Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-16, 21:34
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimlensHemlighet
Det enda jag kan se som är tungt juridiskt, är ... läkarintyget. Ligger i målet, hemligstämplat. Togs upp i den stängda delen av förhandlingen. Grejen är att jag vet att Thomas Olsson känner till intygen, men har ingen aning om han tar upp tidigare avslöjanden om Lottis tricks.
Eller menar du Peter Danowskys trick?
Falkvinge har bekräftat att detta var en Pirate Bay-rättegång
Citera
2014-07-16, 21:35
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Den svenska åklagaren föredrar tydligen att tvinga Assange till en topsning framför att att snällt fråga honom. Jag kan inte tänka mig att han skulle säga nej. Hon har givetvis inte ställt frågan.

Det är ett bra exempel på hur åklagaren föredrar tvångsmedel och avstår från att undersöka möjligheterna till frivilligt samarbete.

Patetiskt.
Har inte rättsväsendet redan säkrat JA's DNA och att han har bekräftat den sexuella närkontakten med AA såväl SW?

Vad fyller MN's argumentation för funktion?
Citera
2014-07-16, 21:35
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
I Sverige lär sig kvinnorna att de måste fråga Borgström eller annan genuscertifierad expert för att ens veta om umgänget de nyss hade var ett regelrätt samlag eller möjligtvis en våldtäkt. Lik förbannat ska detta uppenbarligen totalt omyndiga könskollektiv sitta på beslutande poster i rättsvårdande myndigheter och äventyra stabiliteten och säkerheten för samhälle och individer.

Någonstans är det dags att man slår ner näven och avgör hur vi ska betrakta kvinnan. Ska hon ha tillgång till makt med tillhörande skyldigheter och krav, eller ska hon vårdas och beskyddas likt en underårig? Detta inkonsekventa russinplockande har nu lett till Sveriges första (?) politiska flykting, och bättre har jag svårt att se hur det kan bli i den riktning vi nu styr.
Tack för Ditt genmäle, jag delar synpunkterna fullt ut. Men, vi har fler politiska flyktingar, i det beckmörker som sänker sig i demokraturen Sverige. Dispatch Internationals' delägare, den lysande journalisten, svenskan Ingrid Carlqvist, har beslutat sig för att lämna Sverige. Och galleriägaren Henrik Rönnquist i Malmö, likaså. Läs gärna om den Stasi-liknande repression som råder... http://www.d-intl.com/
Citera
2014-07-16, 21:38
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Oj, men helt plötsligt råkade ändå Aftonbladet uppmärksamma att den enda som kan göra något åt dödläget är åklagaren... Och dom lyckas till och med göra det utan att anklaga JA för våldtäkt.

Edit: Kan det vara så att man bestämt sig att lägga ner cirkusen men vill att det beslutet fattas i hovrätt eller HD för att ge sken av att det minsann inte var något lätt juridiskt beslut?

Mycket troligt scenario.

Men för min del har svenska staten ändå bränt allt förtroende. I alla aspekter.
Det gör allt mycket enklare.

Skål tamejfan.
Citera
2014-07-16, 21:39
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Å andra sidan ska man nog ta allt som fröken Franchell har att säga med en större nypa salt. Samt kanske minnas en del från historien. I övrigt så är det högst osannolikt att MN tar sitt pick och pack och åker till London för att förhöra Julle, ens om hon får 3 dagars semester på 5stjärnigt på köpet.

1. En topsning har väl ingen betydelse i det här fallet, båda sidor är väl helt eniga om att Julle stuffade både AA och SW som om de vore julkalkoner^6, för att travestera på filmen "liar liar". En kondom med eller utan Julle-DNA bevisar alltså ingenting överhuvudtaget.

2. Och bjuda har de ju gjort. Å andra sidan är det idag inte lagligt att kalla det våldtäkt ifall en kvinna sagt "Ja till sex" och sedan "vill ha kondom" - ifall mannen inte lyder så är det grov misshandel ifall någon sexuellt överförbar sjukdom överförs till kvinnan och inget lagbrott omvänt. Någon våldtäkt är det däremot inte, såvida kvinnan inte formulerar sig "Ifall du sätter på kondom så får du sätta på". Det är lagen idag. Sedan kan man ju fråga sig vilka förvecklingar sådant kan få, tänk er departermentssekretteraren som säger "du får inte om inte jag får lönehöjning" osv. osv.
Sverige kommer snart att vara världens mesta våldtäktsland ifall de där kommunisterna inte skärper sig.
Med 2. menar du lite förtäckt till exempel Elisabeth Massi Firitz ?
Citera
2014-07-16, 21:47
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Tack för Ditt genmäle, jag delar synpunkterna fullt ut. Men, vi har fler politiska flyktingar, i det beckmörker som sänker sig i demokraturen Sverige. Dispatch Internationals' delägare, den lysande journalisten, svenskan Ingrid Carlqvist, har beslutat sig för att lämna Sverige. Och galleriägaren Henrik Rönnquist i Malmö, likaså. Läs gärna om den Stasi-liknande repression som råder... http://www.d-intl.com/
Att tråden har varit glatt besparad från religiösa ståndpunkter alá Ingrid Carlqvist "KRÖNIKA: Vi borde stå på Israels sida" är en styrka för tråden, denna debatt förs i andra trådar på flashback, Jag håller dock med dig i sak. Är Gottfrid (Collateral murder-medarbetare) Swartholm en av dina politiska flyktingar?

edit

– Preskriptionstiden för sexuellt ofredande och olaga tvång är fem år. De preskriberas i augusti nästa år. För våldtäkt är preskriptionstiden tio år, säger Marianne Ny.

Är detta en rekommendation till Mr Assange att hålla sig på Ecuadors ambassad i tio år?
Senast redigerad av wtfuk 2014-07-16 kl. 22:25.
Citera
2014-07-16, 21:50
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Den svenska åklagaren föredrar tydligen att tvinga Assange till en topsning framför att att snällt fråga honom. Jag kan inte tänka mig att han skulle säga nej. Hon har givetvis inte ställt frågan.

Det är ett bra exempel på hur åklagaren föredrar tvångsmedel och avstår från att undersöka möjligheterna till frivilligt samarbete.

Patetiskt.

Dessutom har de ju redan en tand som JA bet av på Wandsworth-fängelset som personalen sen tog hand om och JA skämtade att den dyker väl upp på eBay.

Den kan de väl göra lite DNA-prov på - fast då måste ju kanske MN begära en MLA - och det vågar hon inta ja. Tillbaks till ruta ett ....
Citera
2014-07-16, 22:01
Medlem
trenterxs avatar
The Guardian har haft en hyfsad bevakning under dagen. Den avslutas med följande citat från ThomasOlsson.

"We are confident and have strong legal arguments to get the decision overruled in the Court of Appeal," Assange lawyer Tholmas Olsson told the Guardian, adding that the judge's statement was formal and gave no indication of the reasoning behind it.

"It took two hours today for the judge to rule, so it must have been a difficult decision."

http://www.theguardian.com/media/2014/jul/16/julian-assange-swedish-judge-rules-arrest-warrant-live
Citera
2014-07-16, 22:08
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Att tråden har varit glatt besparad från religiösa ståndpunkter alá Ingrid Carlqvist "KRÖNIKA: Vi borde stå på Israels sida" är en styrka för tråden, denna debatt förs i andra trådar på flashback, Jag håller dock med dig i sak. Är Gottfrid (Collateral murder-medarbetare) Swartholm en av dina politiska flyktingar?
Blanda inte äpplen och päron, tack. Nej, icke, som svar. Fildelningsområdet får drivas från andra bevekelsegrunder, imho. Jag har varit aktiv inom 'hacker'-området, men lagt det på hyllan sen några år, mina åsikter och inlägg finns på Fb. Bortsett från IC:s ev 'stötande' uppfattningar, så håller jag mig till huvudfrågan, Sveriges semi-totalitära och vänsterdominerade repression mot allt som inte faller 7k, media, facket, rättsväsendet, myndighetslakejerna och organisations-svansen på läppen. Utvecklingen är skrämmande.
Citera
2014-07-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Med 2. menar du lite förtäckt till exempel Elisabeth Massi Firitz ?

Enligt min uppfattning får målsägandeombudet ha vilka åsikter hon vill, så länge hon inte begår brott, annars uppfyller rekvisiten för skadeståndsansvar eller annars gör något i strid med advokatsamfundets regler och stadgar.

I övrigt så gäller väl skärpningen främst de övriga juristerna. Personligen så är jag övertygad om att flamsandet skulle upphöra i samma stund som en domare slog näven i bordet och började åtala dem för alla de lagbrott som de har till sitt förfogande för att skydda sin profession. Däremot är det ju inte helt säkert att det här målet är ett bra mål att starta med.
Citera
2014-07-16, 22:26
Medlem
dwgs avatar
Varför krigar Sverige så jävla mycket att han ska komma hit?
Blir det rättegång så kommer vi skämma ut oss så jävla mycket när domen blir knappt dagsböter om han ej blir friad.

Om Julian hade vetat om vårt mesiga/klena domar så hade han nog åkt hit frivilligt.
Citera
2014-07-16, 22:31
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Varför krigar Sverige så jävla mycket att han ska komma hit?
Blir det rättegång så kommer vi skämma ut oss så jävla mycket när domen blir knappt dagsböter om han ej blir friad.

Om Julian hade vetat om vårt mesiga/klena domar så hade han nog åkt hit frivilligt.

I Absurdistan gäller inte längre logiskt resonemang, som ditt. Landet har främjat sig från verkligheten, och tillämpar självdestruktion och galenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in