2014-07-20, 09:02
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det här med smygfilmning verkar långsökt.

Det är det men det kan inte uteslutas. Ingen här på forat var väl på aktuell innergård hela den aktuella tiden och kontrollerade saken? Det är inte ställt bortom rimligt tvivel att smygfilmning av den berömda bilen inte förekom.
Citera
2014-07-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det är det men det kan inte uteslutas. Ingen här på forat var väl på aktuell innergård hela den aktuella tiden och kontrollerade saken? Det är inte ställt bortom rimligt tvivel att smygfilmning av den berömda bilen inte förekom.
Det har du helt rätt i, till och med Uno kan ha varit där på sin fritid och funderat om den kände lukten av cadaverine eller inte. Men tala då om vad är din poäng med att någon ska ha filmat?
Citera
2014-07-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Angående framförallt styckplats men också ev. mordplats. Det finns en mycket intressant vittnesuppgift som jag hoppas att Polisen följt upp seriöst. Framförallt i form av ett systematiskt sök efter ev. mordplats, men framförallt styckplats. Jag vet personligen att vittnet är mycket pålitligt. Vittnet har rastat sina hundar i området i 20 års tid. Vittnesuppgiften rör det s.k. övningsområdet pkt. 49. Många av er som gjort värnplikten i Boden känner troligen till området. Området ligger i motsatta sidan av stan i förhållande till var de kända likdelarna påträffades. Egentligen inte långt från å-berget, men på andra sidan älven (eg. södra/sydöstra sidan om älven).

Jag känner vittnet personligen, men fick höra detta av en tredje närstående person och har tyvärr inte exakt tidpunkten för vittnesuppgiften ännu. Men det rörde sig om sent på kvällen den 4:e eller 5:e maj. Då har vittnet kommit hit för att rasta sin hund, vad jag förstått har han tagit vänster i korsningen (kör man å andra sidan rakt fram i samma korsning så kommer man till bodensarnas populäraste badplats, aldersjön). Den här vägen går strax nedanför på söder sida om det sk. Rödbergsfortet (turistattraktionen).

En bit in efter denna väg har han passerat en bil som backat in på vägstump. I bilen sitter en man med helsvarta glasögon och även med någon sorts jacka med vad det ser ut som, en huva, bredvid föraren är det något upprätt som ser ut att vara övertäckt av en gul filt. I alla fall något gulfärgat material. När vittnet återvänt och passerat igen, så är bilen och föraren inte längre kvar.I efterhand, senare som 1:a spontana tanke så säger vittnet för sig själv, att det var en liten bil, kanske en ford.

Om vi antar att det är gärningsmannen eller en av flera gärningsmän som vittnet sett, så är i alla fall min teori här, att gärningsmannen i det här läget recognoserade efter lämplig styckplats. Kanske var styckplatsen redan utvald.
Enligt förundersökningen sid 78 var det ett vittne som visste att en mindre Ford skåpbil hade avyttrats de första veckorna i maj. Den här skåpbilen har aldrig blivit kontrollerat, som borde ha gjorts.
Jag anser det är inte omöjligt att det är samma Ford bil.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-20 kl. 13:31.
Citera
2014-07-20, 13:50
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Den berömda mascheten som kJ snickrat ihop och som kommer upp frekvent i tråden, finns det en bra bild på den? Kanske dags att antingen utesluta den eller klargöra den som mordvapen?

Just nu kommer ingenting nytt upp och tråden ältar samma saker om och om igen.
KJ är dömd som gm i två rättsinstanser trots den urusla fu och den kommer antagligen inte att öppnas upp igen. Kan vi i tråden ändra på detta?

Det finns en bild som postades av användaren FistOfFury nån gång förra sommaren:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag blev lite förvånad när jag hittade inlägget i våras. Har polisen haft tillgång till bilden? I FUP har de visat vittnen en bild på KJ:s soffbord där bara handtaget på macheten syns.

Mitt inlägg:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Direkt till bilden:
http://www.ladda-upp.se/bilder/amzaaewhlqqizf/

Den försvunna macheten är nog inte aktuell som mordvapen, snarare som hjälpmedel vid styckningen av kroppen.
Citera
2014-07-20, 14:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det finns en bild som postades av användaren FistOfFury nån gång förra sommaren:

Jag blev lite förvånad när jag hittade inlägget i våras. Har polisen haft tillgång till bilden? I FUP har de visat vittnen en bild på KJ:s soffbord där bara handtaget på macheten syns.

Mitt inlägg:

Direkt till bilden:
http://www.ladda-upp.se/bilder/amzaaewhlqqizf/

Den försvunna macheten är nog inte aktuell som mordvapen, snarare som hjälpmedel vid styckningen av kroppen.
FistOfFurys nedre badrumsbild är tagen innan badrumsskåpet sattes upp på handdukstorkens plats. Det är samma badrumsskåp ovanför handfatet som i FUP iaf, och klinkergolvet på övre bilden är identiskt med det i FUP.
Citera
2014-07-20, 14:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Något är så otroligt udda med hela fallet...

Jag tror att KJ är helt oskyldig och jag är övertygad om att bevis kommer att komma fram som visar det.
Som sagt relationer förändras med tiden både innanför polishusets väggar och utanför.
Det fetade: Vad vill du ha sagt med detta, då?
Sitter du och antyder kanske att er stackars Kristoffer är utsatt för en sammansvärjning
med poliser inblandade?

"Relationer förändras med tiden innanför polishusets väggar"
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-20 kl. 14:24.
Citera
2014-07-20, 14:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FistOfFurys nedre badrumsbild är tagen innan badrumsskåpet sattes upp på handdukstorkens plats. Det är samma badrumsskåp ovanför handfatet som i FUP iaf, och klinkergolvet på övre bilden är identiskt med det i FUP.

Du tänker inte spegelvänt nu? Handdukstorken sitter direkt till vänster när man kommer in i badrummet.
Citera
2014-07-20, 14:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du tänker inte spegelvänt nu? Handdukstorken sitter direkt till vänster när man kommer in i badrummet.
Jo, det gör jag, eller rättare sagt, jag borde ha tänkt spegelvänt. Handdukstorken sitter säkert ovanför tvättmaskinen.

Tillägg: Handdukstorken syns på bild 287-7.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-20 kl. 14:39.
Citera
2014-07-20, 14:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Något är så otroligt udda med hela fallet...
Ja, och då antar jag att du också inkluderar den man som fällts för brottet.

Skadebilden är även den av det udda slaget och vittnar om en experimentellt sinnad mördare som kan ha velat studera hur lång tid det tog innan offret skulle avlida av sin blodförlust: Inte ett enda av sticken är eftertryckligt och av direkt dödande natur. Även mordvapnet är säreget: det är fråga om ett skarpt specialverktyg; ett handredskap som påminner om en konformad märlspik eller prickert och som efterlämnar ett bågformat avtryck. Blodet har "sipprat" ut från kroppen, förutom det blod som stannat kvar i den vänstra lungsäcken. De inre organen befanns vid obduktionen vara ovanligt blodlösa.
Citera
2014-07-20, 14:52
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, det gör jag, eller rättare sagt, jag borde ha tänkt spegelvänt. Handdukstorken sitter säkert ovanför tvättmaskinen.

Tillägg: Handdukstorken syns på bild 287-7.

Men du rör dig onekligen kring en viktig fråga: går det att veta när bilderna togs? Detta vore ju särskilt intressant för bilden som visar macheten.
Citera
2014-07-20, 15:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, och då antar jag att du också inkluderar den man som fällts för brottet.

Skadebilden är även den av det udda slaget och vittnar om en experimentellt sinnad mördare som kan ha velat studera hur lång tid det tog innan offret skulle avlida av sin blodförlust: Inte ett enda av sticken är eftertryckligt och av direkt dödande natur. Även mordvapnet är säreget: det är fråga om ett skarpt specialverktyg; ett handredskap som påminner om en konformad märlspik eller prickert och som efterlämnar ett bågformat avtryck. Blodet har "sipprat" ut från kroppen, förutom det blod som stannat kvar i den vänstra lungsäcken. De inre organen befanns vid obduktionen vara ovanligt blodlösa.
Nu är du i närheten av de tankar Mr MBoudine lanserat kring fallet, tycks det mig...
Att syfta till en utdragen dödsprocess. Ett riktigt lustmord.
Fast den nämnde vill ju tvunget involvera ett helt gäng med blodtörstiga sadister
kring det hela...

Nu ska jag vara djärv i tanken för en stund och framkasta möjligheten av att just det
där specialverktyget du uppehåller dig vid här ovan är tillverkat enkom för Vatchareeyas
skull, för det som skulle göras med henne. Men det innebär ju i så fall att dådet skulle varit
planerat under en längre tid och det blir väl ytterst osannolikt när allt kommer omkring.

Nej, den tanken kastar vi på soptippen direkt, tror jag allt.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-20 kl. 15:25.
Citera
2014-07-20, 15:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu är du i närheten av de tankar Mr MBoudine lanserat kring fallet, tycks det mig...
Att syfta till en utdragen dödsprocess.
Fast den nämnde vill ju tvunget involvera ett helt gäng med blodtörstiga sadister
kring det hela...
Ja, men för mig räcker det med en person med omvittnat intresse för att plocka isär och experimentera med saker. KJ hade många verktyg och vissa hade han tillverkat själv eller modifierat för egna ändamål.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu ska jag vara djärv i tanken för en stund och framkasta möjligheten av att just det där specialverktyget du uppehåller dig vid här ovan är tillverkat enkom för Vatchareeyas skull, för det som skulle göras med henne. Men det innebär ju i så fall att dådet skulle varit planerat under en längre tid och det blir väl ytterst osannolikt när allt kommer omkring.
Här tror jag att jag passar, dvs jag är faktiskt lite osäker på huruvida KJ kan ha haft latenta hämnd- eller mordplaner och vilka i så fall kan ha utlösts den 4 maj. En omständighet man inte kan blunda för är att hans föräldrar dagen innan rest bort och han hade bara hemmahosarna att köra med, dvs kunde bestämma lite hur som helst när dessa skulle dyka upp - ja, han kunde t.o.m. be dem återkomma om han satt i badet (vilket också skedde). - Betr. mordredskapet kan man inte utesluta att det var (embryot till) en "samlarkniv/specialkniv" han höll på att tillverka till VB:s födelsedag.).

Tittar man sedan på hundhistorien så gick hunden hädan mycket lägligt precis efter att han fått kännedom om att grannarna klagat till hyresvärden och han löpte risken att få flytta: Det var snabba beslut som gällde för KJ och han väjde inte undan för att göra vad som i hans värld uppfattades som nödvändigt - trots div. "efterarbete". - Så frågan är närmast varför det från KJ:s horisont var nödvändigt att VB försvann (dog)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in