2014-07-16, 14:12
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då har alltså inte Messi varit bättre, men han får ändå priset. Varför?

För att han varit bäst i gruppspelet och åttondelen. Bara kanske därför...
Citera
2014-07-16, 14:15
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
"särskilt mycket bättre"... ska det inte räcka att bara vara bättre för att vinna, om än inte särskilt mycket bättre? tycker inte det känns helt rätt att räkna müllers brasilien-mål som oviktigt heller, med tanke på att det var det första. jag tycker neuer hade varit ett bättre alternativ än alla anfalls-stjärnorna. om khan vann den 2002 skulle jag inte rycka på axlarna om neuer fått den efter sina prestationer detta VM:et.

--
som sagt, jag vet att det gäller alla. har dock ingen koll på hur toppen i "skapade chanser" ser ut, om messi är helt överlägsen vore det såklart korkat att påstå att han endast skapat 30-meterskott.

Du måste ju väga in gruppspelet och åttondelen, även om ni Messi-förnekare, inte gärna gör det. Är det litet plus i slutspelet för dessa tre spelare, men tydligt plus för Messi i gruppspelet, så vet jag vem jag tycker ska få priset.

Visst spelar Mullers mål roll. Jag var raljerande. Men lika mycket spelar Messis mål roll i gruppspelet, och den makalösa assisten i åttondelen. För likt Mullers 1-0-mål i semin, så vet man fan inte vad som hänt med Argentina utan Messis storartade spel de första fyra matcherna.
Citera
2014-07-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Du måste ju väga in gruppspelet och åttondelen, även om ni Messi-förnekare, inte gärna gör det. Är det litet plus i slutspelet för dessa tre spelare, men tydligt plus för Messi i gruppspelet, så vet jag vem jag tycker ska få priset.

Visst spelar Mullers mål roll. Jag var raljerande. Men lika mycket spelar Messis mål roll i gruppspelet, och den makalösa assisten i åttondelen. För likt Mullers 1-0-mål i semin, så vet man fan inte vad som hänt med Argentina utan Messis storartade spel de första fyra matcherna.

fast största tveksamheten jag har till om messi är välförtjänt av priset är sett till vilka typer av prestationer FIFA tidigare sett som avgörande för vem som ska vinna. iallafall tillbaks så långt som till 1982, förutom khan då, så har det varit spelare som iaf i någon eller några av utslags-matcherna har bidragit med avgörande mål (antingen räddat oavgjort som lett till vinst i förlängning/straffar, eller direkt avgörande segermål). nu helt plötsligt så ska man bortse för sådana bedrifter och säga lol variance och bedömda efter statistikligor som teoretiskt skapade målchanser som blir till mål i det långa loppet istället.
Senast redigerad av M.S 2014-07-16 kl. 14:25.
Citera
2014-07-16, 14:29
Bannlyst
Att kalla Messi för världens bästa efterd etta slutspel är en travesti mot sporten fotboll. Messi hade i princip det tyngsta landslaget bakom sig men kunde fortfarande inte dominera. Visst han gjorde några mål, mål som jag vill kalla rätt obetydliga bortsett från målet mot Iran. Ni glömmer att han har spelare som: Higuain, di Maria, Lavezzi, Aguero, Mascherano mfl och ändå gav det inte bättre än ett silver. Nej, Messi är möjligen tillsammans med C.Ronaldo bäst en några lagspelare är ingen av dem, då rankar jag tillochmed Zlatan högre. MAradona, Pelé, Cruijff, Zidane, Ronaldo, Muller, Beckenbauer mfl alla dessa var lagmaskiner som gav 100% för sitt lag, individualismen har vuxit sig starkare pga just Messi och C.ROnaldo.
Citera
2014-07-16, 14:35
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
fast största tveksamheten jag har till om messi är välförtjänt av priset är sett till vilka typer av prestationer FIFA tidigare sett som avgörande för vem som ska vinna. iallafall tillbaks så långt som till 1982, förutom khan då, så har det varit spelare som iaf i någon eller några av utslags-matcherna har bidragit med avgörande mål (antingen räddat oavgjort som lett till vinst i förlängning/straffar, eller direkt avgörande segermål). nu helt plötsligt så ska man bortse för sådana bedrifter och säga lol variance och bedömda efter statistikligor som teoretiskt skapade målchanser som blir till mål i det långa loppet istället.

Nej de har nog inte kollat statistik utan de har sett hur han spelat och bedömt efter det. gifarna som någon lade upp för nån sida sen räcker nästan, det är så spektakulärt att man kommer minnas det trots att Di Maria och Agüero eller vem det var inte gjorde mål på chanserna.

Zidane satte väl några straffar 2006, minns inte om han gjorde något spelmål? Men Zidane och Forlan dominerade matcherna, det var inte för deras mål de vann priserna. Minns inte vem som vann -02.
Citera
2014-07-16, 14:37
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Ja, den inkonsekvensen är inte så bra. Men som jag skrivit tidigare, lite av samma argument går att hävda på Messis utmanare till priset.

Annars så är det bara att konstatera att vi tycker olika om hur man ska se på bra spel kontra effektivt spel över få matcher. Där kommer vi nog inte längre.

Det enklaste vore om Messi, Robben, James eller Muller skulle kunnat kliva fram och varit outstanding i semi eller final. Nu blev det inte så, och då är det ganska svårt att komma fram till en given etta. Det kan man även se i den här tråden, åsikterna går isär. Därför blir det lite konstigt att kalla Messis pris som någon form av större skandal. Nu vet jag inte vilka som skrivit just det, att det är en skandal, det kanske inte var du.

Mycket av den diskussionen vi haft i den här tråden har mynnat ut i att priset skulle kunna gått till 5-8 spelare. Nu vann en av dessa priset, kanske att någon annan var marginellt bättre.
Citera
2014-07-16, 14:38
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Att kalla Messi för världens bästa efterd etta slutspel är en travesti mot sporten fotboll. Messi hade i princip det tyngsta landslaget bakom sig men kunde fortfarande inte dominera. Visst han gjorde några mål, mål som jag vill kalla rätt obetydliga bortsett från målet mot Iran. Ni glömmer att han har spelare som: Higuain, di Maria, Lavezzi, Aguero, Mascherano mfl och ändå gav det inte bättre än ett silver. Nej, Messi är möjligen tillsammans med C.Ronaldo bäst en några lagspelare är ingen av dem, då rankar jag tillochmed Zlatan högre. MAradona, Pelé, Cruijff, Zidane, Ronaldo, Muller, Beckenbauer mfl alla dessa var lagmaskiner som gav 100% för sitt lag, individualismen har vuxit sig starkare pga just Messi och C.ROnaldo.

Alla fyra sög i detta VM. Således inte mycket till hjälp.
Citera
2014-07-16, 14:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
För att han varit bäst i gruppspelet och åttondelen. Bara kanske därför...

Ok, han var den minst slätstrukna då i ett VM där uppenbarligen något annat än lysande individuella prestationer bar fram till guld.
Citera
2014-07-16, 14:42
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ok, han var den minst slätstrukna då i ett VM där uppenbarligen något annat än lysande individuella prestationer bar fram till guld.

Lite så faktiskt. De stora spelarna var ganska intetsägande från kvartsfinal och framåt.

Det blir svårt premiera hela kollektiv i såna här priser.
Citera
2014-07-16, 14:47
Medlem
för övrigt förstår jag inte hur man inte kan vara med i allstar-laget samtidigt som man tydligen är turneringens bästa spelare. detta verkar inte heller vara något som hänt tidigare. men det är väl snarare FIFA som sitter och trycker på knappar utan att egentligen tänka än någon kritik emot messi. verkar ju nästan som att antingen messi, eller en av de fyra mittfältarna i drömlaget vars plats messi egentligen är berättigad till, har fått något slags tröstpris bara för sakens skull.
Citera
2014-07-16, 15:55
Medlem
Zog Ruless avatar
En artikel som går igenom varför Messi, enligt författaren, förtjänar priset. Bra läsning.

http://babb.telegraph.co.uk/2014/07/lionel-messi-completely-deserved-to-win-the-golden-ball-because-he-was-brilliant-at-the-world-cup/
Citera
2014-07-16, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
En artikel som går igenom varför Messi, enligt författaren, förtjänar priset. Bra läsning.

http://babb.telegraph.co.uk/2014/07/lionel-messi-completely-deserved-to-win-the-golden-ball-because-he-was-brilliant-at-the-world-cup/

Jag tycker att de gör två grundläggande misstag i sin analys:

Citat:
1. Yes, James Rodriguez was absolutely superb throughout the tournament but teams didn’t focus almost all of their attention on just him, all of the time. Messi hasn’t had the space that Rodriguez got for his brilliant volley for about eight years, in any competition. He probably gets man marked when he goes to Tesco.

Så nu ska alltså vissa spelare få högre betyg för att de stoppas effektivt av motståndarna. Det måste väl ändå vara vad man gör, inte vad man kunde ha gjort, som är avgörande för bedömningen.

Citat:
2. Messi scored four out of Argentina’s eight goals, and assisted another - without him they wouldn’t have been anywhere near that final.

Det är anfallets uppgift att göra mål. Men utan ett mycket tätt försvar hade Argentina definitivt inte kommit till final. Det var försvaret, inte anfallet, som var Argentinas framgångsfaktor i detta VM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in