Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-05-13, 10:22
  #59629
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Svenska myndigheter är helt vänskapskorrumperade. Det enda JA kan göra (någon gång i framtiden kanske) blir nog att anmäla fallet till någon EU-myndighet.Nu har jag inte koll på från vem och hur många brev som har skrivits till RÅ, JO(, JK?) med mera i det här ärendet. Jag hoppas att det finns någon i tråden som har koll och kan samla alla på ett ställe, oavsett vem som har skrivit. Alla svar som visar kontrollmyndigheters ointresse att följa lagen kan kanske hjälpa JA i framtiden.

Jag håller med ovanstående om att så många som möjligt bör skriva samt variera frågeställningarna så mycket det går.

Nu var jag kanske otydlig. Min ansats var inte ett upprop att vi skulle skriva till rå, jk eller jo utan till olika politiker vilka på så vis eggas till att göra sitt jobb, styra upp det pinsammaste rättshaveriet i modden historia.
Citera
2014-05-13, 10:37
  #59630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Nu var jag kanske otydlig. Min ansats var inte ett upprop att vi skulle skriva till rå, jk eller jo utan till olika politiker vilka på så vis eggas till att göra sitt jobb, styra upp det pinsammaste rättshaveriet i modden historia.

Tanken är god, men vart leder det? Jag vet om personer som skrivit till partier på fråga-oss-sidor på deras hemsida och ställt frågor om hur de ser på rättssystemet med hänvisning till Assangefallet och vad de tänker göra åt det. Det har visst gått över en månad utan att något svar kommit...
Citera
2014-05-13, 11:37
  #59631
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Tanken är god, men vart leder det? Jag vet om personer som skrivit till partier på fråga-oss-sidor på deras hemsida och ställt frågor om hur de ser på rättssystemet med hänvisning till Assangefallet och vad de tänker göra åt det. Det har visst gått över en månad utan att något svar kommit...


Tystnaden är talande.
Det inbegriper försvarsadvokaterna. Detta handlar inte om misstanke om sexualbrott.
Det är därför lönlöst att driva sakfrågor i det ärendet då frågan är av helt annan dignitet.

Förändringen kan inte komma nedifrån i detta ärende utan måste komma uppifrån eller utifrån.

Sverige spelar tufft mot Assange för att Sveriges företrädare tror att det gagnar landet.
Rätt eller fel spelar ingen roll. Det gäller att vinna fördelar.
För att lösa upp Assangeärendet måste det löna sig för Sverige att göra det.

Men troligtvis har Sverige tjänat bra på att sköta Assange ärendet på det sätt som skett.

Exempelvis Helikoptrar http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sv...wk_7962150.svd

"Och inne i fikarummet på Malmen flankeras den svenska flaggan av Stjärnbaneret. I byggnaden arbetar nämligen ”Tactical Assistance Fielding Team Sweden”. Det består av tre amerikanska piloter från US Army som delar med sig av sina krigserfarenheter. "

Matcha det och mycket annat annars kommer JA att sitta kvar på ambassaden livet ut.

Det enda som kan få politikerna att ändra sig är om JA på något sätt skulle kunna påverka valutgången i Sverige.
Allt annat är i nationens intresse.
Eftersom det verkar vara en given S seger kan JA välja att förstöra för S eller hjälpa alliansen för att påverka valutgången.
Det senare är knappast troligt med Bildt med i laget.
Att förstöra för S är heller knappast troligt för då blir JA sittande med Alliansen 4 år till.

Ingen politiker vågar agera då de är itutade att det som sker, sker för nationens bästa.

Upplösningen är politisk, tro inget annat.
Citera
2014-05-13, 11:46
  #59632
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Tanken är god, men vart leder det? Jag vet om personer som skrivit till partier på fråga-oss-sidor på deras hemsida och ställt frågor om hur de ser på rättssystemet med hänvisning till Assangefallet och vad de tänker göra åt det. Det har visst gått över en månad utan att något svar kommit...
vart det leder?

Nu har du igen missat vad jag skrev, ursäkta min otydlighet.

Jag började med:

jag har läst en undersökning där resultatet gav att om en politiker får 5-6 samtal, brev eller epost i samna ämne så uppfattar den det som en folkstorm.

därav följer att om vi som följer den här tråden gemensamt frågar utvalda eller slumpvis politiker samma fråga så kommer det att sätta politiker i rörelse.

politiker i rörelse säkert press på korruota tjänstemän och skapar oro i deras led. Vilket kan utlösa åtgärder eller uttalanden.

politiker i rörelse får medial uppmärksamhet.

Nu kan jag nog inte förtydliga mer utan att rita en bild.

Det handlar inte om:
partiers fråga-oss sidor
näthat eller spam

det handlar om:
en gemensam aktion, stark nog att förmå några politiker i olika läger att söka svar på ett par enkla frågor och därigenom starta en process.
Citera
2014-05-13, 14:31
  #59633
Moderator
bernad_laws avatar
Pajaserier raderade och varningar utdelade, tråden kommer INTE tillåtas spåra ur. /Mod
Citera
2014-05-13, 15:25
  #59634
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tystnaden är talande.
Det inbegriper försvarsadvokaterna. Detta handlar inte om misstanke om sexualbrott.
Det är därför lönlöst att driva sakfrågor i det ärendet då frågan är av helt annan dignitet.

Förändringen kan inte komma nedifrån i detta ärende utan måste komma uppifrån eller utifrån.

Sverige spelar tufft mot Assange för att Sveriges företrädare tror att det gagnar landet.
Rätt eller fel spelar ingen roll. Det gäller att vinna fördelar.
För att lösa upp Assangeärendet måste det löna sig för Sverige att göra det.

Men troligtvis har Sverige tjänat bra på att sköta Assange ärendet på det sätt som skett.

Exempelvis Helikoptrar http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sv...wk_7962150.svd

"Och inne i fikarummet på Malmen flankeras den svenska flaggan av Stjärnbaneret. I byggnaden arbetar nämligen ”Tactical Assistance Fielding Team Sweden”. Det består av tre amerikanska piloter från US Army som delar med sig av sina krigserfarenheter. "

Matcha det och mycket annat annars kommer JA att sitta kvar på ambassaden livet ut.

Det enda som kan få politikerna att ändra sig är om JA på något sätt skulle kunna påverka valutgången i Sverige.
Allt annat är i nationens intresse.
Eftersom det verkar vara en given S seger kan JA välja att förstöra för S eller hjälpa alliansen för att påverka valutgången.
Det senare är knappast troligt med Bildt med i laget.
Att förstöra för S är heller knappast troligt för då blir JA sittande med Alliansen 4 år till.

Ingen politiker vågar agera då de är itutade att det som sker, sker för nationens bästa.

Upplösningen är politisk, tro inget annat.
Instämmer till fullo i analysen.
Det märkliga är tystnaden. JAs advokater skrev ett par debattinlägg nyligen, Anne Ramberg stödde, Eva Joly har agerat. Den politiska och mediala uppföljningen saknas. Johan Pehrson (FP) skrev tidigare, Göran Greider, Dick Sundevall och några till. Men inte heller där ledde det till något. Det verkar ta stopp hela tiden, oförklarligt.
Den PR-byrå som ska jobba för JA, Ullman, vad sjutton gör den?

Frågan är om tiden är kommen för JA att själv börja agera? Så lång tid har förflutit och det har framkommit så många underligheter och tecken/bevis på militär och storpolitisk inblandning i fallet. Behandlingen av JA har nu gått så långt att den i sig är mogen för ett WL-avslöjande.

Hittar ingen annan väg ur det låsta läget. Kanske har han en tanke med väntan, men vad skulle den vara?

Upplösningen är som sagt politisk. För att nå dit behöver det bli ett opinionstryck. Det är stor skillnad mellan våren 2014 och hösten 2010. Idag fattar allmänheten att han hålls inlåst av politiska skäl och att rättsprocessen endast är en bekväm förevändning. Opinionen talar för JA idag.
Citera
2014-05-13, 15:26
  #59635
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Svenska Amnestys årsmöte äger rum i helgen.

En motion vill att Amnesty skall verka för att Sverige garanterar att Assange inte utlämnas till USA. Skälen är att Assange måste betraktas som en politisk fånge och att Sverige dessutom är bundet av Europakonventionen, som förbjuder utvisning till länder som tillämpar inhumana bestraffningar.

Amnesty International har redan ställt samma krav, men genom mygel inom svenska Amnestys ledning lyckades man få organisationens styrelse att ta avstånd från internationella Amnesty – en skamfläck i svenska Amnestys historia.

Det är pinsamt att svenska Amnestys styrelse inte tar chansen att rätta till sina fel. I stället avvisar styrelsen motionen. Man påstår att regeringen hindras av grundlagen att stoppa eventuella krav på utvisning av Assange. Det är givetvis fel. Och det finns ingen grundlag som hindrar svenska Amnesty att instämma i internationella Amnestys krav eller att stödja Assanges rätt till asyl.

Rätten till politisk asyl var ju skälet till att Amnesty grundades en gång. Frågan avgörs på årsmötet i helgen. Kan medlemmarna få styrelsen att vakna ur sin dvala?

Bakgrund: (FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige

https://twitter.com/AmnestyArsmote

Amnestys årsmöte är över. Leif Elinders föreslog att man skulle kräva av den svenska regeringen att den lämnar garantier för att inte lämna ut Assange till USA. Styrelsen sa nej. Och motionen avslogs därpå av majoriteten genom omröstning med handuppräckning. Fegt.

Ytterligare ett förslag från Leif Elinder avslogs. Elinder ville att Amnesty skulle verka för att Snowden skall ges asyl i Sverige. Styrelsen rekommenderade att kongressen skulle säga nej. Det gjorde den snällt och lydigt. Pinsamt.

Vad har hänt med Amnesty? Nästa gång Ni möter medlemsvärvare från Amnesty på stan så finns det minst två frågor att ställa: varför stödjer Ni inte Assanges och Snowdens rätt till asyl?
Citera
2014-05-13, 17:13
  #59636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
vart det leder?

Nu har du igen missat vad jag skrev, ursäkta min otydlighet.

Jag började med:

jag har läst en undersökning där resultatet gav att om en politiker får 5-6 samtal, brev eller epost i samna ämne så uppfattar den det som en folkstorm.

därav följer att om vi som följer den här tråden gemensamt frågar utvalda eller slumpvis politiker samma fråga så kommer det att sätta politiker i rörelse.

politiker i rörelse säkert press på korruota tjänstemän och skapar oro i deras led. Vilket kan utlösa åtgärder eller uttalanden.

politiker i rörelse får medial uppmärksamhet.

Nu kan jag nog inte förtydliga mer utan att rita en bild.

Det handlar inte om:
partiers fråga-oss sidor
näthat eller spam

det handlar om:
en gemensam aktion, stark nog att förmå några politiker i olika läger att söka svar på ett par enkla frågor och därigenom starta en process.

Som sagt, det är en bra idé men förutsätter att "locket-på-budskapet" inte spritt sig ut från Rosenbad och rättssystem, vilket jag befarar. Jag tror inte en enda politiker kommer att svara/reagera, för när de får frågan går de "en trappa upp" och ber om råd, och då får de veta att frågan är ickeexisterande.Skulle du däremot få ett enda parti att officiellt ta ställning så har du fått en valfråga som de andra partierna måste hantera.
Ett globalt upprop typ sumofus.org ställt till ex.vis Justitieministern med krav på att hon ska ta tag i brotten mot de egna lagarna inom rättssystemet kanske skulle ge en del uppmärksamhet, men jag tror att en begäran om prövning av olika delar av fallets skötsel i så många instanser som möjligt har en större chans att inte kunna negligeras av vare sig systemet, media, politiker eller allmänhet.
Citera
2014-05-13, 17:15
  #59637
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Som sagt, det är en bra idé men förutsätter att "locket-på-budskapet" inte spritt sig ut från Rosenbad och rättssystem, vilket jag befarar. Jag tror inte en enda politiker kommer att svara/reagera, för när de får frågan går de "en trappa upp" och ber om råd, och då får de veta att frågan är ickeexisterande.Skulle du däremot få ett enda parti att officiellt ta ställning så har du fått en valfråga som de andra partierna måste hantera.
Ett globalt upprop typ sumofus.org ställt till ex.vis Justitieministern med krav på att hon ska ta tag i brotten mot de egna lagarna inom rättssystemet kanske skulle ge en del uppmärksamhet, men jag tror att en begäran om prövning av olika delar av fallets skötsel i så många instanser som möjligt har en större chans att inte kunna negligeras av vare sig systemet, media, politiker eller allmänhet.

ok.då är det ingen ide.
Citera
2014-05-13, 22:53
  #59638
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
ok.då är det ingen ide.

Droppen urholkar stenen. Alla droppar bidrar. Förr eller senare bryts tystnaden.
Citera
2014-05-13, 23:45
  #59639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Droppen urholkar stenen. Alla droppar bidrar. Förr eller senare bryts tystnaden.
Ju längre han tvingas vara kvar på ambassaden desto mer hjältegloria kommer han att få. Tiden verkar för Assange, ju längre tid som förflyter desto fler kommer oundvikligen att se honom som politisk fånge, med tiden kommer det att bli ett allmänt accepterat faktum. Och på den plats han sitter på kommer det vara svårt att smeta nya anklagelser på honom. Jag tror att han för stunden inte kan sitta på ett säkrare ställe, det torde vara i stort sett omöjligt att agera mot honom idag.
Citera
2014-05-14, 06:34
  #59640
Medlem
Amnesty togs över av Margareta Winbergs statssekreterare Lise Berg för några år sedan. De har sedan dess varit en systerorganisation till ROKS och SKR. Deras ursprungliga mål har ersatts av könsmaktsordningsfrågor.

När vi tittade på det för 2-3 år sedan så var de flesta interna kurserna inriktade på 'mäns våld mot kvinnor', inget annat.

Det är nog ingen kvalificerad gissning att Lise Berg och hennes vänner efterhand rensat ut oppositionella krafter och ersatt dem med fler socialdemokratiska kvinnor.

Med tanke på AAs partitillhörighet så lär ni aldrig få se Amnesty Sverige stödja Julian Assange. Amnesty vet redan att han är en våldtäktsman och att han inte ska ha någon asyl. Det behövs det inte någon rättegång för att komma fram till, för dem.

När det gäller övriga instanser så är det enkelt: utan Julian så hade varken Manning eller Snowden varit det de är. Vi hade inte heller vetat att Mona Sahlin och Urban Ahlin varit på amerikanska ambassaden och tiggt om hjälp för att vinna förra valet. Och den nuvarande makteliten har alla skäl i världen att vara rädda - Julian Assange är idag nära att kunna avslöja mycket mer, så klart. Hans sits innebär att många vänder sig till honom med information och uppslag. Han är världens farligaste man för de makthavare som har något att dölja - typ massavlyssning av alla i världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback