[Tack för bra kommentarer med utökningar och rättelser, som t.ex. från trenterx om igår. Jag är ledsen för att jag normalt inte har kommenterat vidare på sånt. Jag tuffar på med nästa dag istället, säkert inte utan fel nu heller, men jag försöker att oftast indikera vad som kommer från tveksamma källor i alla fall.]
Fem år sen: Torsdagen den 26/8 2010
Ett PM till Borgström
"Publicistklubben"
har citerat en mailväxling mellan Mats Gehlin och Claes Borgström från denna dag som senare har publicerats på undermattan.
Citat:
9:17, MG till CB, ärende "Test":
"Svara på detta så jag vet att det landar rätt."
9:31, CB till MG: "Det är rätt adress."
9:41, MG till CB, "Här kommer PM" (med bilaga "PM.pdf")
Vad är det för PM som han är så försiktig med att det ska komma rätt? Gehlin har väl mailat med Borgström tidigare? (Eller har förhören han skickat tidigare budats på papper?) Är detta material som Borgström önskat inför det överklagande han enligt uppgift igår tänkte lämna in idag? (Det kommer imorgon.)
Förberedelse för förhör av JA
Mats Gehlin och Eva Finné mailar varandra om detta. Gehlin skriver att han ska boka en engelsk tolk idag.
Förhöret med SW till DurTvå
Det senaste var att Irmeli Krans i förrgår skrev "Visst, men då finns det två förhör. ..." Gehlin kommenterar 12:30 idag: "Ja men jag skriver ett PM om det". Menar han "visst, det kommer bli två olika förhör, men jag skriver ett PM som förklarar varför det är så"?
T.ex. trenterx skriver att Gehlin skickar ett PM till Krans idag med instruktioner om ändringar som behöver föras in, vilket är en annan tolkning av hans korta svar.
Den nya versionen av SW-förhöret skrivs ut "med behövliga ändringar" tidsstämplat 14:43, signerat 15:04. Längst ner i förhöret förklarar Krans:
Citat:
Förhöret skulle renskrivas nästkommande tjänstgöringsdag, måndagen den 23 augusti 2010. Detta var inte möjligt då jag nekades tillgång till förhöret jag hållit Efter diverse brevväxling fick jag direktivet av handläggare Mats Gehlin att istället skapa och signera ett nytt förhör i DurTvå vilket gjordes torsdagen den 26 augusti med behövliga ändringar.
Stort intresse har under lång tid efter detta riktats mot vad det var för "behövliga ändringar" som infördes i förhöret med SW efter att hennes fall helt lades ner. När samtycke.nu publicerade version 1 var det för att "försöka stoppa fler konspirationsteorier" om ändringar. "Det enda som jag kan se är ändrat är ett tillägg, Förhörsledarens kommentar."
Senare skrev "Publicistklubben"
skrev att att en kollega till kollega sagt att det inte är nåt skumt - ändringarna är av språklig och stilistisk natur.
När HäPM med den senare versionen sen läckt kunde man jämföra den med den censurerade version 1 från samtycke.nu, och ändringarna är inte väldigt stora i sak, men verkar oftast framställa JA i sämre dager än i version 1. Som att de fetade orden lades till i "När de gick tillbaka in i sovrummet igen ställde sig Julian framför [SW] och greppade henne om höfterna och knuffade
demonstrativt ner henne på sängen,
som att han var en riktig man."
Mest omfattande tror jag analyserna av "glugg" var:
(1) (2) (3)
Kampen om Wikileaks
Newsweek publicerar en artikel med information som senare visar sig komma från Domscheit-Berg. (Det är väl
denna.) Det händer mycket med den interna konflikten ("palatsrevolutionen") inom Wikileaks idag och Domscheit-Berg "suspenderas".
Enligt "flashback979":
Citat:
PS: efter att JA suspenderade Dumshit-Berg den 26 aug, försökte DDB & hans anhang att stänga ute JA genom att ändra lösenorden till Twitter, mail o annat smått & gott för att tvinga honom bort från WL. JA reagerade genom att stänga ner hela WL, varför myteristerna gav med sig och lämnade över de nya lösenorden till WL-riket. Den 14 sept hade man en myteri-chatt med JA inkl BJ, DDB, arkitekten. JA anklagade BJ för backstabbing, tyckte hennes beteende att få sin vilja igenom via Daily Beast som vidrigt och krävde en ursäkt, vilket han inte fick, varpå de tre myteristerna lämnade WL. Sedan dess har BJ & DDB gjort en karriär av att baktala JA och tala om för honom hur man skall sköta WL, trots att det är solklart att han är ensam grundare och därmed bara han kan veta vad WL handlar om.
I Domscheit-Bergs bok "Inside Wikileaks" står:
Citat:
Wenige Stunden nach meiner Suspendierung, am Abend des 26. August, hat Julian dann ein Meeting einberufen, von dem der Architekt und ich ausgeschlossen waren.
("Några timmar efter min avstängning, på kvällen den 26 augusti, har Julian sammankallade ett möte där arkitekten och jag var uteslutna.")
(Jag citerar
via "flashback979".)