Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-16, 23:52
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Kan du citera ur HäPM där du tycker att en våldtäkt har begåtts? Kopiera Sofia Wilens egna ord vetja!

Om du inte kan det är du rätt så meningslös i den här tråden.

Det är inte min sak att bedöma utan åklagarens, rättens osv.

Men enligt vad jag förstår handlar det om att kvinnorna tydligt markerat att de inte vill ha oskyddat sex och de har uppfattningen att JA har tilltvingat sig oskyddat sex med dem, oskyddat sex utan samtycke är väl då grunden för våldtäktsanklagelsen.
Citera
2014-07-16, 23:58
Medlem
hubbes avatar
Tror att jag postar rätt nu...
Vad är det som hindrar Ecuadors ambassad från att skicka Assange med diplomatpost i en enorm låda?

Ja! Jag är seriös, har gått och funderat på detta väldigt länge!

Edit: Vad finns det för några hinder att utnämna Assange till diplomat, så han på så sätt för diplomatisk immunitet?
Senast redigerad av hubbe 2014-07-17 kl. 00:07.
Citera
2014-07-17, 00:07
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe
Vad är det som hindrar Ecuadors ambassad från att skicka Assange med diplomatpost i en enorm låda?

Det finns antagligen regler kring detta, typ att man har rätt att öppna stora lådor för att kolla upp sådant, alltså att kolla grovt vad som finns (eller inte finns) men inte ta del av handlingar osv. En gissning bara men det verkar rimligt tycker jag, annars skulle ju "lådmetoden" användas ofta.

Men även om det skulle gå så skulle detta nog inte fungera ihop med JA:s paranoida läggning. Förutom rädslan för kvävning så skulle han nog inte våga krypa ner i lådan för att sen riskera att den öppnas i ett flygplan på väg till USA. Eller att man "röntgar" lådan med extra kraftiga/dödliga strålar, måste ju vara OK eftersom det ju inte ska finnas en person i lådan...
Senast redigerad av Anonymare 2014-07-17 kl. 00:10.
Citera
2014-07-17, 00:07
Medlem
Citat:

KAn man tvinga ner ett presidentplan så är det ingen match att röntga och "tappa bort" lite diplomatpost...
Citera
2014-07-17, 00:08
Medlem
wtfuks avatar
Citat:

Ett säkert Sherlock (kokainisten) Holmes fall på adertonhundratalet. På tvåtusenspråkssvenska. Näe koordinaterna är redan sålda. smöret bortgivet och välfärdstaten raserad.

edit
@hubbe Mr Assange försökte men misslyckades med att bli senator i Australien.
Senast redigerad av wtfuk 2014-07-17 kl. 00:12.
Citera
2014-07-17, 00:09
Medlem
Ogres avatar
Citat:

Att ett plan tvingades ner över Österrike för att de trodde att Snowden var i det?

Det här var väntat, rättsrötan går djupt i Sverige.
Bedrövligt.
Citera
2014-07-17, 00:10
Bannlyst
Kan någon förklara för mig varför Assange nu är så rädd att bli utlämnad till USA från Sverige. Han var ju inte rädd att åka hit och hålla föredrag (eller vad han gjorde) innan han våldförde sig på de två kvinnorna. Risken för utlämnande borde väl ha varit lika stor då.
Citera
2014-07-17, 00:13
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanuda
Kan någon förklara för mig varför Assange nu är så rädd att bli utlämnad till USA från Sverige. Han var ju inte rädd att åka hit och hålla föredrag (eller vad han gjorde) innan han våldförde sig på de två kvinnorna. Risken för utlämnande borde väl ha varit lika stor då.

Enligt vad hans advokater säger så bedömer de att risken för utlämning har ökat med tiden, i alla fall är detta något som hävdats för att häva häktningsbeslutet.

Assange själv har dessutom sagt att han inte kan komma ut från ambassaden oavsett om man lägger ner fallet i Sverige. Han verkar vilja ha en försäkran från USA om att han inte kommer att begäras utlämnad dit innan han lämnar ambassaden. Mycket osannolikt att USA skulle ge honom en sådan försäkran och om de gör så - de kan ju "ändra sig" så fort han kommer ut från ambassaden.
Citera
2014-07-17, 00:16
Avslutad
Vilket jävla patetiskt fall. Hade det här varit en vanlig anklagelse om våldtäkt mot en vanlig Svensson så hade det varit nerlagt för länge sen. Detta handlar inte om en våldtäkt utan om att han blir transporterad till USA i kedjor om han sätter sin fot här i Sverige eller lämnar ambassaden.

De som borde sitta i kedjor på Guantanamo eller i närmaste tortyrläger är fan Obama och den andra idiot fan Bush som är skyldiga till att undanhålla information från sina uppdragsgivare, det vill säga folket och medborgarna. Jävla hycklar värld som man lever i.

USA ska fan inte kunna sitta och bestämma hur utfallet ska bli i en svensk domstol, vad är det för jävla idioti. Jag blir så jävla förbannad. Här har vi en person som visar sanningen, hur USA och andra länder bryter mot mänskliga rättigheter konstant, som upplyser folket och sen vill folkets uppdragsgivare få tag i denna person och tysta ner honom, när det istället borde vara tvärtom, det vill säga att Obama och Bush tystas ner för gott.

Men det här är ändå skrämmande ur fler synvinklar än ovanstående. Det här visar på att rättsystemet är satt ur spel när en åklagare egentligen kan hålla någon häktad på obegränsad tid utan att egentligen ha några starka och konkreta belägg och bevis för det, omhäktning på omhäktning på omhäktning, detta utan att det framkommer ny information som är väsentlig och som tydligt visar på skuld.

Det är också obehagligt att staten kan få för sig vilket skit som helst i maskopi med USA eller Storbritannien och sedan hitta på egna åtalspunkter skapa ett eget rättfall ur ingenting. Det kan handla om en helt oskyldig person som hamnar mellan stolarna på totalt fabricerade bevis eller tvivelaktiga fakta och bevis.

Jag hatar det här landet och jag hatar USA och alla dessa jävla skenrättegångar eller i många fall rent av lögner och totala rättsövergrepp som man använder sig av för att tysta ner vissa som bara informerar om sanningen. Det hade inte behövt vara så här om staten gör sitt jävla jobb och berättar sanningen för folket, prioriterar sina medborgares bästa istället för att vara korrumperade jävla idioter.
Citera
2014-07-17, 00:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
I två och en halv timme satt försvaret och malde sönder åklagarens punkter till kalvfärs. Åklagarna, när de väl öppnade käften, framstod som de där tjejerna i plugget som hade alla rätt på proven men innerst inne helt saknade resonerande och analytiska förmågor.

Domaren var en ensam kvinna som omöjligt hade klarat att ta något annat beslut än att låta allt vara som det såg ut innan hon fick det på sitt bord. Det var känslan man fick, och när domslutet lästes upp var överraskningsmomentet redan borta.

Jag känner mig manschauvinistisk nu, men skådespelet var verkligen ingen bra reklam för kvinnor med makt. Det utstrålades stor inkompetens från samtliga medverkande kvinnor. Försvarsadvokaternas pläderingar var å andra sidan näst intill perfekta.

Kan det vara så att bara en man har en tillräckligt stark position för att kunna ta ett obekvämt beslut som att häva häktningen? Det borde inte vara så, men i praktiken har kvinnor fortfarande en svagare position i många avseenden. Ibland fungerar det omvänt, Ny har kanske en så "svag" position genom att vara kvinna så att det inte riktigt gör sig att kritisera henne. En man, som CB, kan sågas utan att man anklagas för att vara misogyn.

Kvinnor är dumma, svaga och fega, men får inte kritiseras. Alldeles utmärkt då att se till att domaren är en kvinna.

Håller med om att männen framstod som långt intelligentare i dag. Kvinnorna borde faktiskt skämmas.
Citera
2014-07-17, 00:18
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Enligt vad hans advokater säger så bedömer de att risken för utlämning har ökat med tiden, i alla fall är detta något som hävdats för att häva häktningsbeslutet.

Assange själv har dessutom sagt att han inte kan komma ut från ambassaden oavsett om man lägger ner fallet i Sverige. Han verkar vilja ha en försäkran från USA om att han inte kommer att begäras utlämnad dit innan han lämnar ambassaden. Mycket osannolikt att USA skulle ge honom en sådan försäkran och om de gör så - de kan ju "ändra sig" så fort han kommer ut från ambassaden.

Ok jag ska ge dig lite erkännande, du är ju bittrare än de flesta i tråden- det har varit känt sedan Mr Assange klev in på ambassaden att han med rätta varit orolig för sitt öde
Citera
2014-07-17, 00:19
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanuda

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare

Här krävs ytterligare förklaring, eftersom.. va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in