Citat:
Ursprungligen postat av
M.S
fast största tveksamheten jag har till om messi är välförtjänt av priset är sett till vilka typer av prestationer FIFA tidigare sett som avgörande för vem som ska vinna. iallafall tillbaks så långt som till 1982, förutom khan då, så har det varit spelare som iaf i någon eller några av utslags-matcherna har bidragit med avgörande mål (antingen räddat oavgjort som lett till vinst i förlängning/straffar, eller direkt avgörande segermål). nu helt plötsligt så ska man bortse för sådana bedrifter och säga lol variance och bedömda efter statistikligor som teoretiskt skapade målchanser som blir till mål i det långa loppet istället.
Ja, den inkonsekvensen är inte så bra. Men som jag skrivit tidigare, lite av samma argument går att hävda på Messis utmanare till priset.
Annars så är det bara att konstatera att vi tycker olika om hur man ska se på bra spel kontra effektivt spel över få matcher. Där kommer vi nog inte längre.
Det enklaste vore om Messi, Robben, James eller Muller skulle kunnat kliva fram och varit outstanding i semi eller final. Nu blev det inte så, och då är det ganska svårt att komma fram till en given etta. Det kan man även se i den här tråden, åsikterna går isär. Därför blir det lite konstigt att kalla Messis pris som någon form av större skandal. Nu vet jag inte vilka som skrivit just det, att det är en skandal, det kanske inte var du.
Mycket av den diskussionen vi haft i den här tråden har mynnat ut i att priset skulle kunna gått till 5-8 spelare. Nu vann en av dessa priset, kanske att någon annan var marginellt bättre.