Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-04-18, 00:49
Medlem
Jag kan ana att det finns några i detta forum som beroende på var man var krigsplacerad,beroende på befattning/när man tjänstgjorde/vilket skift osv om och om om det var tänkt att man skulle leva längree än alla andra i händelse av ett delvis/totalt kärnvapenkrig. Om jag hade varit placerad i ett berg så kanske jag själv skulle ha kunnat levt i berget i x dagar längre än mina anhöriga.
Någon annan som skulle har/skulle haft problem med detta, det vill säga, leva (väldigt mycket) längre än nära och kära?
Citera
2014-04-18, 02:47
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
[...]Om jag hade varit placerad i ett berg så kanske jag själv skulle ha kunnat levt i berget i x dagar längre än mina anhöriga.[...]

I ett svenskt perspektiv kan det mycket väl varit precis tvärtom.
Citera
2014-04-18, 14:33
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Jag kan ana att det finns några i detta forum som beroende på var man var krigsplacerad,beroende på befattning/när man tjänstgjorde/vilket skift osv om och om om det var tänkt att man skulle leva längree än alla andra i händelse av ett delvis/totalt kärnvapenkrig. Om jag hade varit placerad i ett berg så kanske jag själv skulle ha kunnat levt i berget i x dagar längre än mina anhöriga.
Någon annan som skulle har/skulle haft problem med detta, det vill säga, leva (väldigt mycket) längre än nära och kära?

Nej faktiskt inte, ett totalt kärnvapenkrig i sverige kändes så totalt otänkbart för mig. För mig var det bara ett vanligt jobb som bara råkade ha en liten speciell karaktär.
Citera
2014-04-23, 21:30
Medlem
Vad kan det ha varit för bergrum som låg i norra Filipstads utkant?

I en sluttning mot Hastaberget (59.718896° 14.185411°) har FortV en fastighet, med motfyllt inslag som verkar relativt nyplomberat. Jag har blivit lite nyfiken på vad det kan ha varit.

5. Krigstelegrafplutonen hade ett (numera plomberat) bergrum invid Hennickehammars herrgård (ca 4 km bort).
Gamla HC Filipstad ligger inne i stan i Spångberget och det nya alldeles i närheten.
Fo52 ska ju ha haft GPL i Monika och ev berg innan dessa låg väl inte osannolikt i något av bergen i/nära Karlstad el Karlskoga.
Det verkar lite litet för ett förråd och dessutom med ett enda inslag?
Det står ett antal master ca 1,5 km NNO, men de kanske inte har något med detta berg att göra?

Så, frågan är vad detta kan ha varit för berganläggning?
Citera
2014-04-24, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Vad kan det ha varit för bergrum som låg i norra Filipstads utkant?

I en sluttning mot Hastaberget (59.718896° 14.185411°) har FortV en fastighet, med motfyllt inslag som verkar relativt nyplomberat. Jag har blivit lite nyfiken på vad det kan ha varit.

5. Krigstelegrafplutonen hade ett (numera plomberat) bergrum invid Hennickehammars herrgård (ca 4 km bort).
Gamla HC Filipstad ligger inne i stan i Spångberget och det nya alldeles i närheten.
Fo52 ska ju ha haft GPL i Monika och ev berg innan dessa låg väl inte osannolikt i något av bergen i/nära Karlstad el Karlskoga.
Det verkar lite litet för ett förråd och dessutom med ett enda inslag?
Det står ett antal master ca 1,5 km NNO, men de kanske inte har något med detta berg att göra?

Så, frågan är vad detta kan ha varit för berganläggning?
Jag kan inte säga vad det är för anläggning men det finns saker som är intressanta. Mastkomplexet. LM:s kartor visar 6 master och de brukar inte ta med alla. Lite för många för att vara en slump. Det verkar finnas en vägbom på vägen fram till anläggningen. Ibland på äldre anläggningar brukar man se att det finns elförsörjning där luftledning går ned i marken en bit i från men här finns det inte en enda kabel i närheten. Nyare med bättre skalskydd?
Citera
2014-05-15, 17:59
Medlem
AegWyrs avatar
"I Bergslagen fanns viktiga bergrum som skulle användas av landets ledning i en krissituation, därför var säkerhetssektionen i Örebro viktig".
- Olof Frånstedt, "Spionjägaren del 1", sid 66.
Citera
2014-05-15, 18:32
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AegWyr
"I Bergslagen fanns viktiga bergrum som skulle användas av landets ledning i en krissituation, därför var säkerhetssektionen i Örebro viktig".
- Olof Frånstedt, "Spionjägaren del 1", sid 66.

Det slogs fast redan på första sidan i denna tråd i princip
Citera
2014-05-20, 10:11
Medlem
AegWyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Det slogs fast redan på första sidan i denna tråd i princip

Det är korrekt. Fast den som sade det då var inte före detta chef på SÄK. :P
Citera
2014-05-21, 17:56
Medlem
styrlunds avatar
Gamla Säk-chefen skriver om vad som skulle kunna kallas en riksbunker i sin senaste bok.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18908830.ab
"I boken avslöjas att kungafamiljen skulle transporteras västerut från Stockholm på Mälaren med militärfartyg och landsättas på södra landsidan. Sen skulle kungen med mindre följe placeras i ett bergrum medan övriga kungafamiljen och hovet skulle flygas till England. Om den militära hotbilden inte tillät en resa till England så skulle de transporteras till USA i stället."

I närheten Strängnäs gissar jag. av nån anledning tyckte jag området runt Torshälla skulle vara det bästa stället att lägga ett bergrum på. det hade alla fall jag gjort om jag fått välja.
Mellan två flygbaser, Västerås och Strängnäs-malmby, men inga saker som kan dra intresset till sig i en krigssituation.
Citera
2014-05-21, 18:45
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Gamla Säk-chefen skriver om vad som skulle kunna kallas en riksbunker i sin senaste bok.
"I boken avslöjas att kungafamiljen skulle transporteras västerut från Stockholm på Mälaren med militärfartyg och landsättas på södra landsidan. Sen skulle kungen med mindre följe placeras i ett bergrum medan övriga kungafamiljen och hovet skulle flygas till England. Om den militära hotbilden inte tillät en resa till England så skulle de transporteras till USA i stället."

I närheten Strängnäs gissar jag. av nån anledning tyckte jag området runt Torshälla skulle vara det bästa stället att lägga ett bergrum på. det hade alla fall jag gjort om jag fått välja.
Mellan två flygbaser, Västerås och Strängnäs-malmby, men inga saker som kan dra intresset till sig i en krigssituation.

Fanns ju även Bas90-fältet i Eskislstuna-Kjula (ESSU/EKT/fält 56) med tillhörande vägbanor.
Däremot så håller jag inte med dig om att det inte finns saker som kan dra intresset till sig i en krigssituation i och med att du har Nyby bruk som legat på platsen sedan 1800-talet.

Sedan så fanns det ju även vapentillverkning nån mil norrut från 1600-talet och fram
tills för 5 år sedan. Så jag vet inte om Torshälla vore ett så bra alternativ.
Senast redigerad av BleAivano 2014-05-21 kl. 19:01.
Citera
2014-05-21, 19:04
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund

Tänker mig att det mest lämpade bergrummet söder om Mälaren är bergrummet i Bie som byggdes för Milo öst i slutet av 60-talet. Anläggningen var stor då Milo Ö hade ansvar för dels slaget om Stockholm samt operation Guten; förstärkning och därefter slaget om Gotland. Att ha Kungen i den anläggningen kan vara en moralbooster, speciellt när man slåss om Hufvudstaden.
Citera
2014-05-21, 20:06
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Tänker mig att det mest lämpade bergrummet söder om Mälaren är bergrummet i Bie som byggdes för Milo öst i slutet av 60-talet. Anläggningen var stor då Milo Ö hade ansvar för dels slaget om Stockholm samt operation Guten; förstärkning och därefter slaget om Gotland. Att ha Kungen i den anläggningen kan vara en moralbooster, speciellt när man slåss om Hufvudstaden.

Jag tolkar det som står i artikeln som bergrummet skulle ligga i anslutning till Mälaren.
Betvivlar att SÄK skulle ta risken att sätta kungen i militärläggning i en krigssituation. Risken att den är "bränd" är för stor.
Är helt övertygad om att SÄK/MUST har andra anläggningar för sina skyddsobjektet.
Dessa finns inte i närheten av några militära anläggningen.
Läste nån utredning som riksdagen gjort. I den stod det att det funnits en anläggning för regeringen ute i Täby. Men den hade lagts ner. Då de ansåg att det var för riskfyllt att samla alla på en plats.
Idag gissar jag att det finns en hel del grejer runt Stockholm.
Citybanan byggs för fullt. Avloppstunnlar ska sprängas från Bromma via Drottningholm till nacka. Samma sträckning kommer den norra delen av omkringfarten få. Lägg sedan till det planerade bygget av tunnelbanan till nacka.
Senast redigerad av styrlund 2014-05-21 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in