Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-17, 01:32
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Som om jag säger till dig att du får absolut inte ha sex med mig om jag inte har en lila strumpa på så ska du misstänkas för våldtäkt om du har sex med mig när jag inte har en lila strumpa på?

Eller kan du citera de speciella paragraferna gällande kondomer i svensk lag?

En fråga till grabben - hade Assange någon könssjukdom? Blev någon tjej gravid?

Om inte - vad fan spelar skydd för roll?

Det spelar roll, i ett land. Sverige... 'överhöghetens själutnämnda orakel-nation'.
Sverige (maj 2014): 9 684 858 invånare
Världen: ca 8-9 miljarder infånare (Wikipedia; Pk-styrt, vägrar att ange exakta siffror efter 2011).

Och Reinfeldt/Bildt utropar Abusurdistan till 'En humanistisk stormakt'? Genom att okritiskt ta in +100k, huvudsakligen falska asylanter, till ankdammen Absurdistan. Hör du inte själv hur dumt det låter?
Citera
2014-07-17, 01:35
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Det spelar roll, i ett land. Sverige... 'överhöghetens själutnämnda orakel-nation'.
Sverige (maj 2014): 9 684 858 invånare
Världen: ca 8-9 miljarder infånare (Wikipedia; Pk-styrt, vägrar att ange exakta siffror efter 2011).

Och Reinfeldt/Bildt utropar Abusurdistan till 'En humanistisk stormakt'? Genom att okritiskt ta in +100k, huvudsakligen falska asylanter, till ankdammen Absurdistan. Hör du inte själv hur dumt det låter?
Vi i sverige har varit en testmarknad sedan 1986. Endast Syd Korea har värre öde än Svea Rike då de varit utsatta längre.
Citera
2014-07-17, 01:35
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Enligt vad hans advokater säger så bedömer de att risken för utlämning har ökat med tiden, i alla fall är detta något som hävdats för att häva häktningsbeslutet.

Assange själv har dessutom sagt att han inte kan komma ut från ambassaden oavsett om man lägger ner fallet i Sverige. Han verkar vilja ha en försäkran från USA om att han inte kommer att begäras utlämnad dit innan han lämnar ambassaden. Mycket osannolikt att USA skulle ge honom en sådan försäkran och om de gör så - de kan ju "ändra sig" så fort han kommer ut från ambassaden.

Verkar ju korkat att vara mer öppen i sina framtida befästelser än vad vare sig målsägare, målsägarbiträden, åklagare, eller politiker är.
Citera
2014-07-17, 01:45
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Nej, grova brott begångna i Sverige ska behandlas enligt svensk lag, oavsett medborgarskap.
Så det gäller inte alla brott begångna i Sverige då? Noterar att den allvarligaste anklagelsen mot JA har preciserats av Ny som "mindre grov".

//Oj, hade en icke-uppdaterad version öppen. Outoftheblue har redan invänt...och i bättre ordalag.//
Senast redigerad av fiatigerlilja 2014-07-17 kl. 01:54.
Citera
2014-07-17, 02:22
Medlem
Från DN:

Citat:
Samtidigt berättar Cliff Elam, en av de poliskonstaplar som bevakar Ecuadors ambassad, att Julian Assange inte hade kommit långt även om häktningsordern hade hävts. Han och de andra poliserna som cirkulerar runt ambassaden hade gripit honom så fort han hade gått ut genom porten.

– Vi har en arresteringsorder från Westminster Magistrates och är redo att gripa honom om han kommer ut, han har brutit mot lagarna om borgen, säger Cliff Elam, till DN.

Brottet som Assange är misstänkt för är att han flydde från borgen när han tog sin tillflykt till Ecuadors ambassad, som gav honom politisk asyl, i stället för att stanna på det ställe som han hade kommit överens med polisen om. Enligt Elam handlar det om 20.000 pund, drygt 200.000 kronor, som inte har betalats.

De ska alltså fortsätta den massiva bevakningen av ambassaden även om den svenska häktningen hävs ? Detta för 20.000 pund ? Är det kostnadseffektivt ? Hade samma sak skett för John Doe ?

Någon som fortfarande inte tror att allt handlar om WikiLeaks ?

Är det möjligt för Assange att betala skulden och vad händer i så fall då ?
Citera
2014-07-17, 03:54
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
hade Assange någon könssjukdom? Blev någon tjej gravid?

Där sa du faktiskt något...

Kan Ny vara så desperat i jakten på något åtalbart att hon hoppas på att JA har HIV och att hon därför vill kunna tömma honom på lite blod för att bekräfta denna förhoppning, för att sedan om resultatet är positivt kunna byta fot och åtala honom för något konkret i stil med försök till grov misshandel?

Att via MLA begära att engelsk polis HIV-testar honom baserat på att kvinnorna INTE blivit smittade lär ju inte fungera, så för att kunna lyckas med det så måste hon försätta honom i ett hjälplöst tillstånd i den juridiska svinstian som kallas Sverige där hon och dom övriga grisarna kan bete sig precis hur dom vill.

Om hon är spelberoende och oförmögen att värdera insats i förhållande till sannolikhet så kan det ju för henne verka vara en hur bra plan som helst.

Är det möjligen någon som sett Ny regelbundet sittandes på en pizzeria och pumpa hundralappar i någon Jack Vegas-maskin?

Edit: Kan det till och med vara så att det är exakt detta som är den upprättelse alla pratar om att kvinnorna har rätt till?

Kan JA urholka Nys invändningar mot ett videoförhör genom att helt enkelt posta ett provrör med blod till henne? Hon kan ju bekräfta att det är hans blod genom att jämföra med det DNA hon redan fått från SW...
Senast redigerad av kurrekotte 2014-07-17 kl. 04:15.
Citera
2014-07-17, 04:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Lite roligt det skulle översättas fram och tillbaks mellan Svenska och Engelska, trots frågor om hon kunde svara på Engelska direkt. Hon sa iofs NEJ, direkt som svar på en engelsk fråga en gång.
Det är otroligt pinsamt för Sverige att en högutbildad person som kan förväntas hantera internationella presskontakter inte talar tillräckligt bra engelska för att själv möta utländsk press. Jag kan inte komma ihåg något tidigare tillfälle då någon person i liknande ställning har behövt tolk för att kommunicera på engelska. De språkliga bristerna säger en del om den generella allmänbildningen hos åklagarmyndigheten.

Citat:
Från presskonferensen tycker jag att hon ger ett mycket professionellt intryck så vi kan utgå från att hon inte bara läst utan lusläst.

Det tillhör allmänbildningen i dagens samhälle att kunna kommunicera på engelska. Allt annat är oerhört oprofessionellt.
Citera
2014-07-17, 04:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Precis. Redan i december 2010, när den första rättsprövningen av EAW:n gjordes i England sa Sveriges dåvarande företrädare, madam Montgomery, att Assange behövde utlämnas för att man behövde ta DNA-prov på honom just i Sverige. Det ledde till skrattsalvor bland åhörarna och till en massa lustiga twitter - "var det inte England som man uppfann tekniken att ta DNA-prov etc".

Kanske spelar det obegripliga argumentet stor roll i buskagitationen inom åklagarens kollegiala nätverk?
Det är konstigt att ingen journalist ställde skarpa frågor till Marianne Ny när hon för en gångs skull var tillgänglig.

1. Stämmer Montgomerys argument att JA måste topsas och att det inte kan göras i England eller var det något som Montgomery hittade på?
Varför kan det inte göras i England?
Vad fyller topsningen för funktion?

2. Ett av advokaternas argument var att tvångsåtgärd bara får användas om den förväntas uppfylla sitt syfte, i annat fall ska tvångsåtgärden upphöra. Detta argument kommenteras inte alls av domaren.
Marianne Ny kan väl förklara på vilket sätt denna häktning uppfyller sitt syfte och vilka förväntningar hon har på att den i framtiden ska uppfylla sitt syfte?
Kan inte syftet uppnås bättre genom att hon åker till London och håller sitt förhör.

3. Hur många gånger har hon träffat "brottsoffren" och varför?
Finns det förhörsprotokoll från alla dessa tillfällen eller har det första förhöret förbättrats lite med varje förhör.
Anser SW att hon har blivit våldtagen eller är det fortfarande bara åklagaren och målsägarbiträdet som anser detta?
Citera
2014-07-17, 08:56
Medlem
flipflaps avatar
Jag vill bara peka på ett sansat inlägg i jurist-tråden av samma ämne.

(FB) Julian Assange misstänkt för sexualbrott - Brottsutredningen, rättsfallet

"En enskild domare som skall ta på sig hävningen och kan hamna i trubbel i ett senare skede (karrïären slut, utfryst på arbetsplatsen, går emot högre direktiv etc.)"
Citera
2014-07-17, 09:27
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är konstigt att ingen journalist ställde skarpa frågor till Marianne Ny när hon för en gångs skull var tillgänglig.

1. Stämmer Montgomerys argument att JA måste topsas och att det inte kan göras i England eller var det något som Montgomery hittade på?
Varför kan det inte göras i England?
Vad fyller topsningen för funktion?

2. Ett av advokaternas argument var att tvångsåtgärd bara får användas om den förväntas uppfylla sitt syfte, i annat fall ska tvångsåtgärden upphöra. Detta argument kommenteras inte alls av domaren.
Marianne Ny kan väl förklara på vilket sätt denna häktning uppfyller sitt syfte och vilka förväntningar hon har på att den i framtiden ska uppfylla sitt syfte?
Kan inte syftet uppnås bättre genom att hon åker till London och håller sitt förhör.

3. Hur många gånger har hon träffat "brottsoffren" och varför?
Finns det förhörsprotokoll från alla dessa tillfällen eller har det första förhöret förbättrats lite med varje förhör.
Anser SW att hon har blivit våldtagen eller är det fortfarande bara åklagaren och målsägarbiträdet som anser detta?
Bullshit av åklagaren att han inte kan topsas i england. Han var frihetsberövad och då har de befogenheter att topsa honom.

Om jag inte minns fel så topsades väl han i england??
Citera
2014-07-17, 09:33
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Som om jag säger till dig att du får absolut inte ha sex med mig om jag inte har en lila strumpa på så ska du misstänkas för våldtäkt om du har sex med mig när jag inte har en lila strumpa på?

Eller kan du citera de speciella paragraferna gällande kondomer i svensk lag?

En fråga till grabben - hade Assange någon könssjukdom? Blev någon tjej gravid?

Du verkar ha väldigt låg förståelse för hur våldtäkt uppfattas för brottsoffret. Det handlar ju om något som uppfattas som väldigt kränkande och som kan vara väldigt traumatiskt och kräva lång tid för att komma över, vissa kommer aldrig över det.

Det handlar ju om något så enkelt som att man utför sexuella handlingar utan samtycke och då är det den personen som nekat samtycke som upplever kränkningen, eller hur?

Om du hävdar att påtvingat oskyddat sex inte är en kränkning så kan man ju säga samma sak om våldtäkt i fallet att våldtäkten inte görs med fysiskt våld. Offret kan ju bli paralyserat p.g.a. rädsla och uppgivenhet och om man bortser från känslomässiga aspekter så skulle detta då kunna klassas som ett vanligt samlag. Vissa här försöker reducera värdet av kränkningen vid våldtäkt eftersom de inte kan se det ur den kränktas perspektiv (kan vara en man, inte nödvändigtvis en kvinna). Jag ser det som total avsaknad av empati.
Citera
2014-07-17, 09:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Bullshit av åklagaren att han inte kan topsas i england. Han var frihetsberövad och då har de befogenheter att topsa honom.

Om jag inte minns fel så topsades väl han i england??
Kanske uttryckte jag mig inte klart.
Det här argumentet verkar ha kommit från Montgomery i England och användes för att få EAW:n godkänd.
Det intressanta är om Marianne Ny står bakom det argumentet eller om det var ett påhitt (lögn) från den engelska sidan?
Argumentet är så korkat så det skulle vara intressant att få veta vem som har hittat på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in