2014-07-15, 15:32
Medlem
Jag tror inte att det är en slump att hatande människor blir rasister eller feminister. Tror även att det omvända är helt naturligt, dvs att rasister och feminister med tiden börjar att hata. Det ingår i tänket. Efter ett tag orkar den hatande människan helt enkelt inte längre skillja mellan olika individer. Man talar om alla negrer som skyldiga eller alla män. Omvänt ökar också hatet när man ständigt uppmuntras till att strunta i individen, utan drar alla över samma mycket negativa kam.

Rasism och modern feminism med patriarkat-tänk ÄR hat-ideologier, och det är synd om människor som fastnar där!
Lucas skrev att det är lätt att hata. Nej, det är inte lätt att hata, men har man väl börjat, är det nog mycket svårt att sluta med det. Min gissning.
Senast redigerad av ManManne 2014-07-15 kl. 15:40.
Citera
2014-07-15, 16:08
Medlem
micro113s avatar
Jag tycker det är mycket kringelkrokar för att komma runt Lucas egna ord i den här tråden.

Hans önskan var inte att bli ett slagträ mot feminism eller att användas i anti-feministisk propaganda eller anklagelser mot feminismen eller feminister...

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror inte Lucas alls skulle uppskatta att ni använder hans död i er "hata-feminist kampanj" ..

Det var inte vad han ville:

Lucas Hertzman
‏@lucashertzman
Fortsätt vara feminister. Jag blir så stolt över mänskligheten när jag ser personer som faktiskt vågar säga nej till patriarkatet. Älskar er
https://twitter.com/lucashertzman/st...46628781051904

Till och med i sitt sista inlägg så vänder han sig mot det ni anti-feminister står för.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ja, detta sades ocksa redan av Lucas van 1/7:

"Hej samtliga. Jag var en väldigt nära vän till Lucas. Såg den här tråden och jag ville bara säga att Lucas, jag och alla hens vänner uppskattar om ni inte gör om Lucas död till någon antifeministisk propaganda. Lucas var feminist från topp till tå och var det hela vägen till sitt sista andetag.

Håller med om att de idioter som näthatade henom bör ställas till svars, men inte för att de var feminister som näthatade utan för att de var människor som näthatade.

Ni får hata feminismen hur mycket ni vill men använd inte Lucas död för att propagera mot feminism, det var det sista Lucas ville få ut av det här. Kämpa för kärlek och mot näthat och mobbing istället. För Lucas skull. Nu hoppas att Lucas får vila i frid. Tack så mycket. Kram."

(FB) Fi:s ungdomsförbund Unga feminister näthatar man till döds

Kan inte sagas sa mycket tydligare faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Alikabadidi
Hej. Eftersom somliga har citerat mig men sedan kommit med helt orimliga slutsatser så tänkte jag bara förklara exakt hur jag menar.
Burros: När jag sa att du hade rätt syftade jag på hur media reagerar på saken. Om det var otydligt att det var så jag menade, tar jag tillbaka det helt och hållet.
Lucas var feminist, och som några tidigare har sagt så är det oerhört tydligt att Lucas ville feminismens bästa in i hans sista andetag, och det syns bland annat på Lucas näst sista tweet.
Jag vill vara väldigt tydlig med att jag inte tycker att det är feminismens ansvar att det här hände, så tolka inte det jag har skrivit på något annat vis än så.

Edit, råkade citera LadyMystica, det var inte meningen.
Citera
2014-07-15, 16:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tycker det är mycket kringelkrokar för att komma runt Lucas egna ord i den här tråden.

Hans önskan var inte att bli ett slagträ mot feminism eller att användas i anti-feministisk propaganda eller anklagelser mot feminismen eller feminister...

Att han var feminist betyder inte att man inte får anklaga feministerna för att de enligt honom själv mobbade ihjäl honom. Det är faktiskt inte tillåtet att döda någon bara för att man röstar på samma parti, det borde inte vara så svårt att förstå.
Citera
2014-07-15, 16:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att han var feminist betyder inte att man inte får anklaga feministerna för att de enligt honom själv mobbade ihjäl honom. Det är faktiskt inte tillåtet att döda någon bara för att man röstar på samma parti, det borde inte vara så svårt att förstå.
Fast återigen - Lucas har inte riktat några anklagelser mot feminister eller feminism. och givetvis är det inte att hedra eller visa hänsyn till honom eller att ta hänsyn till hans anhöriga att negligera hans vilja och hans ord.

Tvärtom - det är att stampa runt på någons grav.
Citera
2014-07-15, 16:22
Bannlyst
Citat:
Fast återigen - Lucas har inte riktat några anklagelser mot feminister eller feminism. och givetvis är det inte att hedra eller visa hänsyn till honom eller att ta hänsyn till hans anhöriga att negligera hans vilja och hans ord.

Och att näthata ihjäl någon är att vara snäll å go å respektfull då antar jag? Hönan och ägget verkligen...
Citera
2014-07-15, 16:24
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:

Men Micro - är du fortfarande i den här tråden o beter dig så respektlöst åt, utan tanke på vad Lucas anhöriga känner när du försöker rättfärdiga det som hänt o skydda förövarna?

Vad driver dig egentligen i denna tråd?
Citera
2014-07-15, 16:30
Medlem
Citat:

Say what?

Citat:
Lucas skev följande och ljög med säkerhet inte:
Jag orkar inte med hatet från UF:s medlemmar samt andra etablerade feminister. Det är jävligt lätt att hata, men det är svårt att ta emot.
Citera
2014-07-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
Det har ju varit länkat tidigare i tråden. Finns det inte kvar?

Ja var då?

Är det möjligt att någon kan citera hatet eller finns det inget hat? Man börjar ju undra?
Citera
2014-07-15, 18:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Ja var då?

Är det möjligt att någon kan citera hatet eller finns det inget hat? Man börjar ju undra?
Det jag sett och som han verkade ta mycket illa upp över är att en person kallade honom transfob.

Jag kan dock tänka mig att om någon lagt riktigt jävliga inlägg på Twitter så är de borttagna i efterhand.
Citera
2014-07-15, 19:29
Medlem
JPs avatar
Citat:
Nej, jag tror Lucas riktade sig mot just de som mobbade honom och inte mot feminister generellt eller feminismen som sådan.
Han såg inte de individerna som företrädare för samtliga helt enkelt.

Hans slutord var just hans slutord och det finns allt värde att upprepa det.

Lucas Hertzman
‏@lucashertzman
Fortsätt vara feminister. Jag blir så stolt över mänskligheten när jag ser personer som faktiskt vågar säga nej till patriarkatet. Älskar er
https://twitter.com/lucashertzman/st...46628781051904
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ja, detta sades ocksa redan av Lucas van 1/7:

"Hej samtliga. Jag var en väldigt nära vän till Lucas. Såg den här tråden och jag ville bara säga att Lucas, jag och alla hens vänner uppskattar om ni inte gör om Lucas död till någon antifeministisk propaganda. Lucas var feminist från topp till tå och var det hela vägen till sitt sista andetag.

Håller med om att de idioter som näthatade henom bör ställas till svars, men inte för att de var feminister som näthatade utan för att de var människor som näthatade.

Ni får hata feminismen hur mycket ni vill men använd inte Lucas död för att propagera mot feminism, det var det sista Lucas ville få ut av det här. Kämpa för kärlek och mot näthat och mobbing istället. För Lucas skull. Nu hoppas att Lucas får vila i frid. Tack så mycket. Kram."

(FB) Fi:s ungdomsförbund Unga feminister näthatar man till döds

Kan inte sagas sa mycket tydligare faktiskt.
Ni båda måste inse att man kan ha respekt för människan Lukas och hedra hans minne, men samtidigt inte hålla med om varken hans eller hans närståendes åsikter. Ni verkar vilja få det till att det enda sättet att vara respektfull inför Lucas död är att fullt ut låta hans åsikter sätta agendan och bli feminister på köpet. Många av oss som skriver här är inte feminister och vill inte heller bli det, men vi tycker att det som har skett är tråkigt, vi tycker att fallet ska granskas och uppmärksammas, vi tycker att man ska gräva i frågan om feminismens roll i det som skett, vi tycker att Unga feminister ska rannsaka sig och officiellt förklara deras syn på det som skett och vi tycker att vi själva kan sätta agendan och prata om det som skett utifrån våra egna ideologier. Det får inte spela någon roll om Lucas vänner (som säkerligen är feminister i många fall) tycker att vi inte ska "använda detta som ett politiskt slagträ", för hur ofta har media och andra den hållningen i vanliga fall? Aldrig, men just i detta fall ska man tydligen helt släppa sina principer och inte granska det som hänt... Hmmm, vad kan det bero på?
Citera
2014-07-15, 19:34
Medlem
Citat:
Det jag sett och som han verkade ta mycket illa upp över är att en person kallade honom transfob.

Jag kan dock tänka mig att om någon lagt riktigt jävliga inlägg på Twitter så är de borttagna i efterhand.

Är det borttagna så känns det lite svårt att fördöma dem.

Hur kan det ens bli en diskussion om något som ingen verkar veta speciellt mycket om?
Citera
2014-07-15, 19:49
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja. Och just därför kallar jag mig liberal och inte feminist.
Härligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in