Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Tänker mig att det mest lämpade bergrummet söder om Mälaren är bergrummet i Bie som byggdes för Milo öst i slutet av 60-talet. Anläggningen var stor då Milo Ö hade ansvar för dels slaget om Stockholm samt operation Guten; förstärkning och därefter slaget om Gotland. Att ha Kungen i den anläggningen kan vara en moralbooster, speciellt när man slåss om Hufvudstaden.
Jag tolkar det som står i artikeln som bergrummet skulle ligga i anslutning till Mälaren.
Betvivlar att SÄK skulle ta risken att sätta kungen i militärläggning i en krigssituation. Risken att den är "bränd" är för stor.
Är helt övertygad om att SÄK/MUST har andra anläggningar för sina skyddsobjektet.
Dessa finns inte i närheten av några militära anläggningen.
Läste nån utredning som riksdagen gjort. I den stod det att det funnits en anläggning för regeringen ute i Täby. Men den hade lagts ner. Då de ansåg att det var för riskfyllt att samla alla på en plats.
Idag gissar jag att det finns en hel del grejer runt Stockholm.
Citybanan byggs för fullt. Avloppstunnlar ska sprängas från Bromma via Drottningholm till nacka. Samma sträckning kommer den norra delen av omkringfarten få. Lägg sedan till det planerade bygget av tunnelbanan till nacka.