Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-07-17, 14:17
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Jag håller med dig till 100% att det till i princip 99.9% är säkert var "RB60Civ" resp "RB60Mil" inkl stödanläggningar ligger. Har själv stått utanför ett antal av dessa anläggningar och begrundat dess tidigare och nuvarande användning. (Exakt vad resp anläggning byggdes för resp på senare tid använts till är ju definitivt inte 99.9% säkert)

Av ren nyfikenhet så är jag intresserad av att få beskrivet Pansararmens mystiska "ledtrådar" i Lillstup som tydligen enbart den som vet kan se.

En ledtråd är resterna av det omfattande närskyddet anläggningen hade. Hur många vanliga vattenkraftverk kan stoltsera med 5 lvplatser och 25 olika värn/skyddsrum för närskydd?
Citera
2014-07-17, 14:57
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
En ledtråd är resterna av det omfattande närskyddet anläggningen hade. Hur många vanliga vattenkraftverk kan stoltsera med 5 lvplatser och 25 olika värn/skyddsrum för närskydd?

Inget ovanligt vid ett viktigt kraftverk skulle jag påstå, frågan är väl då var kommunikations utpunkter mm finns?
Citera
2014-07-17, 17:48
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Men jösses, ångkraftverket i Västerås hade två lv-värn bara på taket.
Det ger inte en ledningsplats.
Citera
2014-07-17, 20:31
Medlem
Att "riksbunkern" - Högkvarterszonen - skulle ha befunnit sig i ett annat område än det som tråden så förtjänstfullt har identifierat ser jag som helt och hållet uteslutet.

Detta till trots finns det dock massvis med spännande frågor som fortfarande står obesvarade, åtminstone för mig. Ett urval:

1. Krigsupphållsplatsen för den centrala statsledningen - RB60civ - var enligt flera källor färdigställd år 1958. Men hur förhöll det sig egentligen med det militära Högkvarteret? Högst troligt så befann sig Högkvarteret vid denna tidpunkt i trakterna kring Hallsberg och Örebro.

Så när flyttade man egentligen upp till samma trakter som centrala statsledningen? Skedde det kring 1966 eller skedde det redan i början av 60-talet?

2. Det finns två stora förrådsberg i Zonen, bergrum som ofta behandlas väldigt styvmoderligt i diskussioner och spekulationer. Om bergen skulle tömmas i samband med mobilisering, vad skulle utrymmena användas till? Jag har svårt att tro att stora hålrum i berggrunden skulle lämnas outnyttjade av Zonens finurliga planeringsmän.

3. Vad hände i den andra änden av tidsaxeln? Blev RB80 (RB87) endast ett modernare komplement till Zonen, eller skedde en större omorganisation som möjliggjorde att större funktioner helt och hållet omgrupperades till RB80? Var det i så fall Högkvarteret eller statsledningen som ingick i en sådan större flytt? Eller var det båda?
Citera
2014-07-17, 22:04
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Att "riksbunkern" - Högkvarterszonen - skulle ha befunnit sig i ett annat område än det som tråden så förtjänstfullt har identifierat ser jag som helt och hållet uteslutet.

Detta till trots finns det dock massvis med spännande frågor som fortfarande står obesvarade, åtminstone för mig. Ett urval:

1. Krigsupphållsplatsen för den centrala statsledningen - RB60civ - var enligt flera källor färdigställd år 1958. Men hur förhöll det sig egentligen med det militära Högkvarteret? Högst troligt så befann sig Högkvarteret vid denna tidpunkt i trakterna kring Hallsberg och Örebro.

Så när flyttade man egentligen upp till samma trakter som centrala statsledningen? Skedde det kring 1966 eller skedde det redan i början av 60-talet?

2. Det finns två stora förrådsberg i Zonen, bergrum som ofta behandlas väldigt styvmoderligt i diskussioner och spekulationer. Om bergen skulle tömmas i samband med mobilisering, vad skulle utrymmena användas till? Jag har svårt att tro att stora hålrum i berggrunden skulle lämnas outnyttjade av Zonens finurliga planeringsmän.

3. Vad hände i den andra änden av tidsaxeln? Blev RB80 (RB87) endast ett modernare komplement till Zonen, eller skedde en större omorganisation som möjliggjorde att större funktioner helt och hållet omgrupperades till RB80? Var det i så fall Högkvarteret eller statsledningen som ingick i en sådan större flytt? Eller var det båda?

Som jag ser det så finns det tre anläggningar som har sin plats och uppgift i ekvationen men dom är fortfarande frågetecken för mig i flera avseenden.
Huvudanläggningen, RB60 kallad är ett frågetecken gällande dess uppgift idag, för nog är där aktivitet på platsen som aldrig förr.
RB80, som påpekats - vilka funktioner flyttades dit och varför? Höll inte gamla anläggningen måttet eller bestämde man sig för att dela på vissa funktioner? I så fall vilka?
Anläggning 3, den här är fortfarande en gåta och dom flesta känner inte ens till den. Även om den inte rent fysiskt är så övervakad som RB60 så är den svårare att hitta genom att gräva i register. Det är även aktivitet på platsen och eventuellt är det den här som behandlas i ett blogginlägg som citerats tidigare i tråden.

Det här och såklart hur anläggningarna ser ut inuti är de frågetecken jag har, inte var anläggningen skulle ligga.
Citera
2014-07-17, 22:53
Medlem
Kennexs avatar
Citat:

Jag menade totalförsvarsanläggning, ja.

Lite från dalapressen om Lillstup från 2009, 2011 och 2012.
http://www.dt.se/dalarna/gagnef/by-p...att-raderas-ut
http://www.dt.se/dalarna/gagnef/ner-...n-vid-lillstup
http://www.dt.se/dalarna/gagnef/hel-...r-fortum-river

Var det inte år 2011 som "RB Lillstup" avslöjades i tråden förresten?

Då det gäller de 5 lvplatserna och 25 olika värn/skyddsrum som finns/fanns i Lillstup visar det väl bara på att platsen var viktig för elleveransen till Domnarvets järnverk och Grängesbergs gruvor och därför byggdes väl dessa värn, skyddsrum och lvplatser vid Lillstup skulle jag tro.
Citera
2014-07-18, 00:51
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Vet inte hur många som brukade finnas men det kanske är ett högt antal.

Dock finns/fanns det ju ståvärn och annat kring mindre betydande platser så som transformatoranläggningar och master.
Citera
2014-07-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Som jag ser det så finns det tre anläggningar som har sin plats och uppgift i ekvationen men dom är fortfarande frågetecken för mig i flera avseenden.
Huvudanläggningen, RB60 kallad är ett frågetecken gällande dess uppgift idag, för nog är där aktivitet på platsen som aldrig förr.
RB80, som påpekats - vilka funktioner flyttades dit och varför? Höll inte gamla anläggningen måttet eller bestämde man sig för att dela på vissa funktioner? I så fall vilka?
Anläggning 3, den här är fortfarande en gåta och dom flesta känner inte ens till den. Även om den inte rent fysiskt är så övervakad som RB60 så är den svårare att hitta genom att gräva i register. Det är även aktivitet på platsen och eventuellt är det den här som behandlas i ett blogginlägg som citerats tidigare i tråden.

Det här och såklart hur anläggningarna ser ut inuti är de frågetecken jag har, inte var anläggningen skulle ligga.

Inom denna tråd finns det nog en rätt allmän uppfattning om vilken som var den civila resp militära RB60-anläggningen.
Några faktorer antyder vilken roll resp anläggning haft från början:
1. De två olika fastighetsägarna
2. Den ena köptes betydligt tidigare och togs i bruk först
3. Bara det ena berget medger en anläggning av t.o.m. "Ulla-storlek"
Dock finns det några motsägelsefulla faktorer:
4. Bara den ena hade järnväg (vissa menar att civilisterna skulle åka tåg)
5. Stab-stab dokumentet beskriver att HKV A1 hade ett 3 km2 stort antennområde (bara den ena har så stor fastighet - om man höll sig inom gränserna)
6. Den ena ligger mer lättillgänglig för samverkan med andra militära förband (visst samband skedde ju med MC eller bil, samt förflyttning av personal)

Är det ändå punkterna 1-3 som pekar på vilken uppgift resp anläggning hade från början?

Det verkar väl dessutom knappast möjligt att man bytte anläggning med varandra under tiden. Misstänktes en anläggning/-arna vara avslöjade genom ex vis spionage så var väl bägge anläggningarna lika intressanta mål för en fiende. Dessutom bör dom väl varit inredda på olika sätt.

Dagens användningsområde är ju ett frågetecken. Vid bägge har det ju skett eller sker byggarbete. Dagens lilla försvar har väl knappast användning för hur många stabsanläggningar som helst!
Citera
2014-07-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Inom denna tråd finns det nog en rätt allmän uppfattning om vilken som var den civila resp militära RB60-anläggningen.
Några faktorer antyder vilken roll resp anläggning haft från början:
1. De två olika fastighetsägarna
2. Den ena köptes betydligt tidigare och togs i bruk först
3. Bara det ena berget medger en anläggning av t.o.m. "Ulla-storlek"
Dock finns det några motsägelsefulla faktorer:
4. Bara den ena hade järnväg (vissa menar att civilisterna skulle åka tåg)
5. Stab-stab dokumentet beskriver att HKV A1 hade ett 3 km2 stort antennområde (bara den ena har så stor fastighet - om man höll sig inom gränserna)
6. Den ena ligger mer lättillgänglig för samverkan med andra militära förband (visst samband skedde ju med MC eller bil, samt förflyttning av personal)

Är det ändå punkterna 1-3 som pekar på vilken uppgift resp anläggning hade från början?

Det verkar väl dessutom knappast möjligt att man bytte anläggning med varandra under tiden. Misstänktes en anläggning/-arna vara avslöjade genom ex vis spionage så var väl bägge anläggningarna lika intressanta mål för en fiende. Dessutom bör dom väl varit inredda på olika sätt.

Dagens användningsområde är ju ett frågetecken. Vid bägge har det ju skett eller sker byggarbete. Dagens lilla försvar har väl knappast användning för hur många stabsanläggningar som helst!

Jag utgår från det som jag finner troligast vad gäller Högkvarterets flytt till Zonen; att det skedde kring år 1966. Anläggningen utan järnväg stod klar 1958 och hade då funktion som krigsuppehållsplats för den centrala statsledningen (detta var huvudanläggningen, men det fanns olika stödfunktioner i kringliggande bergrum).

Detta gällde, enligt ovanstående antagande, fram till ungefär år 1966 när Zonen expanderades med nya bergrum och funktioner. Det är möjligt att det då skedde vissa rockader av funktioner mellan olika bergrum, men jag tror inte att statsledningens huvudanläggning berördes av detta i så fall.

Vad gäller spekulationer kring järnväg och sovvagnar så tror jag att man ska tänka något av förrådsbergen för detta ändamål. Några 4000 personer får inte plats i "riksbunkern", de flesta i Zonen skulle både arbeta och förläggas utanför detta berg. Kanske var sovvagnar i förrådsberg ett arrangemang för förläggning av tjänstemän?

Högkvarterets mottagarantennpark är ju även den en gåta såklart. Den bästa hypotes jag hört gör gällande att den fanns utspridd i området mellan RB60mil och en av anläggningens utpunkter några km NO. Marken antennerna stod på kan dock inte ha tillhört FortV i så fall.
Citera
2014-07-19, 22:26
Medlem
Pansararmens avatar
Hur mång kvadratmeter tror ni respektive anläggning huserar? Då menar jag yta som går/gick att använda. Jag skulle gissa att genomsnittet bland anläggningarna i Zonen är mellan 2500-4000 kvm.
Citera
2014-07-19, 23:22
Medlem
Citat:
Hur mång kvadratmeter tror ni respektive anläggning huserar? Då menar jag yta som går/gick att använda. Jag skulle gissa att genomsnittet bland anläggningarna i Zonen är mellan 2500-4000 kvm.

Om man pratar om huvudanläggningarna (RB60civ, RB60mil och RB80) och struntar i annex och andra "specialanläggningar" så tror jag kanske att ditt estimat är i lägsta laget. Jag skulle gissa kring 5000 - 6000 kvm.

Jag tror att storleken på REGAN VEST, som är 5500 kvm, kan vara ett bra riktmärke.

Jag tror också att relativt varandra så är RB80 > RB60mil > RB60civ.
Citera
2014-07-20, 09:20
Medlem
bojos avatar
Enligt ett PM från 1956 var högkvarteret uppdelat i 3 grupper

HKV grp I bestog av 1160, grp II ca 750 och grp 3 560.
Till dessa kom betjäningsförband, för betjäning av sambandsutrustning, bevakning, utspisning m.m.

Lägligt nog mobbar 1958 3 sambandskompanier bestående av
801. 248 personer, 802. 103 p och 803. 94 p

Till detta kommer stabskompanier som innehåller
801. 219 personer, 802. 128 p och 803. 129 p

Summerar vi detta består alltså grp I + 801 stab + 801 sb 1627
grpII + 802 + 802 = 981
grpIII + 803 + 803 = 783

Det blir totalt 3391 personer

I PM står klart och tydligt att grpI skall vara i berg, II och III hade inte så stor hotbild och grupperar på annat sätt.

Konstigt nog dyker 804. stabskompaniet upp 1959 med en personal på 259.
Var det betjäningspersonalen till de civila eller?

Vad har ni för tankar om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in