Citat:
Ursprungligen postat av
Grishnac
Som jag ser det så finns det tre anläggningar som har sin plats och uppgift i ekvationen men dom är fortfarande frågetecken för mig i flera avseenden.
Huvudanläggningen, RB60 kallad är ett frågetecken gällande dess uppgift idag, för nog är där aktivitet på platsen som aldrig förr.
RB80, som påpekats - vilka funktioner flyttades dit och varför? Höll inte gamla anläggningen måttet eller bestämde man sig för att dela på vissa funktioner? I så fall vilka?
Anläggning 3, den här är fortfarande en gåta och dom flesta känner inte ens till den. Även om den inte rent fysiskt är så övervakad som RB60 så är den svårare att hitta genom att gräva i register. Det är även aktivitet på platsen och eventuellt är det den här som behandlas i ett blogginlägg som citerats tidigare i tråden.
Det här och såklart hur anläggningarna ser ut inuti är de frågetecken jag har, inte var anläggningen skulle ligga.
Inom denna tråd finns det nog en rätt allmän uppfattning om vilken som var den civila resp militära RB60-anläggningen.
Några faktorer antyder vilken roll resp anläggning haft från början:
1. De två olika fastighetsägarna
2. Den ena köptes betydligt tidigare och togs i bruk först
3. Bara det ena berget medger en anläggning av t.o.m. "Ulla-storlek"
Dock finns det några motsägelsefulla faktorer:
4. Bara den ena hade järnväg (vissa menar att civilisterna skulle åka tåg)
5. Stab-stab dokumentet beskriver att HKV A1 hade ett 3 km2 stort antennområde (bara den ena har så stor fastighet - om man höll sig inom gränserna)
6. Den ena ligger mer lättillgänglig för samverkan med andra militära förband (visst samband skedde ju med MC eller bil, samt förflyttning av personal)
Är det ändå punkterna 1-3 som pekar på vilken uppgift resp anläggning hade från början?
Det verkar väl dessutom knappast möjligt att man bytte anläggning med varandra under tiden. Misstänktes en anläggning/-arna vara avslöjade genom ex vis spionage så var väl bägge anläggningarna lika intressanta mål för en fiende. Dessutom bör dom väl varit inredda på olika sätt.
Dagens användningsområde är ju ett frågetecken. Vid bägge har det ju skett eller sker byggarbete. Dagens lilla försvar har väl knappast användning för hur många stabsanläggningar som helst!