde att strre funktioner helt och hllet omgrupperades till RB80? Var det i s fall Hgkvarteret eller statsledningen som ingick i en sdan strre flytt? Eller var det bda?
Citera
2014-07-17, 22:04
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Att "riksbunkern" - Hgkvarterszonen - skulle ha befunnit sig i ett annat omrde n det som trden s frtjnstfullt har identifierat ser jag som helt och hllet uteslutet.

Detta till trots finns det dock massvis med spnnande frgor som fortfarande str obesvarade, tminstone fr mig. Ett urval:

1. Krigsupphllsplatsen fr den centrala statsledningen - RB60civ - var enligt flera kllor frdigstlld r 1958. Men hur frhll det sig egentligen med det militra Hgkvarteret? Hgst troligt s befann sig Hgkvarteret vid denna tidpunkt i trakterna kring Hallsberg och rebro.

S nr flyttade man egentligen upp till samma trakter som centrala statsledningen? Skedde det kring 1966 eller skedde det redan i brjan av 60-talet?

2. Det finns tv stora frrdsberg i Zonen, bergrum som ofta behandlas vldigt styvmoderligt i diskussioner och spekulationer. Om bergen skulle tmmas i samband med mobilisering, vad skulle utrymmena anvndas till? Jag har svrt att tro att stora hlrum i berggrunden skulle lmnas outnyttjade av Zonens finurliga planeringsmn.

3. Vad hnde i den andra nden av tidsaxeln? Blev RB80 (RB87) endast ett modernare komplement till Zonen, eller skedde en strre omorganisation som mjliggjorde att strre funktioner helt och hllet omgrupperades till RB80? Var det i s fall Hgkvarteret eller statsledningen som ingick i en sdan strre flytt? Eller var det bda?

Som jag ser det s finns det tre anlggningar som har sin plats och uppgift i ekvationen men dom r fortfarande frgetecken fr mig i flera avseenden.
Huvudanlggningen, RB60 kallad r ett frgetecken gllande dess uppgift idag, fr nog r dr aktivitet p platsen som aldrig frr.
RB80, som ppekats - vilka funktioner flyttades dit och varfr? Hll inte gamla anlggningen mttet eller bestmde man sig fr att dela p vissa funktioner? I s fall vilka?
Anlggning 3, den hr r fortfarande en gta och dom flesta knner inte ens till den. ven om den inte rent fysiskt r s vervakad som RB60 s r den svrare att hitta genom att grva i register. Det r ven aktivitet p platsen och eventuellt r det den hr som behandlas i ett blogginlgg som citerats tidigare i trden.

Det hr och sklart hur anlggningarna ser ut inuti r de frgetecken jag har, inte var anlggningen skulle ligga.
Citera
2014-07-17, 22:53
Medlem
Kennexs avatar
Citat:

Jag menade totalfrsvarsanlggning, ja.

Lite frn dalapressen om Lillstup frn 2009, 2011 och 2012.
http://www.dt.se/dalarna/gagnef/by-p...att-raderas-ut
http://www.dt.se/dalarna/gagnef/ner-...n-vid-lillstup
http://www.dt.se/dalarna/gagnef/hel-...r-fortum-river

Var det inte r 2011 som "RB Lillstup" avsljades i trden frresten?

D det gller de 5 lvplatserna och 25 olika vrn/skyddsrum som finns/fanns i Lillstup visar det vl bara p att platsen var viktig fr elleveransen till Domnarvets jrnverk och Grngesbergs gruvor och drfr byggdes vl dessa vrn, skyddsrum och lvplatser vid Lillstup skulle jag tro.
Citera
2014-07-18, 00:51
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Vet inte hur mnga som brukade finnas men det kanske r ett hgt antal.

Dock finns/fanns det ju stvrn och annat kring mindre betydande platser s som transformatoranlggningar och master.
Citera
2014-07-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Som jag ser det s finns det tre anlggningar som har sin plats och uppgift i ekvationen men dom r fortfarande frgetecken fr mig i flera avseenden.
Huvudanlggningen, RB60 kallad r ett frgetecken gllande dess uppgift idag, fr nog r dr aktivitet p platsen som aldrig frr.
RB80, som ppekats - vilka funktioner flyttades dit och varfr? Hll inte gamla anlggningen mttet eller bestmde man sig fr att dela p vissa funktioner? I s fall vilka?
Anlggning 3, den hr r fortfarande en gta och dom flesta knner inte ens till den. ven om den inte rent fysiskt r s vervakad som RB60 s r den svrare att hitta genom att grva i register. Det r ven aktivitet p platsen och eventuellt r det den hr som behandlas i ett blogginlgg som citerats tidigare i trden.

Det hr och sklart hur anlggningarna ser ut inuti r de frgetecken jag har, inte var anlggningen skulle ligga.

Inom denna trd finns det nog en rtt allmn uppfattning om vilken som var den civila resp militra RB60-anlggningen.
Ngra faktorer antyder vilken roll resp anlggning haft frn brjan:
1. De tv olika fastighetsgarna
2. Den ena kptes betydligt tidigare och togs i bruk frst
3. Bara det ena berget medger en anlggning av t.o.m. "Ulla-storlek"
Dock finns det ngra motsgelsefulla faktorer:
4. Bara den ena hade jrnvg (vissa menar att civilisterna skulle ka tg)
5. Stab-stab dokumentet beskriver att HKV A1 hade ett 3 km2 stort antennomrde (bara den ena har s stor fastighet - om man hll sig inom grnserna)
6. Den ena ligger mer lttillgnglig fr samverkan med andra militra frband (visst samband skedde ju med MC eller bil, samt frflyttning av personal)

r det nd punkterna 1-3 som pekar p vilken uppgift resp anlggning hade frn brjan?

Det verkar vl dessutom knappast mjligt att man bytte anlggning med varandra under tiden. Misstnktes en anlggning/-arna vara avsljade genom ex vis spionage s var vl bgge anlggningarna lika intressanta ml fr en fiende. Dessutom br dom vl varit inredda p olika stt.

Dagens anvndningsomrde r ju ett frgetecken. Vid bgge har det ju skett eller sker byggarbete. Dagens lilla frsvar har vl knappast anvndning fr hur mnga stabsanlggningar som helst!
Citera
2014-07-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Inom denna trd finns det nog en rtt allmn uppfattning om vilken som var den civila resp militra RB60-anlggningen.
Ngra faktorer antyder vilken roll resp anlggning haft frn brjan:
1. De tv olika fastighetsgarna
2. Den ena kptes betydligt tidigare och togs i bruk frst
3. Bara det ena berget medger en anlggning av t.o.m. "Ulla-storlek"
Dock finns det ngra motsgelsefulla faktorer:
4. Bara den ena hade jrnvg (vissa menar att civilisterna skulle ka tg)
5. Stab-stab dokumentet beskriver att HKV A1 hade ett 3 km2 stort antennomrde (bara den ena har s stor fastighet - om man hll sig inom grnserna)
6. Den ena ligger mer lttillgnglig fr samverkan med andra militra frband (visst samband skedde ju med MC eller bil, samt frflyttning av personal)

r det nd punkterna 1-3 som pekar p vilken uppgift resp anlggning hade frn brjan?

Det verkar vl dessutom knappast mjligt att man bytte anlggning med varandra under tiden. Misstnktes en anlggning/-arna vara avsljade genom ex vis spionage s var vl bgge anlggningarna lika intressanta ml fr en fiende. Dessutom br dom vl varit inredda p olika stt.

Dagens anvndningsomrde r ju ett frgetecken. Vid bgge har det ju skett eller sker byggarbete. Dagens lilla frsvar har vl knappast anvndning fr hur mnga stabsanlggningar som helst!

Jag utgr frn det som jag finner troligast vad gller Hgkvarterets flytt till Zonen; att det skedde kring r 1966. Anlggningen utan jrnvg stod klar 1958 och hade d funktion som krigsuppehllsplats fr den centrala statsledningen (detta var huvudanlggningen, men det fanns olika stdfunktioner i kringliggande bergrum).

Detta gllde, enligt ovanstende antagande, fram till ungefr r 1966 nr Zonen expanderades med nya bergrum och funktioner. Det r mjligt att det d skedde vissa rockader av funktioner mellan olika bergrum, men jag tror inte att statsledningens huvudanlggning berrdes av detta i s fall.

Vad gller spekulationer kring jrnvg och sovvagnar s tror jag att man ska tnka ngot av frrdsbergen fr detta ndaml. Ngra 4000 personer fr inte plats i "riksbunkern", de flesta i Zonen skulle bde arbeta och frlggas utanfr detta berg. Kanske var sovvagnar i frrdsberg ett arrangemang fr frlggning av tjnstemn?

Hgkvarterets mottagarantennpark r ju ven den en gta sklart. Den bsta hypotes jag hrt gr gllande att den fanns utspridd i omrdet mellan RB60mil och en av anlggningens utpunkter ngra km NO. Marken antennerna stod p kan dock inte ha tillhrt FortV i s fall.
Citera
2014-07-19, 22:26
Medlem
Pansararmens avatar
Hur mng kvadratmeter tror ni respektive anlggning huserar? D menar jag yta som gr/gick att anvnda. Jag skulle gissa att genomsnittet bland anlggningarna i Zonen r mellan 2500-4000 kvm.
Citera
2014-07-19, 23:22
Medlem
Citat:
Hur mng kvadratmeter tror ni respektive anlggning huserar? D menar jag yta som gr/gick att anvnda. Jag skulle gissa att genomsnittet bland anlggningarna i Zonen r mellan 2500-4000 kvm.

Om man pratar om huvudanlggningarna (RB60civ, RB60mil och RB80) och struntar i annex och andra "specialanlggningar" s tror jag kanske att ditt estimat r i lgsta laget. Jag skulle gissa kring 5000 - 6000 kvm.

Jag tror att storleken p REGAN VEST, som r 5500 kvm, kan vara ett bra riktmrke.

Jag tror ocks att relativt varandra s r RB80 > RB60mil > RB60civ.
Citera
2014-07-20, 09:20
Medlem
bojos avatar
Enligt ett PM frn 1956 var hgkvarteret uppdelat i 3 grupper

HKV grp I bestog av 1160, grp II ca 750 och grp 3 560.
Till dessa kom betjningsfrband, fr betjning av sambandsutrustning, bevakning, utspisning m.m.

Lgligt nog mobbar 1958 3 sambandskompanier bestende av
801. 248 personer, 802. 103 p och 803. 94 p

Till detta kommer stabskompanier som innehller
801. 219 personer, 802. 128 p och 803. 129 p

Summerar vi detta bestr allts grp I + 801 stab + 801 sb 1627
grpII + 802 + 802 = 981
grpIII + 803 + 803 = 783

Det blir totalt 3391 personer

I PM str klart och tydligt att grpI skall vara i berg, II och III hade inte s stor hotbild och grupperar p annat stt.

Konstigt nog dyker 804. stabskompaniet upp 1959 med en personal p 259.
Var det betjningspersonalen till de civila eller?

Vad har ni fr tankar om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in